Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik ben toch maar weer even gaan kijken en de BMS geeft nu aan 79% bij 13,30V en de capaciteit is nu 224Ah van de 285Ah, ik heb de BMV wel maar nog niet ingesteld op de nieuwe LFP net zo met de MPPT ook daarin moet ik de instellingen nog aanpassen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Vandaag de MPPT en BMV instellingen aangepast voor de nieuwe LFP accu
Vraag is heb ik het nu goed staan ?
Ik ben daar een leek in en heb dat ingesteld op basis van wat ik gevonden heb.
Zo staat de BMV700 nu ingesteld

Afbeelding

En zo de instelling van het relais van de BMV die de DC-DC booster van Renogy bedient

Afbeelding

En zo de MPPT75/75

Afbeelding

Graag jullie reactie.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Ruud-572 »

Hij moet dringend aan de lader :wink:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Waar haal je die conclusie vandaan ?
Zo ziet het printje van de BMS er uit
IMG_2784.PNG
IMG_2784.PNG (370.19 KiB) 292 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Ruud-572 »

Je gsm... :roll: :lol: :wink: :lol:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Oh hahaha ja dat klopt :thumbup: :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Wat doen jullie accu's bij een zware belasting?

Mijn cellen zitten allemaal 2-3mV uit elkaar bij geen belasting of een kleine belasting (paar A)

Bij een zware belasting (108A) zit ik op 11-15mV verschil tussen de cellen. (Lishen 272Ah cellen)

Was een stuk hoger maar er maakte een busbar net geen goed contact. Na (opnieuw) opschuren met korrel 1000 is het nu een stuk beter. Durf alleen de moeren niet verder aan te draaien, te bang om de schroefdraad te slopen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Going »

Ik heb geen mogelijkheid elke cel te meten. En echt het interesseert me geen bal.
Wel heb ik in de gaten dat als de Coulomb meter een paar keer niet vol en lager dan 60% is geweest, als ie dan 95% aangeeft dan lijkt het heel snel te toppen. Ik ga er vanuit dat het dan zelf equalizer initieert.
Mijn vraag is hier ook,
Is de stress van steeds tot details te meten niet een beetje zwaar voor je gezondheid?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

@DJSmiley, ik heb dat nog niet gedaan maar Albert misschien wel die is wat verder.
Mijn cellen zitten 0-2 mv uit elkaar ook bij de test met 10A tot het moment dat die aardig leeg raakte, bij 3% was dat 41mv en bij 2% was dat 52mv maar 10A is geen zware belasting :-B
Ik ben nog benieuwd of mijn instellingen goed staan van de BMV en MPPT
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Hoge stromen zullen er bij mijn installatie wel niet snel gaan lopen. Behalve de omvormer van 600 W zijn alle verbruikers aangesloten via mijn solar laadregelaar die max 20A kan leveren. En de omvormer gebruiken we zelden, eigenlijk alleen voor de laptop en de staafmixer. En ook dat zijn geen hoge stromen. De max is sowieso 60A vanwege het toegepaste BMS.

Bij de 200Ah versie, bij mijn kennis, zal dat ook niet gaan gebeuren met een BMS van 100A. Die accu is meer gericht op langer vrij staan i.p.v. hoge vermogens leveren.

En going heeft eigenlijk wel gelijk; op een bepaald moment moet je de installatie de installatie laten en slechts tussentijds eens kijken of het nog enigszins naar verwachting is. Ik ben bijna blij dat ik in mijn 90Ah geen smart BMS heb. Dat geeft veel rust. Af en toe meet ik wel de cel-spanningen rechtstreeks op de cellen. Maar ja die accu is eigenlijk altijd zo goed als vol met slechts mV's verschil in spanning tussen de cellen.

Bij de 200Ah staat de teller steeds op 94% maar die wordt alleen nog maar gebruikt voor de verlichting zonder bij te laden. Opvallend is wel dat lage stromen, tot z'n 1.5A, nog als 0A aangegeven worden. Dus hoe nauwkeurig die SOC is?

Uiteindelijk is het belangrijker dat je een goed gevoel hebt bij je installatie. Dat geeft rust. En dat is precies wat ik heb ervaren gedurende de eerste maand gebruik vorig jaar. Spanning altijd boven de 13V in tegenstellig tot de loodaccu die, zeker gedurende de avond, wel aardig inzakte. Eigenlijk wil je niet in het 10 á 20% SOC bereik komen tijdens gebruik, en ja dan is het normaal dat je cellen iets uit de pas gaan lopen.

@GSM Ik gebruik zelf geen BMV en ik heb ook een andere MPPT dus daar kan ik je niet verder helpen. Ik moet zeggen dat ik daar zelf ook geen reacties op gekregen heb ondanks dat ik mijn instellingen vrij uitgebreid heb beschreven. Dan zal ik het goed hebben gedaan, denk ik :lol3:
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ik ga zeker niet elke milivolt dagelijks controleren. 't is meer een stukje interesse.
En in de praktijk ook niet echt belangrijk, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar vergelijkbare resulaten en wil altijd overal een verklaring voor (kunnen) hebben. Vanuit gebruiksperspectief heeft going zeker gelijk ;)

En indirect is het ook een klein beetje een 'keuring', als er langere tijd 100A doorheen kan zonder dat iets warm wordt is ook zeker dat de kabelschoenen en busbars enz goed contact maken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik hoop dat Myway nog even kan kijken en reageert ongeacht of ik het goed heb ingesteld of nog wat moet aanpassen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door myway »

Als je bij de Mppt de accu instelt op lfpo4 staat de instelling goed.
Bij de bmv zou ik de staartstroom op 1% zetten.
Bij de 5% waar hij nu opstaat en gebruik van zonne-energie gaat hij vaak te snel naar “vol”
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Top en hartelijk dank voor je advies :bow:
En staan de instellingen voor het relais ook zo goed ? Ik wil de DC-DC booster daarmee schakelen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie