Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Camperella
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 8:53

Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Camperella »

Beste mensen,

Ik heb een camper die ergens last heeft van (weinig) lekstroom. Nu wilde ik een accupool stroomonderbreker gaan kopen, om hem van de winter weg te kunnen zetten en dan gewoon die knop om te draaien. Zo een: https://img.mapp.nl/images/prod/stroom- ... upolen.jpg
maar, toen ik eens goed naar de accu keek zag ik dat er twee! kabels op de minpool aangesloten zijn. Kan hier dan nog steeds wel zo'n stroomonderbreker op? En is die constructie zelf zo wel veilig? Het ziet er in mijn (leek) ogen ook een beetje verweerd uit... Met allemaal van die korrels die op de aansluitingen zitten.

En is die tweede kabel dan voor de huishoudaccu misschien?

En last but not least, kan ik eigenlijk zonder gevaar voor eigen leven zo'n moer losschroeven - zolang ik die pluspool niet aanraak dan :wtf: maar als ik die twee kabels van de minpool per ongeluk contact laat maken, krijg ik dan een schok? ::S

Gaat overigens om Fiat Ducato.

Alvast bedankt voor jullie tijd en (eventuele) tips! :thumbup:

Groetjes Camperella :)
Bijlagen
Screenshot_2020-10-25-19-16-40-750.jpg
Bovenkant minpool met twee kabels
Screenshot_2020-10-25-19-16-40-750.jpg (297.72 KiB) 768 keer bekeken
Screenshot_2020-10-25-19-16-00-041.jpg
Zijkant minpool
Screenshot_2020-10-25-19-16-00-041.jpg (190.55 KiB) 768 keer bekeken
Screenshot_2020-10-25-19-14-38-434.jpg
Accu1
Screenshot_2020-10-25-19-14-38-434.jpg (271.34 KiB) 768 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Kroppie »

die 2 kabels zitten nu op 1 aansluiting, ALS je de moeren los kan krijgen(vanwege de roest goed inspuiten met kruipolie, en tijdje in laten werken) da de bestaande kabelklemmen goed schoonschuren , en dan kan je die 2 met een passende bout samen aan de knop bevestigen.

ik denk bijna zeker te weten dat geen van de 2 minkabels met de hhaccu te maken hebben

de 2 kabels zitten nu ook op 1 aansluiting dus die mogen elkaar best raken, maar zorg dat ze niet de plus raken dan heb je vuurwerk, beste is als 1e[EERSTE] de minklemvan de accu losmaken, dan de plus en dan pas verder sleutelen aan een accu, klaar met de werkzaamheden?, dan als 1e de plus weer vast, en als laatste de min

1 goede raad, gezien je vragen, vraag iemand met wat meer kennis van elektra om een oogje in het zeil te houden

succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 26 okt 2020, 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Atoz »

Een tweede goede raad: Luister naar Kroppie!
Je wil niet weten welke lichamelijke schade een kortsluiting kan veroorzaken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door gsm »

Jos, zou de voorste niet naar het chassis kunnen gaan ipv een lint kabel en de achterste die met krimpkous naar de hhaccu ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Kroppie »

zou kunnen , maar dat is van hier niet te zien, en als dat zo is, dan is is het een kwestie van die kabel een ander min[massa] punt te geven dicht bij het bestaande
maar de min van de hhaccu zit meestal dichterbij de hh accu dan bij de startaccu, maar bij de modernere fiatcamper is het misschien wel zo, dat weet ik niet.
maar daar komt ze gauw achter want dan is er als de knop los is ook in het hh gedeelte geen stroom en is het een kwestie van: voor die kabel een ander min punt te vinden[carosserie ], zal geen probleem zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperella
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 8:53

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Camperella »

Bedankt voor de reacties en het advies! Ik zal idd even iemand zoeken die voorkomt dat ik vuurwerk veroorzaak maar kan iig wel alvast die stroomonderbreker aanschaffen :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Kroppie »

succes met de rest. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Jan van Gemert »

@kroppie: ik denk dat je te vlug getyped hebt: , beste als 1e de plusklem losmaken, en klaar met de werkzaamheden?, dan als 1e de plus weer vast, en als laatste de min

Beter is eerst de minklem los, dan pas de plus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Kroppie »

oke, goed gezien,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door pwhooftman »

@kroppie en @jan:

demonteren: eerst min los, dan plus

monteren: eerst plus, dan min.


Verklaring:
Als je bij demonteren eerst de min losmaakt, gebeurt er niks als je daarna bij het losmaken van de plus per ongeluk de carrosserie raakt met je ringsleutel (de min is immers al los).
Als je bij monteren van de plus per ongeluk de carrosserie raakt met je ringsleutel gebeurt er niks, want de min is immers nog niet aangesloten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Kroppie »

ik weet het, maar ja met de jaren word de scherpte wel eens wat minder, is nu weer aangescherpt :thumbup: , en mijn verhaal begon met de min loshalen maar op een end ging het toch weer fout

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door seth_space »

Kroppie, gezien je status hier is het misschien wel verstandig de fout even in de betreffende posting te herstellen. Iemand die dit later leest kijkt vaak niet verder.
deze dus: https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 3#p1974471
(even op het poltoodje rechtsboven je posting klikken en aanpassen)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee kabels aan de minpool: stroomonderbreker nog mogelijk?



Bericht door Kroppie »

:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie