Een 2-din radio

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Een 2-din radio



Bericht door HJM »

Besten,
Omdat ik er echt geen beetje verstand van heb vraag ik het maar aan jullie.
De 2 din radio is uit onze camper gejat met alle narigheid van dien dus er moet een nieuwe in.
Eigenlijk denk ik dat dab+ slim is (hoor ik vaak) en we hebben een achteruitrij camera, past die zomaar? Wat is een slimme koop: wel of geen afneembaar frontje, android lijkt me fijn, navigatie kan met tablet of de huidige Garmin die wel is gebleven :crazy: . Ik vind Pioneer, die zat er ook in, en Sony maar ja.........
We hebben wel een serieuze versterker met subwoover en zo waarvan ik alleen al de dikke kabels al indrukwekkend vind, maar we gaan geen dance festival organiseren rond de Pössl ::)
Kortom wat zouden jullie kopen, graag ruim onder de 500,00 indien mogelijk.
Met weer dank en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: 2 din radio



Bericht door dieseltje+ »

Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Een 2-din radio



Bericht door HJM »

Zo weinig Camperisten tevreden met hun dubbel din set?
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een 2-din radio



Bericht door Camper-T »

DAB+ is een goede overweging alleen heeft niet elk land in de EU DAB dekking. Maar goed, een DAB+ radio heeft ook altijd een FM tuner aan boord dus je kunt altijd terugvallen.
De aansluitingen achterop 2DIN autoradio’s is redelijk genormaliseerd en daardoor veelal het zelfde. Zaken als een subwoofer uitgang en een externe camera-ingang zijn eerder regel dan uitzondering. Waar je wel op moet letten is dat de bekabeling tussen auto/camper en radio vaak verschillende connectors heeft, niet alles is vanzelfsprekend uitgevoerd met ISO connectoren. Dit moet je vooraf bij de verkoper navragen en indien nodig een verloopkabel meebestellen. Let hierbij ook op zaken als stuurwielbediening, ook hiervoor heb je meestal een verloop module nodig.

Als je het mij vraagt ligt de voorkeur bij Kenwood omdat dit merk goed thuis is in ontvangertechniek. Niet voor niets is Kenwood veel gezien als hardware bij menig radiozendamateur.
Daarnaast zou ik standaard kiezen voor een 2DIN model met Apple Carplay en Android Auto mogelijkheid. Hierdoor kun je je smartphone op de radio aansluiten en krijgt deze 100% meerwaarde door de vele apps die je via je smartphone op de autoradio gebruikt. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een dure 2DIN met eigen (dure) navigatiesoftware links laten liggen omdat je via de smartphone tal van (gratis) navigatiesoftware kunt gebruiken.
Evengoed zijn er ook gebruikers van Chinese 2DIN Android gebaseerde radio’s, erg aantrekkelijk geprijsd en werken vaak prima. Omdat ik de audio geluidskwaliteit en de radio ontvangstkwaliteit van dit soort China-radio’s uit ervaring erg ondermaats vond ben ik overgestapt naar een echt merk.

Niet minder belangrijk: investeer ook altijd in een goede DAB+/FM antenne om goed van de ontvangsttechniek te kunnen genieten. Veel goedkope of “gratis” bijgeleverde DAB+ antennes voor op het raam etc. geven eerder haperende DAB+ verbindingen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een 2-din radio



Bericht door DJSmiley »

Ik heb gewoon de goedkoopste erin die ik kon vinden.

DAB+ : Leuk, maar ontvangst is gevoeliger voor storingen dan FM. Dus je moet ook een goede antenne hebben en/of upgraden.
En wat is de meerwaarde van DAB? Mijn talenkennis is niet dermate dat ik in elk land radio wil kunnen luisteren
Daarnaast heb ik een goede databundel. In mijn ervaring is de 4G ontvangst op veel plekken ook prima.

Dus eis was voor mij: Bluetooth. Dan kan ik met TuneIn gewoon elke zender luisteren. Dus ook gewoon de NL zenders in het buitenland.
Radio (FM) zit er ook in, maar dat is voor mij prima

Navigatie hoeft niet, dat doe ik op mn telefoon. Die wordt vaker geupgraded/vervangen dan de radio en heeft ook meteen alle actuele verkeersinfo via 4G (veel goedkopere android dingen hebben dat lang niet altijd)

Achteruitrijcamera kan er wel op, het is een 7" ding met ingang. Aangesloten op de kabelboom zodat ie netjes de camera tevoorschijn tovert als ik 'm in zn achteruit zet.
Bluetooth, MicroSD en USB zit er ook nog op. Zal allemaal niet extreem hoogwaardig zijn, maar voor *mij* meer dan voldoende.

En voor die 30 euro die dat ding kostte kan ik altijd nog eens upgraden zonder dat dit me veel gekost heeft
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: Een 2-din radio



Bericht door peterkon »

ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: Een 2-din radio



Bericht door ronald026 »

Hoi,

Ik heb nog een Kenwood DAB over.

https://kenwood.nl/car/navigatie_multim ... R4190DABS/

Wel carplay, maar geen android auto, was voor mij de showstopper.
Jan Vos
Berichten: 1
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 13:30

Een 2-din radio met dab aansluit problemen, wie kan me helpen!



Bericht door Jan Vos »

Ik heb op dit moment ook een 10inch beeldscherm op een 1din autoradio uit China. Alles zit erop en eraan en het werkt naar behoren. Alleen de slechte ontvangst van de dab+ raam antenne is slecht. Dus heb daarvoor een dak antenne gekocht. Maar nu komt het probleem want waar sluit Ik dat op aan??
De raam antenne is verbonden met een stukje elektronica met een usb stekker waaraan de stekker van de raamantenne wordt geschroefd dmv koperen schroef knopje zie foto's. Maar hoe maak ik nu de nieuwe dab antenne vast? Kan iemand me dat uitleggen?
Plaats reactie