Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Heeft die de mogelijkheid, net zoals overkillsolar die heeft, om via een jumper/schakelaar het ontladen uit te schakelen?
Geen Jumper, open contact dus, geen ontladen.

Edit: wat zegt de app? Ontladen aan of uit? Slotje open? Anders er eens op klikken, dacht ik.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Atoz schreef:
do 22 jul 2021, 15:36
Heeft die de mogelijkheid, net zoals overkillsolar die heeft, om via een jumper/schakelaar het ontladen uit te schakelen?
Geen Jumper, open contact dus, geen ontladen.

Edit: wat zegt de app? Ontladen aan of uit? Slotje open? Anders er eens op klikken, dacht ik.
In de app blijft ontladen uit, gaat alleen branden tijdens laden, dan branden alle twee de functies.
Echter is ie tijdens laden ook dicht, daarmee bedoel ik als ik de lader op 1 ampère zet en er een 4 ampère lamp aan hang, komt de resterende 3 ampère niet uit de accu, de lader gaat in storing en lamp blijft uit.

Edit, heb hem gevonden, in functie settings heb je een switch mode die aan stond, dat heb ik uit gezet en nu kan ik via de app het ontladen aan en uit zetten.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Vrijdag voor het eerst de AC lader gebruikt omdat ik een weekje weg wilde en met een volle accu wilde vertrekken.
Hij was 125Ah en na 6 uur was die bijna vol.
Ik sta nu op een CP en wat zie ik : nog iemand die exact de zelfde bms heeft en omdat ik niet wist welke van mij was moest ik gokken en dus de verkeerde want de andere is een 200Ah LFP
Ik heb nu mijn naam in de app gewijzigd naar mijn kenteken dus zie ik gelijk welke van mij is
Maar bij doorzoeken zag ik dat het mogelijk moet zijn om de BMS te beveiligen tegen inloggen en de instelling te wijzigen, althans dat vermoed ik.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen of nog beter misschien dat iemand dit al gedaan heeft
Dit is de link in de BMS app :
https://github.com/smagicld/xiaoxiangBM ... tection.md


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Omdat ik ook mijn 2 BMS-en met een Arduino uitlees, heb ik dus op elk accusysteem een keuzeschakelaar geplaatst.
Arduino of BT of niets. (Gewoon een vierpolige driestanden draaischakelaar)
Voordeel is dat ik slechts de BT module heb aan staan als ik ze wil gebruiken.

Verder noemt de ene ''LINKS'' en de andere ''RECHTS''.

Edit: je zou natuurlijk ook een schakelaartje in de + spanning van de BT module kunnen plaatsen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

gsm schreef:
zo 25 jul 2021, 11:41
Vrijdag voor het eerst de AC lader gebruikt omdat ik een weekje weg wilde en met een volle accu wilde vertrekken.
Hij was 125Ah en na 6 uur was die bijna vol.
Ik sta nu op een CP en wat zie ik : nog iemand die exact de zelfde bms heeft en omdat ik niet wist welke van mij was moest ik gokken en dus de verkeerde want de andere is een 200Ah LFP
Ik heb nu mijn naam in de app gewijzigd naar mijn kenteken dus zie ik gelijk welke van mij is
Maar bij doorzoeken zag ik dat het mogelijk moet zijn om de BMS te beveiligen tegen inloggen en de instelling te wijzigen, althans dat vermoed ik.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen of nog beter misschien dat iemand dit al gedaan heeft
Dit is de link in de BMS app :
https://github.com/smagicld/xiaoxiangBM ... tection.md


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De mijne heeft wachtwoord en dat zal dus vast ook te wijzigen zijn, lijkt me best vervelend ja want mijn bt komt bijna dertig meter ver
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

Het wachtwoord voor de app zit alleen in de IOS-app en wordt in de app zelf opgeslagen, niet in het geheugen van de BMS. Is dus niet te wijzigen door derden met de IOS-app. Echter….. met de Android-app kom je gewoon rechtstreeks in de BMS en kun je instellingen wijzigen. De enige mogelijkheid is het uitschakelen van de bt-module zoals anderen al eerder hebben aangegeven.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad op de weg van Nunspeet naar Drachten
Werkt ook perfect, begon met ruim 40A te laden.
Voor Drachten gaf de BMS aan dat er niet meer geladen werd
De DCDC zit via een vertragingsrelais met schakelaartje aangesloten op een fictieve D+
Het geheel zit in het bankje en dat is onhandig dus ga ik de schakelaar op het dashboard maken net zoals DJSmiley het heeft
Kan ik hem gemakkelijker aan zetten als dat nodig is want ik weet niet of het een probleem is als die altijd aan staat bij het rijden

Met de AC lader aan wordt de ruimte onder het bankje toch aardig wel warm en ik overweeg daarom een 40 of 50mm ventilatiegat te maken eventueel met een ventilatortje die aan gaat als de lader aangezet wordt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Bij mij staat t knopje 95% van de tijd gewoon op uit: Zonnepanelen doen hun ding.

Ik zie niet in waarom ik via de DC-DC moet laden (dynamo belasten, draaiuren aan de DC-DC en brandstofverbruik) als de zon gratis schijnt :)

Pas als het echt nodig is zet ik 'm aan
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Bij mij ook.

Heb de originele Ducato schakelaar van het mistlicht als extra schakelaar erbij gezet. Andere kleur gegeven ter onderscheiding van de mistlichtschakelaar.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Zo denk ik er ook over maar ik heb maar 265Wp op het dak met een 75/15 en bij bewolkt weer zoals van de laatste dagen komt er weinig van het paneel
In ieder geval dekt het niet mijn verbruik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

gsm schreef:
di 27 jul 2021, 16:09
Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad op de weg van Nunspeet naar Drachten
Werkt ook perfect, begon met ruim 40A te laden.
Voor Drachten gaf de BMS aan dat er niet meer geladen werd
De DCDC zit via een vertragingsrelais met schakelaartje aangesloten op een fictieve D+
Het geheel zit in het bankje en dat is onhandig dus ga ik de schakelaar op het dashboard maken net zoals DJSmiley het heeft
Kan ik hem gemakkelijker aan zetten als dat nodig is want ik weet niet of het een probleem is als die altijd aan staat bij het rijden

Met de AC lader aan wordt de ruimte onder het bankje toch aardig wel warm en ik overweeg daarom een 40 of 50mm ventilatiegat te maken eventueel met een ventilatortje die aan gaat als de lader aangezet wordt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is de renogy instelbaar met laad en float spanning?
Ik kan geen betaalbare vinden die dat kunnen, en 14.6 laden en floaten vind ik moordend voor lfp.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

De Renogy is speciaal voor de LFP en heb je in 20 en 40A uitvoering
Ik las ergens dat die weer in de aanbieding waren
Ik heb die in Duitsland gekocht samen met de AC lader


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

gsm schreef:
di 27 jul 2021, 16:09
Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad ......

Met de AC lader aan wordt de ruimte onder het bankje toch aardig wel warm en ik overweeg daarom een 40 of 50mm ventilatiegat te maken eventueel met een ventilatortje die aan gaat als de lader aangezet wordt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een DCDC lader wordt volgens mij altijd behoorlijk warm. Ik gebruik een Victron TR Smart 30A. Ik was er op voorbereid dat deze warm zou worden. Daar werd al voor gewaarschuwd op diverse fora. 35-38 graden is vrij normaal maar dat voelt al echt warm aan! Bewust heb ik daarom enkele ventilatie sleuven van 18mm gefreesd in het afdek plankje van de ruime. Daarnaast kan makkelijk lucht aangezogen worden omdat ik dit apparaat en en de 75/15 MPPT lader achter de bestuurdersstoel heb geplaatst. Links en rechts alsmede onder de stoel kan de lucht makkelijk binnekomen. Ik moet nog ervaren of dit voldoende is tijdens een lange reisdag. De TR Smart is gelukkig via BlueTooth eenvoudig uit te schakelen. Mocht ik het te warm vinden, dan komt er een computerfan in. Trouwens een 230v 20A acculader creëert ook best wat warmte heb ik gemerkt.
Ik maak mij niet zo druk over het risico van het teveel belasten van de dynamo. In mijn bus zit en forse dynamo (groter dan 180A, volgens mij 192A) en de TR Smart schakelt zichzelf uit als de accu vol is. De absorptietijd staat standaard op twee uur, maar dat kan ik uiteraard verlagen als dat nodig mocht zijn.
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

gsm schreef:
di 27 jul 2021, 18:54
De Renogy is speciaal voor de LFP en heb je in 20 en 40A uitvoering
Ik las ergens dat die weer in de aanbieding waren
Ik heb die in Duitsland gekocht samen met de AC lader


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ze laden de accu inderdaad knal vol en houden hem ook 100 procent vol.
Maar als je de lfp ouder wilt laten worden dan 5 jaar is het toch niet best.
Maar niet instelbaar dus anders wist je dat wel uit de handleiding.
Ik zoek op mijn gemak verder....
Plaats reactie