Maatwerk gevraagd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sunny66
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 11:50

Maatwerk gevraagd



Bericht door Sunny66 »

Hallo,
Op elektronica ben ik een totale leek en heb daarom hulp nodig van de forum leden.
In onze camper met 2x95ah accu's is een zonnepaneel aangesloten van 150watt en een laadbooster van Schaudt de 121525 die dus 25amp levert tijdens het rijden.
Wat ik wil is onze ebikes opladen al dan niet tijdens het rijden, liefst beide fietsen tegelijk. Wie kan mij uitrekenen wat voor zuivere sinus omvormer ik daarvoor nodig heb? En is het überhaupt haalbaar zonder de accu leeg te trekken?
De accu's van de fietsen zijn ieder 500watt.
Op de oplader staat achter op:
Ebike Battery Charger 36-4/230 Li-Ion
Input 230V 50hz 1.5amp
Output 36V ==== 4amp

Alvast dank voor uw moeite!
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door de toren »

Komen er vast nog wel paar ^^. Wij hebben ook 2 fietsen met grote accu zuivere sinus van 700 watt is zat . Probleem is eigenlijk dat de laadcyclus bij ons wel uurtje of 6 duurt . Overdag fietsen dus dan zijn s avond lekker accu s vol alleen 2 accu s laden trekt 2 95 amp accus leeg in de avond zonder zon :(. persoonlijk heb ik dat opgelost met een efoy . Die levert niet veel stroom maar zorgt er wel voor dat bv in de herft en lente de gasklep openblijft :-B . Je kunt natuurlijk ook accu niet helemaal opladen maar bij mij geeft dat stress onder het fietsen ^^.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door henk en lila »

@Sunny: jouw omvormer moet 230 x 1,5 x2 = 700 watt aan kunnen en zijn eigen verliezen. Dus neem ca 1000 watt of hang de accu van de 2e fiets er een uurtje later bij aan.
Twee lege fietsaccu's van 500 W elk gaan je 2 x 500 / 12,5 V= 80 Ah kosten minus nog ca 15% omzettingsverlies dus 80 x 1,15 = 92 Ah uit je huishoudaccu's.
Er van uit gaande dat je 2 x 95 Ah lood of tractie accu's hebt, dan mag je die maar voor 50% leeg trekken. Dat gaat dan ook precies lukken zonder andere verbruikers.
Dus gaat het niet lukken met jouw setup.
Echter, misschien zijn ze niet elke dag helemaal leeg.
Misschien ben je 's middags vroeg terug en kan je zonnepaneel nog een beetje helpen. Overigens zal dat paneel van 150 W op een heel goede dag misschien 70 Ah leveren.
Dus, aan de paal of elke dag flink stuk met de camper rijden denk ik.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door Atoz »

Al die stroom die je in je fietsaccu's laad, moet je wel ook produceren, zonnepaneel, rijden, Efoy, windmolen...
En die stroom moet je ook kunnen opslaan in je huishoudaccu's tenzij je nog voldoende zon, rijden, Efoy, wind hebt.
En die huishoudaccu's mag je (uitgezonderd LFP) maximaal 50% ontladen. Daar bovenop komt je gewone huidige huishoud verbruik.

Als je natuurlijk vandaag wel en morgen niet fietst, want het is een laaddag is al meer mogelijk.

Mogelijke oplossingen zijn:
Zelf trappen (flauwe grap)
Meer zonnepanelen
Grotere accucapaciteit, maar dan in combinatie met meer zonnepanelen of rijden of ... Of wind.

Het aantal campers met een windmolen is relatief klein.
En ik vermeld omwille van het Europees verdrag van de generatorloze camperbeweging bewust het woord generator dus NIET.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door TestCase »

Mijn ebikeaccu lader trekt nooit die 1,5A die er op staat. Ik doe het met een 500W lader voor twee fietsen, dus 700W is genoeg. Mijn accu's zijn bijna nooit meer dan half leeg. Laden duurt inderdaad erg lang.
Je trekt meer dan 12A per ebike accu aan de 12v kant dus 2 ebike accu's laden onder het rijden gaat misschien niet lukken.
Die 12A is trouwens maar tijdelijk en loopt terug wanneer de ebike accu voller wordt.

//Kees.




AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door Zonneke »

Als je accu's hebt van 500wh en die op een dag leeg rijdt heb je ver gefietst of weinig meegetrapt. :-B
Zelf heb ik een accu van 420 Wh en het bereik is om en bij de 100 Km afhankelijk van het terrein.
Verder lees ik dat de laders laden aan 4 A met 36 V das dus 144 W * 2 = ca 300 W.
Peins dat je dan met een omvormer van 500 -- 600 W meer dan voldoende hebt.
Sunny66
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 11:50

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door Sunny66 »

Allereerst, dank iedereen voor de moeite van het reageren.

Het wordt dus moeilijk, maar hoe lang moet je rijden als
we tijdens het rijden gaan laden. Of wordt de accu dan òòk nog leeg getrokken met de laadbooster van 25amp er bij. Ik wil niet alles in de soep draaien, dus moet wel kunnen allemaal. En we laden natuurlijk niet elke dag op, maar eens in de 3 à 4 dagen wel.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door jan- »

Moet het wel een zuivere sinus omvormer zijn? Mijn ervaring is dat een schakelende voeding (van een laptop of) zo geen problemen heeft met een gemodificeerde sinus. Een e-bike lader is toch net zoiets als een laptoplader?

Edit: tijdens het rijden is het laden van je fietsaccu geen probleem. 25A * 14V = 350W. Dus dan trek je de huishoudaccu niet leeg. Het laden duurt (500Wh / 36V) / 4A = 3,5 h(our) dus ongeveer 4 uur. Maar je fietsaccu zal vast niet helemaal leeg zijn en hoeft vast niet in 1 keer helemaal vol.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door Coralfan »

Onderstaande omvormer maakt 36V direct uit de 12V zonder eerst naar 220V te gaan, beperkt de omzet verliezen enigzins, helaas is hij even duur als een 500W sinus omvormer.

https://powerbutler.de/collections/powe ... osch-akkus

Ze hebben ook een versie voor 2 fietsen tegelijk.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door henk en lila »

Zonneke schreef:
ma 09 nov 2020, 20:41
Als je accu's hebt van 500wh en die op een dag leeg rijdt heb je ver gefietst of weinig meegetrapt. :-B
Zelf heb ik een accu van 420 Wh en het bereik is om en bij de 100 Km afhankelijk van het terrein.
Verder lees ik dat de laders laden aan 4 A met 36 V das dus 144 W * 2 = ca 300 W.
Peins dat je dan met een omvormer van 500 -- 600 W meer dan voldoende hebt.
Een lader zonder verliezen Zonneke?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door jan- »

Zonneke houdt een marge aan van 212 a 312 W. Er is dus rekening gehouden met bijna 100% verlies.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door Zonneke »

Inderdaad , dacht toch een grote marge ingecalculeerd te hebben.
Er zou ook enkel om de 3 - 4 dagen geladen worden.
Maak het dan niet ingewikkelder dan het is en laadt iedere dag 1 van de 2 accu's. :-B
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door henk en lila »

Ik keek naar de input specs van de lader en die zijn: 1,5A x 230V (x2)= 690 watt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Tiemen
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Maatwerk gevraagd



Bericht door Tiemen »

Henk en Lila,

Ook ik heb laders van 1,5 a x 230 volt. Maar wanneer ik de batterijen aan het laden ben komt hij niet boven de 0,5 ampère uit.
Dat zou toch betekenen 0,5 x 230 x2 = 230 watt. + 10% verlies = 253 watt.
En dat valt dan weer mee.
Maar ik vraag me nog steeds af of je de input OF de output moet meten
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Plaats reactie