Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Mijn LifePO4 accu is afgelopen dagen leeggelopen door het ontbreken van voldoende zonlicht. De BMS heeft tijdig de accu afgesloten, zoals de bedoeling is. Tot zover niets bijzonders. De MPPT lader is op enig moment ook uitgeschakeld toen het te donker was geworden omdat er onvoldoende zonne-energie beschikbaar was om de lader ingeschakeld te laten. Alleen schakelde de lader niet meer in nadat er wél voldoende zonne-energie beschikbaar was. Hiervoor is accuspanning nodig en die was niet beschikbaar; door de ingreep van de BMS kon er wel stroom de accu in maar er niet uit. Er was een soort van deadlock ontstaan: de lader kan pas weer worden ingeschakeld als de accu spanning geeft en daarvoor moet hij wel eerst worden geladen....
Sommige laders gaan wel weer werken als er voldoende zonlicht is (waarop de BMS de accu vrij schakelt) maar anderen hebben daarvoor accuspanning nodig. In het laatste geval moet er eerst een externe lader (op 230V of via dynamo met lopende motor) op de accu worden aangesloten waarop de BMS de accu vrijgeeft. Hierna kan de MPPT lader het weer overnemen. Gelukkig had ik snel door wat zich hier afspeelde en het leek me nuttig de situatie en oplossing te delen.
Sommige laders gaan wel weer werken als er voldoende zonlicht is (waarop de BMS de accu vrij schakelt) maar anderen hebben daarvoor accuspanning nodig. In het laatste geval moet er eerst een externe lader (op 230V of via dynamo met lopende motor) op de accu worden aangesloten waarop de BMS de accu vrijgeeft. Hierna kan de MPPT lader het weer overnemen. Gelukkig had ik snel door wat zich hier afspeelde en het leek me nuttig de situatie en oplossing te delen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Heel goed van je om de oplossing daarvan hier te melden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Egbert, stond je camper thuis of was je onderweg?
Was er een te verwachten ontlading of een ongewenste?
Hoe ziet jouw systeem er weer uit ? Effe zoeken
Was er een te verwachten ontlading of een ongewenste?
Hoe ziet jouw systeem er weer uit ? Effe zoeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Mooi en wel Charm,maar ergens heb je dan toch stroom verlies/ verbruiker....want een lpf als accu ,verliest niet zo veel,dus mss lpf afkoppelen,of verbruiker opsporen,ik meen uit m,n hoofd 2% verlies p maand,dus reken maar uit !ik heb er tenminste geen last van. Meten is weten
Hans
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
@Atoz & Hathi: Het betreft hier niet de accu in de camper maar in mijn werkkamer. Ik heb een 100Ah eigenbouw Lithium (uit onze vorige camper) die wordt gevoed door 400Wp zonnepanelen. Op deze accu draait wat apparatuur waaronder een WIFI access point, audio versterker en zendapparatuur. De situatie die ik beschrijf, kan net zo goed in een campersituatie optreden vandaar dit topic.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
O.k. ..maar dan nog blijft mijn antwoord staan 2% per maand? Waar het dan er dan aan ligt ,mag je zelf uitzoeken al vermoed ik dat je teveel verbruikt hebt,ook een lpf kan ooit leeg,...even ,met de nadruk op even een gewone lader gaat ook wel:hug:
Hans
- Geert Huizing
- Berichten: 592
- Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
- Locatie: Noord-Holland
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Hoe zit het dan met de Solar lader ?
Toch altijd eerst op de accu en dan het zonnepaneel aansluiten.
In deze situatie hangt de lader wel aan het zonnepaneel maar niet meer aan de accu (afgekoppeld door bms). ???
Toch altijd eerst op de accu en dan het zonnepaneel aansluiten.
In deze situatie hangt de lader wel aan het zonnepaneel maar niet meer aan de accu (afgekoppeld door bms). ???
Groet,
Geert
Geert
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Daar gaat het in dit topic helemaal niet om Hans! Even bij de les blijven
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Goed punt. Het zal van de charger afhangen hoe die daarmee omgaat. Mijn ervaring is dat chargers blijven werken als de accu wordt losgekoppeld terwijl er nog zonne-energie beschikbaar is. Er zijn chargers die gewoon opstarten bij voldoende zonne-energie, bijvoorbeeld chargers die maar voor één accuspanning (bijv 12V) geschikt zijn. Voor chargers met automatische spanningsherkenning (bijv 12V/24V), is het een ander verhaal. Mijn charger is er zo één; hij startte niet op waarschijnlijk omdat de accuspanning niet bekend was en dat is erg logisch natuurlijk...Geert Huizing schreef: ↑zo 22 nov 2020, 19:43Hoe zit het dan met de Solar lader ?
Toch altijd eerst op de accu en dan het zonnepaneel aansluiten.
In deze situatie hangt de lader wel aan het zonnepaneel maar niet meer aan de accu (afgekoppeld door bms). ???
Laatst gewijzigd door Charm op zo 22 nov 2020, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Bedankt voor deze interessante waarneming. Eigenlijk logisch veroorzaakt door de BMS en op te lossen door externe lader even aan te sluiten.Charm schreef: ↑zo 22 nov 2020, 15:42@Atoz & Hathi: Het betreft hier niet de accu in de camper maar in mijn werkkamer. Ik heb een 100Ah eigenbouw Lithium (uit onze vorige camper) die wordt gevoed door 400Wp zonnepanelen. Op deze accu draait wat apparatuur waaronder een WIFI access point, audio versterker en zendapparatuur. De situatie die ik beschrijf, kan net zo goed in een campersituatie optreden vandaar dit topic.
Welke MPPT zonnepaneel controller zit op dit systeem aangesloten?
Deze kan kennelijk niet laden wanneer de accu afgeschakeld is door de BMS.
Zelf heb ik een PWM controller, die zeker accu spanning nodig heeft om goed te kunnen functioneren. In ieder geval, zonder accuspanning en met zon zou die zomaar op 24V systeem kunnen schakelen.
Heb deze situatie nog niet meegemaakt, maar ook is de LFP accu nog nooit helemaal leeg getrokken. Zou dus kunnen gebeuren. Wat precies? Ga ik nog eens uitzoeken.
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
De lader in deze case is een PowMR 60A. Dit kan echter elke lader zijn die automatische spanningsherkenning heeft. Ik ga binnenkort even in de camper kijken wat de daar aanwezige lader doet. Het is geen lader met automatische spanningsherkenning en daarom verwacht ik geen problemen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Bekend.
Hetzelfde probleem heb je als er geen ac detect op je bms voorzien is. Dan kan het zijn dat de BMS niet inschakelt als je de 230V lader inplugt. Bepaalde acculaders hebben accustroom nodig om op te starten.
Let een beetje op bij je proefopstellingen want als je de LFP accu onder de 10V brengt kan die definitief stuk gaan.
Hetzelfde probleem heb je als er geen ac detect op je bms voorzien is. Dan kan het zijn dat de BMS niet inschakelt als je de 230V lader inplugt. Bepaalde acculaders hebben accustroom nodig om op te starten.
Let een beetje op bij je proefopstellingen want als je de LFP accu onder de 10V brengt kan die definitief stuk gaan.
Groeten Kampo
- albertrietjens
- Berichten: 638
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Was alléén de lader aan te sluiten voldoende om het BMS in te schakelen? Wanneer ik de datasheet van mijn BMS goed interpreteer dan moet het BMS spanningsloos gemaakt worden alvorens dat die reset en de massa kant vrij geeft. Dus plus of min losmaken, c.q. belasting losmaken. Bij weer aansluiten heb je dan weer de restspanning op dat moment. En die zou boven de 10V moeten zijn, want het BMS hoort uiterlijk bij 10V uit te schakelen.
Blijft natuurlijk dat je op moet letten of je regelaar weer goed inschakelt.
Blijft natuurlijk dat je op moet letten of je regelaar weer goed inschakelt.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Onverwacht effect van leeggelopen LifePO4 accu
Misschien hangt dat af van het type bms. Ik had de accu losgekoppeld. De spanning na de bms was rond de 7V. Vóór de bms ruim 11V. Nadat de lader was aan aangesloten, werd de blokkering opgeheven.
Laatst gewijzigd door Charm op ma 23 nov 2020, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.