Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



Bericht door Charm »

Mijn LifePO4 accu is afgelopen dagen leeggelopen door het ontbreken van voldoende zonlicht. De BMS heeft tijdig de accu afgesloten, zoals de bedoeling is. Tot zover niets bijzonders. De MPPT lader is op enig moment ook uitgeschakeld toen het te donker was geworden omdat er onvoldoende zonne-energie beschikbaar was om de lader ingeschakeld te laten. Alleen schakelde de lader niet meer in nadat er wél voldoende zonne-energie beschikbaar was. Hiervoor is accuspanning nodig en die was niet beschikbaar; door de ingreep van de BMS kon er wel stroom de accu in maar er niet uit. Er was een soort van deadlock ontstaan: de lader kan pas weer worden ingeschakeld als de accu spanning geeft en daarvoor moet hij wel eerst worden geladen....

Sommige laders gaan wel weer werken als er voldoende zonlicht is (waarop de BMS de accu vrij schakelt) maar anderen hebben daarvoor accuspanning nodig. In het laatste geval moet er eerst een externe lader (op 230V of via dynamo met lopende motor) op de accu worden aangesloten waarop de BMS de accu vrijgeeft. Hierna kan de MPPT lader het weer overnemen. Gelukkig had ik snel door wat zich hier afspeelde en het leek me nuttig de situatie en oplossing te delen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    gsm
    Berichten: 4463
    Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
    Locatie: Houten
    Contacteer:

    Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



    Bericht door gsm »

    Heel goed van je om de oplossing daarvan hier te melden


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Theorie is de basis voor de praktijk
    Praktijk is de leermeester voor de theorie
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



    Bericht door Atoz »

    Egbert, stond je camper thuis of was je onderweg?

    Was er een te verwachten ontlading of een ongewenste?

    Hoe ziet jouw systeem er weer uit ? Effe zoeken ;-)
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13343
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



    Bericht door hathi »

    Mooi en wel Charm,maar ergens heb je dan toch stroom verlies/ verbruiker....want een lpf als accu ,verliest niet zo veel,dus mss lpf afkoppelen,of verbruiker opsporen,ik meen uit m,n hoofd 2% verlies p maand,dus reken maar uit !ik heb er tenminste geen last van. Meten is weten
    Hans
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



    Bericht door Charm »

    @Atoz & Hathi: Het betreft hier niet de accu in de camper maar in mijn werkkamer. Ik heb een 100Ah eigenbouw Lithium (uit onze vorige camper) die wordt gevoed door 400Wp zonnepanelen. Op deze accu draait wat apparatuur waaronder een WIFI access point, audio versterker en zendapparatuur. De situatie die ik beschrijf, kan net zo goed in een campersituatie optreden vandaar dit topic.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      hathi
      Berichten: 13343
      Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
      Locatie: ASTEN

      Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



      Bericht door hathi »

      O.k. ..maar dan nog blijft mijn antwoord staan 2% per maand? Waar het dan er dan aan ligt ,mag je zelf uitzoeken al vermoed ik dat je teveel verbruikt hebt,ook een lpf kan ooit leeg,...even ,met de nadruk op even een gewone lader gaat ook wel:hug:
      Hans
      Gebruikersavatar
      Geert Huizing
      Berichten: 591
      Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
      Locatie: Noord-Holland

      Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



      Bericht door Geert Huizing »

      Hoe zit het dan met de Solar lader ?
      Toch altijd eerst op de accu en dan het zonnepaneel aansluiten.
      In deze situatie hangt de lader wel aan het zonnepaneel maar niet meer aan de accu (afgekoppeld door bms). ???
      Groet,
      Geert
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



      Bericht door Charm »

      hathi schreef:
      zo 22 nov 2020, 19:06
      O.k. ..maar dan nog blijft mijn antwoord staan 2% per maand? Waar het dan er dan aan ligt ,mag je zelf uitzoeken al vermoed ik dat je teveel verbruikt hebt,ook een lpf kan ooit leeg,...even ,met de nadruk op even een gewone lader gaat ook wel:hug:
      Daar gaat het in dit topic helemaal niet om Hans! Even bij de les blijven ;-)
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



        Bericht door Charm »

        Geert Huizing schreef:
        zo 22 nov 2020, 19:43
        Hoe zit het dan met de Solar lader ?
        Toch altijd eerst op de accu en dan het zonnepaneel aansluiten.
        In deze situatie hangt de lader wel aan het zonnepaneel maar niet meer aan de accu (afgekoppeld door bms). ???
        Goed punt. Het zal van de charger afhangen hoe die daarmee omgaat. Mijn ervaring is dat chargers blijven werken als de accu wordt losgekoppeld terwijl er nog zonne-energie beschikbaar is. Er zijn chargers die gewoon opstarten bij voldoende zonne-energie, bijvoorbeeld chargers die maar voor één accuspanning (bijv 12V) geschikt zijn. Voor chargers met automatische spanningsherkenning (bijv 12V/24V), is het een ander verhaal. Mijn charger is er zo één; hij startte niet op waarschijnlijk omdat de accuspanning niet bekend was en dat is erg logisch natuurlijk...
        Laatst gewijzigd door Charm op zo 22 nov 2020, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          Metor
          Berichten: 963
          Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

          Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



          Bericht door Metor »

          Charm schreef:
          zo 22 nov 2020, 15:42
          @Atoz & Hathi: Het betreft hier niet de accu in de camper maar in mijn werkkamer. Ik heb een 100Ah eigenbouw Lithium (uit onze vorige camper) die wordt gevoed door 400Wp zonnepanelen. Op deze accu draait wat apparatuur waaronder een WIFI access point, audio versterker en zendapparatuur. De situatie die ik beschrijf, kan net zo goed in een campersituatie optreden vandaar dit topic.
          Bedankt voor deze interessante waarneming. Eigenlijk logisch veroorzaakt door de BMS en op te lossen door externe lader even aan te sluiten.
          Welke MPPT zonnepaneel controller zit op dit systeem aangesloten?
          Deze kan kennelijk niet laden wanneer de accu afgeschakeld is door de BMS.

          Zelf heb ik een PWM controller, die zeker accu spanning nodig heeft om goed te kunnen functioneren. In ieder geval, zonder accuspanning en met zon zou die zomaar op 24V systeem kunnen schakelen.
          Heb deze situatie nog niet meegemaakt, maar ook is de LFP accu nog nooit helemaal leeg getrokken. Zou dus kunnen gebeuren. Wat precies? Ga ik nog eens uitzoeken.
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



          Bericht door Charm »

          De lader in deze case is een PowMR 60A. Dit kan echter elke lader zijn die automatische spanningsherkenning heeft. Ik ga binnenkort even in de camper kijken wat de daar aanwezige lader doet. Het is geen lader met automatische spanningsherkenning en daarom verwacht ik geen problemen.
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            kampo
            Berichten: 8865
            Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
            Locatie: Brussel

            Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



            Bericht door kampo »

            Bekend.
            Hetzelfde probleem heb je als er geen ac detect op je bms voorzien is. Dan kan het zijn dat de BMS niet inschakelt als je de 230V lader inplugt. Bepaalde acculaders hebben accustroom nodig om op te starten.
            Let een beetje op bij je proefopstellingen want als je de LFP accu onder de 10V brengt kan die definitief stuk gaan.
            Groeten Kampo
            Gebruikersavatar
            albertrietjens
            Berichten: 637
            Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
            Locatie: Nederweert

            Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



            Bericht door albertrietjens »

            Was alléén de lader aan te sluiten voldoende om het BMS in te schakelen? Wanneer ik de datasheet van mijn BMS goed interpreteer dan moet het BMS spanningsloos gemaakt worden alvorens dat die reset en de massa kant vrij geeft. Dus plus of min losmaken, c.q. belasting losmaken. Bij weer aansluiten heb je dan weer de restspanning op dat moment. En die zou boven de 10V moeten zijn, want het BMS hoort uiterlijk bij 10V uit te schakelen.

            Blijft natuurlijk dat je op moet letten of je regelaar weer goed inschakelt.
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu



            Bericht door Charm »

            Misschien hangt dat af van het type bms. Ik had de accu losgekoppeld. De spanning na de bms was rond de 7V. Vóór de bms ruim 11V. Nadat de lader was aan aangesloten, werd de blokkering opgeheven.
            Laatst gewijzigd door Charm op ma 23 nov 2020, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              Plaats reactie