Vervangen bestaande lader
Vervangen bestaande lader
Wil de bestaande lader vervangen door een Victron .
Mijn keuze viel op de serie IP67 , die heeft net zoals de standaard drie kabels aan het 12V gedeelte .
Deze bvb : https://www.acculadercenter.nl/victron- ... gIfufD_BwE
Derde kabel voor iets te sturen zeker ? Wat , geen flauw idee maar wens het wel zo te behouden .
Ook qua inbouwen komen de afmetingen het best overeen met de huidige.
De standaard is een CBE 516 .
Reden van vervanging is met het oog op Lithiumaccu in de nabije toekomst .
Nog ergens mee rekening houden of dat kan perfect zo ?
Alvast bedankt .
Mijn keuze viel op de serie IP67 , die heeft net zoals de standaard drie kabels aan het 12V gedeelte .
Deze bvb : https://www.acculadercenter.nl/victron- ... gIfufD_BwE
Derde kabel voor iets te sturen zeker ? Wat , geen flauw idee maar wens het wel zo te behouden .
Ook qua inbouwen komen de afmetingen het best overeen met de huidige.
De standaard is een CBE 516 .
Reden van vervanging is met het oog op Lithiumaccu in de nabije toekomst .
Nog ergens mee rekening houden of dat kan perfect zo ?
Alvast bedankt .
Vervangen bestaande lader
Ik kan het niet goed zien maar denk dat aan de derde kabel een temperatuur sensor is die de accu temperatuur meet
Dat zit bij mijn lader ook
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat zit bij mijn lader ook
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Vervangen bestaande lader
op www.stroomwinkel.nl , zijn alle gegevens eenvoudig te vinden, een manual EN een datasheet, bij uw leverancier niet?.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Willem 310
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59
Re: Vervangen bestaande lader
De victron gebruiksaanwijzing zegt het volgende":
Met Blue Power IP67-laders kunnen loodzuur- en Li-ion accu's worden opgeladen en kan stroom worden geleverd aan gebruikers die op de accu zijn aangesloten.De modellen met het achtervoegsel (1+Si) hebben bovendien een tweede uitgang met stroombeperking waarop altijd stroom aanwezig is zolang er 180 – 265 Vac bij de ingang aanwezig is. Deze uitgang kan bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorkomen dat een voertuig wordt gestart voordat de acculader is losgekoppeld (startonderbrekingsfunctie).
Misschien is dit de derde draad ?
Met Blue Power IP67-laders kunnen loodzuur- en Li-ion accu's worden opgeladen en kan stroom worden geleverd aan gebruikers die op de accu zijn aangesloten.De modellen met het achtervoegsel (1+Si) hebben bovendien een tweede uitgang met stroombeperking waarop altijd stroom aanwezig is zolang er 180 – 265 Vac bij de ingang aanwezig is. Deze uitgang kan bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorkomen dat een voertuig wordt gestart voordat de acculader is losgekoppeld (startonderbrekingsfunctie).
Misschien is dit de derde draad ?
Re: Vervangen bestaande lader
dat is het voordeel als een leverancier ook de manual e.d beschikbaar stelt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Vervangen bestaande lader
Als de oude nu voldoet, geen nieuwe kopen voor LFP.
Je eerst goed informeren welke laadcapaciteit bij je LFP past.
Zo zou ik het doen.
Je eerst goed informeren welke laadcapaciteit bij je LFP past.
Zo zou ik het doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Vervangen bestaande lader
Heb als eerste inderdaad op stroomwinkel gekeken en op de site van Victron zelf.Kroppie schreef: ↑di 20 okt 2020, 21:00op www.stroomwinkel.nl , zijn alle gegevens eenvoudig te vinden, een manual EN een datasheet, bij uw leverancier niet?.
jos
Manual had ik ook al gelezen.
Mijn link diende als voorbeeld en daar is het ook veel goedkoper .
Maar lees dus nergens bezwaren dat deze niet dienst kan doen als vervanger ?
Een zwaardere hebben we zeker niet nodig , ons verbruik en manier van reizen vraagt daar niet om .
Re: Vervangen bestaande lader
Zo een IP67 is een speciale lader om waterdicht te zijn maar voor de rest "very basic" en minder geschikt voor de toepassing in je camper.
Je neemt beter een accu lader uit de IP22 reeks. Best de smart versie in 20A of 30A.
Altijd het 1 uitgang type voor een camper. Meteen ook klaar voor een achteraf ombouw naar Lithium.
De keuze tussen 20 of 30A maak je op basis van je huidige of toekomstige accu capaciteit. Ik weet wat ik zou doen
Succes !
Je neemt beter een accu lader uit de IP22 reeks. Best de smart versie in 20A of 30A.
Altijd het 1 uitgang type voor een camper. Meteen ook klaar voor een achteraf ombouw naar Lithium.
De keuze tussen 20 of 30A maak je op basis van je huidige of toekomstige accu capaciteit. Ik weet wat ik zou doen
Succes !
Groeten Kampo
Re: Vervangen bestaande lader
Alternatief is een minder fancy lader. Bluetooth is leuk, maar je stelt zo'n lader maar 1x in.
Een 'dommere' bulklader is ook een stuk goedkoper en doet het niet onder voor zo'n Victron.
De Meanwell PB-360P-12 kost bv goed 100 euro bij Conrad en is een 24A lader. Die kan ook prima een LiFePO4 accu laden als je gaat upgraden
Maar waarom wil je nu de lader vervangen? Je kan dat beter doen als het nodig is, dus als je de Lithium accu gaat plaatsen.
Een 'dommere' bulklader is ook een stuk goedkoper en doet het niet onder voor zo'n Victron.
De Meanwell PB-360P-12 kost bv goed 100 euro bij Conrad en is een 24A lader. Die kan ook prima een LiFePO4 accu laden als je gaat upgraden
Maar waarom wil je nu de lader vervangen? Je kan dat beter doen als het nodig is, dus als je de Lithium accu gaat plaatsen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Vervangen bestaande lader
Waarom ik dat nu al wil vervangen is vrij eenvoudig : Het dient toch als allereerste te gebeuren en door het nu al te doen zijn de kosten wat gespreid.
Wat er nu inzit is ook maar basic dus zie de nieuwe lader toch ook wel als een kleine upgrade , niet dat het mij veel uitmaakt.
Wilde gewoon even nakijken of er niets over het hoofd werd gezien .
Om even te verduidelijken : Ben niet zo fanatiek bezig met heel het elektrische gedeelte , onze manier van reizen vraagt daar niet perse om.
Als het doet wat het moet doen , laden ongeacht de tijd en volgens de regels qua veiligheid is het al lang goed .
In principe zou het voor ons zelfs mogelijk zijn om met een vrij kleine lithiumaccu vele weken op reis te gaan.
Mijn twee accu's zijn nog nooit onder de 80% geweest .
We staan meestal ergens aan een paal , de omschakeling is eerder ingegeven omwille van gewicht .
Ook zag ik graag dat de accu een zeldzame keer de Nespresso kan voeden . ('k weet , dure koffie )
Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de antwoorden .
Wat er nu inzit is ook maar basic dus zie de nieuwe lader toch ook wel als een kleine upgrade , niet dat het mij veel uitmaakt.
Wilde gewoon even nakijken of er niets over het hoofd werd gezien .
Om even te verduidelijken : Ben niet zo fanatiek bezig met heel het elektrische gedeelte , onze manier van reizen vraagt daar niet perse om.
Als het doet wat het moet doen , laden ongeacht de tijd en volgens de regels qua veiligheid is het al lang goed .
In principe zou het voor ons zelfs mogelijk zijn om met een vrij kleine lithiumaccu vele weken op reis te gaan.
Mijn twee accu's zijn nog nooit onder de 80% geweest .
We staan meestal ergens aan een paal , de omschakeling is eerder ingegeven omwille van gewicht .
Ook zag ik graag dat de accu een zeldzame keer de Nespresso kan voeden . ('k weet , dure koffie )
Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de antwoorden .
Re: Vervangen bestaande lader
Goededag allemaal,
Begrijp ik dat nu goed, als je een lithium batterij wil plaatsen i.p.v. een loodaccu dat je dan ook de lader moet vervangen ?
Begrijp ik dat nu goed, als je een lithium batterij wil plaatsen i.p.v. een loodaccu dat je dan ook de lader moet vervangen ?
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Re: Vervangen bestaande lader
In veel gevallen wel. Ligt ook aan de huidige setup. Wat voor type lader er nu in de camper zit. Zo ook welke Li accu je gaat kopen.
Re: Vervangen bestaande lader
Zonneke....ik kan je gedachten gang prima volgen,heb ook ooit zo gedacht,en deze lader 3jaar geleden gekocht ( Amazon), hij bevalt prima,al hoef ik mijn LFP dan ook maar zelden te laden,en daarom is dit een prima aankoop,voor het geval dat,en hij is 4 kg lichter dan de oude Calira
Hans
Re: Vervangen bestaande lader
Met een kleinere of een voor LFP minder geschikte accu lader bespaar je 50 euro.
Als je je tijd en energie in de bouw van een LFP accu steekt kan je >500 euro besparen.
Als je je tijd en energie in de bouw van een LFP accu steekt kan je >500 euro besparen.
Groeten Kampo