12V elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

12V elektra schema



Bericht door Tripod »

Beste,

Volgens mij zie ik iets totaal over het hoofd, maar kom er niet zo goed achter wat ik het beste kan doen.

Mijn opstelling is redelijk simpel, maar is als volgt:
100Ah Agm 12v accu -> zekering -> hier zit de aansluiting van de lader, lader van het zonnepaneel en het zekerings kastje van de gebruikers op -> vanuit het zekerings kastje naar de gebruikers.

De gebruikers zijn:
1x Koelbox met 12v Temperatuurregelaar
1x Usb aansluiting
1x 12V autostekker aansluiting
1x Ventilator

Nu heb ik in mijn vorige bus altijd een solar lader gehad, hiermee kwam de spanning eigenlijk nooit totaal boven de 13V uit. Maar gezien ik het geheel nu in een nieuwe bus heb zitten, is het zonnepaneel tijdelijk weg gevallen. Deze zal van de zomer gemonteerd gaan worden.
Maar hierdoor kwam voor het eerst voor dat ik de accu moest laden met de lader terwijl ik gebruik wilde maken van de gebruikers.

Nu kwam ik er hierdoor gister achter dat de temperatuur regelaar van de koelbox, de 14,6V lading niet grappig vond en daarmee stuk ging.
Op dat moment andere gebruikers niet aan gehad, maar daar maak ik mij wel zorgen om nu.

Wat mis ik in mijn schakeling om alles veilig te laten draaien. Ik kwam al 12V stabilisators tegen, maar om nu voor iedere gebruiker een eigen stabilisator te gebruiken. Dat moet anders kunnen lijkt mij?

Bedankt voor jullie input!

ps. het gaat hier niet om een uitgebreide camper, de schakeling zit vlak bij elkaar, het gaat om een werkbus die in het weekend simpel omgebouwd word naar campertje om er mee op uit te trekken.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: 12V elektra schema



Bericht door myway »

Om welke koelbox gaat het?
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: 12V elektra schema



Bericht door Tripod »

Het gaat om zo'n energie slurper, simpele 12V/230V koelbox. Deze heb ik schakelend gemaakt met een 12V temperatuurregelaar. Werkt voor mijn doelen perfect.

Maak deze gebruikt zo'n 55/60W als die aanstaat. De led strip zo'n 4A. USB aansluiting is ook niet veel Wattages, maar wat op de 12V aansluiting komt is nogal variërend. Deze gaan met zo'n auto adapter, ik ga hier een beetje vanuit dat die breder ingezet kunnen worden qua voltages.

Nu kwam ik in mijn zoektocht deze tegen: https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc ... iding.html
Ik denk dat er zoiets tussen zal moeten, echter, zie ik verschillende gebruikers achter een eigen zekering. Dat gaat niet lukken als ik enkele ga combineren met 1 zo'n omvormer.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 12V elektra schema



Bericht door Kroppie »

dan 2 van die dingen, als je alles tegelijkertijd gaat gebruiken, maar er zijn ook veel camperdingen die wat meer spanning kunnen verdragen dus die hoeven niet op zo,n converter, even rekenen dus, [hoofdzakelijk optellen] .

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 24 nov 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: 12V elektra schema



Bericht door Tripod »

Hallo Jos,

Ja precies, kwam er wel achter dat mijn 12V gebruikers via de auto ingang, wel meer mogen hebben. Dus die zitten veilig.
Maar mijn LED strips en vooral dat temperatuur regelaartje vind het niet zo grappig. Ga ik er inderdaad 2 plaatsen voor de veiligheid.

Bedankt!
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 12V elektra schema



Bericht door awaza »

@Tripod,
ik heb hetzelfde gehad met zelf ingebouwde temp.regelaar/display in mijn koelbox.
Ook gesneuveld door iets te hoge laadspanning.

Heb deze nu gemonteerd hiervoor en nog voor enkele andere doelen, bijv. Ledstrips:

https://nl.aliexpress.com/item/32706897 ... 4c4dJjJxNN

Had er gelijk maar 5 besteld.
Laatst gewijzigd door awaza op wo 25 nov 2020, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: 12V elektra schema



Bericht door Tripod »

Klinkt goed! Bedankt!! :cheers:
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: 12V elektra schema



Bericht door albertrietjens »

Dit is een stepdown convertor en heeft een hogere ingangsspanning nodig dan de geregelde uitgangsspanning. Kan enkele volts zijn. Hierdoor kan deze slechter of niet werken wanneer de accuspanning zakt, bijv. tot 12.8V, bij niet laden. In de datasheet kan ik geen waarde vinden maar de voorbeeld schema's houden een verschil van 2.5V tot 3V aan! Wanneer dit echt nodig is dan houd je, bij 14.6V, nog maar net 12V over om in te stellen. Houd je op met laden dan zakt de ingangsspanning en, zeker bij hogere stromen, ook de uitgangsspanning, in het beste geval, mee naar beneden. Voor LED's geen probleem, maar 3A is sowieso te weinig voor je koelbox.

Sinds kort deze DC/DC in gebruik voor de verlichting om constante 12V te hebben:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (32.55 KiB) 343 keer bekeken
Dit is een buck/boost en die kan over een range van 8...40V een uitgangsspanning maken van 12V, en is in verschillende stromen (vermogens) verkrijgbaar. De kortsluitbeveiliging zorgt ervoor dat bij te hoge stromen de spanning inzakt om binnen het maximum vermogen, bijv 72W, te blijven. Dat maakt het lastiger om primair een correcte waarde te bedenken voor een bijbehorende zekering. Uiteindelijk gekozen voor een waarde net iets kleiner dan de gespecificeerde stroom.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: 12V elektra schema



Bericht door albertrietjens »

Tripod schreef:
di 24 nov 2020, 14:16
Nu kwam ik in mijn zoektocht deze tegen: https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc ... iding.html
Afgezien van dat dit een erg extreme oplossing is, verbaast het me dat de uitgangsspanning niet in de 12V range ligt:

Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (30.67 KiB) 341 keer bekeken
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: 12V elektra schema



Bericht door 309T16 »

Foutje in de foto. Wel volgens de datasheet.
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 12V elektra schema



Bericht door awaza »

@albertrietjens

Albert, de stepdown reg. was niet voor de koeling van de box, alleen maar voor het bijgebouwde
display. Die was max. 12 V, op 8 V doet deze het ook nog.
En ook prima voor Led lampjes of strips, die hebben ook een hekel aan spanningen boven de 12 V!
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Plaats reactie