travelscout schreef: ↑ma 01 feb 2021, 0:15Precies.Maar.....
Als je een accu mag bulkladen volgens de specs, met een constante stroom,
en je weet dat de
1). inwendige weerstand van de accu stijgt naarmate die voller wordt[/b (zie dat Joop je corrigeerd maar die heeft duidelijk al een borrel op )
moet dus wel de bulklaadspanning stijgen (en ja, inderdaad ,tot boven hier vaak genoemde waarden).
En uiteraard zul je alle verbruikersapparatuur moeten beschermen tegen een te hoge spanning.
Maarr..... die cc-lader zit in het laadcircuit en niet in een verbruikerscircuit.
2). Zolang je zonder cc-lader laadt vanaf je dynamo: geen cc en geen cv-laden. So what?
Blijft de maximum stroom die een accu hebben mag ook al snel binnen de perken.
Duurt het laden wat langer maar in ieder geval minder lang dan met een willekeurige booster (cc of cv).
Met wat eenvoudige electronica, is een te hoge spanning
3). voor apparatuur in dat verbruikerscircuit, makkelijker te voorkomen dan met al die relatief dure vermogenselectronica (veel meer dan 40A!), in een laadcircuit.
En ok, soms zul je een te hoge stroom moeten voorkomen.
Vooral ter voorkoming van schade aan een accu (m.n. LifePO4 etc.) en minder aan een dynamo.
Maar bij wie is er nu daadwerkelijk, ooit een daartoe beveiligende smeltzekering eens gesprongen?
Even voor de duidelijkheid wat commentaar toegevoegd: heb ze voor de duidelijkheid genummerd,
1). Bij het laden zal de Ri juist lager worden, de klemspanning stijgen en dientengevolge zal laadstroom zakken (uitgaande van een CV lader).
2). Laden van je dynamo is Constant Voltage proces. Bij laden heb je of een CV of een CC lader. Geen van beide, of allebei tegelijk is niet mogelijk
3). Bij 40amp laden ga ik uit van een lader in de CC mode ! Dan moet je zo wie zo zorgen geen (kwetsbare) gebruikers aangesloten hebben.