Lithium ion loopt leeg
Lithium ion loopt leeg
We hebben een lithium ion accu in onze hymer bsl deze is, nog geen jaar oud.
Nu loopt de accu onbelast leeg.
Als we hem aansluiten op de paal stroom loopt hij ook nietcterugvop
Eea kan ik op een digitaal paneel aflezen in%.
Men vertelt mij dat dit komt door de kou?
Hierdoor loopt de accu van 110 naar 85% of minder.
Met laden krijg ik hem op max 95%.
Iemand hier ervaring mee?
Nu loopt de accu onbelast leeg.
Als we hem aansluiten op de paal stroom loopt hij ook nietcterugvop
Eea kan ik op een digitaal paneel aflezen in%.
Men vertelt mij dat dit komt door de kou?
Hierdoor loopt de accu van 110 naar 85% of minder.
Met laden krijg ik hem op max 95%.
Iemand hier ervaring mee?
HYMER B SL 708
Re: Lithium ion loopt leeg
Zelfontlading van lithium is nagenoeg niets. Dat is pas na een jaar niets doen enigszins merkbaar als in een paar %
Wat zegt de verkoper? Als dat ding nog geen jaar oud is zou dat iig niet in de accu moeten zitten en dan kunnen ze vast even meedenken/kijken/meten of ie echt leegloopt en of dat de accu zelf is of een externe bron
Heb je een verbruiksmeter waar je op kunt aflezen wat er gebruikt wordt? Heeft je accu een BMS die je via bluetooth oid kan uitlezen?
Wat zegt de verkoper? Als dat ding nog geen jaar oud is zou dat iig niet in de accu moeten zitten en dan kunnen ze vast even meedenken/kijken/meten of ie echt leegloopt en of dat de accu zelf is of een externe bron
Heb je een verbruiksmeter waar je op kunt aflezen wat er gebruikt wordt? Heeft je accu een BMS die je via bluetooth oid kan uitlezen?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Lithium ion loopt leeg
Begin je nou 2 keer een zelfde onderwerp? https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8474342
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Lithium ion loopt leeg
Waar staat die camper en hoe koud is het daar?
Welk merk accu?
Welk merk accu?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Lithium ion loopt leeg
Hierdoor loopt de accu van 110 naar 85% of minder. ,nou mooi toch,waarom zou deze met de huidige temperatuur vol moeten zijn het is zelfs beter,..
het is geen zuur accu,welke schijnbaar nog steeds tussen de oren zit?
het is geen zuur accu,welke schijnbaar nog steeds tussen de oren zit?
Hans
Re: Lithium ion loopt leeg
Bekend.
Hetzelfde probleem heb je met een éénvoudige BMS waarbij er op de acculader geen AC detect aanwezig is.
Hetzelfde probleem heb je met een éénvoudige BMS waarbij er op de acculader geen AC detect aanwezig is.
Groeten Kampo
Re: Lithium ion loopt leeg
als dit ten tweede maal gebeurd vin ik dit het melden wel waard voor een accu van een slordige 3000 euro.EasyBee schreef: ↑zo 22 nov 2020, 22:51Begin je nou 2 keer een zelfde onderwerp? https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8474342
HYMER B SL 708
Re: Lithium ion loopt leeg
camper staat naast het huis.
moneteel net zo koud als buiten graadje of 6 denk ik
HYMER B SL 708
Re: Lithium ion loopt leeg
na 24 uur aan de 230 volt mag hij toch wel terug vol staan, en zeker niet verder ontladen
HYMER B SL 708
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Lithium ion loopt leeg
M E R K
Welk bms, app, programma?
Wat verbruikt er nu nog elektriciteit?
Ik denk dat het te koud is om je accu te laden, wat normaal is, en dat je nog verbruikers hebt op staan.
Waarschijnlijk meet je bms 5 graden en schakelt het om veiligheidsredenen het laadproces uit.
Eventueel de accu klemmen los maken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Lithium ion loopt leeg
Ben ik wel benieuwd wat er allemaal inzit. Is ook wel handig voor een juiste diagnose.Bridge schreef: ↑ma 23 nov 2020, 10:18als dit ten tweede maal gebeurd vin ik dit het melden wel waard voor een accu van een slordige 3000 euro.EasyBee schreef: ↑zo 22 nov 2020, 22:51Begin je nou 2 keer een zelfde onderwerp? https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8474342
Ik las, dat je een Li accu van 135Ah hebt. Kan ik dan niet helemaal rijmen met een bedrag van 3000 euro.
Re: Lithium ion loopt leeg
Waarschijnlijk is er niets met je lithium accu aan de hand. Een normaal verschijnsel.
Het is bekend van lithium accu's dat de ontlaad capaciteit flink afneemt bij lage temperaturen (dit geldt overigens ook voor lood accu's, misschien nog wel erger).
En de monitor die je hebt is kennelijk zo slim dat die dat weet en die vertaalt dit dan naar een lager percentage. En die monitor heeft gelijk want een b.v. 100Ah accu kan b.v. nog maar 85Ah leveren bij een temperatuur van 6 graden.
Als de temperatuur weer hoger is dan 25 graden is kan dat gewoon weer 100% zijn. De capaciteit van lithium accu's wordt meestal gespecificeerd bij 25 graden. Dat is dus dan 100%.
Het is bekend van lithium accu's dat de ontlaad capaciteit flink afneemt bij lage temperaturen (dit geldt overigens ook voor lood accu's, misschien nog wel erger).
En de monitor die je hebt is kennelijk zo slim dat die dat weet en die vertaalt dit dan naar een lager percentage. En die monitor heeft gelijk want een b.v. 100Ah accu kan b.v. nog maar 85Ah leveren bij een temperatuur van 6 graden.
Als de temperatuur weer hoger is dan 25 graden is kan dat gewoon weer 100% zijn. De capaciteit van lithium accu's wordt meestal gespecificeerd bij 25 graden. Dat is dus dan 100%.
Re: Lithium ion loopt leeg
het Smart Battery System , origineel geleverd door Hymer.309T16 schreef: ↑ma 23 nov 2020, 11:51Ben ik wel benieuwd wat er allemaal inzit. Is ook wel handig voor een juiste diagnose.Bridge schreef: ↑ma 23 nov 2020, 10:18als dit ten tweede maal gebeurd vin ik dit het melden wel waard voor een accu van een slordige 3000 euro.EasyBee schreef: ↑zo 22 nov 2020, 22:51Begin je nou 2 keer een zelfde onderwerp? https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8474342
Ik las, dat je een Li accu van 135Ah hebt. Kan ik dan niet helemaal rijmen met een bedrag van 3000 euro.
1x lithium ion gekoppeld aan een Gel accu.
bij lage temperatuur gaat de gel de litium verwarmen zodat deze 100 % blijft.
Hoe werkt het HYMER-Smart-Battery-System?
De HY-Tec-lithiumbatterij 135 (LiFePo4*) bestaat uit 6 afzonderlijke LE300 lithium-extension-battery-modules (LE300). Het systeem kan uitgebreid worden, verhoogt de capaciteit en het vermogen van de loodaccu’s, waardoor de efficiëntie en de levensduur van het hele systeem toenemen. De lithiumbatterijen worden parallel met de loodaccu’s aangesloten. De lithiumbatterijen voeren de meeste laadcycli uit, terwijl de loodaccu’s dienst doen als back-upopslag.
Laadcyclus van het Smart-Battery-System
Eerst zorgt het systeem voor de lading van de loodaccu’s.
Overtollige energie wordt dan door de lithiumbatterijen opgeslagen.
Omgekeerd worden bij het stroomverbruik eerst de lithiumbatterijen ontladen, zodat de levensduur van de loodaccu aanzienlijk verlengd wordt.
Dankzij het geïntegreerde ontlaadmanagement herkennen de lithiumbatterijen de spanning in de loodaccu. Zo krijgt het boordnet bij voorkeur stroom uit de cyclusvaste lithiumbatterijen. Bij een hoger stroomverbruik worden de lood- en lithiumbatterijen parallel aangesproken om beide batterijen minder te belasten.
en idd asociaal duur. ....
HYMER B SL 708