Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 33582
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Kroppie » di 27 okt 2020, 19:56

draadjes worden niet gestolen, hoe kom je erbij, erop word geantwoord, meningen of ervaringen worden daarin weergegeven, draad stelen moet je enkel doen als er koper inzit

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft dus nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » di 27 okt 2020, 19:58

TS van dit topic is net zoals ik geïnteresseerd in de diepgang van Li systemen en heeft duidelijk een achtergrond in dit vakgebied.
Trouwens er is helemaal geen sprake van stelen door wie dan ook in dit topic.

Qua autofora, ik zit niet op een forum van de ANWB of Autoweek, maar wel op een aantal met net zulke doorgeslagen idioten als ikzelf :)

In de woorden van TS.

Weer on topic!
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 269
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Zonneke » di 27 okt 2020, 20:04

309T16 schreef:
di 27 okt 2020, 19:36

Tweede voorbeeld is het zuigeffect van deze accu. Is al zo vaak genoemd, dat de dynamo snel kan slijten en zelfs kapot kan gaan zonder tussen-schakeling. Nou kan met mijn setup er nooit meer dan 30A dynamostroom naar de Li (is 35A aan startaccu-kant) accu gaan en dat is met dimlicht aan al te veel van het goede voor de dynamo van onze niet jonge Ducato.
Geldt dat ook als je een alternator hebt van 160 A ?
Afbeelding Where I lay my head is home

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2495
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Atoz » di 27 okt 2020, 20:07

Going schreef:
di 27 okt 2020, 19:42
Wat ik zo jammer vind in elke lifepo4 draadje is dat sommige mensen er hoge wiskunde, natuurkunde, scheikunde en wat al niet bij halen om iets wat simpel is interessant te maken. Maar er wordt niet aan psychiatrie gedaan. Er wordt niet gedacht dat gewone mensen gewone dingen kunnen begrijpen.
Misschien is dit ook gewoon moeilijke materie.
Als Kampo schrijft dat je om zulke systemen zelf te gaan bouwen wel enkel weken je moet inlezen, dan klinkt dat misschien verkeerd, maar ik ben nu aan mijn vijfde week inlezen bezig. Ik leer nog elke dag wat bij. Maar weken?
Als Peter A7 wat moeilijk doet, misschien weet die er dan ook wel veel van.
Als Seth lastige opmerkingen maakt, dan heeft hij daar misschien wel ook ervaring mee.
Als Kroppie zich ergens in een discussie mengt dan weet hij daar altijd wel wat van.

En zo zijn er echt nog wel een hoop anderen die elk op hun beurt gewoon moeilijk doen.

Ik heb een Atoma schriftje, daarin hebben bepaalde forumleden elk hun eigen blaadje. Met per forumlid de beschrijving van zijn speciale elektrische installatie. Waarom? Omdat je enkel iets kunt bijleren over deze materie als je je verdiept in wat een ander bouwde. Omdat mijn vader me leerde om al kijkend van een andere vakman iets te leren.
Zal het lijstje de komende week trouwens eens serieus moeten aanvullen.

En dat schema is niet meer of minder dan het verhaal hoe de ontwerper het deed. Vind je dat het een schema is zoals vroeger? Dan mag dat, ik zie iets anders staan.

En al dat mierenneuken.... Het hoort er wat bij :)
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm / planning 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2495
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Atoz » di 27 okt 2020, 20:10

Zonneke schreef:
di 27 okt 2020, 20:04
309T16 schreef:
di 27 okt 2020, 19:36
Tweede voorbeeld is het zuigeffect van deze accu.....
Geldt dat ook als je een alternator hebt van 160 A ?
JA !
Kijk eens hier we herhalen onszelf tot vervelens toe.
Lees en herlees heel dit topic, vele vragen van je plots duidelijk worden.
Laatst gewijzigd door Atoz op di 27 okt 2020, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm / planning 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » di 27 okt 2020, 20:10

@ Atoz
Leuk en goed geformuleerd :cheers:
Zonneke schreef:
di 27 okt 2020, 20:04
309T16 schreef:
di 27 okt 2020, 19:36

Tweede voorbeeld is het zuigeffect van deze accu. Is al zo vaak genoemd, dat de dynamo snel kan slijten en zelfs kapot kan gaan zonder tussen-schakeling. Nou kan met mijn setup er nooit meer dan 30A dynamostroom naar de Li (is 35A aan startaccu-kant) accu gaan en dat is met dimlicht aan al te veel van het goede voor de dynamo van onze niet jonge Ducato.
Geldt dat ook als je een alternator hebt van 160 A ?
Inderdaad, dan zou ik dat probleem niet meer hebben. Maar een tussenschakeling blijft gewenst.
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 4038
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » do 05 nov 2020, 23:16

Vervalt de Cyrix bij gebruik van een LifePo4 ?

Als ik het goed heb begrepen moet de LifePo4 niet door geladen worden als die vol raakt, klopt dat ?
Als je bv 60A verbruikt heb en een dag gaat rijden dan zou de dynamo blijven laden en dat is dan niet goed.

Om de dynamo te beschermen wordt een DC-DC geadviseerd bv de Orion TR Smart 12/30A maar schakelt die ook uit als de LifePo4 vol raakt ?
Of schakel je die dan bv via de BMV ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4567
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door kampo » vr 06 nov 2020, 8:02

gsm schreef:
do 05 nov 2020, 23:16
Vervalt de Cyrix bij gebruik van een LifePo4 ?
...
Er zijn verschillende methodes.
1. Je gebruikt een drop in LFP accu met geïntegreerd BMS. Zie het als een zwart wit oplossing. Verkorte levensduur en niet ideaal maar wel lekker makkelijk.
2. Je gebruikt een Li Load en Li Verbruik cyrix relais. Speciale in en uitschakelcurve op spanning. Die zijn niet bi directioneel. Maar het werkt.
3. Je kan ook een extern mini BMS systeem voorzien dat weeral eerder zwart wit schakelt.
4. Je vervangt het standaard cyrix relais door een DC/DC converter waarmee je de dynamostroom kan beperken en de lading nauwkeurig kan instellen. Dit in combinatie met een extern en uitgebreid BMS systeem en meerdere BP relais waarmee dat onafhankelijk van elkaar zowel de lading als de verbruikers kan uitschakelen.
Het laatste is het mooiste, het duurste en het beste.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4567
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door kampo » vr 06 nov 2020, 8:09

Vannacht weer een koude nacht, overal rijm op de voertuigen die buiten staan.
Ook voor de wagens met een LFP aan boord.

Vanochtend melding van uitschakeling van het laden door de BMS die onderbreekt bij +5°C .
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 4038
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » vr 06 nov 2020, 11:28

Bedankt voor de uitleg. Ik lees nu dat ik mijn vraag verkeerd heb gesteld want het moest zijn
Vervalt de Cyrix bij gebruik van een DC-DC lader ?
Maar dat is dus zo, cyrix er uit en DC-DC er in
Dat neem ik mee in mijn opzet.

Nu nog graag een reactie op de 2 andere vragen :
gsm schreef:
do 05 nov 2020, 23:16

Als ik het goed heb begrepen moet de LifePo4 niet door geladen worden als die vol raakt, klopt dat ?
Als je bv 60A verbruikt heb en een dag gaat rijden dan zou de dynamo blijven laden en dat is dan niet goed.

Om de dynamo te beschermen wordt een DC-DC geadviseerd bv de Orion TR Smart 12/30A maar schakelt die ook uit als de LifePo4 vol raakt ?
Of schakel je die dan bv via de BMV ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2495
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Atoz » vr 06 nov 2020, 11:58

@GSM
(Kampo verbeter me als ik verkeerd ben!)

Ondertussen heb ik weet van zoveel verschillende LFP mogelijkheden, dat een eenvoudig of algemeen antwoord moeilijk wordt.

Een goed LFP systeem heeft een BMS die de laadstroom onderbreekt. Maar niet elk LFP systeem heeft een BMS en zeg niet zo maar BMS tegen een BMS.
Een goed ingesteld BMS gaat er voor zorgen dat de LFP niet overladen word, of te diep ontladen of bij te koude of te warme temperaturen.

Het zou bijna eenvoudiger zijn om hier te vermelden welke LFP oplossing je in gedachten hebt. Dan kunnen we je ook doelgerichter antwoorden.

Verder krijg je zoiets als:
Dynamo => DC/DC ( ik lees dat je daar bij sommige merken ook instellingen kan doen) => BMS ( met zijn instellingen, die kan je bij bepaalde BMS-en ook aanpassen)

Nogmaals er is niet zoiets als DE LFP accu. Het is gewoon een hightech oplossing om energie in op te slaan.
Gemakkelijkheidshalve Korten we dat dan nog eens af tot LFP.

Misschien moet ik eens een opsomming proberen te maken van alle mogelijke en onmogelijke LFP systemen die ik tijdens mijn wekenlange zoektocht vond.
Maar daar krijg je dan alleen maar een hoop onnodig gediscuteer over en daar heb ik dan weer geen zin in :
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm / planning 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 4038
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » vr 06 nov 2020, 13:04

Ik heb best wel wat topics gelezen maar snap eigenlijk nog steeds niet hoe de BMS werkt.
Die beschermt de cellen tegen diep ontladen en overladen en de temperatuur maar als de accu vol is wat en hoe wordt er dan losgekoppeld ?
Ik kreeg van iemand te horen dat de verbinding niet verbroken wordt, logisch want dan zou je stroomloos komen maar als je dan rijd dan blijft de dynamo toch door laden ? Ik heb geen slimme dynamo.

Na het lezen van diverse topics heb ik het volgende op mijn wenslijstje staan :
Accu cellen : https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 483bLYgAYh

BMS 120A : https://www.lithiumbatterypcb.com/produ ... t-current/

Active balancer (staat niet op de tekening) : https://nl.aliexpress.com/item/4000817777318.html

Accusensor : https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... DwQAvD_BwE

DC-DC 12/30A : https://www.dewitschijndel.nl/victron-o ... acculader/

Dit alles verwerkt volgens dit schema :
ASIlifepo4 zelf bouwen.jpg
ASIlifepo4 zelf bouwen.jpg (22.21 KiB) 74 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » vr 06 nov 2020, 13:24

Heel eenvoudig mogelijk, omdat er een splitsing is tussen laden en ontladen. Dus worden er twee sensoren en 2 relais gebruikt. Er zijn dus fysiek 2 aansluitingen op de accu.

Daarmee kan je beide processen onafhankelijk beïnvloeden
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 4038
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » vr 06 nov 2020, 13:45

Aha dus middels een mosfet of diode ?
Zoals ik al eens eerder schreef van electronica heb ik geen verstand vandaar dat ik het niet snapt. Sorrie.
Dus hoef ik de laadkabel vanaf de DC-DC naar de accu niet te onderbreken door een schakelaar die bv bediend wordt door de BMV ?!
Dan is mijn schema dus goed ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Plaats reactie