Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door rbisdom »

Is er echt geen goede manier om te zorgen dat ik mijn startaccu ook eenvoudig op kan laden? Of doe ik dit beter met een kleine externe lader indien nodig?
als ik aan de paal sta, wordt mijn startaccu ook altijd meegeladen.
De zonnepanelen zijn bij mij bijgeplaatst zonder de installatie te wijzigen en laden nu ook de startaccu mee.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

Maar hoe zit dat dan precies? Want het scheidingsrelais voorkomt toch dat er stroom naar de startaccu gaat?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Kroppie »

een gewoon scheidings relais wel maar bij een cyrix bijvoorbeeld, die werkt 2 kanten op, als er gedurende een bepaalde tijd het voltage van de startaccu een bepaald voltage hoger is dan het voltage van de hh accu dan koppelt een cyrix de beide accu,s, maar als gedurende een bepaalde tijd de spanning van de hh accu een bepaald voltage hoger is dan de spanning van de start accu dan koppelt de cyrix ook beide accu,s.

en een gemiddeld zonnepaneel heeft een negatieve temperatuurcoefficient van +-0,5%, dat betekent dat de opbrengst van een paneel elke graad boven de 25graden 0,5% daalt dus bij een temperatuur van 50 graden word de opbrengst van het paneel 12,5 % minder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Kroppie »

en vergeet niet dat zo,n ding, als ie energie levert , een niet te missen hoeveelheid lawaai maakt, en plaats hem niet op of aan de camper de trillingen gaan door de hele camper!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

Dat verklaart veel!
Kroppie schreef:
wo 28 apr 2021, 20:32
en vergeet niet dat zo,n ding, als ie energie levert , een niet te missen hoeveelheid lawaai maakt, en plaats hem niet op of aan de camper de trillingen gaan door de hele camper!!
Spreek je hier over de cytrix? Waar plaats ik die dan best?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Kroppie »

tussen de + van de hh en de+ van de startaccu, met in beide draden een zekering dicht bij de accu en op de cyrix verder nog een massadraadje.
dat is het

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door albertrietjens »

Lorka schreef:
do 29 apr 2021, 6:46
Dat verklaart veel!
Kroppie schreef:
wo 28 apr 2021, 20:32
en vergeet niet dat zo,n ding, als ie energie levert , een niet te missen hoeveelheid lawaai maakt, en plaats hem niet op of aan de camper de trillingen gaan door de hele camper!!
Spreek je hier over de cytrix? Waar plaats ik die dan best?
Volgens mij gaat dit nog over de windmolen. Een cyrix, niet cytrix, maakt echt geen lawaai :-B

Apropos het ondersteunen van een paneel in de midden ind ik zelf overbodig. Levert eerder lokale temperatuur verschillen op met mogelijke beschadigingen door spanningen in het paneel.
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door Lorka »

De tweede versie van het elektrisch schema. Klopt alles zo?
Wat zou ik allemaal aan dit schema moeten veranderen als ik zou willen overschakelen op lithium?
Bijlagen
Elektrisch schema versie 2.png
Elektrisch schema versie 2.png (162.36 KiB) 132 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door DJSmiley »

Ziet er goed uit

Alleen de kabel van de acculader op 10mm2 doen ipv 25mm2, want dat past er niet in. (en is ook niet nodig)


Voor upgrade naar Lithium is weinig nodig, de laders kun je zo aanpassen met de instellingen voor Lithium.
Alleen een DC-DC toevoegen, dichtbij de accu op een eigen zekering.
De Cyrix kan dan in theorie weg, je moet dan alleen een D+ naar de DC-DC nemen (of eentje die dat zelf doet) maar je kan ook die Cyrix lekker laten zitten. Scheelt je weer werk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke huishoudaccu voor fulltime wonen in camper?



Bericht door travelscout »

Een DC-DC die zelf niet kan bepalen wanneer die in moet schakelen of niet?
Die van mij doet dat zelfs al voor die ppar euro middels een minimum voltage waarde aan de primaire zijde.
Ongeveer net zoals een automatisch scheidingsrelais dat bepaalt.

Beetje overbodig..
Paul.
Plaats reactie