Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Interessante opzet, zolang je 80 Ah het uithoudt. Daarna zou ik toch liever maar één accu gebruiken, maar daar ga ik niet over :-B

Zoals jij kiest om altijd je 230V lader te gebruiken voor het laden gebruik ik mijn MPPT lader óók om aan de paal te laden. Daarvoor heb ik een Led-"trafo" van 120W uitgebreid met een stroombron. Naar keuze kan ik het zonnepaneel of deze schakeling op de MPPT aansluiten. Met als nuttig effect slechts één lader op de accu. 230V omschakeling gebeurt echter wel automatisch met een 230V relais. Ik gebruik de omvormer slechts zelden.

Laden via de dynamo doe ik daarnaast ook, maar met mijn zelfbouw cyrix die ik iSwitch gedoopt heb. Na onze vakantie, de eerste reis/test met de LiFePO4 accu, heb ik de instellingen veranderd zodat de dynamo alleen maar begint te laden wanneer de HH-accu onder de 13.1V komt en stopt bij 14,2V.

Afbeelding Afbeelding

Front view 04.JPG
Front view 04.JPG (61.35 KiB) 793 keer bekeken
Interessant artikel om alles nog eens op een rijtje te zetten. Erg belangrijk wanneer je zelf een systeem in elkaar zet. Er zijn toch wel een aantal aandachtspuntjes.
309T16 schreef:
zo 18 okt 2020, 10:37
Heb wel uitschakeling van het BMS gehad vanwege te hoge spanning. Dit omdat ik een tijdje geëxperimenteerd heb met de acculader en zonnepaneelregelaar. Beide zijn volledig in te stellen.
Ik kan , gelukkig, niets instellen aan mijn BMS :wink: . Wat ik dus wel zie is dat het BMS het laden stopt bij een bepaalde spanning. Ik ga er van uit dat dit gebeurt op basis van de separate cel-spanningen. Eigenlijk nog niet gezien dat de totaalspanning op de HH-accu in de buurt van de 14.4 á 14,6 V was voor het afschakelen. Tijdens de reis diverse malen de separate cellen gemeten en daar was wel wat onbalans. Echter na terugkomst uit Italië waren ze heel mooi gebalanceerd (en nog steeds), verschillen slechts in de mV's. Toen nog met de oude software in mijn iSwitch en daardoor relatief vaak aan de dynamo.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Ok. Ik had in de Tabbert 2 nieuwe 80Ah accu's zitten. Had daarin ook al de Vetus schakelaar met keuze uit 2x2 accu's. Ben dus van 4 naar 2 gegaan. De 80Ah wordt niet vaak gebruikt als buffer voor de 230V tot nu toe. Tijdens de zomervakantie was de solaropbrengst meer dan genoeg om niet te hoeven laden met de dynamo. Dat had ik deze herfstvakantie meer willen testen. Zijn niet weggegaan.

Op de manier hoe het nu werkt, heb ik ook maar 1 omvormer nodig. Heb eerst getest met een permanente omvormer achter de Cyrix voor het laden via de 230V lader.

Kortste klap is natuurlijk een aparte 12V/12V booster. Afgezien, dat ik die dan nog moest aanschaffen, zitten daar ook weer nadelen aan.

Gewichtsbesparing is ook geen issue bij de Frankia. 740 kg laadvermogen. Gewogen op reis met zijn drieën 3230kg.

Een ontwerp dingetje bij Li accu's blijft de situatie, dat als een BMS ingrijpt, het ideaal is dat dit gecommuniceerd wordt naar de afgeschakelde apparaten.

Velen hebben een Vicron MPPT zonneregelaar permanent op de accu staan. Schakelt een BMS de lading af d.m.v. een relais ziet de MPPT geen accu meer. Heeft het voordeel dat de verbruikersstroom van de regelaar ook stopt. Maar resulteert ook in het regelmatig opnieuw opstarten van de MPPPT. Heel soms weigert de ingebouwde Blue Tooth dan op te komen. Dan reset ik de boel en forceer d.m.v. software wijziging in het BMS een herstart van de MPPT.

In jouw situatie lijkt het mij, dat je nu 2 beslissingsmomenten hebt om te stoppen met dynamolading. Het BMS dat zegt "vol"maar ook jouw I-switch.

Voor die keuze stond ik ook. Wel of niet de MPPT lader en de Li- 230V lader laten afschakelen of gewoon in bulk laten staan. Heb voor het laatste gekozen. Dat geeft de meest stabiele situatie voor het BMS en de levensduur van de Li accu's.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jansloos »

Heren LIFEPO4 bouwers.

Als ouderwets gebruiker van lood/zuur,
Graag een beetje college in deze materie.

Ik lees over BMS, (die snap ik), hoewel, is eenvoudig zoals lood/zuur niet mogelijk?
En waarom is dit nooit bij l/z toegepast?

Die BMS, brengt de cellen 'in balans'.
hoe stel ik mij dat voor? Als een cel op spanning is, slaat de BMS die cel dan over.

En vanuit waar loopt dan de laadstroom?
Niet zoals bij lood/zuur op de Polen, maar via de BMS? Elke cel apart. Tot hij vol is (op spanning) en houd de BMS deze op spanning.

Tot zover.
Met dank.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Artikel in de link gelezen Jan :wink:

Een Li set zonder balancing zal prima werken. Je levert alleen levensduur in.
Gezien de "hoge" aanschafprijs de moeite waard om te maximaliseren.

Er zijn voorzover ik weet 2 systemen met balanceren. De "goedkopere" gebaseerd op dissipatie. Zoals die dus in mijn set zit en een systeem dat echt energie overhevelt van de ene naar de andere cel. Laatste geen ervaring mee.

Principe van de dissipatie is dat op elke cel een elektronisch circuit zit, dat de spanning bewaakt en vanuit het centrale BMS de opdracht krijgt energie te dissiperen/af te vloeien in een weerstand, fet enz. om uiteindelijk op hetzelfde spanningsniveau te komen als de andere cellen. Kan dus alleenmaar zakken in niveau. Dit i.t.t. het eerder genoemde systeem.

Dissipatie/balans stroom is in de orde van 1A in mijn setup
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jansloos »

Begrijp ik daaruit dat de BMS niet de lading, maar juist ontlading gebruikt om de cellen gelijk te trekken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Yep. Knullig hè.

Kan ook niet anders. De 4 cellen staan in serie en worden zo ook geladen. Zou alleen kunnen als er per cel geladen wordt.
Laatst gewijzigd door 309T16 op ma 19 okt 2020, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Daarom is het ook zo belangrijk om alles goed op elkaar af te stemmen. Niet doorschieten van lading (BMS dat te laat afslaat) en dan vervolgens weer alle cell-units laten dissiperen tot de ingestelde balans-spanning. Dan heb je feitelijk een kacheltje extra aan boord.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

@jansloos Balanceren gebeurt inderdaad door het teveel (aan spanning) af te voeren. Ofwel door dissipatie dan wel herverdeling. Dit gebeurt via de balanceer draadjes. En daar kan geen grote stroom door en daarmee ook het antwoord op je vraag: waar blijft de hoofdstroom? Die gaat gewoon door de cellen die in serie staan. Parallel daarover staat het BMS dat via de draadjes de cellen balanceert.

Het Daly BMS lijkt dat tot nu toe verheugend goed te doen. We zijn nu 2 weken terug en vanmorgen waren alle cel spanningen 3,268 V :-B Met welk principe? Dat weet ik niet. :(

@309T16 Welk BMS gebruik jij? Je hebt het over doorslaan. Dat zou betekenen dat het BMS toestaat dat de totale spanning c.q. de spanning op de individuele cellen te hoog worden. Of is dat omdat je een te hoge waarde ingesteld had bij het experimenteren?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Voor de volledigheid een schemaatje van de nu gerealiseerde LiFePO4 accu:

Afbeelding
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Toch nog even gezocht naar de specificatie van het BMS. Dit heb ik kunnen vinden:

Afbeelding

Mijn interpretatie hiervan (correct me if I'm wrong):

De overcharge beveiliging zal dus bij een spanning van 3,75V, op een willekeurige cel, het laadproces stoppen voor alle cellen.

Ontladen gaat wel erg diep! Tot 2,15 a 2,25V, voor een willekeurige cel. Theoretisch mogelijk dus tot 8,6V. Lijkt mij niet zo best voor de accu.

Het balanceren begint bij 3,5 V, op een willekeurige cel, met een stroom van slechts 30 á 35 mA. Dit is dus top balanceren en begint pas bij 14V.

EDIT: De stroom beperking blijkt een beveiliging te zijn, die ingrijpt bij 40 +- 6A en dan het BMS onderbreekt, c.q. de accu wordt spanningsloos! Een reset kan alleen verkregen worden door het BMS spanningsloos te maken of los te koppelen. Dus beveiligt maar niet begrensd! Zie ook pagina 14.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door albertrietjens op di 27 okt 2020, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Zonneke »

Wanneer je een accu wenst samen te stellen die wel eens met een hoge stroom ontladen wordt , bvb nespresso , moet je dan de BMS aanpassen in functie daarvan ?
Is er ook een onderscheid in accu-cellen dan ?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Ontlaadstroom bij een verbruiker als een Nespresso moet primair door de accu geleverd kunnen worden. Dat is geen probleem. Dat kunnen de meeste 100Ah al met gemak.
De beperking is vaak het BMS. Dat moet de daarbij behorende stroomsterkte kunnen schakelen.

Albert. Ik gebruik het 123Smart BMS van GWL. Daar kan een extern relais op voor het in- en uitschakelen van de laadstroom en verbruikersstroom.

Inderdaad, doordat ik alles kan instellen, heb ik geprobeerd het ideale punt te vinden, dat er niet te ver boven de balansspanning geladen wordt en het BMS toch op tijd uitschakelt. Om zo min mogelijk energie boven de balansspanning te dissiperen. Dat blijkt dus niet zo eenvoudig.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jansloos »

Het wordt gebracht als een elegante manier van 'batterij management'

Maar als je het doorhebt, is het een brute manier van 'manegen'

Eerst laden tot het randje, en dan het teveel weer 'afromen'.

Ik ken zoiets van Amerikaanse plastic extruder's in Roosendaal.
Met veel geweld electrisch verwarmen tot 200 graden, en dan met (veel) water zorgen dat het niet te heet wordt.
Zoveel warmte afvoeren, dat het achtergelegen grote meertje nooit meer dichtvroor.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

jansloos schreef:
ma 19 okt 2020, 11:18
Ik lees over BMS, (die snap ik) En waarom is dit nooit bij l/z toegepast?
Je hebt dan individuele losse cellen nodig. Wordt het weer complexer van tenslotte. Duurder te produceren en te monteren.
Plaats reactie