Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 12:58
Reneeke 1970 schreef:
wo 28 jul 2021, 11:05
Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 10:29
Reneeke 1970 schreef:
di 27 jul 2021, 20:06
Rob A2 schreef:
di 27 jul 2021, 19:08


Volgens de handleiding van de Victron TR Smart is alles in te stellen (zie foto). De volledige handleiding is te vinden op https://www.victronenergy.com/upload/do ... ger-en.pdf .

Ik zal vandaag eens experimenteren met de instelling en de uitkomst laten weten.
Instellen absorptietijd.jpg
Die beschrijving geld voor lood gel en agm,in mode lithium word het vaste waarde cc/cv helaas. Dat begrijp ik eruit als je verder leest.
Ik heb zojuist even zitten experimenteren met de instellingen.
Laadstromen zijn gewoon instelbaar bij LiFePo4. Dat geldt ook voor de absorptietijd. Float is uitgeschakeld en kan niet ingeschakeld worden (float is slecht voor een LiFePo4). Bijzonder is wel dat de absorptietijd instelbaar is, maar automatisch op 1 uur komt als je minder dan 1 uur opgeeft (of nul)

De eerste foto laat zien dat je bij standaard instellingen alleen de lader aan of uit kunt schakelen. De rest staat op licht grijs (=niet aanpasbaar) Er is geen fysieke schakelaar nodig, alhoewel deze natuurlijk wel aangesloten kan worden.
Instelling TR Smart-1 klein.jpg

Op de tweede foto kun je zien dat ik de spanningen en tijden heb aangepast (staat een groen vinkje voor). Bijzonder hier is ook dat er sprake is van druppelspanning terwijl er geen druppelspanning wordt toegepast bij LiFePo4.
Instelling TR Smart-3 klein.jpg
Absorptie is druppelen, dat is hetgene wat uit moet. Je moet van bulk overgaan naar float, en dan het liefst iets lager in voltage dan dat de lfp is rust toestand heeft.

Ik vond het al vreemd want op andere forum trekken ze allemaal conclusie dat voor lange levensduur victron niet goed is. En het begint mij te dagen dat dat inderdaad zo is
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

Naar mijn bescheiden mening is de absorptiefase niet het druppelladen. De absorptiefase zorgt ervoor dat de de laadstroom langzaam afneemt om daarmee de accu zo maximaal mogelijk geladen te krijgen.
Het is sowieso niet verstandig om een LiFePo4 continue aan de lader te hebben. Dat zal trouwens met de TR Smart ook niet snel gebeuren aangezien de motor geen dagen achter elkaar loopt :-B
Voor de 230V lader is dat natuurlijk anders. Maar deze gebruik ik alleen als ik van huis uit vertrek voor een langere periode. Daarvoor gebruik ik de Blue Smart 20A lader. Deze kent eenzelfde laadkarakteristiek als de TR Smart. Deze 230V lader hang ik echter nooit langer dan 12 uur aan de accu.
Bij lange stilstand wordt aangeraden om de LiFePo4 rond de 50-60% SOC te hebben bij aanvang. Zelfontlading is laag, dus dat kan de accu lang volhouden.

Ook is het niet verstandig om de accu tot 100% te laden en tot 0% te ontladen. Ik heb veiligheidsmarges ingebouwd. Zowel in de laadinstellingen (max 14,2V laden) en de onderkant (10% marge). Netto zou dat 15 à 20% beschikbare capaciteit kunnen schelen maar dan nog hou ik ruim voldoende over..
Ik gebruik de LiFePo4 280Ah nu ruim vier maanden. De koelkast staat steeds aan om meer ervaring op te doen. Dagelijks verbruik ligt zo rond de 20-30Ah. In deze tijd heb ik de 230V lader twee keer aangehad. Zo nu en dan gebruik ik de camper voor korte ritten (tot max 45 min). Aantal cycli tot op heden is 2!! Blijkbaar rijg ik met de TR Smart de accu nog niet echt vol. Als ik al 2 cycli per week zou halen en de levensduur naar 1.500 zou bekorten, dan duurt het nog 15 jaar voordat de accu technisch op zou zijn. Dus ik maak me niet zoveel zorgen over een mogelijke kortere levensduur :-B

Maar ja, mijn kennis is opgebouwd uit de giga hoeveelheid info op internet en mijn bescheiden ervaring. Daarnaast vertrouw ik (terecht of niet) op het merk Victron.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 14:00
Naar mijn bescheiden mening is ...
.....
Maar ja, mijn kennis is opgebouwd uit de giga hoeveelheid info op internet en mijn bescheiden ervaring. Daarnaast vertrouw ik (terecht of niet) op het merk Victron.
Soms moet je keuze's maken en er dan ook voor gaan. Verder is bescheidenheid ook wijsheid.
:thumbup:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 14:00
Naar mijn bescheiden mening is de absorptiefase niet het druppelladen. De absorptiefase zorgt ervoor dat de de laadstroom langzaam afneemt om daarmee de accu zo maximaal mogelijk geladen te krijgen.
Het is sowieso niet verstandig om een LiFePo4 continue aan de lader te hebben. Dat zal trouwens met de TR Smart ook niet snel gebeuren aangezien de motor geen dagen achter elkaar loopt :-B
Voor de 230V lader is dat natuurlijk anders. Maar deze gebruik ik alleen als ik van huis uit vertrek voor een langere periode. Daarvoor gebruik ik de Blue Smart 20A lader. Deze kent eenzelfde laadkarakteristiek als de TR Smart. Deze 230V lader hang ik echter nooit langer dan 12 uur aan de accu.
Bij lange stilstand wordt aangeraden om de LiFePo4 rond de 50-60% SOC te hebben bij aanvang. Zelfontlading is laag, dus dat kan de accu lang volhouden.

Ook is het niet verstandig om de accu tot 100% te laden en tot 0% te ontladen. Ik heb veiligheidsmarges ingebouwd. Zowel in de laadinstellingen (max 14,2V laden) en de onderkant (10% marge). Netto zou dat 15 à 20% beschikbare capaciteit kunnen schelen maar dan nog hou ik ruim voldoende over..
Ik gebruik de LiFePo4 280Ah nu ruim vier maanden. De koelkast staat steeds aan om meer ervaring op te doen. Dagelijks verbruik ligt zo rond de 20-30Ah. In deze tijd heb ik de 230V lader twee keer aangehad. Zo nu en dan gebruik ik de camper voor korte ritten (tot max 45 min). Aantal cycli tot op heden is 2!! Blijkbaar rijg ik met de TR Smart de accu nog niet echt vol. Als ik al 2 cycli per week zou halen en de levensduur naar 1.500 zou bekorten, dan duurt het nog 15 jaar voordat de accu technisch op zou zijn. Dus ik maak me niet zoveel zorgen over een mogelijke kortere levensduur :-B

Maar ja, mijn kennis is opgebouwd uit de giga hoeveelheid info op internet en mijn bescheiden ervaring. Daarnaast vertrouw ik (terecht of niet) op het merk Victron.
Als je hem zelf allemaal aan en uit zet dan gebeurt er natuurlijk niks dat is simpel, maar ik zoek naar iets wat automatisch gaat en blijft gaan.
Uitschakelen op 14.2 is wel leuk, maar dan stopt solar er ook mee,en die vind dat niet leuk plotseling ontkoppelt te worden, en dat wil ik niet want dat is juist het enige apparaat die de juiste instellingen heeft.
En als ik dat zou willen doen neem ik wel een relais spanning gestuurd, heb je geen dure booster voor nodig.
Dus voorlopig vertrouw ik alleen op solar, die is veilig, en met dynamo of 230 laden blijft altijd handwerk. Is toch maar voor noodgevallen met 660 wp op dak
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Leer om te quoten!
Die ganse lappen tekst herhalen is zinloos.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Atoz schreef:
wo 28 jul 2021, 15:51
Leer om te quoten!
Die ganse lappen tekst herhalen is zinloos.
Dat is juist quoten......
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

zou dat iedere keer weer gelezen worden denk je

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

DJSmiley schreef:
wo 28 jul 2021, 10:28
Als je dat iets eerder gezegd had kon je de senseo wel even testen op mijn (1500W) omvormer. CP de zwaan is 3km vanaf mijn huis en ongeveer bij mn ouders om de hoek :)

Zie je trouwens in de app van de BMS nog veel verloop? Slechte contacten tussen de busbars/cellen enz zie je dan wel vrij snel, toen ik 1 moer niet goed had aangedraaid ging t naar 200mV inbalans tussen de cellen toen ik er 100+A uit trok.

Is t een zuivere sinus omvormer? (Wel aan te raden). Het is wel erg op het randje van de omvormer, maar in principe zou het gewoon moeten kunnen. Zeker omdat het een relatief korte belasting is (paar minuten) en niet nonstop 1500W.
Bedankt voor je aanbod maar toen deed die het goed op walstroom. Vandaar zijn we door gereden naar een CP in Wijnjewoude en heb ik bewust geen walstroom genomen en de senseo op de omvormer aangesloten en toen ging het fout.
Inmiddels zijn we thuis en heb ik alle verbindingen nagelopen en niets zit los.
Senseo werkt thuis goed en ik heb de elektrische verwarming van 1KW 3 minuten aan gehad en dat werkt goed op de omvormer
Weer de senseo geprobeerd maar weer een half kopje vol, lampje op de omvormer blijft branden en senseo blijft aan.
Maximale verschil tussen de cellen liep één keer op naar 0,093V maar na het uitzetten loopt dat terug naar ±0,002V, er zit dus enig verschil in.
Ik heb de 1700W HQ modified sine wave
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

dus geen zuivere sinus?, wel eens gehoord/gelezen dat senseo dat niet leuk vind.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Dat is dan balen en moet ik uitkijken naar een andere omvormer of gewoon koffie zetten op het gas, dat zal het wel gaan worden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Die modified sine wave is ook mijn eerste gedachte

zou die persoonlijk zoiezo vervangen, want er is best wel wat electronica die dat niet leuk vind. (of het ten koste van de levensduur gaat).
HQ staat overigens bij mij zelf ook in het rijtje Sweex/Trust/budgetspul en heb ik ook geen hele hoge pet van op.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

Bijgaand een stukje dat ik op internet vond. Ik weet niet of het functioneert. Misschien heeft een ander forumlid hier ervaring mee.
Senseo.jpg
Senseo.jpg (125.3 KiB) 201 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ja Rudy heeft dit gedaan maar is om het vermogen naar 50% te gaan, duurt dan alleen wat langer voor de koffie klaar is.
Maar ik weet niet of dat mijn probleem oplost, denk het zelf van niet als ik dit zo lees
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 16:35
Bijgaand een stukje dat ik op internet vond. Ik weet niet of het functioneert. Misschien heeft een ander forumlid hier ervaring mee.

Senseo.jpg
Dit is ook vaker onderzocht en blijkt een 1000V diode in een kek doosje met 2 draadjes er aan.
Als je dit wilt doen zou ik voor €0,10 zo'n diode kopen en voor de rest van het geld koffiepads.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie