Bouw en test van een LiFePO4 accu
- seth_space
- Berichten: 8598
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Inventum heeft een plaat met 1800 en 2500 watt.
https://www.deschouwwitgoed.nl/inventum-iki3020
https://www.deschouwwitgoed.nl/inventum-iki3020
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- seth_space
- Berichten: 8598
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Als je beide pitten tegelijk aan doet wel ja.. 1800+2500
Dat staat er ook gewoon bij.
Wil je dat niet dan moet je naar deze opties kijken:
https://blog.keukenloods.nl/power-manag ... op-1-fase/
Dat staat er ook gewoon bij.
Wil je dat niet dan moet je naar deze opties kijken:
https://blog.keukenloods.nl/power-manag ... op-1-fase/
Power Management wisselt het vermogen tijdens het koken af tussen de gebruikte zones. Zo worden de zones niet allemaal tegelijkertijd aangestuurd en gebruikt de kookplaat minder vermogen op dat moment. Tijdens het koken merk je daar weinig van: de pannen worden even snel verwarmd als bij een reguliere plaat. Je merkt het pas als je alle pitten gebruikt. Deze kun je dan niet allemaal op de hoogste stand zetten.
Laatst gewijzigd door seth_space op do 25 mar 2021, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb dus deze https://www.horecaworld.biz/inductie-wa ... 9EQAvD_BwE getest. En ik was er dus zeer tevreden over en er gaan er twee in mijn camper.
Familie project Buscamper bouwen in een Citroen Jumper L3H3.
https://www.instagram.com/de.marcel.on.tour/
https://www.instagram.com/de.marcel.on.tour/
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bedankt voor de info over die inductie systemen. Ik ga dit zeker verder onderzoeken.
Het is natuurlijk wel allemaal gekoppeld aan een stevig LFP accu systeem. Zeker als het over 2 pitten gaat.
Ik besef nu dat koken met inductie in de camper beter in een afgescheiden eigen topic zou staan.
Het is pas het begin. De komende jaren krijgen we een vloedgolf.
Hier staat nu al een pak waardevolle informatie over het inductie onderwerp maar we zijn wel het interessante topic van Albert aan het vervuilen.
Het is natuurlijk wel allemaal gekoppeld aan een stevig LFP accu systeem. Zeker als het over 2 pitten gaat.
Ik besef nu dat koken met inductie in de camper beter in een afgescheiden eigen topic zou staan.
Het is pas het begin. De komende jaren krijgen we een vloedgolf.
Hier staat nu al een pak waardevolle informatie over het inductie onderwerp maar we zijn wel het interessante topic van Albert aan het vervuilen.
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Prima idee
Familie project Buscamper bouwen in een Citroen Jumper L3H3.
https://www.instagram.com/de.marcel.on.tour/
https://www.instagram.com/de.marcel.on.tour/
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
In dit topic heb ik gevraagd voor de BMV700 instellingen voor de LFP maar misschien dat het ook wel interessant is om dat hier te vermelden dus daarom de link naar dat topic.
Nu hier even een vraag over de instelling van de Renogy booster, staat dat zo goed want het staat nu op LFP met 14,4V laadspanning
SW1 - off
SW2 - on
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Nu hier even een vraag over de instelling van de Renogy booster, staat dat zo goed want het staat nu op LFP met 14,4V laadspanning
SW1 - off
SW2 - on
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Hoi Nol,
Ik heb ook mijn Renogy 40A binnen en gekeken naar de switches, Volgens mij zit het zo: Weet het natuurlijk niet zeker want ik heb weinig kaas gegeten van vonken en draden.
Wil je max op 14,4 V laden dus 3,6V per cel dan moet je:
SW1 - off
SW2 - on
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Wil je max op 14,2 V laden dus 3,55V per cel dan moet je:
SW1 - on
SW2 - off
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Wil je max op 14,0 V laden dus 3,50V per cel dan moet je:
SW1 - off
SW2 - off
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Hoop dat DJ Smiley deze post ook leest want die heeft ook een Renogy volgens mij.
Ik heb ook mijn Renogy 40A binnen en gekeken naar de switches, Volgens mij zit het zo: Weet het natuurlijk niet zeker want ik heb weinig kaas gegeten van vonken en draden.
Wil je max op 14,4 V laden dus 3,6V per cel dan moet je:
SW1 - off
SW2 - on
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Wil je max op 14,2 V laden dus 3,55V per cel dan moet je:
SW1 - on
SW2 - off
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Wil je max op 14,0 V laden dus 3,50V per cel dan moet je:
SW1 - off
SW2 - off
SW3 - on
SW4 - on
SW5 - off
Hoop dat DJ Smiley deze post ook leest want die heeft ook een Renogy volgens mij.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Klopt en ik vraag me alleen af of laden met 14,4 voldoende en veilig is
Misschien is 14,2 wel veiliger en beter
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Misschien is 14,2 wel veiliger en beter
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Klopt, ik heb ook een Renogy
Ik had m initieel op 14.4 staan. Heb m later naar de 14.2V setting gezet. de laatste paar % lade duurt langer maar komt de levensduur ten goede.
Gebaseerd op https://www.mobile-solarpower.com/desig ... ystem.html
Overigens staan ook de andere laders op 14.2V (Solar MPPT en de walstroomlader)
Niet dat het boeit, want een full cycli doe je bijna nooit (Da's de accu van vol tot leeg gebruiken). En al zou je dat dagelijks doen... 2000 cycli is nog altijd 2000/365 = 5.5 jaar) In de praktijk zal 1 week gebruik enigszins in de buurt komen van 1 cycli (een klein beetje laden en ontladen stelt niet zoveel voor). Dan is de levensduur al 'oneindig'. (2000 / 52 = 38 jaar). Tegen die tijd verwacht ik eerder in een bejaardentehuis te zitten dan in een camper. (of ik moet geluk hebben en tegen mn 80e nog alles kunnen).
5000 cycli klinkt gewoon leuker en 'omdat het kan'
Overigens: Als iemand een mooi naampje op zn Renogy wil: Voor 350 euro koop je de Dometic DCC 1212-40
Zoek de verschillen.... Wat kleine details maar verder...
https://www.dometic.com/assets/19/93/do ... _71993.pdf
Ik had m initieel op 14.4 staan. Heb m later naar de 14.2V setting gezet. de laatste paar % lade duurt langer maar komt de levensduur ten goede.
Gebaseerd op https://www.mobile-solarpower.com/desig ... ystem.html
Overigens staan ook de andere laders op 14.2V (Solar MPPT en de walstroomlader)
Niet dat het boeit, want een full cycli doe je bijna nooit (Da's de accu van vol tot leeg gebruiken). En al zou je dat dagelijks doen... 2000 cycli is nog altijd 2000/365 = 5.5 jaar) In de praktijk zal 1 week gebruik enigszins in de buurt komen van 1 cycli (een klein beetje laden en ontladen stelt niet zoveel voor). Dan is de levensduur al 'oneindig'. (2000 / 52 = 38 jaar). Tegen die tijd verwacht ik eerder in een bejaardentehuis te zitten dan in een camper. (of ik moet geluk hebben en tegen mn 80e nog alles kunnen).
5000 cycli klinkt gewoon leuker en 'omdat het kan'
Er zit bij mij nog een schakelaartje voor de D+ van de Renogy, die gaat alleen aan als de accu echt een eind leeg is en weinig zon. Normaliter staat die uit, want ik vind het zonde om 's ochtends na een paar uurtjes de accu's al vol te hebben als de rest van de dag de zon schijnt. Waarom (iets) extra brandstof verbruiken als de zon de hele dag gratis is...12V LiFePO4 Battery w/ BMS:
Absorption: 14.5V
Float: 13.6V
Inverter Cut-off: 10.7V-12V (depending on size of load and voltage drop etc)
5,000+ Charge Cycle Absorption Recommendation
If you want your LiFePO4 cells to last a long time, you can set your absorption to Victron's custom LiFePO4 charge profile recommendation:
12V Battery: 14.1V
You can pull full capacity with the absorption figures above, but the charge rate will be reduced at high SOC.
Overigens: Als iemand een mooi naampje op zn Renogy wil: Voor 350 euro koop je de Dometic DCC 1212-40
Zoek de verschillen.... Wat kleine details maar verder...
https://www.dometic.com/assets/19/93/do ... _71993.pdf
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bedankt voor je ervaring hier te delen, ik ga hem ook naar 14,2V zetten was ook een voorgevoel vandaar mijn vraag.
De MPPT moet ik ook nog instellen maar zover ben ik nog niet, misschien dat je die instelling ook wil delen
Ik heb de Renogy AC-DC lader maar die kan voor zover ik het nu weet niet instellen.
Ook ik heb een schakelaartje voor de Renogy booster gemaakt en laat ik ook uit staan.
Straks weer naar de stalling om de voeding van de D+ voor de Renogy te maken en op 14,2V zetten en de koelkast plaatsen
De MPPT moet ik ook nog instellen maar zover ben ik nog niet, misschien dat je die instelling ook wil delen
Ik heb de Renogy AC-DC lader maar die kan voor zover ik het nu weet niet instellen.
Ook ik heb een schakelaartje voor de Renogy booster gemaakt en laat ik ook uit staan.
Straks weer naar de stalling om de voeding van de D+ voor de Renogy te maken en op 14,2V zetten en de koelkast plaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dank DjSmiley en Nol.
Ik zat zelf ook te denken aan 14,2. Mijn Votronic lader voor de zonnepanelen kan ik op 4 standen zetten voor het laden van de LiFePo4. Daar zit ook ook 14,2 V bij. Bij het laden op 14,2V ga je dus niet naar de 3,65V maar naar max 3,55V per cel. Mss niet nodig maar geeft een beter gevoel. Hoop dat mijn denkwijze goed is.
Ik zat zelf ook te denken aan 14,2. Mijn Votronic lader voor de zonnepanelen kan ik op 4 standen zetten voor het laden van de LiFePo4. Daar zit ook ook 14,2 V bij. Bij het laden op 14,2V ga je dus niet naar de 3,65V maar naar max 3,55V per cel. Mss niet nodig maar geeft een beter gevoel. Hoop dat mijn denkwijze goed is.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Net terug van de stalling en ik heb hem ook op 14,2V gezet
Ik snap iets niet, toen ik gisteren weg ging uit de stalling heb ik de hoofdschakelaar uit gedaan en was de accu volgens de BMS app 97% en de spanning 13,24V maar toen ik vandaag aan kwam was die 80% en 13,30V
Capaciteit fors gedaald maar de spanning was hoger dan gisteren
Temp was gisteren ±12° en vandaag ±9,5° en het verschil tussen de cellen was en is 2mV
Volgens mij klopt er iets niet maar wat ??
Ik snap iets niet, toen ik gisteren weg ging uit de stalling heb ik de hoofdschakelaar uit gedaan en was de accu volgens de BMS app 97% en de spanning 13,24V maar toen ik vandaag aan kwam was die 80% en 13,30V
Capaciteit fors gedaald maar de spanning was hoger dan gisteren
Temp was gisteren ±12° en vandaag ±9,5° en het verschil tussen de cellen was en is 2mV
Volgens mij klopt er iets niet maar wat ??
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat is mij ook al een paar keer opgevallen. En een tijdje later is ie ineens weer 100%, terwijl er echt geen 30% is bijgeladen.
Maar verder heb ik er geen tijd meer ingestopt, ik kan op mijn BMV zien wat er in- en uitgegaan is en daar heb ik meer vertrouwen in.
Maar verder heb ik er geen tijd meer ingestopt, ik kan op mijn BMV zien wat er in- en uitgegaan is en daar heb ik meer vertrouwen in.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com