Stroom in balans

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Stroom in balans



Bericht door JanJD »

Schepers schreef:
zo 25 okt 2020, 23:57
Bovendien: alles is relatief. Ik weet ook wel dat een waterkoker veel stroom kost, als het tenminste geen campingwaterkoker is, maar het is geen inductie-kookplaat en het totaal van dit hele plaatje is nog steeds laag.
Hier krijg ik de indruk dat er ten onrechte in vermogens en niet in energieverbruik gedacht word. Een huiswaterkoker met 1 liter inhoud vraagt in het algemeen in vergelijking met een campingwaterkoker met 1 liter inhoud meer vermogen (bijvoorbeeld 1200Watt resp. 600Watt). Maar om die 1 liter water aan de kook te brengen is ongeacht het vermogen van het verwarmingselement van ketel netto evenveel energie nodig namelijk 4,2kJ/kgK(of Celcius); 1 liter water van 15 graden naar 100 graden opwarmen kost netto 357kJ = 0,1kWh. Bruto heb je ook met verliezen van de koker en installatie te maken. In de camper denk ik bij de installatie aan omzetting verliezen van de accu en omvormer(s)). Bij een (slecht geïsoleerde) koker zouden langere verwarm tijden vanwege een laag vermogen verwarmingselement tot meer energieverlies tijdens de (relatief langere) opwarmfase lijden. Meer vermogen zou weer ten koste van accu efficiency gaan (denk b.v. aan Peukert voor Loodzuur Semi Tractie/AGM/GEL accu's). De optimale balans vinden kan best complex zijn...
Schepers schreef:
ma 26 okt 2020, 7:06
Ik zag net in een ander draadje dat een absorptiekoelkast geen goed idee is als je niet aan de paal staat. Jammer... ik hou niet van koelkasten die geluid maken.
Zonder te weten welk draadje je naar verwijst denk ik dat je selectief de informatie filtert: Een absorptiekoelkast gebruikt op elektrische stroombron veel meer energie dan een compressorkoelkast, dus als elektrische energie schaars is dan is de laatste een betere maar ook een meer kostbare keuze.
Een absorptiekoelkast kan in tegenstelling tot een compressorkoelkast ook op gas, naar mijn ervaring is het gasverbruik zo'n 200 gram per dag. Ik vind de koelkast op gas een prima alternatief, zeker omdat dit standaard in onze (en heel veel anderen) fabriekscampers zit en tot nu bij ons uitstekend functioneert.

En hiermee zijn we weer terug op het originele onderwerp: welke elektrische installatie heb je en wat wil je gaan doen. Met het eerder genoemde aanpassen van gedrag is mijns inziens vaak veel meer te bereiken dan ondoordacht opschalen van de elektrische installatie. Bewust zijn van je eigen energie gebruik geeft een voorspelbaarder resultaat en maakt voordelige oplossingen mogelijk zonder onverwacht zonder elektrisch energie te komen. Verwarmen en koelen zijn mijns inziens met name de zaken waar je bewust over na moet denken (berekenen, besluit op getallen!) met welke energiebron je dit gaat doen!
Laatst gewijzigd door JanJD op ma 26 okt 2020, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Stroom in balans



Bericht door albertrietjens »

henk en lila schreef:
ma 26 okt 2020, 8:44
En ik denk dat het zeker uitgebreid moet worden met de toch wel onmisbare koelkast, compressor resp. absorptie.
Dat de koelkast onmisbaar is kan ik niet beamen, maar dat hij in het lijstje thuishoort is zeker. De eerste 4 jaren hebben we rondgereden (in totaal zo'n 14 maanden) zonder koelkast en kwamen we toe met laden op de dynamo. Gebruik: licht (LED), laptop en camera accu's laden. Na installatie van zonnepanelen ook een kleine koelkast (65W) geïnstalleerd. Blijkt deze het grootste deel van de energie op te slurpen. Zonder zonnepanelen was dat dus niet gelukt. We staan zelden aan de paal. Ook niet op de camping (om de 4á 5 dagen). Accu (was) 100Ah half-tractie.

Die koelkast hoort naar mijn idee eerder in de lijst dan een e-bike, laptop c.q. TV. Overigens kun je de laatste 3 niet gebruiken op een dag dat je krap (geen zon) zit. De koelkast uitzetten ligt dan niet zo voor de hand :P

Het is trouwens maar een lijstje :-B Iedereen kan de apparaten ook voor zichzelf uitruilen. Toch wel handig om zo, snel, een idee te hebben in welke richting e.e.a. zich beweegt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stroom in balans



Bericht door de Jonckheer »

Als we binnenkort thuis zijn koop ik ons een inductie kookplaat om er eerst mee te leren werken en dan te meten wat er kan en wat er ook niet kan.
Vergeet niet om daar dan ook een set nieuwe (dure) pannen bij te kopen want met je standaard setje kan dat sowieso niet zo heb ik van mijn dochter geleerd.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Stroom in balans



Bericht door Zonneke »

Koken op inductie is de max , dat kan ik je alvast meegeven .
Dezelfde voordelen als op gas , alleen kookt het water sneller .
Qua onderhoud wint inductie het op zijn sloffen .

De digitale meter zal niet uitgerold worden , daar is men al volop mee bezig.

Wij hebben dat gedrocht hier al hangen , hopelijk beslist de rechter dat we nog tot 15 jaar na installatie mogen kiezen voor het prosumententarief
En dat ze dat dan niet ineens serieus gaan verhogen .

Nu op gebied van energie halen ze in NL ook wel eens fratsen uit , tenzij Lubbach overdrijft . :-B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stroom in balans



Bericht door de Jonckheer »

Zonder koelkast? Nou, dat is dan wel erg spartaans . . Dan moet je dus of om de dag boodschappen doen of eten uit blik. Kan natuurlijk, alles kan maar met comfort heeft dat niks van doen. In een grijs verleden, minstens 50 jaar terug had ik een Transit ook zonder al die zaken die nu het leven zo prettig maken maar ja, als je jong bent is alles anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroom in balans



Bericht door Atoz »

@Nico
Ik heb met mijn dochter een mooie afspraak.
Later zal er weinig of niets over zijn, maar zij vind dat goed.
En het is nog waar ook!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Stroom in balans



Bericht door Schepers »

de Jonckheer schreef:Zonder koelkast? Nou, dat is dan wel erg spartaans . . Dan moet je dus of om de dag boodschappen doen of eten uit blik. Kan natuurlijk, alles kan maar met comfort heeft dat niks van doen. In een grijs verleden, minstens 50 jaar terug had ik een Transit ook zonder al die zaken die nu het leven zo prettig maken maar ja, als je jong bent is alles anders. :mrgreen:
Ik vind het wel een optie voor weekenden. Maar dan met een goede koelbox en een paar koel-elementen, net als kamperen met je tentje. Dan doe je inderdaad vaker boodschappen maar dat hoort erbij.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Stroom in balans



Bericht door Schepers »

@JanJD ik kan je met zekerheid vertellen dat die zaken inderdaad door elkaar gehaald worden in mijn post die citeert. Ik heb me nog niet verdiept in dit verhaal. Gelukkig heb ik bij mijn zelfbouw een professional in mijn vriendenkring die kan adviseren.
Overigens vind ik water koken op gas geen enkel probleem. Qua koelkast is het blijkbaar ingewikkeld maar sowieso leg ik de bus niet meteen vol panelen en accu’s dus dat is allemaal van later zorg. Lijkt me wel goed om de installatie voor te bereiden op toekomstige uitbreiding maar ik zal altijd wel van redelijk basaal kamperen blijven houden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroom in balans



Bericht door kampo »

Tja
Een camper zonder koelkast, zonder verlichting of zonder waterpomp, het zal allemaal wel bestaan maar het is zeldzaam. Zonnepanelen worden wel eens een paar jaar later geplaatst. Je gaat altijd extreme dingen of combinaties tegenkomen. Anderen hebben voortgebouwd op bestaande toestellen die al voorhanden waren. Dat kom je tegen je bij mensen die achteraf wijzigingen (moeten) doorvoeren en het is zelfs gebruikelijk als je camper plots >20 jaar is.
Om dat dan te vergelijken met een nieuw camper project anno 2020 ?

Het maakt zo een situatie nog geen goede standaard of systeem dat in balans is. Eigenlijk breng je de beginnende kampeerder op een verkeerd spoor door erover te beginnen.

Je kan uit een accu nooit meer of sneller uithalen als wat er in zit. Je kan het proberen, zal een beetje werken, maar zonder reserve gaat het zelden lang goed. Net zo willen we op de optimale manier en binnen een realistische tijdspanne weer bijladen. Dat is dan de standaard voor een goede lader en niet dat iemand het al met een te grote of te kleine gedaan heeft.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Stroom in balans



Bericht door henk en lila »

Ja maar vanaf welke maat zie jij dan een balans systeem met compressor koelkast in jouw eigen schema. Ik heb hem erin met maatje M. Nog even los van de (on)logica om een steeds grotere camper te moeten hebben voor een zwaardere accu en/of 2 elek. fietsen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroom in balans



Bericht door Atoz »

henk en lila schreef:
ma 26 okt 2020, 16:36
Ja maar vanaf welke maat zie jij dan een balans systeem met compressor koelkast in jouw eigen schema. Ik heb hem erin met maatje M. Nog even los van de (on)logica om een steeds grotere camper te moeten hebben voor een zwaardere accu en/of 2 elek. fietsen.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de plek op het dak en het laadvermogen van het voertuig.
Zo had ik het ''begrepen''
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Stroom in balans



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 3:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Stroom in balans



Bericht door Bob Diesel »

de Jonckheer schreef:
ma 26 okt 2020, 9:56
Als we binnenkort thuis zijn koop ik ons een inductie kookplaat om er eerst mee te leren werken en dan te meten wat er kan en wat er ook niet kan.
Vergeet niet om daar dan ook een set nieuwe (dure) pannen bij te kopen want met je standaard setje kan dat sowieso niet zo heb ik van mijn dochter geleerd.
Als er een magneetje aan de onderzijde blijft plakken :idea: dan doen ze het
moet staal/ijzer in zitten dus

De goedkopere aluminium pannen dus niet

Na 20 jaar keramisch gekookt te hebben , nu 2 maanden inductie , FANTASTISCH
:thumbup: doen :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stroom in balans



Bericht door gjvonk »

Volgend jaar gaat onze keuken thuis op de schop; met 11x300Wp aan eigen zonnepanelen op het woonhuisdak wil ik ook naar inductie koken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie