Camping zonder stroom na aansluiten camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door jan- »

jheeck schreef:
di 10 nov 2020, 12:50
TestCase schreef:
di 10 nov 2020, 11:18
Thuis steek je de steker er ook wel eens omgekeerd in toch?
Ook waar maar daar heb ik geen omvormer met automatische omschakeling en ik begrijp uit dit topic dat dat toch problemen kan geven. Ik blijf het onderwerp met belangstelling volgen.
Ik snap niet dat een omvormer met automatische omschakeling problemen kan hebben als je de stekker er andersom in doet. Is die officieel toegelaten in Nederland? Mijn Omvormer heeft geen automatische omschakeling. Dat heb ik opgelost door een 230V relais met 2 wisselcontacten te gebruiken. In rust de stopcontacten aan de omvormer en aan de paal de stopcontacten aan de paal. Ingebouwd in een kastje met trekontlasting. Bij elkaar aan onderdelen nog geen 10 euro. Zo'n relais doet ook zijn werk als je de stekker er andersom in doet. Zie https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8474237
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door travelscout »

Grappig, zo doen wij dat ook maar wel oppassen want 230VAC is wel even wat gevaarlijker dan 12VDC!

En verder kan ik iedereen alleen maar aan raden je eens te verdiepen in de wisselstroomtechniek.
Dan scheelt een hoop discussie.
Paul.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door TestCase »

Ik heb nooit gezegd dat het parallel schakelen van de omvormer aan de 230V, dus een falende priorityswitch, het probleem is van TS. Ik beantwoorde een vraag van Aad (AadenAnke).

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door 309T16 »

en als iedereen zich overal van tevoren in verdiept, houden we weinig topics over :-B
Gebruikersavatar
mem
Berichten: 69
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 21:24
Locatie: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door mem »

Nieuw seizoen, nieuwe kansen.
Ik ben er achter gekomen dat de storing (het uitvallen van de paalzekering) zich voordoet als ik aan een paal sta met <10 Amp.
in de stalling 10 Amp geen probleem
gisteren op camperplaats met 16 amp geen probleem. Vandaag op camperplaats met 6 amp en zekering aan paal vliegt eruir als ik de stekker in de camper steek. Uitgaande stekker uit de omvormer getrokken, einde probleem.
Dus: omvormer vervangen door een lichter type met zuivere sinus of toch iets met die priorityswitch? Of misschien toch omvormer met aparte schakelaar bedienen en pas aan zetten als ie nodig is?
LMC i665g Explorer Sportline
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door hathi »

Je kan natuurlijk in de huidige tijd geen 230 v meer gebruiken,want moeilijk is dat niet,maar je hoeft hem dan ook nergens meer op aan te sluiten,geen stroom meer te betalen,zelfs geen kabel mee te nemen,ieder zijn keuze natuurlijk,maar mss toch het overwegen waard, al zal het voor oud caravanners,wel moeilijk zijn ? Gewoontes leer je niet snel af :-B
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door jan- »

Die NDS priority switch zou er toch voor moeten zorgen dat de uitgang van de omvormer niet op de campingstroom wordt aangesloten? Als het alleen werkt als je met de hand de stekker uit de omvormer moet trekken, is het een waardeloze priority switch. Met een simpel relais van een paar euro heb je dat probleem niet. Of de contacten moeten plakken, maar die kans is heel klein.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
LJK
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 apr 2021, 14:17

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door LJK »

Het ligt niet aan je omvormer, het probleem moet in de priority switch zitten, kennelijk wordt de inverter niet goed genoeg gescheiden wanneer aangesloten op walstroom. Je probleem is immers opgelost als je de stekker van de inverter eruit haalt en die zou op dat moment helemaal gescheiden moeten zijn. Je zou eens de volgende meting kunnen doen: Stekker van de inverter eruit, multimeter op die stekker en dan aansluiten op walstroom. Meet je dan spanning? Dan weet je het zeker. Wees voorzichtig, ik vertrouw die switch voor geen meter.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door TestCase »

Het is heel simpel, gaat <10A zekering er uit en een > 10A niet dan gebruik je te veel elektrische energie, je trekt te veel stroom. Ga op zoek naar 230v apparaten die dit veroorzaken. Alle stekers er uit en 1 voor 1 weer terug en vermogens optellen.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door jan- »

Dat heeft mem toch gedaan: 1 voor 1 de stekker er uit. En de stekker van de omvormer (die niets hoort te verbruiken, maar vermogen kan leveren) bleek de boosdoener. Dus mijn conclusie is dat de priority switch (even?) de walstroom en de omvormer met elkaar verbonden laat. Dus dat lijkt mij een waardeloze priority switch.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Bosgraaf
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 aug 2021, 22:10

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door Bosgraaf »

Toch erg fijn, dit forum. Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem; een NDS omvormer en NDS priority switch die thuis bij het aansluiten op walstroom geen problemen geeft maar op een camping wel. Door de stekker uit de switch te halen (waardoor de omvormer dus niet aangesloten is) is het probleem opgelost. Maar ja, dan heb je eerst al van alles geprobeerd... andere kabel, alle stroomverbruikers uitzetten. Ik denk dan ook dat de switch het probleem is, of defect is. Ik zal het nog eens laten doormeten en dan eventueel vervangen.
Plaats reactie