Camping zonder stroom na aansluiten camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sjraar
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 18:20

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door Sjraar »

Ahh, een voor mij bekend probleem. Daar weten ze bij de camping in Ligny-la-Chatel alles van.
Gelukkig een kleine municipal met een toffe beheerder. Hij bij de hoofdschakelaar en ik van alles uitzoeken.
Blijkt het 230 volt verwarmingselement van de koelkast te zijn. Omdat de koelkast met een stekkerverbinding is aangesloten, kan door het draaien van de stekker de fase en neutraal verwisseld worden. Dit maakte het verschil tussen normaal werken en de hoofdzekering eruit (60 A). 50% kans dat je kortsluiting veroorzaakt.
Nieuw element laten komen en ter plekke gerepareerd. Probleem opgelost!

Mogelijk kan je wat met deze ervaring.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door AadenAnke »

Bij wissel spanning zou dat niet uit mogen maken toch? Alhoewel ik hier een cv ketel heb die ook fase gevoelig is. Steker omdraaien allerlei storingen waar niemand (ook fabrikant) niet van snapt. Tot iemand zegt draai de stekker eens om en verdomd geen probleem meer! Maar dat kan dus niet stekker weer terug gedraaid en weer de gekste storingen stekker weet gedraaid geen probleem meer. Kan niet maar dus wel.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
mem
Berichten: 69
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 21:24
Locatie: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door mem »

Sjraar schreef:
ma 09 nov 2020, 16:50
Ahh, een voor mij bekend probleem. Daar weten ze bij de camping in Ligny-la-Chatel alles van.
Gelukkig een kleine municipal met een toffe beheerder. Hij bij de hoofdschakelaar en ik van alles uitzoeken.
Blijkt het 230 volt verwarmingselement van de koelkast te zijn. Omdat de koelkast met een stekkerverbinding is aangesloten, kan door het draaien van de stekker de fase en neutraal verwisseld worden. Dit maakte het verschil tussen normaal werken en de hoofdzekering eruit (60 A). 50% kans dat je kortsluiting veroorzaakt.
Nieuw element laten komen en ter plekke gerepareerd. Probleem opgelost!

Mogelijk kan je wat met deze ervaring.
Thanks voor deze tip. Ik heb echter ook getest met de koelkast bewust alleen op gas, dus niet op de automatische schakeling. Dan zou ik denken dat er geen stroom gaat lopen
LMC i665g Explorer Sportline
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door TestCase »

AadenAnke schreef:Bij wissel spanning zou dat niet uit mogen maken toch? Alhoewel ik hier een cv ketel heb die ook fase gevoelig is. Steker omdraaien allerlei storingen waar niemand (ook fabrikant) niet van snapt. Tot iemand zegt draai de stekker eens om en verdomd geen probleem meer! Maar dat kan dus niet stekker weer terug gedraaid en weer de gekste storingen stekker weet gedraaid geen probleem meer. Kan niet maar dus wel.

Gr. Aad
Dat kan dus wel. Er is één draad, de fase, waar de spanning op staat, negatief of positief t.o.v. aarde. Andere draad is de nul draad, daar staat geen spanning op en is ergens aan aarde geknoopt. Is er een sluiting tussen de fase en aarde draad, die ook ergens aan aarde zit, dan knalt de zekering er uit, draai je de steker om dan krijg je sluiting tussen nul en aarde, de zekering gaat er niet uit maar zeer waarschijnlijk de aardlek wel.
De aarde draad is eigenlijk een tweede nul draad.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Sjraar
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 18:20

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door Sjraar »

mem schreef:
ma 09 nov 2020, 18:58
Sjraar schreef:
ma 09 nov 2020, 16:50
Ahh, een voor mij bekend probleem. Daar weten ze bij de camping in Ligny-la-Chatel alles van.
Gelukkig een kleine municipal met een toffe beheerder. Hij bij de hoofdschakelaar en ik van alles uitzoeken.
Blijkt het 230 volt verwarmingselement van de koelkast te zijn. Omdat de koelkast met een stekkerverbinding is aangesloten, kan door het draaien van de stekker de fase en neutraal verwisseld worden. Dit maakte het verschil tussen normaal werken en de hoofdzekering eruit (60 A). 50% kans dat je kortsluiting veroorzaakt.
Nieuw element laten komen en ter plekke gerepareerd. Probleem opgelost!

Mogelijk kan je wat met deze ervaring.
Thanks voor deze tip. Ik heb echter ook getest met de koelkast bewust alleen op gas, dus niet op de automatische schakeling. Dan zou ik denken dat er geen stroom gaat lopen
Met relais op het powerboard worden de verschillende energiebronnen aangestuurd. Het zou kunnen dat het ontwerp maar 1 draad schakelt voor de 230 volt.(maar de weet ik niet zeker hoor) Indien alleen de Neutraal geschakeld wordt, kan er dus een Fase naar aarde kortsluiting ontstaan in het element ook al stook je op gas.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door AadenAnke »

TestCase schreef:
ma 09 nov 2020, 19:24
AadenAnke schreef:Bij wissel spanning zou dat niet uit mogen maken toch? Alhoewel ik hier een cv ketel heb die ook fase gevoelig is. Steker omdraaien allerlei storingen waar niemand (ook fabrikant) niet van snapt. Tot iemand zegt draai de stekker eens om en verdomd geen probleem meer! Maar dat kan dus niet stekker weer terug gedraaid en weer de gekste storingen stekker weet gedraaid geen probleem meer. Kan niet maar dus wel.

Ng. Aad
Dat kan dus wel. Er is één draad, de fase, waar de spanning op staat, negatief of positief t.o.v. aarde. Andere draad is de nul draad, daar staat geen spanning op en is ergens aan aarde geknoopt. Is er een sluiting tussen de fase en aarde draad, die ook ergens aan aarde zit, dan knalt de zekering er uit, draai je de steker om dan krijg je sluiting tussen nul en aarde, de zekering gaat er niet uit maar zeer waarschijnlijk de aardlek wel.
De aarde draad is eigenlijk een tweede nul draad.

//Kees.
We hebben het toch over 230 volt wisselspanning? Dan gaat het toch 50 x per seconde de andere kant op?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4381
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door jheeck »

Nope, de ene kant gaat van +230 naar -230 v.v., nul blijft nul.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door 309T16 »

Bij enkelfase inderdaad alleen de sinusvorm op 1 draad: de fasedraad

Bij 3-fase heb je 3 draden met die vorm.

Beide bekeken t.o.v de nul/aarde
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door Vopper »

AadenAnke schreef:
ma 09 nov 2020, 17:47
Bij wissel spanning zou dat niet uit mogen maken toch? Alhoewel ik hier een cv ketel heb die ook fase gevoelig is. Steker omdraaien allerlei storingen waar niemand (ook fabrikant) niet van snapt. Tot iemand zegt draai de stekker eens om en verdomd geen probleem meer! Maar dat kan dus niet stekker weer terug gedraaid en weer de gekste storingen stekker weet gedraaid geen probleem meer. Kan niet maar dus wel.

Gr. Aad
Is die cv ketel van het merk Remeha? Was bij deze een bekend probleem. In mijn servicetijd heb ik vaak de stekker en het stopcontact vervangen door een schakelaar, dan kon men zich niet meer vergissen. :-B

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door veetee »

jheeck schreef:
ma 09 nov 2020, 20:17
Nope, de ene kant gaat van +230 naar -230 v.v., nul blijft nul.
Sterker nog, het gaat van -325 naar +325 V. Dat zijn de uitersten (piekspanning), 230 V is de effectieve spanning...
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4381
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door jheeck »

Weer wat geleerd :-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door Xenon »

Testcase zit warm met zijn uitleg. Bij CEE zijn fase, nul en aarde gestandaardiseerde aansluitingen, maar (ook) ik ben erachter dat menige camping met hun CEE van die standaard gerust afwijken, waardoor de nul-aansluiting van de camping op de fase-aansluiting van de camper terechtkomt vanaf het moment dat de kabel wordt ingepikt. Een priorityswitch zal by design een verwisseling van fase en nul ook niet verwachten. Ik heb zelf een indicatie ingebouwd die mij verklapt of fase en nul van de camping aansluiting al dan niet zijn verwisseld voordat ik de kabel in de camper prik. Ik weet bijv. van de 600W Dometic-omvormers dat ze sneuvelen als fase en nul 'verkeerd om' worden aangeboden.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door TestCase »

Klopt fase en nul zijn vaak verkeerd bii CEE.
En dat was trouwens niet de vraag die ik beantwoorde, je kunt de steker dan ook niet omdraaien.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Camping zonder stroom na aansluiten camper



Bericht door 309T16 »

Dus moet TS gewoon de aarde loskoppelen, als het probleem zich voordoet.
Als het probleem dan wegblijft, weet hij de oorzaak.
Plaats reactie