Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

En dan te bedenken dat ik die omvormer voor €20 meer heb verkocht dan ik er voor betaald heb :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Vorige week heb ik de camper naar de stalling gebracht en de hoofdschakelaar uit gedaan.
Op dat moment gaf de BMS aan dat de accu 99% - 13,70V en 283,15Ah was
Vandaag de nieuwe matrassen er in gelegd en gelijk even de accu uitgelezen.
BMS gaf nu aan dat die 88% - 13,43V en 260,79Ah was
Dan zou er 23Ah verbruikt zijn door de BMS en BT en eigen ontlading, dat is ±3Ah per dag
Is dat normaal ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Ik zou daar niet wakker van liggen. Waarschijnlijk is de SOC meer spanning gerelateerd dan gebaseerd op het werkelijk bijhouden van wat er bij en afgaat. Ik zou me pas zorgen gaan maken wanneer er over een week nog eens zoveel "weggelekt" is. Ik denk dat de spanning nu redelijk in rust is gekomen en niet veel verder meer zal dalen zonder belasting.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Bedankt, ik ga er volgende week weer even heen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door amigob2 »

je realiseert je dat dit dus een 130mA totaal aan gebruikers is.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

Verbruik is normaal maar in dit geval is het met 3Ah per dag wel heel veel.
Je vertrekt dus iedere keer met een lege accu...
Daaraan zie je het verschil tussen een zuinige en een minder zuinige BMS.

Interessant om op te volgen.
Meteen ook de vraag wat je er aan gaat doen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Je had daar toch een zonnepaneeltje aan de stalling?
Plaats een goedkope tracker op je HH accu, kan je van op afstand de spanning aflezen.
Maar hij heeft natuurlijk ook een verbruik :(
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

gsm schreef:
do 16 sep 2021, 16:49
Vorige week heb ik de camper naar de stalling gebracht en de hoofdschakelaar uit gedaan.
Op dat moment gaf de BMS aan dat de accu 99% - 13,70V en 283,15Ah was
Vandaag de nieuwe matrassen er in gelegd en gelijk even de accu uitgelezen.
BMS gaf nu aan dat die 88% - 13,43V en 260,79Ah was
Dan zou er 23Ah verbruikt zijn door de BMS en BT en eigen ontlading, dat is ±3Ah per dag
Is dat normaal ?
Ik zie bij mij hetzelfde gebeuren, laden tot 14 volt en een dag tot rust komen is nog 13.3 volt.
Al meerdere keren gezien bij twee lfp
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ik vraag me af of dat echt het verbruik is van de BMS... Ik betwijfel het.

Mijn ervaring met de JDB BMssen is dat de SOC indicatie niet heel nauwkeurig is. Die is vnl spanningsgebaseerd en dat is bij LFP nu niet echt een goede indicator. Mijn BMV geeft een veel realistischere indicatie.
Nu meet die niet het verbruik van de BMS zelf, want de shunt zit achter de BMS.

Maar het geeft wel een indicatie van de onnauwkeurigheid van de ah aflezing van de BMS zelf.

Ik heb net even een setje gepakt (120A JDB BMS met 4 280Ah cellen) en gemeten tussen de - en de BMS.

De BMS gebruikt zo'n 5mA, oplopend tot 8-9mA als ik met de Bluetooth module (op 50cm) verbonden ben.

Ik twijfel niet zozeer aan het verbruik van de BMS, maar aan de indicatie van de BMS zelf.
Overigens: een relatief volle accu zal ook langzaam 'stabiliseren' op een lage spanning. Dat zul je ook gezien hebben bij het topbalanceren: Laden tot 3.65V, en een dag later in parallel settelen ze al op een 'veel' lagere spanning.

Tenzij je dus nog wat aangesloten hebt... Ik heb er een hoofdschakelaar tussen, dus er *kan* geen vergeten sluipverbruiker zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

@amigob2, dat is simpel uitgerekend maar net wat Albertrientjes schreef de eerste dag kan er al een spanningsval zijn geweest en daarna miniem alleen weet ik dat niet, ik ben er vandaag geweest en constateerde het.

@Kampo, ik vond 3Ah/dg ook veel maar ik weet niet of dat normaal is dus vandaar mijn vraag hier.
Ik kijk het deze week even aan en zie dan hoe de staat dan is.

@Atoz, klopt en die kan ik er op aan sluiten maar ik was benieuwd hoe die het doet met hoofdschakelaar uit en geen lader er op aan.
Zo´n tracker heb je daar een link van ?

@Reneeke, misschien is het dan wel normaal, dan zou die volgende week ongeveer het zelfde moeten aangeven. Ik ben benieuwd.

@DJSmiley, we hebben de zelfde BMS dus zal die van mij ook 5-10mA verbruiken en dan is 130mA wel veel maar is die 130mA wel reëel ?
Net wat Albert schreef ik denk ook dat de eerste dag toen ik hem in de stalling heb gezet de spanning even snel is gezakt en vandaar dat ik nog een week wacht voor ik actie gaat ondernemen al vraag ik me dan wel af wat ik kan doen.
Hoofdschakelaar in de plus staat uit en alles gaat over de BMS dus kan ik geen sluipverbruiker vergeten zijn.
By the way ik heb hem thuis en onderweg naar de stalling niet opgeladen, hij was vol (99%) door de PV toen die voor de deur stond.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Geen top product, maar hij doet wat hij moest doen en zelfs meer :)
https://www.banggood.com/10-40V-80mAh-M ... rehouse=CN

De schakelaar is een fet, geen relais
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Meneer gsm ,misschien gewoon het balanceren uit zetten, ik heb bij mij gezien dat hij vanaf het hoogste voltage, de nummer één en drie tegelijk deed balanceren, dus of de weergave klopt niet, of de meting niet, of de software....

Ik heb het uit gezet en het over gelaten aan de actieve balancer.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door J vd pal »

DJSmiley schreef:
do 16 sep 2021, 21:47
Mijn ervaring met de JDB BMssen is dat de SOC indicatie niet heel nauwkeurig is.
Dat zeg je heel voorzichtig. Mijn ervaring is dat mijn accu die volgens de BMS 66% opgeladen is binnen een half uurtje rijden en laden met 20 amp weer 100% vol is. Volgens de BMS zou er dus 0,33*280=92 Ah bij geladen zijn. De BMS werkt inderdaad met de spanning en dat is een grove indicatie bij dit soort accu's. Overigens kan je met de app (android versie 3.1.1026) zelf instellen welke laadgraad bij welke spanning hoort
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Klopt precies, toen accu even leeg was, en er daarna na enkele uren zonneschijn 50 AH was bij geladen volgens bms,was hij vervolgens weer leeg toen ik er 15 AH uit trok met de oven. Klopt werkelijk geen reet van.

Ben bijna gedwongen om hem continu met dynamo vol te houden voor betrouwbaarheid.
Plaats reactie