Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
En dan te bedenken dat ik die omvormer voor €20 meer heb verkocht dan ik er voor betaald heb
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Vorige week heb ik de camper naar de stalling gebracht en de hoofdschakelaar uit gedaan.
Op dat moment gaf de BMS aan dat de accu 99% - 13,70V en 283,15Ah was
Vandaag de nieuwe matrassen er in gelegd en gelijk even de accu uitgelezen.
BMS gaf nu aan dat die 88% - 13,43V en 260,79Ah was
Dan zou er 23Ah verbruikt zijn door de BMS en BT en eigen ontlading, dat is ±3Ah per dag
Is dat normaal ?
Op dat moment gaf de BMS aan dat de accu 99% - 13,70V en 283,15Ah was
Vandaag de nieuwe matrassen er in gelegd en gelijk even de accu uitgelezen.
BMS gaf nu aan dat die 88% - 13,43V en 260,79Ah was
Dan zou er 23Ah verbruikt zijn door de BMS en BT en eigen ontlading, dat is ±3Ah per dag
Is dat normaal ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik zou daar niet wakker van liggen. Waarschijnlijk is de SOC meer spanning gerelateerd dan gebaseerd op het werkelijk bijhouden van wat er bij en afgaat. Ik zou me pas zorgen gaan maken wanneer er over een week nog eens zoveel "weggelekt" is. Ik denk dat de spanning nu redelijk in rust is gekomen en niet veel verder meer zal dalen zonder belasting.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bedankt, ik ga er volgende week weer even heen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
je realiseert je dat dit dus een 130mA totaal aan gebruikers is.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Verbruik is normaal maar in dit geval is het met 3Ah per dag wel heel veel.
Je vertrekt dus iedere keer met een lege accu...
Daaraan zie je het verschil tussen een zuinige en een minder zuinige BMS.
Interessant om op te volgen.
Meteen ook de vraag wat je er aan gaat doen ?
Je vertrekt dus iedere keer met een lege accu...
Daaraan zie je het verschil tussen een zuinige en een minder zuinige BMS.
Interessant om op te volgen.
Meteen ook de vraag wat je er aan gaat doen ?
Groeten Kampo
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Je had daar toch een zonnepaneeltje aan de stalling?
Plaats een goedkope tracker op je HH accu, kan je van op afstand de spanning aflezen.
Maar hij heeft natuurlijk ook een verbruik
Plaats een goedkope tracker op je HH accu, kan je van op afstand de spanning aflezen.
Maar hij heeft natuurlijk ook een verbruik
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik zie bij mij hetzelfde gebeuren, laden tot 14 volt en een dag tot rust komen is nog 13.3 volt.gsm schreef: ↑do 16 sep 2021, 16:49Vorige week heb ik de camper naar de stalling gebracht en de hoofdschakelaar uit gedaan.
Op dat moment gaf de BMS aan dat de accu 99% - 13,70V en 283,15Ah was
Vandaag de nieuwe matrassen er in gelegd en gelijk even de accu uitgelezen.
BMS gaf nu aan dat die 88% - 13,43V en 260,79Ah was
Dan zou er 23Ah verbruikt zijn door de BMS en BT en eigen ontlading, dat is ±3Ah per dag
Is dat normaal ?
Al meerdere keren gezien bij twee lfp
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik vraag me af of dat echt het verbruik is van de BMS... Ik betwijfel het.
Mijn ervaring met de JDB BMssen is dat de SOC indicatie niet heel nauwkeurig is. Die is vnl spanningsgebaseerd en dat is bij LFP nu niet echt een goede indicator. Mijn BMV geeft een veel realistischere indicatie.
Nu meet die niet het verbruik van de BMS zelf, want de shunt zit achter de BMS.
Maar het geeft wel een indicatie van de onnauwkeurigheid van de ah aflezing van de BMS zelf.
Ik heb net even een setje gepakt (120A JDB BMS met 4 280Ah cellen) en gemeten tussen de - en de BMS.
De BMS gebruikt zo'n 5mA, oplopend tot 8-9mA als ik met de Bluetooth module (op 50cm) verbonden ben.
Ik twijfel niet zozeer aan het verbruik van de BMS, maar aan de indicatie van de BMS zelf.
Overigens: een relatief volle accu zal ook langzaam 'stabiliseren' op een lage spanning. Dat zul je ook gezien hebben bij het topbalanceren: Laden tot 3.65V, en een dag later in parallel settelen ze al op een 'veel' lagere spanning.
Tenzij je dus nog wat aangesloten hebt... Ik heb er een hoofdschakelaar tussen, dus er *kan* geen vergeten sluipverbruiker zijn.
Mijn ervaring met de JDB BMssen is dat de SOC indicatie niet heel nauwkeurig is. Die is vnl spanningsgebaseerd en dat is bij LFP nu niet echt een goede indicator. Mijn BMV geeft een veel realistischere indicatie.
Nu meet die niet het verbruik van de BMS zelf, want de shunt zit achter de BMS.
Maar het geeft wel een indicatie van de onnauwkeurigheid van de ah aflezing van de BMS zelf.
Ik heb net even een setje gepakt (120A JDB BMS met 4 280Ah cellen) en gemeten tussen de - en de BMS.
De BMS gebruikt zo'n 5mA, oplopend tot 8-9mA als ik met de Bluetooth module (op 50cm) verbonden ben.
Ik twijfel niet zozeer aan het verbruik van de BMS, maar aan de indicatie van de BMS zelf.
Overigens: een relatief volle accu zal ook langzaam 'stabiliseren' op een lage spanning. Dat zul je ook gezien hebben bij het topbalanceren: Laden tot 3.65V, en een dag later in parallel settelen ze al op een 'veel' lagere spanning.
Tenzij je dus nog wat aangesloten hebt... Ik heb er een hoofdschakelaar tussen, dus er *kan* geen vergeten sluipverbruiker zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@amigob2, dat is simpel uitgerekend maar net wat Albertrientjes schreef de eerste dag kan er al een spanningsval zijn geweest en daarna miniem alleen weet ik dat niet, ik ben er vandaag geweest en constateerde het.
@Kampo, ik vond 3Ah/dg ook veel maar ik weet niet of dat normaal is dus vandaar mijn vraag hier.
Ik kijk het deze week even aan en zie dan hoe de staat dan is.
@Atoz, klopt en die kan ik er op aan sluiten maar ik was benieuwd hoe die het doet met hoofdschakelaar uit en geen lader er op aan.
Zo´n tracker heb je daar een link van ?
@Reneeke, misschien is het dan wel normaal, dan zou die volgende week ongeveer het zelfde moeten aangeven. Ik ben benieuwd.
@DJSmiley, we hebben de zelfde BMS dus zal die van mij ook 5-10mA verbruiken en dan is 130mA wel veel maar is die 130mA wel reëel ?
Net wat Albert schreef ik denk ook dat de eerste dag toen ik hem in de stalling heb gezet de spanning even snel is gezakt en vandaar dat ik nog een week wacht voor ik actie gaat ondernemen al vraag ik me dan wel af wat ik kan doen.
Hoofdschakelaar in de plus staat uit en alles gaat over de BMS dus kan ik geen sluipverbruiker vergeten zijn.
By the way ik heb hem thuis en onderweg naar de stalling niet opgeladen, hij was vol (99%) door de PV toen die voor de deur stond.
@Kampo, ik vond 3Ah/dg ook veel maar ik weet niet of dat normaal is dus vandaar mijn vraag hier.
Ik kijk het deze week even aan en zie dan hoe de staat dan is.
@Atoz, klopt en die kan ik er op aan sluiten maar ik was benieuwd hoe die het doet met hoofdschakelaar uit en geen lader er op aan.
Zo´n tracker heb je daar een link van ?
@Reneeke, misschien is het dan wel normaal, dan zou die volgende week ongeveer het zelfde moeten aangeven. Ik ben benieuwd.
@DJSmiley, we hebben de zelfde BMS dus zal die van mij ook 5-10mA verbruiken en dan is 130mA wel veel maar is die 130mA wel reëel ?
Net wat Albert schreef ik denk ook dat de eerste dag toen ik hem in de stalling heb gezet de spanning even snel is gezakt en vandaar dat ik nog een week wacht voor ik actie gaat ondernemen al vraag ik me dan wel af wat ik kan doen.
Hoofdschakelaar in de plus staat uit en alles gaat over de BMS dus kan ik geen sluipverbruiker vergeten zijn.
By the way ik heb hem thuis en onderweg naar de stalling niet opgeladen, hij was vol (99%) door de PV toen die voor de deur stond.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Geen top product, maar hij doet wat hij moest doen en zelfs meer
https://www.banggood.com/10-40V-80mAh-M ... rehouse=CN
De schakelaar is een fet, geen relais
https://www.banggood.com/10-40V-80mAh-M ... rehouse=CN
De schakelaar is een fet, geen relais
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Meneer gsm ,misschien gewoon het balanceren uit zetten, ik heb bij mij gezien dat hij vanaf het hoogste voltage, de nummer één en drie tegelijk deed balanceren, dus of de weergave klopt niet, of de meting niet, of de software....
Ik heb het uit gezet en het over gelaten aan de actieve balancer.
Ik heb het uit gezet en het over gelaten aan de actieve balancer.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat zeg je heel voorzichtig. Mijn ervaring is dat mijn accu die volgens de BMS 66% opgeladen is binnen een half uurtje rijden en laden met 20 amp weer 100% vol is. Volgens de BMS zou er dus 0,33*280=92 Ah bij geladen zijn. De BMS werkt inderdaad met de spanning en dat is een grove indicatie bij dit soort accu's. Overigens kan je met de app (android versie 3.1.1026) zelf instellen welke laadgraad bij welke spanning hoort
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Klopt precies, toen accu even leeg was, en er daarna na enkele uren zonneschijn 50 AH was bij geladen volgens bms,was hij vervolgens weer leeg toen ik er 15 AH uit trok met de oven. Klopt werkelijk geen reet van.
Ben bijna gedwongen om hem continu met dynamo vol te houden voor betrouwbaarheid.
Ben bijna gedwongen om hem continu met dynamo vol te houden voor betrouwbaarheid.