Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

Hallo allemaal,

Ik ben een Fiat Duccato uit 1995 aan het verbouwen om er een jaar (of misschien wel langer) fultime in te wonen. Nu heeft de huishoudaccu het begeven en ben ik op zoek naar een of meerdere nieuwe accu's. Ik heb alle verbruikers opgeschreven en kom aan een geschat verbruik van ongeveer 60 ampere per dag (in de winter). Er ligt een klein zonnepaneel op, ik vermoed 60 watt. Graag zou ik zoveel mogelijk vrij kunnen staan, minimum 2-3 dagen (in de winter).

Wat voor accu('s) zouden jullie aanraden (gel, AGM, lithium)? Voorkeur voor bepaalde merken?
Kan je met een zwaardere dynamo de huishoudaccu weer volladen in een paar uur rijden of is regelatig aan de laadpaal staan echt een verreiste?

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Welkom,
60A/24h oftewel 2,5Ah, is wel heel erg veel, zou eerst daarop eens flink bezuinigen.
met een goede en vlle accu van 100Ah die je mag ontladen tot 50%, ben je daar dus ruim binnen die 24 uur al doorheen.
Paul.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door EasyBee »

Lorka schreef:
di 01 dec 2020, 15:31
Ik heb alle verbruikers opgeschreven en kom aan een geschat verbruik van ongeveer 60 ampere per dag (in de winter). Er ligt een klein zonnepaneel op, ik vermoed 60 watt. Graag zou ik zoveel mogelijk vrij kunnen staan, minimum 2-3 dagen (in de winter).
Verwarmen en koelen moet je niet met stroom willen doen. Dus ik weet niet welke andere gebruikers je overhoudt, maar kachel en koelkast op gas en niet op stroom als je vrij wilt staan. Omdenken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Digiwalker »

Wij overwinter regelmatig in Portugal
Daarvoor heb ik op het dak 500 wp liggen.
En een 100ah semitracktie en een 70 ah accu
De 100 ah bedient de zware gebruikers zoals pomp, omvormer en macerator.
De 70ah bedient de verlichting, tv, radio en warmwatervoorziening etc.
Beide accus worden geladen DMV de mppt Solar regelaar. Waar tussen een diode is geschakeld om terugvoeding te voorkomen.
Met deze voorzieningen kunnen we continue vrij staan.
Beide accu,s hebben een levensduur van ca 5 tot 7 jaar. Op beide accu,s zitten stroom en spannings meters om te kunnen zien of er sluipverbruikers aanwezig zijn. Ik meet alleen de ontlaad stromen.
De laadstroom kan ik aflezen op de mppt lader.
De accu,s kunnen door de Mosfet diode brug separaat en/of gelijktijdig in of uit geschakeld worden.
Verder wordt de start accu separaat op spanning gehouden door een 60wp Solar regelaar. Hierdoor hoeft ik bij lange stilstand niet de motor te starten.
Tot slot koken, verwarmen en koelen we op LPG gas. 2 flessen van 22 liter voor 6 weken.

Suc6

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Aloys »

EasyBee schreef:
di 01 dec 2020, 16:25
Verwarmen en koelen moet je niet met stroom willen doen. Dus ik weet niet welke andere gebruikers je overhoudt, maar kachel en koelkast op gas en niet op stroom als je vrij wilt staan. Omdenken.
Omdenken? En als ie nou zo'n uitstekende compressorkoelkast heeft? :D
(Wij camperen nu ruim 30 jaar, de eerste 10 jaar koelden we op gas, de laatste 20 jaar op stroom. We willen niet meer teug naar gas!)

Wij gaan op wintersport mét compressorkoelkast. In Zuid-Frankrijk, dik 30 graden, gebruikt die zo'n 30A per dag.
Wat ie in de winter gebruikt, wanneer het 's avonds tegen de 20 graden is in de camper, dat weet ik niet. Wij zijn dan overdag vaak weg en 's nacht is het ca. 4-8 graden in de camper.

Wanneer het blauw en zonnig is in de Alpen willen onze 200Wp panelen nog wel eens flink laden. Maar zijn die korte dagen zwaarbewolkt (of de panelen bedekt met sneeuw :D ) dan kun je de zonnepanelen vergeten.

Eigenlijk is het antwoord dan: hoe meer Amperes in die accu, hoe beter.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

Bedankt voor de reacties!
In bijlage de berekening van het verbruik in de winter. Denken jullie dat deze berekening te ruim is? De printer heb ik echt nodig voor mijn werk, al zal dit niet elke dag zijn. De soepmixer denk ik ook maar 1-2 maal per week 5 minuten te gebruiken. Ik heb helaas niet terug kunnen vinden hoeveel de omvormer zelf verbruikt.
De koelkast werkt op gas, net als de truma ringverwarming (ventilatoren zijn wel elektrisch).
Ik vermoed dat zonnepanelen in de winter heel weinig zullen opbrengen, net wanneer er veel stroom nosig is... Is er nog winst te behalen wat betreft de dynamo? Ik ben van plan om elke twee weken voor studie naar Noord-Duitsland te rijden vanuit West-Vlaanderen, dus doe wel wat kilometers.
Welke merken en types accu's hebben jullie zelf? Ik zie erg veel prijsverschillen zelfs bv binnen de AGM accu's.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door wvansl »

Voor full-time zou ik sowieso voor Lifepo4 gaan icm met minstens 200 watt zonnepanelen.

Als je beetje handig bent bouw je de batterij van 4x 200ah cellen en ben je incl bms zo een 800eur kwijt.

Zonnepanelen en MPPT lader kosten niet zoveel.

En gewicht is ook groot voordeel, AGM is heel erg zwaar en je zult dus erg snel over je max gewicht zitten
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Kroppie »

een beetje kwaliteit omvormer heeft een nullastverbruik van +-0,5 ampere (0,5Ah)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Aloys »

Een goedkope zware omvormer gebruikt 24 uur/dag stroom wanneer ie onnodig op AAN staat. Niet heel veel, maar opgeteld misschien wel meer dan je verlichting.
Bij gebruik van de omvormer is de stroom afhankelijk van het apparaat wat je er op aansluit.

Ik heb tegenwoordig een 180Ah AGM-accu op de plek waar eerst de 230Ah AGM-accu stond. De ruimte is niet groter, het was nog een heel gezoek naar een passende accu. We hebben nu een Beaut, gekocht bij de Wit.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

Ik heb een Da Power ups gypsy omvormer (1000 watt, 2000 watt piekvermogen).
Hij staat altijd op OFF als ik hem niet gebruik. Waarschijnlijk zal het verbruik hiervan dus een stuk lager liggen. De batterijen van Beaut zijn leuk geprijst. Hoe lang heb je ze al?

Qua elektriciteit ben ik helaas (nog) niet zo handig... €2000-2500 voor een batterij (lithium, 200Ah) vind ik wel érg veel.
Welke lithium batterijen zijn goed? Maar dan moet de lader waarschijnlijk ook vervangen worden? Kan de huidige dynamo blijven zitten?
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Pienmajer »

Met mijn lifepo4 2x100ah, kom ik 4 tot 5 dagen uit, zonder zon. Gebruik bestaat met name uit verlichting en TV (die soms uren per dag aan staat, ook voor Nederlandse radio ) en de nespresso (via omvormer). De Victron bmv712 laat het gebruik en het laden zien (via Bluetooth op m’n telefoon ). Als ik rijd, laadt de standaard dynamo van m’n Ducato per uur ongeveer 10% van de huishoud accus.
Er ligt een 160 watt zonnepaneel op. Eigenlijk te weinig. Maar omdat ik doorgaans nooit ergens langer dan 4 dagen blijf en tussendoor ook wel op camperplaatsen aan de paal sta, heb ik nooit stroom te kort. Dus dan ook maar geen extra zonnepaneel.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door wvansl »

Lorka schreef:
di 01 dec 2020, 18:16
Qua elektriciteit ben ik helaas (nog) niet zo handig... €2000-2500 voor een batterij (lithium, 200Ah) vind ik wel érg veel.
Welke lithium batterijen zijn goed? Maar dan moet de lader waarschijnlijk ook vervangen worden? Kan de huidige dynamo blijven zitten?
YouTube Will Prowse, Lifepo4 cellen, overkillsolar.com bms.
800eur in totaal, solderen niet nodig en je kunt alles zelf instellen via Bluetooth.

Als laden nu via je EBL gebeurt kun je het gewoon doen met oude lader en dynamo.

Hij laadt dan alleen wat trager op dan die eigenlijk kan.

Dus met beetje research gemakkelijk zelf te doen en veel meer power, minder gewicht, dan andere batterijen
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

Beste Lorka
Als je niet handig bent met elektriciteit dan ben je ook niet de juiste persoon om zelf een LFP accu te bouwen.
Sorry, klinkt hard, laat anderen je allerlei tips geven om het toch te doen, het is en blijft meer dan wat boutjes in moertjes draaien.

Waarbij ik mezelf absoluut niet zie als de ideale man om dit dan wel te doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door AadenAnke »

Ik zou zoveel als mogelijk aan zonnepanelen op het dak leggen. De opbrengst in % is niet echt veel dus zoveel mogelijk. Heel zuinige apparaten gebruiken zowel op 12 als 230 volt. Verder een groot accu pakket.
Wat betreft de dynamo opbrengst, bij zo'n oudere wagen is soms nog ruimte genoeg om een 2e dynamo te plaatsen. Al met al een hoop afwegingen waarvan vele erg afhangen van hoeveel geld je wil/kan investeren

Gr. Aad
Plaats reactie