Vervangen bestaande lader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Vervangen bestaande lader



Bericht door Zonneke »

Wil de bestaande lader vervangen door een Victron .
Mijn keuze viel op de serie IP67 , die heeft net zoals de standaard drie kabels aan het 12V gedeelte .
Deze bvb : https://www.acculadercenter.nl/victron- ... gIfufD_BwE
Derde kabel voor iets te sturen zeker ? Wat , geen flauw idee maar wens het wel zo te behouden . :-B
Ook qua inbouwen komen de afmetingen het best overeen met de huidige.
De standaard is een CBE 516 .
Reden van vervanging is met het oog op Lithiumaccu in de nabije toekomst .
Nog ergens mee rekening houden of dat kan perfect zo ?
Alvast bedankt .
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Vervangen bestaande lader



Bericht door gsm »

Ik kan het niet goed zien maar denk dat aan de derde kabel een temperatuur sensor is die de accu temperatuur meet
Dat zit bij mijn lader ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Kroppie »

op www.stroomwinkel.nl , zijn alle gegevens eenvoudig te vinden, een manual EN een datasheet, bij uw leverancier niet?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Willem 310 »

De victron gebruiksaanwijzing zegt het volgende":

Met Blue Power IP67-laders kunnen loodzuur- en Li-ion accu's worden opgeladen en kan stroom worden geleverd aan gebruikers die op de accu zijn aangesloten.De modellen met het achtervoegsel (1+Si) hebben bovendien een tweede uitgang met stroombeperking waarop altijd stroom aanwezig is zolang er 180 – 265 Vac bij de ingang aanwezig is. Deze uitgang kan bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorkomen dat een voertuig wordt gestart voordat de acculader is losgekoppeld (startonderbrekingsfunctie).

Misschien is dit de derde draad ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Kroppie »

dat is het voordeel als een leverancier ook de manual e.d beschikbaar stelt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Atoz »

Als de oude nu voldoet, geen nieuwe kopen voor LFP.
Je eerst goed informeren welke laadcapaciteit bij je LFP past.
Zo zou ik het doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Zonneke »

Kroppie schreef:
di 20 okt 2020, 21:00
op www.stroomwinkel.nl , zijn alle gegevens eenvoudig te vinden, een manual EN een datasheet, bij uw leverancier niet?.

jos
Heb als eerste inderdaad op stroomwinkel gekeken en op de site van Victron zelf.
Manual had ik ook al gelezen.
Mijn link diende als voorbeeld en daar is het ook veel goedkoper .
Maar lees dus nergens bezwaren dat deze niet dienst kan doen als vervanger ?
Een zwaardere hebben we zeker niet nodig , ons verbruik en manier van reizen vraagt daar niet om .
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8931
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door kampo »

Zo een IP67 is een speciale lader om waterdicht te zijn maar voor de rest "very basic" en minder geschikt voor de toepassing in je camper.
Je neemt beter een accu lader uit de IP22 reeks. Best de smart versie in 20A of 30A.
Altijd het 1 uitgang type voor een camper. Meteen ook klaar voor een achteraf ombouw naar Lithium.
De keuze tussen 20 of 30A maak je op basis van je huidige of toekomstige accu capaciteit. Ik weet wat ik zou doen :-B
Succes !
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door DJSmiley »

Alternatief is een minder fancy lader. Bluetooth is leuk, maar je stelt zo'n lader maar 1x in.

Een 'dommere' bulklader is ook een stuk goedkoper en doet het niet onder voor zo'n Victron.

De Meanwell PB-360P-12 kost bv goed 100 euro bij Conrad en is een 24A lader. Die kan ook prima een LiFePO4 accu laden als je gaat upgraden

Maar waarom wil je nu de lader vervangen? Je kan dat beter doen als het nodig is, dus als je de Lithium accu gaat plaatsen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Zonneke »

Waarom ik dat nu al wil vervangen is vrij eenvoudig : Het dient toch als allereerste te gebeuren en door het nu al te doen zijn de kosten wat gespreid.
Wat er nu inzit is ook maar basic dus zie de nieuwe lader toch ook wel als een kleine upgrade , niet dat het mij veel uitmaakt.
Wilde gewoon even nakijken of er niets over het hoofd werd gezien .
Om even te verduidelijken : Ben niet zo fanatiek bezig met heel het elektrische gedeelte , onze manier van reizen vraagt daar niet perse om.
Als het doet wat het moet doen , laden ongeacht de tijd en volgens de regels qua veiligheid is het al lang goed .
In principe zou het voor ons zelfs mogelijk zijn om met een vrij kleine lithiumaccu vele weken op reis te gaan.
Mijn twee accu's zijn nog nooit onder de 80% geweest .
We staan meestal ergens aan een paal , de omschakeling is eerder ingegeven omwille van gewicht .
Ook zag ik graag dat de accu een zeldzame keer de Nespresso kan voeden . :-B ('k weet , dure koffie )
Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de antwoorden .
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door Frits U »

Goededag allemaal,

Begrijp ik dat nu goed, als je een lithium batterij wil plaatsen i.p.v. een loodaccu dat je dan ook de lader moet vervangen ?
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door 309T16 »

In veel gevallen wel. Ligt ook aan de huidige setup. Wat voor type lader er nu in de camper zit. Zo ook welke Li accu je gaat kopen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door hathi »

Zonneke....ik kan je gedachten gang prima volgen,heb ook ooit zo gedacht,en deze lader 3jaar geleden gekocht ( Amazon), hij bevalt prima,al hoef ik mijn LFP dan ook maar zelden te laden,en daarom is dit een prima aankoop,voor het geval dat,en hij is 4 kg lichter dan de oude Calira
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8931
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen bestaande lader



Bericht door kampo »

Met een kleinere of een voor LFP minder geschikte accu lader bespaar je 50 euro.
Als je je tijd en energie in de bouw van een LFP accu steekt kan je >500 euro besparen.
Groeten Kampo
Plaats reactie