Mijn 280Ah LFP accu
Re: Mijn 280A LFP accu
Heb je voor mij nog een linkje naar de verkoper van jouw 280Ah cellen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Ik heb deze rechtstreeks bij Daly gekocht via Alibaba. Het is een Daly Smart BMS met Bluetooth dongel en lage temperatuur beveiliging (en het werkt). Alle parameters zijn via BT aan te passen. Alleen gaat de BT na een uur niet gebruik in slaapstand. Gaat overigens weer uit slaapstand als de omvormer aan gaat.gsm schreef: ↑zo 08 nov 2020, 15:13Ik heb nog even gekeken naar een Day BMS omdat Will daar ook positief over is maar kom er velen tegen die geen inwendige BT hebben, jij wel denk ik want ik zie geen BT op de foto maar je heb wel verbinding met je telefoon.
Heb je een linkje waar je die gekocht heb ? Kan ik eens kijken of die ook een 120 of nog beter een 150A versie heeft.
https://dalyelec.m.en.alibaba.com/
Laatst gewijzigd door Schovie op di 17 nov 2020, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Mijn cellen heb ik gekocht via Alibaba bij Xuba. Zijn bieden nu ook een kant en klare LFP accu aan van 200A voor € 395,92. Daar komen nog wel verzendkosten bij en de taxe. Altijd via de chat vragen naar de verzendkosten inclusief de taxe kosten. De leverancier betaalt dan de invoerbelasting en BTW. Helaas werkt Amy Wan sinds kort niet meer bij dit bedrijf.
https://m.alibaba.com/product/624017572 ... arent=true
Een complete LFP accu van 200a.
https://m.alibaba.com/product/160013790 ... arent=true
https://m.alibaba.com/product/624017572 ... arent=true
Een complete LFP accu van 200a.
https://m.alibaba.com/product/160013790 ... arent=true
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Inmiddels 4 x 280Ah cellen gekocht en die zijn onderweg, hoe heb jij de cellen gebalanceerd ?
Ze zeggen parallel en laden tot 3,6V, dan heb ik een lader nodig die dat kan zoals de LW-K3010D die je ook in het filmpje van Will ziet.
Ze zeggen parallel en laden tot 3,6V, dan heb ik een lader nodig die dat kan zoals de LW-K3010D die je ook in het filmpje van Will ziet.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Parallel kan wel ff duren, afhankelijk van hoe vol je cellen zijn.
Stel dat ze 70% vol zijn, dan moet je 30% van (4x280) = 336Ah laden. Met 10A laden duurt dat dus 34 uur. En bij de meeste voedingen geld dat je die niet lange tijd maximaal wilt belasten, dus in het geval van dat ding zou je max 8A realistisch moeten rekeken (dus 42 uur)
Wat ik heb gedaan
- BMS ingesteld op 3.65V overprotectie
- Accu's in serie gezet en opgeladen met 14.6V
Uiteindelijk zal er dus 1 cel volledig vol zijn en de OVP triggeren, de andere cellen zijn dan zo goed als vol.
Echter, in dat geval is er dus 280Ah capaciteit @ 12V. Dus 30% is 84Ah. Met een 15A lader is dat dus goed 5.5 uur.
Daarna de cellen parallel gezet en een top balance gedaan (Eerst 3.6, daarna naar 3.65V). Dat was met een uurtje gedaan. Je hoeft dan namelijk alleen de laatste 0.xx% te laden (afhankelijk van hoeveel ze uit balans zijn, maar dat is niet veel)
Zelf heb ik https://nl.aliexpress.com/item/1005001750593914.html gebruikt. (Kan 4A als je er wel actieve koeling op zet)
Alternatief (10A) en geen schermpje: https://nl.aliexpress.com/item/1005001437387623.html
De meeste acculaders kun je ook als normale spanningsbron gebruiken (instellen) en dus als voeding voor een step up/down converter.
Alternatief is een oude PC voeding oid pakken als bron.
Zo'n regelbare voeding is het mooist, maar als je die verder niet nodig hebt toch aan de prijs voor eenmalig gebruik. Dan kun je beter kijken of je er 1 van iemand kan lenen.
Wil je echt een dikke voeding hebben: Veel servervoedingen zijn 12V en kun je in een aantal gevallen ook aanpassen naar 13-14V. Ik heb er hier een paar liggen en die doen 12V / 60A en hoger (Een Cisco 4500 voeding doet bv 12V / 118A). Dan is een 280Ah pakketje in no-time vol
(Dan is t geen volwaardige lader, maar voor topbalanceren wat je toch gecontroleerd doet is dat snel meters maken, daarna met een kleinere 3.65V voeding aftoppen)
Stel dat ze 70% vol zijn, dan moet je 30% van (4x280) = 336Ah laden. Met 10A laden duurt dat dus 34 uur. En bij de meeste voedingen geld dat je die niet lange tijd maximaal wilt belasten, dus in het geval van dat ding zou je max 8A realistisch moeten rekeken (dus 42 uur)
Wat ik heb gedaan
- BMS ingesteld op 3.65V overprotectie
- Accu's in serie gezet en opgeladen met 14.6V
Uiteindelijk zal er dus 1 cel volledig vol zijn en de OVP triggeren, de andere cellen zijn dan zo goed als vol.
Echter, in dat geval is er dus 280Ah capaciteit @ 12V. Dus 30% is 84Ah. Met een 15A lader is dat dus goed 5.5 uur.
Daarna de cellen parallel gezet en een top balance gedaan (Eerst 3.6, daarna naar 3.65V). Dat was met een uurtje gedaan. Je hoeft dan namelijk alleen de laatste 0.xx% te laden (afhankelijk van hoeveel ze uit balans zijn, maar dat is niet veel)
Zelf heb ik https://nl.aliexpress.com/item/1005001750593914.html gebruikt. (Kan 4A als je er wel actieve koeling op zet)
Alternatief (10A) en geen schermpje: https://nl.aliexpress.com/item/1005001437387623.html
De meeste acculaders kun je ook als normale spanningsbron gebruiken (instellen) en dus als voeding voor een step up/down converter.
Alternatief is een oude PC voeding oid pakken als bron.
Zo'n regelbare voeding is het mooist, maar als je die verder niet nodig hebt toch aan de prijs voor eenmalig gebruik. Dan kun je beter kijken of je er 1 van iemand kan lenen.
Wil je echt een dikke voeding hebben: Veel servervoedingen zijn 12V en kun je in een aantal gevallen ook aanpassen naar 13-14V. Ik heb er hier een paar liggen en die doen 12V / 60A en hoger (Een Cisco 4500 voeding doet bv 12V / 118A). Dan is een 280Ah pakketje in no-time vol
(Dan is t geen volwaardige lader, maar voor topbalanceren wat je toch gecontroleerd doet is dat snel meters maken, daarna met een kleinere 3.65V voeding aftoppen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Dus je heb het gedaan zoals Will het laat zien , eerst in serie volladen met BMS en daarna parallel
Net wat je schrijft zo´n variabele lader kopen en stel je gebruikt hem niet daarvoor vind ik zonde van het geld maar nu bevestig je dat je het ook zo doet en ga ik deze bestellen.
Net wat je schrijft zo´n variabele lader kopen en stel je gebruikt hem niet daarvoor vind ik zonde van het geld maar nu bevestig je dat je het ook zo doet en ga ik deze bestellen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Mijn 280Ah LFP accu
@gsm wanneer je die regelaar gebruikt dan kun je die, voor het volle vermogen, achter iedere spanningsbron aansluiten die zo'n 120W...150W kan leveren. Voor jou hoeft dat slechts circa 20-30W (3,65V* 4A ~16W) te zijn. Een laptop adapter volstaat dan al. Scheelt je een investering die je later niet meer gebruikt.....DJSmiley schreef: ↑do 10 dec 2020, 9:30Zelf heb ik https://nl.aliexpress.com/item/1005001750593914.html gebruikt. (Kan 4A als je er wel actieve koeling op zet)
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Bij zo´n laptop voeding is de spanning niet te regelen en de start is 3,6V en daarna op 3,65V
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Albert bedoeld:
In serie opladen met je normale lader tot de HVD
Daarna met een simpel ding zoals die ik linkte de topbalance doen. Als voeding voor dat ding gebruik je een ouwe laptopvoeding oid (of een oude monitorvoeding). Die zijn 12V / 4-5A of 19V / 3A, iig snel 50+ watt dus voldoende vermogen (4A @ 3.65V is nog geen 15W)
Je hebt dan 10 euro eenmalige kosten oid, want zo'n voeding heb je misschien nog liggen, of koop je voor 2 euro bij de kringloop, vs 50 euro voor een complete regelbare voeding voor eenmalig gebruik
(Dus adapter -> regelaartje -> accu's in parallel)
De intiele oplading kan gewoon met een HVD op 3.65V en je normale 12V lader, die je toch al hebt/moet hebben. En als je die niet hebt kun je zelfs een laptopadapter misbruiken, gewoon die op de SOLAR input van een MPPT controller zetten, dan werkt dat ding ook als acculader (tenzij de solarlader meer kan dan de adapter)
In serie opladen met je normale lader tot de HVD
Daarna met een simpel ding zoals die ik linkte de topbalance doen. Als voeding voor dat ding gebruik je een ouwe laptopvoeding oid (of een oude monitorvoeding). Die zijn 12V / 4-5A of 19V / 3A, iig snel 50+ watt dus voldoende vermogen (4A @ 3.65V is nog geen 15W)
Je hebt dan 10 euro eenmalige kosten oid, want zo'n voeding heb je misschien nog liggen, of koop je voor 2 euro bij de kringloop, vs 50 euro voor een complete regelbare voeding voor eenmalig gebruik
(Dus adapter -> regelaartje -> accu's in parallel)
De intiele oplading kan gewoon met een HVD op 3.65V en je normale 12V lader, die je toch al hebt/moet hebben. En als je die niet hebt kun je zelfs een laptopadapter misbruiken, gewoon die op de SOLAR input van een MPPT controller zetten, dan werkt dat ding ook als acculader (tenzij de solarlader meer kan dan de adapter)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Dat regelen doe je met dat ding van ali. De laptop voeding voedt dat ding.
Kijk hier maar eens : https://www.youtube.com/watch?v=F3_OeVjKHr0&t=288s en https://www.youtube.com/watch?v=IJFBvMMltQw
dit is het idee van DJsmiley:
Power is dan je labtopvoeding i.p.v. een PCvoeding.
edit: djsmiley was sneller
Kijk hier maar eens : https://www.youtube.com/watch?v=F3_OeVjKHr0&t=288s en https://www.youtube.com/watch?v=IJFBvMMltQw
dit is het idee van DJsmiley:
Power is dan je labtopvoeding i.p.v. een PCvoeding.
edit: djsmiley was sneller
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Ik heb ook zo'n Dc DC Buck Converter (max 5A) gebruikt. Koste me bij Ali €12,50. Ik had ergens nog een voeding liggen van 19V en 3A. De eerste set van 4 cellen heb ik hiermee volledig parallel opgeladen tot 3,65V. Dit duurde wel flink wat dagen. Natuurlijk de voeding s'nachts of als ik weg was uitgedaan. Op de andere set heb ik eerst de BMS aangesloten en de batterijen met dezelfde converter opgeladen tot 14,4V. Daarna weer parallel gezet en opgeladen tot 3,65V. De batterijen zijn perfect in balans en blijven dat ook door de ballencer in de Daly BMS. Vooralsnog heb ik geen actieve ballencer nodig.
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Geweldig hoe jullie dat doen bedankt voor de tips, ik vergeet de duurdere en ga die van DJSmiley bestellen.
Ik heb nog 2 laptop voedingen liggen maar één levert 48V dus die kan ik vergeten, de andere is 19V-3,42A
Ik heb nog 2 laptop voedingen liggen maar één levert 48V dus die kan ik vergeten, de andere is 19V-3,42A
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Zoek wel een ventilator, of bestel er eentje.
Met 4A werd ie (vond ik) te warm. Ik heb er gewoon een oude ventilator uit een voeding achter gezet en toen bleef ie wel koel
Met 4A werd ie (vond ik) te warm. Ik heb er gewoon een oude ventilator uit een voeding achter gezet en toen bleef ie wel koel
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Mijn 280Ah LFP accu
Je schreef al dat die warm werd dus heb ik gelijk een reserve koeler van een PC gepakt, ik heb er nog een paar liggen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie