Mijn 280Ah LFP accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door Zonneke »

gsm schreef:
do 10 dec 2020, 12:59
Dus je heb het gedaan zoals Will het laat zien :thumbup: , eerst in serie volladen met BMS en daarna parallel
Net wat je schrijft zo´n variabele lader kopen en stel je gebruikt hem niet daarvoor vind ik zonde van het geld maar nu bevestig je dat je het ook zo doet en ga ik deze bestellen.
Zo eentje heb ik dus gekocht en daarmee de cellen gebalanceerd. Zo een voeding komt altijd van pas en heb ze nadien nog een paar keer gebruikt. Onder meer om de kerstlampjes te testen die stuk waren. :-B
Heeft een nieuwe boom uitgespaard.
Het duurde een paar dagen eer de cellen vol waren en zou het de volgende keer iets anders aanpakken.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door gsm »

@DJSmiley en Albertrietjens
Ik heb de DC-DC booster van de link van DJSmiley vandaag binnen gekregen, laptopvoeding er op aangesloten en ingebouwd.
Scherm licht op en de spanning kan ik verlagen dus dat werkt.

Links de foto met daarin de voeding die op de rechter foto staat.
Als extra heb ik een spanningsmeter ingebouwd die de spanning van de laptop adapter aangeeft
ASIcombine_images.jpg
ASIcombine_images.jpg (73.67 KiB) 886 keer bekeken
Toen wilde ik hem ook gelijk uitproberen maar ik heb de cellen nog niet binnen dus op een bestaande 12V accu
Ik heb hem op 13,00V had gezet en de klemmen op een accu had aangesloten en toen ging alles uit :bang:
Klemmen van de accu gehaald en later opnieuw aangezet en gelukkig doet die het weer.
Kabels zitten goed aangesloten dus adapter op IN en accuklemmen op OUT
Vraag is wat doe ik fout ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door javader »

Wellicht liep er een te grote stroom ?
Draai de spanning eens wat omlaag om de stroom te beperken.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door hathi »

Het is niet te hopen,dat je met al dat goedkope spul , straks toch nog duurder uit bent,het is eigen risico,dus zint eer ge begint :bang:
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door gsm »

javader schreef:
wo 30 dec 2020, 22:35
Wellicht liep er een te grote stroom ?
Draai de spanning eens wat omlaag om de stroom te beperken.
Bedankt voor de tip en dat was het probleem, ik heb het ingesteld op 12V en toen aangesloten en de display gaf toen als OUT 12,65V aan.
Daarna langzaam omhoog gegaan en bij 12,79V gaf de stroom 2A aan.
Hij haalt denk ik nooit de 13V omdat de stroom dan boven de 4A uit gaat komen en dat kan de adapter ook niet leveren.

Wat suggereer je Hathi met "al dat goedkope spul" ? :shock:
Het werkt alleen deed ik blijkbaar iets niet goed en ja het (alles) komt uit China en ja het is altijd mijn eigen risico. :wink: :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door DJSmiley »

19V / 3.42A = 65W

Bij 13V, en de 'volle 4A' die dat ding kan leveren is het 52W. Daar komt nog wat verlies bij van dat ding en al met al zit je dan erg strak tegen de 60+ watt aan. Een kleine inschakelpiek kan al voldoende zijn om die laptopadapter te laten hikken.

Voor een enkele cel (parallel) te balanceren kan het prima, want dat is 3.65 x 4A = 12watt max. Zeg 15 watt wat je hebt wel een koelertje nodig als je er langere tijd 4A uit wil trekken. Voor 4 cellen in serie is die 65W adapter wat krap, maar als je m op 3.5A zet zit je volgens mij prima. (Wordt ie ook minder warm)

Overigens: Het is een buck-boost converter. Dus als je 5V instelt en je trekt 4A aan de uitgang, dan trek je maar 1.25A aan de ingang. (20W aan de uitgang = zeg 24W aan de ingang, en 24/19 = 1.26A.
In tegenstelling tot een lineaire regelaar (zoals bv een 7805 stabilisator die dan 19-5 = 14V weg staat te stoken in de vorm van hitte, en x4A = een enorme bak hitte (even te indicatie, die dingen kunnen geen 4A maar het gaat om het idee).
Een geschakelde voeding heeft die verliezen niet. (nauwelijks)

en ja, je kan met Chinese spullen pech hebben, je dhz lithium accu kun je slopen (overladen is een risico als je niet oplet even een slinger aan de knop geeft tijdens het topbalancen bv). Maar ach, alles heeft zn risico's. Iedereen kan zelf de afweging maken, mits voldoende ingelezen, of men het aandurft om zelf iets te bouwen (of dat nu een camper ombouw is of alleen een accu). En sommigen kiezen er dan liever voor om 1200 eur oid uit te geven en nergens over na te hoeven denken.
En ja, in het ergste geval help je voor 400 euro cellen om zeep. Maar dat is een risico wat je zelf kan kiezen en je eigen kundigheid wel kan beoordelen hoe groot het risico is dat je ze echt sloopt.

Anderen kiezen de route om zelf in te lezen, voedingen bouwen, meters/afregelapparatuur te kopen/samen te stellen, BMS te configureren, kabels te knijpen enz, maar een hoop euro's te besparen. Voor beide zijn markten. Een gemiddelde zelfbouwer zal geen 30k extra willen uitgeven voor een kant-en-klare fabriekscamper, een ander geeft liever 50K uit voor een complete camper en heeft geen tijd/zin/handigheid om zelf te bouwen.

Nog extremer is zoals sommige op youtube het doen: 1000-en cellen uit oude laptop accu's slopen, een spotwelder bouwen, cellen meten en zelf een accupack bouwen van honderden accu's. Da's nog goedkoper. Maar nog meer kans voor fouten (en daarnaast is dat Li-ion, itt tot deze 280Ah LiFePO4 cellen die een stuk veiliger zijn). Grootste gevaar is de hoge stromen, dus een sluiting kan een serieus risico zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door albertrietjens »

@GSM Heb je al gekeken naar de stroom instelling van je buck-boost (voeding)? Waarschijnlijk staat die nog op maximaal. Wanneer je die bijvoorbeeld instelt op een stroom van 3A dan heb je bij 15V een vermogen van 45W te beschikking. De voeding kun je dan, onbelast, instellen op de gewenste spanning (bijv 13V).

Wanneer je daarna de accu aansluit zal de voeding, indien nodig, zelf de stroom begrenzen op 3A met als gevolg dat de bijbehorende spanning inzakt tot ongeveer de momentele accuspanning (verliezen in de kabels). Naar gelang de accu voller raakt zal ook de spanning weer toenemen terwijl er 3A geleverd wordt. Wanneer de accu de ingestelde spanning bereikt heeft is de stroom nihil geworden.

Zo kun je dus ook je cellen topbalancen. Stel de maximum stroom in, en de gewenste celspanning. Wanneer je voorzichtig begint, bijv 3,65V, kun je dit in stapjes door zetten tot 3,65V á 3,7V. Wel ALTIJD de spanning ONBELAST instellen, bij voorkeur gemeten met een aparte, betrouwbare, spanningsmeter.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door gsm »

Die had in ingesteld op 3,5A maar hij werkt en daar ging het mij om, nu op de cellen en AC-DC lader wachten dan heb ik alles binnen en kan ik beginnen met het bouwen etc.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Hymer B594
Berichten: 24
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 15:01

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door Hymer B594 »

Ik begrijp uit de start tekst in dit topic dat je een Lifepo4 280Ah accu hebt gekoppeld aan een EBL, zonder externe lader AC/DC. Ik ga ook z'n accu inbouwen en deze ook eerst koppelen aan de EBL99 interne 18A lader AC/DC. Daarnaast een DC/DC booster van Schaudt.
Kan je aangeven wat tot nu toe je ervaringen zijn, werkt dit nog steeds naar behoren ? Krijg je de accu altijd weer vol?

Verneem graag je reactie.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door Schovie »

Tot voor kort laadde ik de accu via de alternator alleen met behulp van de 17A die via de EBL wordt geleverd. Uit ervaring zag ik dat dit in het voorjaar en najaar soms te kort was omdat de zonnepanelen in die periode ook minder leverde. Keuze voor mij was een extra DC DC lader erbij of meer zonnepanelen plaatsen. Omdat wij maximaal 5 dagen op 1 plaats willen staan heb ik nu gekozen voor een extra DC DC lader en wellicht later nog een mobiel paneel die je kan richten. Voor extra voeding via de alternator heb ik gekozen voor de 40A van Renogy. De DC DC aansluiting via de EBL heb ik laten zitten. Op de afgetapte D+ naar de Renogy heb ik twee aan en uitschakelaars geplaatst. 1 voor het aan en uitzetten van de lader en 1 om hem op halve kracht te laten draaien. Hiermee kan ik in theorie laden met resp. 17A, 37A of 57A. Met volle zonneschijn kan daar nog max. 10A bijkomen. In de praktijk kom ik, m.u.v de 17A, voor de hogere waardes iets lager uit.
De AC DC voeding loopt alleen via de EBL. Maar dat gebruik ik eigenlijk niet. We staan bijna niet aan het stroom tenzij we meerdere dagen achtereen gaan fietsen en op 1 plek staan. Ik heb dan extra stroom nodig voor het opladen van de fietsen. Tot nu toe gebruik ik de paal dan alleen om de fietsaccu's op te laden.
P.s. mijn Daly 100A BMS kan volgens de fabrikant meer laden dan de 50A die in de beschrijving staat. Parameter aangepast naar 70A en het laden met dit amperage gaat zonder problemen.

En ja, alles met mijn accu werkt nog naar behoren. Ik ben er zeer tevreden over.

P.s. voor mijn huidige vakantie nog even een ontlaadt test gedaan. De accu levert nog steeds 280Ah.
Hymer B594
Berichten: 24
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 15:01

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door Hymer B594 »

Schovie schreef:
ma 11 apr 2022, 17:05
Tot voor kort laadde ik de accu via de alternator alleen met behulp van de 17A die via de EBL wordt geleverd. Uit ervaring zag ik dat dit in het voorjaar en najaar soms te kort was omdat de zonnepanelen in die periode ook minder leverde. Keuze voor mij was een extra DC DC lader erbij of meer zonnepanelen plaatsen. Omdat wij maximaal 5 dagen op 1 plaats willen staan heb ik nu gekozen voor een extra DC DC lader en wellicht later nog een mobiel paneel die je kan richten. Voor extra voeding via de alternator heb ik gekozen voor de 40A van Renogy. De DC DC aansluiting via de EBL heb ik laten zitten. Op de afgetapte D+ naar de Renogy heb ik twee aan en uitschakelaars geplaatst. 1 voor het aan en uitzetten van de lader en 1 om hem op halve kracht te laten draaien. Hiermee kan ik in theorie laden met resp. 17A, 37A of 57A. Met volle zonneschijn kan daar nog max. 10A bijkomen. In de praktijk kom ik, m.u.v de 17A, voor de hogere waardes iets lager uit.
De AC DC voeding loopt alleen via de EBL. Maar dat gebruik ik eigenlijk niet. We staan bijna niet aan het stroom tenzij we meerdere dagen achtereen gaan fietsen en op 1 plek staan. Ik heb dan extra stroom nodig voor het opladen van de fietsen. Tot nu toe gebruik ik de paal dan alleen om de fietsaccu's op te laden.
P.s. mijn Daly 100A BMS kan volgens de fabrikant meer laden dan de 50A die in de beschrijving staat. Parameter aangepast naar 70A en het laden met dit amperage gaat zonder problemen.

En ja, alles met mijn accu werkt nog naar behoren. Ik ben er zeer tevreden over.

P.s. voor mijn huidige vakantie nog even een ontlaadt test gedaan. De accu levert nog steeds 280Ah.

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu ook de 280Ah variant ingebouwd met een 250A Daly BMS. Werkt super. Nu in totaal 2 werkdagen in de camper gehad en 4 dagen onderweg. Nog niet aan de stroompaal gestaan en de accu komt iedere keer weer keurig op 99% of 100% terug. Diepste ontlading was 69%. Heb naast de laptop ook de fiets accu twee keer geladen en natuurlijk ons waterkokertje gebruikt voor de dagelijkse thee behoefte. Er staat nog wel een Schaudt laadbooster tussen. De AC DC lader laat ik nu nog maar even buitenweg. Nog 0 laadcycli gehad volgens de BMS :D
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door Schovie »

Mijn Daly BMS geeft op de app ook nog steeds 0 cycles aan. Dit wordt bij mij niet juist weergegeven. Als ik de BMS via de USB verbind met mijn laptop zie ik op het uitgebreidere Windows programma dat het aantal cycles 25 is. Ik zou wat dit betreft niet teveel vertrouwen op wat de app weergeeft.
Hymer B594
Berichten: 24
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 15:01

Re: Mijn 280Ah LFP accu



Bericht door Hymer B594 »

Ah bedankt voor de tip. Ga ik ook eens op die manier controleren 8-)
Plaats reactie