Stroom in balans

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Stroom in balans



Bericht door kampo »

Stroom in balans…
Regelmatig komt de vraag hier terug.
Is het slim om een groot solar systeem te voorzien of is het slim om de centen vooral aan een grotere huishoud accu te spenderen ?

Volgens mij is het best om het hele elektrische systeem een beetje in balans te houden.

Je zal natuurlijk altijd uitzonderlijke situaties tegenkomen maar als startpunt kan je uitgaan van een gemiddelde systeem zoals dat voor een moderne camper zou kunnen zijn. Daarom heb ik me eens geamuseerd om een richting gevend tabelletje op te stellen. Meteen ook met de nieuwe Lithium accu’s erbij.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroom in balans



Bericht door Kroppie »

ik had het dak van mijn camper vol gelegd met 825Wp, bij niet gebruik stond de camper aan huis en koppelde ik de panelen aan het openbare net en zo leverde ik terug, dus ook bij geen camper gebruik profijt van de panelen .
bij de verkoop van de camper panelen weer gedemonteerd en in de tuin geplaatst, blijft de meter terug draaien!

mijn motto is leg erop waar je plek voor hebt, die dingen kosten niet veel meer, en stroom heb je nooit genoeg, en de zon schijnt voor niks

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Stroom in balans



Bericht door Schepers »

Best handig, dit. Dank!
Vraag van een beginneling hier. Uit dit overzicht maak ik op dat zo’n lithium weinig zin heeft als je stroomverbruik niet zo hoog is. Klopt dat? Dus stel... een hypothetisch voorbeeld. Je hebt een bus en hebt daarin led-verlichting, absorptiekoelkast, simpel waterpompje, misschien een waterkoker, laptop, twee telefoons. Misschien nog een laptop. Geen tv, warm water of e-bikes. Valt lithium dan af als logische keuze?
Edit: je post gaat vooral over cellen maar ik zit dus vooral met de batterij. Ik zou wel ook vrij willen kunnen staan maar een paar dagen max is voorlopig wel genoeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Stroom in balans



Bericht door hathi »

En als je die absorptie koelkast op gas zet,en ook dat water op gas kookt,gaat dit nu ook wel lukken,het is ook ooit de persoon die moet veranderen,niet altijd de Camper :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroom in balans



Bericht door Atoz »

Gewoon de eenvoudige vermelding van ''stroomverbruik niet zo hoog'' en ''waterkoker'' in 1 zin, bewijst dat je je nog geen seconde hebt verdiept in deze materie.
Want anders zou je weten dat deze twee combinaties niet bij elkaar horen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Stroom in balans



Bericht door Zonneke »

Er staat dan ook misschien ? :-?
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Stroom in balans



Bericht door Schepers »

Juist.
Bovendien: alles is relatief. Ik weet ook wel dat een waterkoker veel stroom kost, als het tenminste geen campingwaterkoker is, maar het is geen inductie-kookplaat en het totaal van dit hele plaatje is nog steeds laag.
En iets aardiger had best gemogen, Atoz.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 26 okt 2020, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroom in balans



Bericht door Atoz »

Sorry, ben niet zo goed in psychologisch gewauwel,
ik bekijk de dingen puur technisch.
Maar met een hele hele kleine waterkoker gaat dat echt heel heel goed lukken.
Dus een minimale accu met een minimale bekabeling, lekker zuinig, doen!

Alvast vele mooie reizen toegewenst.

Maar toch nog een vraagje....
Waarom hebben sommige campers, zonder allerlei waterkokers of kookplaten, zulke grote accu's en zo heel veel zonnepanelen op het dak liggen?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Stroom in balans



Bericht door Schepers »

Atoz, geen idee, het leek me leuk als dat inderdaad niet nodig is. Maar iemand anders hierboven stelt weer dat je het dak net zo goed vol kan leggen, vanuit kosten bekeken, dus ik zou het niet durven zeggen.

Ik zag net in een ander draadje dat een absorptiekoelkast geen goed idee is als je niet aan de paal staat. Jammer... ik hou niet van koelkasten die geluid maken. Waterkoker (wel uitgaande van zo’n klein 800W dingetje en twee koppen thee) vervangen door fluitketel is geen probleem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom in balans



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
zo 25 okt 2020, 18:11
ik had het dak van mijn camper vol gelegd met 825Wp, bij niet gebruik stond de camper aan huis en koppelde ik de panelen aan het openbare net en zo leverde ik terug, dus ook bij geen camper gebruik profijt van de panelen ...
Dit is knap en zeker creatief.
Het vraagt wel om een waarschuwing. Dit mag enkel indien je gebruik maakt van toestellen die goedgekeurd zijn door de netbeheerder. Natuurlijk zijn die duurder. Bovendien moet je het aangeven anders kan je van fraude beschuldigd worden. Tenminste zo is het bij ons in België.

Of het economisch gezien zinvol is zal afhangen van de prijs van de installatie. Met gratis gekregen recuperatiemateriaal en als je het werk niet rekent is het altijd winst maar als je de toestellen moet kopen en de werken door een bedrijf laat uitvoeren dan zal het in de meeste gevallen duurder uitkomen als gewoon betalen voor netstroom.

In het verleden had ik het al eens berekend. Professioneel geplaatste LFP accu opslagsystemen systemen thuis met netkoppeling kwamen bij mij op een terugverdientijd van ongeveer 27 jaar.
Pro memorie een solar systeem thuis, zonder subsidies, draait aan de huidige prijzen "break even" rond de 10 jaar. Kan natuurlijk wat verschillen afhankelijk van de situatie, dus maak er 7 tot 12 jaar van voor de solar installatie zonder LFP.

Mensen die het gedaan hebben inclusief stroomopslag in een een LFP accupack doen zo iets vandaag nog steeds omwille van ideologische reden of omdat er een technische noodzaak is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Stroom in balans



Bericht door henk en lila »

Een mooie start, deze schema's maar wat is er mis met lood/semi-tractie accu's?
En ik denk dat het zeker uitgebreid moet worden met de toch wel onmisbare koelkast, compressor resp. absorptie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom in balans



Bericht door kampo »

Schepers schreef:
zo 25 okt 2020, 19:01
Best handig, dit. Dank!
Vraag van een beginneling hier. Uit dit overzicht maak ik op dat zo’n lithium weinig zin heeft als je stroomverbruik niet zo hoog is. Klopt dat? Dus stel... een hypothetisch voorbeeld. Afbeelding Je hebt een bus en hebt daarin led-verlichting, absorptiekoelkast, simpel waterpompje, misschien een waterkoker, laptop, twee telefoons. Misschien nog een laptop. Geen tv, warm water of e-bikes. Valt lithium dan af als logische keuze?
Edit: je post gaat vooral over cellen maar ik zit dus vooral met de batterij. Ik zou wel ook vrij willen kunnen staan maar een paar dagen max is voorlopig wel genoeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Een groot elektrisch systeem is altijd duurder als een klein.
Dus als je vooral naar de investering kijkt dan kan je maar beter zuinig leven.

Met een klein elektrisch systeem, of dat nu klassiek of LFP is, blijf je in de meeste gevallen gebonden aan campings. Velen onder ons willen helemaal niet van paal naar paal rijden en bovenop ook nog het elektrische comfort van thuis zoals een waterkoker, magnetron of Nespresso.
In die groep ga je de camperaars vinden die bereid zijn om te investeren in een stevig systeem.
Voor de opgesomde grootverbruikers heb je een inverter nodig vanaf 1500 Watt en een bijbehorend groot accu en solar systeem. De totale som van de e-componenten begint rond de 3000 euro als je gebruik maakt van bekende merken. Opgelet want als je hier over budgetten durft beginnen krijg je meestal een opbod :eh: en daar wordt niemand wijs van. Iedereen weet dat je stroom systemen hebt vanaf 1000 € maar dat is niet vergelijkbaar. LFP is duurder, niet verplicht maar biedt voordelen en gaat langer mee.

Dan heb je nog het klassieke verloop...
Ik bekijk wel eens campers van 20 jaar oud.
1 jaar na de aanschaf kwam er een eerste elektrische upgrade.
En vervolgens werd het elektrische systeem om de 5 jaar verder aangepast. Niet altijd even netjes.
Tel op; mij lijkt dat duurder als alles meteen voldoende groot doen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stroom in balans



Bericht door de Jonckheer »

Persoonlijk vind ik elektrisch koken not done in een camper want een inductie kookplaat is een enorme stroomvreter dus dat kan je makkelijk in problemen brengen vooral als je ergens vrij staat en de zon laat het afweten. Wat dan? Aggregaat starten, de motor uren laten draaien of noodgedwongen gaan rijden? Dat afzweren van een beetje LPG wat je gebruikt zal ik zeker nooit doen en is ook nergens voor nodig. In dat licht bezien is een 5000 watt omvormer overkill, dus een te duur en onnodig accessoire. Bij ons is 3000 watt ruim voldoende en dat terwijl wij vrijwel alles op 230 volt hebben (op koken na), iets wat de meesten niet hebben.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroom in balans



Bericht door Atoz »

@Schepers
Ons dak ligt vol.

@Kampo
Nederlanders mogen dat dus, jammer maar in België moet je daar dus proconsumententarief voor betalen en moet je het ook expliciet aangeven en laten goedkeuren.
Ook een hele markt van netomvormers van beperkt wattage bv 300 Watt etc.
Zonnepaneel, netomvormer kabeltje stekker, gewoon in het stopcontact pluggen.
In België heeft onder andere Zelfbouwmarkt in Ninove een jaar of tien geleden zoiets aangeboden, geen succes.

Verder ....
Ik weiger om aangekochte spullen af te schrijven. Te ingewikkeld, me zelf rijk rekenen, neen.
Gewoon wat opzij zetten en later uitgeven. Dan terug wat opzij zetten.
Maar 1 ding is zeker, dat altijd vrij staan heeft inderdaad zijn prijskaartje.
Niet alleen een prijskaartje, maar ook een leercurve.
Leren om te gaan met complexe systemen.
Leren te begrijpen hoe wat en wanneer kan samen werken.

Trouwens als een nieuwe elektronische elektriciteitsmeter in België zal uitgerold worden zullen we moeten leren om ons energieverbruik aan te passen aan de nieuwe manier waarop een eindafrekening zal gemaakt worden.

Nog wat verder....
Het gaat niet om de vraag Lood zuur of LFP
Ook met lood zuur kon en kun je complexe systemen bouwen, doen ze al tientallen jaren zo.
Alleen bieden die LFP accu's bepaalde voordelen zoals bv sneller te laden, die er voor zorgen dat je nog meer ''luxe'' hebt, als ontwerper maar ook als gebruiker.
Nergens staat er dat je geen luxe met lood zuur kunt hebben, heb zelf lang de fout gemaakt om me dan wat beledigd te voelen.
(Soms, heel zelden, ben ik ook maar een mens)

Helemaal aan het einde, ik kan niet verder :) ....
Ik ben met onze zelfbouwcamper op het punt gekomen dat ik geen extra paneel meer kan bijleggen. Vol is vol, al kan er nog wel ...100 Wp extra maar dan zijn we het comfort kwijt dat de gebo dakkluiken volledig open kunnen liggen, dus... Het ligt vol.
De enige manier om nog meer elektrisch autoark te zijn kn door de opslag aan te passen, de accu dus.
Met zijn 70 Kg AGM zit ik dus aan de grens van het toegelaten gewicht.
En dan is LFP wel een oplossing.


Trouwens....
Lezers van de tabel van Kampo....
Hebben jullie opgemerkt dat in beide tabellen de twee laatste voertuigen geen 12 maar een 24 volt systeem aan boord hebben? Dat wil zeggen dubbel vermogen tov een 12 volt systeem.
Eigenlijk nog een kolom extra, met vermogen, zou ''wenselijk'' zijn ;-)

@Nico
Ik begrijp je stelling dat inductie koken Overkill is, MAAR... Dat vinden de meesten ook van jouw bus of van jouw 220 volt koelkast
Of van....
Onbekend is onbemind.
Als we binnenkort thuis zijn koop ik ons een inductie kookplaat om er eerst mee te leren werken en dan te meten wat er kan en wat er ook niet kan.
Want tot nu toe is inductiekoken iets voor gekken, want ik ken het niet.
Moet je weten dat we tijdens onze huisrenovatie de vloer opengooien om toch gas in de keuken te hebben.
Want koken op gas, veel beter.... Zeker weten ;)

We zien wel!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie