Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Goedemorgen heren, ik wilde een apart topic maken maar na dit topic doorgelezen te hebben constateer ik hier al veel kennis.
Ik ga ook zelf een lfp bouwen en ik gad Eve cellen besteld maar de verkoper zei dat de fabriek geen voorraad meer had dus kon wel even duren. Hij bood als alternatief cellen van kpay aan want die had ie wel op voorraad.
Is er iemand bekend met dit merk?
Google maakt me niet veel wijzer.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Nog nooit van gehoord.

Hebben ze een datasheet gestuurd?

Het aanbod LFP cellen varieert, het is net welke er beschikbaar zijn die ze 'los' kunnen verkopen. Over het algemeen zijn het cellen die ergens in het productieproces afvallen die verkocht worden door diverse verkopers. Dit soort accu's worden normaliter aan OEMs verkocht in grote aantallen.
De mindere exemplaren komen op de grijze markt en worden door derden voorzien van schroefdraad of terminals (Afhankelijk van de verkoper - soms zelfs zonder iets en dan heb je als particuliere koper een uitdaging)

Een jaar of 2 geleden zag je de EVE cellen ineens betaalbaar komen. Opgevolgd door Lishen, CATL en momenteel steeds meer REPT.
De ervaringen komen langzaam binnendruppelen naar mate een bepaald merk cel meer geleverd wordt.
Over het algemeen zijn de ervaringen met dit soort grijze cellen prima en ook de capaciteit klopt aardig. Op een 300Ah cel gemiddeld 5Ah afwijking,soms meer, soms iets minder. Maar kwa prijs/prestatie helemaal prima.

Je kan natuurlijk de eerste zijn met een nieuw merk, maar dan had ik wel verwacht dat er iig iets over gemeld werd (nog even los van de ervaringen). T klinkt mij meer als een verkoper die doet alsof ie fabrikant is, maar gewoon een stickerplakker is.

En check goed bij de verkoper hoe ze geleverd worden. Op Aliexpress zijn veel verkopers, een aantal die ook vanuit de EU leveren (Scheelt douane/btw). Maar ook genoeg die dat niet doen. Soms is een broker op Alibaba handiger, want dan kun je ook DDP afspreken.

En heb je al een BMS op het oog en kun (/ga) je ze zelf topbalancen?
Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 22 mei 2021, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Reneeke 1970 schreef:
za 22 mei 2021, 7:52
Goedemorgen heren, ik wilde een apart topic maken maar na dit topic doorgelezen te hebben constateer ik hier al veel kennis.
Ik ga ook zelf een lfp bouwen en ik gad Eve cellen besteld maar de verkoper zei dat de fabriek geen voorraad meer had dus kon wel even duren. Hij bood als alternatief cellen van kpay aan want die had ie wel op voorraad.
Is er iemand bekend met dit merk?
Google maakt me niet veel wijzer.
Als er weinig van dit merk cellen bekend is dan loop je altijd een risico om iets minder goeds te kopen. Je zou daardoor ook kunnen beslissen om een andere leverancier/winkel te zoeken. Kijk anders ook eens op het DIY Solar Forum rond van Will Prowse, daar vind je veel info en inkoop links.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Camper-T schreef:
za 22 mei 2021, 9:55
Reneeke 1970 schreef:
za 22 mei 2021, 7:52
Goedemorgen heren, ik wilde een apart topic maken maar na dit topic doorgelezen te hebben constateer ik hier al veel kennis.
Ik ga ook zelf een lfp bouwen en ik gad Eve cellen besteld maar de verkoper zei dat de fabriek geen voorraad meer had dus kon wel even duren. Hij bood als alternatief cellen van kpay aan want die had ie wel op voorraad.
Is er iemand bekend met dit merk?
Google maakt me niet veel wijzer.
Als er weinig van dit merk cellen bekend is dan loop je altijd een risico om iets minder goeds te kopen. Je zou daardoor ook kunnen beslissen om een andere leverancier/winkel te zoeken. Kijk anders ook eens op het DIY Solar Forum rond van Will Prowse, daar vind je veel info en inkoop links.
Hoi, tja als die man gelijk heeft dat de voorraad bij fabriek op is hebben ze allemaal dat probleem.
En lishen is een stukje duurder.
Levering is al augustus en in september ga ik vier weken op pad, dus heb niet veel speling.

Djsmiley ik heb geen data blad, hij gaf alleen aan dat ze gematcht waren en hun hebben de 280 op 290ah getest. Dit is de advertentie, prijs is inclusief douane
€ 524,90 20%OFF | 3.2V 280Ah Lifepo4 4-48Pcs Batterij Grade Een Lithium Ijzer Fosfaat Prismatic Nieuwe 12V 24V 36V 48V Zonnecellen Eu Ons Belasting Gratis
https://a.aliexpress.com/_v6Nelx.

Een bms van jbd 120a is onderweg, ik ga die alleen de laad stroom laten beveiligen, al vertrouw ik ook op de epener lader op 14.2 volt.
Voor de load komt er een Victron bp 220 tussen die ook op onder spanning beveiligd. Zet op de remote nog wel als extra een relais die door bms gestuurd word, voor het geval er één mindere cell tussen zit.
Ik zet er ook nog een actieve 3 ampère balancer bij.
Zit alleen nog te dubben over laden met dynamo.
Een laad booster is zo geplaatst maar als niet nodig is..... Mijn ebl laat 30 ampère door dus dat is al begrenst. Voor de spanning zit ik te denken aan een spanningsbeveiliging relais die tussen bv 14.1 en 13.5 volt de d+ schakelt die op de ebl zit.
Dat is een stuk goedkoper.
Of zie ik een nadeel daarvan over het hoofd?
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ik zou een datasheet opvragen. Voor dat geld kun je ook prima Lishens oid kopen. De advertentie oogt mij ook niet heel erg duidelijk
Ze leveren ze met moertjes en boutjes, maar ik zie foto's van EVE, maar ook CATL volgens mij. Foto's met schroefdraad, foto's met aangelaste terminals

Het 'matched' betwijfel ik.
De enige die matched cells verkoopt bij mijn weten tot nu toe is Amy (Luyuan) en daar hangt ook een prijskaartje aan. 95% van degene die matched verkopen bedoelen: we meten de spanning en als die gelijk is dan is het een matched cell.
Een echte matched set is op veel meer punten gecontroleerd (bv interne weerstand)

De BP220 voegt naar mijn mening niets toe. Maakt het alleen duurder. De BMS beschermt al tegen diepontlading

De EBL: Controleer dat eens goed. Er zijn veel type EBLs, en je moet goed kijken of ie echt begrenst. De meeste EBL's doen niet aan begrenzing, maar mogen 30A maximaal hebben.
Dat betekend dat als je 40A erdoorheen gaat jagen, een zekering springt als je geluk hebt, maar de kans groter is dat je de EBL overbelast.
Ik heb genoeg EBL schema's gezien waaruit blijkt dat de dynamo-laadfunctie gewoon een relaiscontact is en verder niets.
Vaak slaan de genoemde Amperes bij een EBL op de maximaal toegestane stroom, of bv de interne (walstroom)lader

Wat wil je met dat spanningsbeveiligingsrelais bereiken? 14.1V is prima voor een LFP als absorbtiespanning, maar als die vol is moet je 'm zeker niet op 14.1 laten floaten. Een laadbooster regelt dat soort dingen allemaal voor je en je hebt grip op de maximale laadstroom.
Zonder laadbooster kan de laadstroom heel hoog worden. De bekabeling bepaald wat er in de praktijk gaat lopen, maar het is wel zaak om zeker te weten dat je, ook bij een lage SOC, onder de limieten van je EBL blijft.
Met een laadbooster is dat allemaal geborgd.

In september binnen: Dat moet op zich lukken. DDP is gemiddeld 1.5 - 2 maand naar NL, maar het blijft een gokje. En wil je meteen op reis of wil je ook nog wat testen eerst?
En je moet ze nog balanceren. Ook dat spul moet je wel tijdig in huis hebben.

De prijs vind ik iig niet bijzonder. Voor 525 + kosten van de BMS zit je op goed 600 euro. En dan moet je nog maanden wachten, balanceren enz. Je kan ook voor iets meer een kant en klare set halen op Marktplaats oid bij iemand die erin handelt. Kost je iets meer, maar dat kan je een hoop tijd en moeite schelen. Dan heb je ze met een paar dagen ofzo, hoef je niet te balanceren en kun je meteen gaan inbouwen en testweekendjes doen.
(En loop je niet het risico op transportschade enz, al gebeurt dat gelukkig niet vaak)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Het testen gebeurt op reis haha, daarom laat ik de oude agm ook nog even staan. Deze komen voorlopig even erbij met daarop alleen een inverter voor de elektrische fietsen laden, en een oventje en magnetron. En hij krijgt een eigen 300wp solar.
De bp220 is uit te schakelen, een 250a bms is 100 euro duurder dan deze 120 bms.
Dus voor hetzelfde geld vertrouw ik liever op victron dan op China. Nu kan ik de bms feitelijk missen, heb dan alleen geen app meer en overzicht cellen. De solar lader heeft ook temperatuur sensor dus dat is nu ook dubbel beveiligd.

Het spanning relais schakelt de d+ draad uit, dus dan stopt de ebl29 volledig met laden als de lfp bijna vol is.(waar je hem op instelt ) dus dan is de float curve toch ook niet belangrijk meer want die gebruikt ie niet, sterker nog een dynamo is daarvoor te dom.
Volgens beschrijving laat de ebl max 30 door, ook als er nog solar op aangesloten zou zitten. Denk wel dat dat klopt, want heb daarstraks gereden en bij de start ging er 26 de agm in, anders had dat wel 70 geweest ofzo. De zekering is ook maar 50 dus zal wel niet hoger worden.

Maar zoals ik al zei zit ik daar nog even over te dubben.

Oh en al die verschillende foto in advertentie is omdat hij die type allemaal verkoopt tegen verschillende prijzen. Lishen is toch 100 euro duurder
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

Ik heb eind januari jl mijn vier EVE 280Ah cellen (matched) bij Amy (Luyuan) besteld. Kostte mij, inclusief verzending en belasting (DDP verzonden door haar) € 548. Zal nu een paar euro duurder zijn. Als ik op haar site kijk dan kan ze gewoon leveren. Duurt wel 50-60 dagen is mijn ervaring. Ik zou haar gewoon een offerte (quote) vragen via haar site/Alibaba. Je krijgt snel antwoord van haar over de leverbaarheid en de actuele verzendkosten. De verzendkosten zoals deze op haar site staan moet je gewoon even negeren. Maak je Engels niet al te moeilijk, zij moet alles met google translate vertalen. Zij is een betrouwbare leverancier. Kijk ook maar eens op DIYsolarforum.com.
Succes.

gr. Rob
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Rob A2 schreef:
za 22 mei 2021, 16:34
Ik heb eind januari jl mijn vier EVE 280Ah cellen (matched) bij Amy (Luyuan) besteld. Kostte mij, inclusief verzending en belasting (DDP verzonden door haar) € 548. Zal nu een paar euro duurder zijn. Als ik op haar site kijk dan kan ze gewoon leveren. Duurt wel 50-60 dagen is mijn ervaring. Ik zou haar gewoon een offerte (quote) vragen via haar site/Alibaba. Je krijgt snel antwoord van haar over de leverbaarheid en de actuele verzendkosten. De verzendkosten zoals deze op haar site staan moet je gewoon even negeren. Maak je Engels niet al te moeilijk, zij moet alles met google translate vertalen. Zij is een betrouwbare leverancier. Kijk ook maar eens op DIYsolarforum.com.
Succes.

gr. Rob
Ik denk dat ik Amy gevonden heb, ze noemen haar in review. Heb ze bericht voor info gestuurd.
Maar ik hoop niet dat ze veel duurder is geworden, ik had ze nu in principe voor 516.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik wil geen roet in het eten strooien maar ik schrok van de huidige prijs van mijn cellen.
Ik heb de prismatic gekocht bij Basen via Gloria en betaalde op 11 november $75,20 per stuk, voor 4 stuks incl. DDP was het totaal $430,60
Op dit moment kosten ze $138 per stuk, daty is bijna 2 keer zo duur :crazy:
Hou dus rekening met behoorlijke prijsverhoging
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

gsm schreef:
za 22 mei 2021, 17:18
Ik wil geen roet in het eten strooien maar ik schrok van de huidige prijs van mijn cellen.
Ik heb de prismatic gekocht bij Basen via Gloria en betaalde op 11 november $75,20 per stuk, voor 4 stuks incl. DDP was het totaal $430,60
Op dit moment kosten ze $138 per stuk, daty is bijna 2 keer zo duur :crazy:
Hou dus rekening met behoorlijke prijsverhoging
Daarom laat ik mijn oude bestelling ook even staan, desnoods wed ik op twee paarden.
Prijzen stijgen van alles, heb al vele uren op diverse forum gelezen en linken die geplaatst worden van goedkope laad booster of accu laders, allemaal een 30 euro duurder geworden, best veel als half jaar geleden maar 100 kost en nu 130/140.
Linken van aanbevelingen via eBay, van 140 naar 180,enkele keren gezien.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

De lader en booster heb ik van Renogy en gekocht in de aanbieding maar nog niet in de camper gebruikt omdat het zonnepaneel de accu nog steeds op peil houd
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

gsm schreef:
za 22 mei 2021, 17:49
De lader en booster heb ik van Renogy en gekocht in de aanbieding maar nog niet in de camper gebruikt omdat het zonnepaneel de accu nog steeds op peil houd
Ik ga ook even kijken hoe de 300 wp zich houd, als een lpf inderdaad zo snel energy opneemt...
Ik kan er zelfs 600 wp van maken
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Reneeke 1970 schreef:
za 22 mei 2021, 17:55
gsm schreef:
za 22 mei 2021, 17:49
De lader en booster heb ik van Renogy en gekocht in de aanbieding maar nog niet in de camper gebruikt omdat het zonnepaneel de accu nog steeds op peil houd
Ik ga ook even kijken hoe de 300 wp zich houd, als een lpf inderdaad zo snel energy opneemt...
Ik kan er zelfs 600 wp van maken
Als je in tijdnood komt kun je nog even op Marktplaats rondneuzen. Daar zitten enkele verkopers die LFP los en als set met BMS hebben. Desgewenst gebalanceerd zodat je ze gelijk in kunt zetten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Camper-T schreef:
za 22 mei 2021, 18:50
Reneeke 1970 schreef:
za 22 mei 2021, 17:55
gsm schreef:
za 22 mei 2021, 17:49
De lader en booster heb ik van Renogy en gekocht in de aanbieding maar nog niet in de camper gebruikt omdat het zonnepaneel de accu nog steeds op peil houd
Ik ga ook even kijken hoe de 300 wp zich houd, als een lpf inderdaad zo snel energy opneemt...
Ik kan er zelfs 600 wp van maken
Als je in tijdnood komt kun je nog even op Marktplaats rondneuzen. Daar zitten enkele verkopers die LFP los en als set met BMS hebben. Desgewenst gebalanceerd zodat je ze gelijk in kunt zetten.
Ja die heb ik al gezien, maar leggen er een 175 euro bovenop.....
Dan nog maar even geen elektrische oven hoor
Plaats reactie