Zoals jij kiest om altijd je 230V lader te gebruiken voor het laden gebruik ik mijn MPPT lader óók om aan de paal te laden. Daarvoor heb ik een Led-"trafo" van 120W uitgebreid met een stroombron. Naar keuze kan ik het zonnepaneel of deze schakeling op de MPPT aansluiten. Met als nuttig effect slechts één lader op de accu. 230V omschakeling gebeurt echter wel automatisch met een 230V relais. Ik gebruik de omvormer slechts zelden.
Laden via de dynamo doe ik daarnaast ook, maar met mijn zelfbouw cyrix die ik iSwitch gedoopt heb. Na onze vakantie, de eerste reis/test met de LiFePO4 accu, heb ik de instellingen veranderd zodat de dynamo alleen maar begint te laden wanneer de HH-accu onder de 13.1V komt en stopt bij 14,2V.
Interessant artikel om alles nog eens op een rijtje te zetten. Erg belangrijk wanneer je zelf een systeem in elkaar zet. Er zijn toch wel een aantal aandachtspuntjes.
Ik kan , gelukkig, niets instellen aan mijn BMS . Wat ik dus wel zie is dat het BMS het laden stopt bij een bepaalde spanning. Ik ga er van uit dat dit gebeurt op basis van de separate cel-spanningen. Eigenlijk nog niet gezien dat de totaalspanning op de HH-accu in de buurt van de 14.4 á 14,6 V was voor het afschakelen. Tijdens de reis diverse malen de separate cellen gemeten en daar was wel wat onbalans. Echter na terugkomst uit Italië waren ze heel mooi gebalanceerd (en nog steeds), verschillen slechts in de mV's. Toen nog met de oude software in mijn iSwitch en daardoor relatief vaak aan de dynamo.