Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

travelscout schreef:
ma 01 feb 2021, 0:15
Precies.Maar.....

Als je een accu mag bulkladen volgens de specs, met een constante stroom,
en je weet dat de
1). inwendige weerstand van de accu stijgt naarmate die voller wordt[/b (zie dat Joop je corrigeerd maar die heeft duidelijk al een borrel op :crazy: )
moet dus wel de bulklaadspanning stijgen (en ja, inderdaad ,tot boven hier vaak genoemde waarden).

En uiteraard zul je alle verbruikersapparatuur moeten beschermen tegen een te hoge spanning.
Maarr..... die cc-lader zit in het laadcircuit en niet in een verbruikerscircuit.
2). Zolang je zonder cc-lader laadt vanaf je dynamo: geen cc en geen cv-laden. So what?
Blijft de maximum stroom die een accu hebben mag ook al snel binnen de perken.
Duurt het laden wat langer maar in ieder geval minder lang dan met een willekeurige booster (cc of cv).

Met wat eenvoudige electronica, is een te hoge spanning
3). voor apparatuur in dat verbruikerscircuit, makkelijker te voorkomen dan met al die relatief dure vermogenselectronica (veel meer dan 40A!), in een laadcircuit.

En ok, soms zul je een te hoge stroom moeten voorkomen.
Vooral ter voorkoming van schade aan een accu (m.n. LifePO4 etc.) en minder aan een dynamo.
Maar bij wie is er nu daadwerkelijk, ooit een daartoe beveiligende smeltzekering eens gesprongen?



Even voor de duidelijkheid wat commentaar toegevoegd: heb ze voor de duidelijkheid genummerd,

1). Bij het laden zal de Ri juist lager worden, de klemspanning stijgen en dientengevolge zal laadstroom zakken (uitgaande van een CV lader).

2). Laden van je dynamo is Constant Voltage proces. Bij laden heb je of een CV of een CC lader. Geen van beide, of allebei tegelijk is niet mogelijk

3). Bij 40amp laden ga ik uit van een lader in de CC mode ! Dan moet je zo wie zo zorgen geen (kwetsbare) gebruikers aangesloten hebben.
Laatst gewijzigd door Bob47 op ma 01 feb 2021, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Kroppie »

in de instructies van veel lithium accu,s staat dat een costantvoltage constantcurrent lader vereist is, dat zal toch geen foutje wezen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

Nee Jos , sorry voor de verwarring maar .......een lader kan best overschaken van de een naar de ander mode. Vaak van Constant Current naar Constant Voltage cq floating.
Ik bedoel dus het is altijd één van de twee.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door DJSmiley »

Het is idd een CC/CV combinatie.

In eerste instantie is een LFP accu leeg en heeft een nagenoeg verwaarloosbare interne weerstand. Dat ding gaat dus een enorme stroom slurpen om 'm vol te janken. Prima, maar elke lader vliegt dan in overbelasting, of kabels oververhit / dynamo's overbelast. Behalve de kabelweerstand is er eigenlijk geen beperking van de stroom. (naja, die is er wel, maar dermate hoog dat die niet relevant is)
Een loodaccu heeft een veel hogere interne weerstand, en die zal als limitatie dienen. En daarnaast is de piek van een loodaccu maar kort, daarna neemt de stroom al af.
Een LFP accu gaat gewoon maximaal door met laden en neemt pas op het laatste af.

Een loodaccu kun je dus met bv 70A laden, maar naar mate de tijd vordert neemt die stroom vrij vlot af. Met 15min is die 70A al terug naar 30A ofzo. Je kan maar zo 5 uur verder zijn om 'm vol te krijgen (even voor het idee)
Een LFP accu gaat met 70A laden, en een uur later nog steeds met 70A. Met een uurtje of 2 is ie dan al vol, maar heeft in die korte tijd wel dezelfde hoeveelheid energie naar binnen geslurpt als die loodaccu in 5 uur. Dus die dynamo (of watdanook) heeft 2 uur harder op z'n donder gehad dan 5 uurtjes 'langzaam' laden.

Om die laadstroom dus te beperken heb je een CC/CV lader nodig. Die begint met een CC: Constant Current. Dus met bv 50A te laden, ook al kan die accu meer (maar de dynamo niet)
De spanning is dan lager, daarmee wordt dus de stroom beperkt. Naar mate de accu voller raakt zal de spanning oplopen, om die 50A te handhaven. Tenslotte komt er een punt dat de maximaal ingestelde spanning bereikt is. De lader zal dan naar CV gaan: Constant Voltage en de laadstroom zal afnemen tot ie vol is.

CC/CV gaan dus niet gelijk, maar zijn 2 individuele (opeenvolgende) laadstadia. Ook wel stage 1 (Bulk charging) / stage 2 (Absorbtion) genoemd
Alle 3 verschillende benamingen voor dezelfde 2 stadia

In de grafiek zie je dat mooi uitgelegd worden: Eerst met een constante stroom, die afneemt als de ingestelde spanning bereikt is.

Een loodacculader blijft een CV aanhouden om te compenseren voor de zelfontlading. Een LFP accu heeft dat niet nodig. De betere laders kun je dan ook instellen op 2-stage: CC, CV en daarna uit. Dan zal ie uitschakelen als de laadstroom zover teruggelopen is (bv 10%). Dat is de voorkeur voor LFP: Geen float en als die er wel is, dan niet de cellen op een hoge spanning houden

Meanwell heeft in hun handleidigen dit prima beschreven, zie bv https://www.meanwell-web.com/content/fi ... -600-E.pdf
Dat is een lader die zowel 2 als 3-stage kan doen, waarbij 2-stage de voorkeur is voor LFP
In dit document wordt ook een 8-stage benoemd. Die omvat ook reconditioning en druppelladen, wat voor een loodaccu nodig is (Maar funest is voor LFP). De betere laders kun je dat overigens allemaal instellen, via dipswitches of via bv bluetooth (bij een Victron zitten al die laadprofielen in de app)


opm: Afbeelding is van een Li-ION cell (3.7V / 4.2V vol), LFP is 3.2V / 3.65V vol, maar het principe is hetzelfde
Bijlagen
CCCV.png
CCCV.png (273.53 KiB) 415 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 01 feb 2021, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

@ DJSmiley : Wat een perfecte en complete uitleg :thumbup:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Inderdaad helder.
Wellicht verplaatsen naar een hoofdpagina met techniek hier.

Persoonlijk leek me voor het beperken van een (te) hoge stroom juist de lagere laadspanning van een (ouderwetse) dynamo erg handig bij cc laden.
En dat doe je toch sowieso veel meer met een LifePO4?
De inwendige weerstand blijft tijdens het laden immers veel langer laag als bij een semi-tractie accu.

Voor iedere vervolgstap echter niet.
Maar daar heb je in ieder geval geen dure (vermogens-) electronica voor nodig.

Allemaal nog steeds niet de ideale oplossing,
om een lege LifePo4 op de snelste manier weer vol te krijgen.
Maar in ieder geval een stuk sneller en met minder dure techniek,
dan middels beperkingen die alle huidige en meer conventionele methoden met zich meebrengen.

Dus ook beter dan die minimalistische maximale 40A, van de betere boosters/laders hierboven!


P.s. Blijf nog steeds dat je een te hoge spanning moet verlagen in verbruikerscircuits (voertuig eigen en woondeel/camper).
Gelijkspanning verlagen is in ieder geval een stuk eenvoudiger als verhogen.
Paul.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Bob47 »

travelscout schreef:
di 02 feb 2021, 8:00

Persoonlijk leek me voor het beperken van een (te) hoge stroom juist de lagere laadspanning van een (ouderwetse) dynamo erg handig bij
@Paul, voor overbelasting hoef je te vrezen, die wisselstroom dynamo,s zijn dusdanig geconfigureerd dat ze bij de max. stroom zichzelf begrenzen. (Via een tegen-emk naar de rotor).
Dit in tegen stelling tot de vroegere gelijkstroom dynamo,s die een max-stroom relais moesten hebben. (Wat een ellende toen, met de spanning regelaars).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Die dynamo gaat veel meer leveren bij een lage inwendige weerstand van een accu.
Je kunt natuurlijk ook de laadspanning van de dynamo zelf nog eens verhogen maar dan neemt ook het nominale vermogen toe.
En zul je egt iets moeten doen aan het leveren van een lagere spanning aan de startaccu en andere appendages (dioodetje?).

Heeft iemand al eens gemeten wat er aan stromen loopt (dynama accu 1 en dynamo accu 2), in een dergelijke opstelling?
Paul.
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

Hallo allemaal!

Hierbij dan toch een update met hoe het ervoor staat. Helaas een stuk later dan gehoopt, maar beter laat dan nooit, toch?!
Een vriend van mij ziet het zitten om mij te helpen met het her aanleggen van de elektriciteit. De EBL gaat eruit, we starten dus quasi van nul. Met het tekenen van het elektrisch schema ben ik volop bezig. Dat hebben jullie dus nog tegoed!
Ondertussen heb ik toch al heel wat vragen…

Ik wil één (huis)zonnepaneel leggen op de alkoof van om en bij de 450 watt. Waarschijnlijk deze: https://www.solar-outlet.nl/munchen-sol ... md450.html. Als regelaar wil ik een MPPT smartsolar van Victron Energy gebruiken. Als mijn logica klopt, zou de 75/15 voldoende moeten zijn. De input in volt mag maximaal 75 zijn (Voc van het paneel = 49.2V) en de output in ampère maximaal 15 (Isc van het paneel = 11.61A).
De bevestiging wil ik doen met aluminium hoekprofielen van 50x50x3mm, op de camper lijmen met X-Tack7 en het paneel aan de profielen bevestigen met klinknagels. In het midden wil ik het paneel ondersteunen om doorbuigen te vooromen. Welk materiaal kan ik best hiervoor gebruiken?
Het paneel komt dwars op de camper te liggen. Raden jullie aan om de voorkant het paneel (lange zijde) volledig van profiel te voorzien, zodat er tijdens het rijden geen wind langs de voorkant onder het paneel kan komen? Of toch enkel de korte zijden zoals je meestal ziet? Aan het paneel zelf zit een stuk 4mm² kabel. De rest van de kabel kan dus ook 4mm² zijn (lengte tot de MPPT ongeveer 4m)?

De accu wordt een Beaut 260Ah (AGM). Zouden jullie qua lader alsnog de Victron Blue Smart IP22 12/30 installeren of gaan voor een kleiner model (12/20) in combinatie met het zonnepaneel van 450Wp?

Graag zou ik ook de startaccu kunnen bijladen. Dat kan door:
1) Victron acculader met 3 uitgangen. de twee accu’s (startaccu en hhaccu) worden in het geval van de 12/30 lader elk met 15A geladen. Stel dat de startaccu sneller vol is dan de hhaccu, geeft de lader dan 30A aan de hhaccu of blijft dit 15A?
2) MPPT aansluiten op zowel de startaccu als de hhaccu. Maar hoe? Kan ik de PV aansluiten van de MPPT regelaar daarvoor gebruiken? Of moet ik dan werken met een laadstroomverdeler?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door kampo »

1. Beter 2 panelen van 215Wp als 1 heel groot van 430Wp omwille van de stevigheid en de 2 in serie geeft je hogere spanning.
2. Natuurlijk hoort bij een accu van 260Ah een lader van minstens 30A.
3. Welke inverter ga je gebruiken want dat mis ik nog.
4. Let op je gewicht :-B
5. Aansluiten met Cyrix scheidingsrelais niets met 3 uitgangen lader
6. MPPT enkel op de HH accu
7. Alu L profiel 60/30/2 is beter voor dit geval
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Kroppie »

een 15A regelaar op een 450 watt paneel gaat niet goed, het paneel levert 450 W max, plat op een dak is max 80% is 360W max , maar dat is bij de +-41,2 volt van het PANEEL, de regelaar maakt die 41,2 volt geschikt voor het laden in een 12 volt systeen en dus word het 360W gedeeld door 12volt is 30 ampere, daar gaat de regelaar misschien wel niet stuk van omdat ie het max begrensd op 15 ampere, maar dan gooi je wel de helft van de paneel opbrengst weg.

de75/15 van victron is volgens victron geschikt voor paneelvermogen tot 220Wp
de 100/30 is tot 440Wp

voor de kabeldikte:

http://www.polz.info/leitungsrechner/
tussen regelaar en accu zou ik 6mm2 nemen.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 27 apr 2021, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Atoz »

Wie het ganse jaar zijn energie wil/moet kunnen opwekken, moet weten dat zijn energiecentrale zo groot mogelijk en betrouwbaar moet zijn.
Zowel in productie als in opslag.
Zodat hij/zij/x in de zomer te veel en in de winter voldoende stroom opwekt.

Alle besparingen die jij nu doet zullen er voor zorgen dat je regelmatig zonder stroom zult vallen.
Voor het geld van 30 dagen op een camping kun je veel energie opwekken.

Bevestig de grote panelen voldoende.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door rhomodel »

Sorry dat ik het moet zeggen maar ik denk niet dat je met de zonnepaneel en een 280 ah AGM accu in de winter een week vrij kan staan met je huidige energie gebruik. Of je moet zorgen dat je minder verbruikt, of een grotere accu nemen. Meer panelen ( en 450Wp is al groot) gaat niet veel helpen: de zon staat laag en heeft niet veel kracht plus het kan zo een week bewolkt zijn, dat levert bijna geen stroom via je panelen.
Niemand reageerde, maar ik denk toch dat een windgenerator samen met je zonnepaneel niet zo'n slechte gedachte is...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door JoopBrekken »

Een kleine windmolen levert alleen wat je je totaal onbeschud ( dus in de volle wind) staat, en hij mag totaal geen schaduw op het zonnepaneel kunnen geven, anders verlies je meer dan je wint.
Plaats reactie