Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ons verbruik lag rond de 700-900Wh met uitschieters tot 1200Wh. De uitschieters zullen zijn veroorzaakt door het opladen van de ebike accu's. Daarnaast laadde ik ook periodiek de drone accu's. Dit alles zal de verklaring zijn voor de relatief grote spreiding in de verbruikscijfers.
Ik hoop later in het seizoen testen te kunnen doen tijdens de donkere dagen. Onze ebike accu's kunnen ook worden gebruikt om de HH-accu te ondersteunen. Dat hoop ik dan ook te kunnen testen.
Ik hoop later in het seizoen testen te kunnen doen tijdens de donkere dagen. Onze ebike accu's kunnen ook worden gebruikt om de HH-accu te ondersteunen. Dat hoop ik dan ook te kunnen testen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bovenstaande 3 personen die dezelfde verhouding hebben wat betreft verbruik en grootte accu en grootte van pv.
Mooi dat jullie tevreden zijn, ik vertrek over twee weken naar Noorwegen voor vier weken en hoop hetzelfde resultaat te halen. 560ah met 660 wp, ebl zijn zekeringen uit dus alles gaat op zonnestroom.
Ik trek er iedere dag minstens half uur aan met 1300 watt voor oven of magnetron.
Mooi dat jullie tevreden zijn, ik vertrek over twee weken naar Noorwegen voor vier weken en hoop hetzelfde resultaat te halen. 560ah met 660 wp, ebl zijn zekeringen uit dus alles gaat op zonnestroom.
Ik trek er iedere dag minstens half uur aan met 1300 watt voor oven of magnetron.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Je verbruik is toch wel een 1/3 van de capaciteit. Hetgeen eigenlijk niks is voor de accu.stobbie schreef: ↑zo 22 aug 2021, 11:48Ook net terug van vier weken Frankrijk met veel halfbewolk weer.
Ik heb een 280ah lifepo4 die ik maar tot 3,39v oplaad.
ca 500 wp aan zonnepanelen, 1 x 345 watt, en nog twee oude panelen die ik samen op 150wp schat.
....
Nauwelijks onder de 90% gekomen. Gemiddeld een 900wh per dag gebruikt.
...
Het mooie van dit al is dat jouw ervaring op die van mij in de toekomst kan projecteren. Want op stapel staat bij mij een 3x 100Wp erbij te leggen aan panelen en dan te gaan kijken wat met mijn verbruik de SOC zich houdt. Mijn ervaring strekt zich nu uit met 2x130Wp panelen en dat gaat heel goed met nieuwe! yellowtop accu's. Hoewel ik wel de SOC goed in de gaten moest houden in relatie tot het weer en af te nemen vermogen. Dat in de gaten houden werd naarmate de accu's ouder werden, steeds nijpender. Dat zal met die nieuwe cellen toch goed anders worden. (dat puntje dat je gedrag verandert en moet veranderen)
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Waar dien je nu de temperatuur voeler van de multi+ te plaatsen? Bij een AGM accu werd er op de min-pool geadviseerd. Mijn gedachten gaan uit op 1 van de twee min-polen van een set cellen
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
LFP heeft geen temperatuurcompensatie nodig tijdens het laden. Ik gok dat die hele sensor ook genegeerd wordt als je het LFP profiel in de MP selecteert.
Enige relevante sensoren zijn die van de BMS, zo goed mogelijk tussen de cellen om de echte celtemperatuur te monitoren.
Edit: Dan zou de beste plek ergens tussen de cellen zijn.
Enige relevante sensoren zijn die van de BMS, zo goed mogelijk tussen de cellen om de echte celtemperatuur te monitoren.
Edit: Dan zou de beste plek ergens tussen de cellen zijn.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 23 aug 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
De Victron gebruikt de sensor bij de LFP voor de low temp cutoff, standaard ingesteld op 5°C
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bij gebruik van een multiplus zal je de settings via het programma VE configure instellen op voorkeuze LFP.
Dan zal je zien de de temperatuurcompensatie van de laadspanning vervalt en dus uitgeschakeld wordt.
De temperatuursensor moet je dan niet meer monteren op de MIN pool van de accu.
Je mag dit niet verwarren met de andere temperatuursensors die bij victron inwendig op iedere LFP cel zitten en deel uitmaaken van het gehele BMS systeem.
Zoals Charm ook zegt staat de waarde ondertemperatuur standaard ingesteld (victron connect settings) op +5°C (laden). Als je die lager gaat zetten, wat kan, vervalt de garantie op je Victron LFP.
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ja, het is goed om de vinger aan de pols te houden en je afvragen of het in jouw situatie ook geldt. Wel heb ik de temperatuur sensoren van de 2 BMS'en op de min-pool van de cellen set geplaatst. De achter liggende gedachte is dat als de belasting flink is, dat die de koperen kabeloog zijn warmte goed verspreidt. En als de belasting nihil is en het wordt te koud, dan heeft datzelfde koper diezelfde functie. Dus toch wat geleerd van die Victron jongens en meisjes.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Voor zover ik het weet....
is de externe temperatuursensor bedoelt om tussen de cellen de temperatuur te meten.
De interne temperatuurscensor meet de temperatuur van het BMS
Alles wat je weet over alle loodzuur accu type's moet je bij LiFePO4 gewoon vergeten.
voor zover ik het natuurlijk denk te weten.....
is de externe temperatuursensor bedoelt om tussen de cellen de temperatuur te meten.
De interne temperatuurscensor meet de temperatuur van het BMS
Alles wat je weet over alle loodzuur accu type's moet je bij LiFePO4 gewoon vergeten.
voor zover ik het natuurlijk denk te weten.....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
en vertrouw niet op de instellingen van fabrikanten
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dit wordt inderdaad gedaan om vermogens te halveren en de diode kost 11 cent tegenwoordig.
Maar, mocht er nog iemand voor die superoplossing van die firma willen gaan, ik heb ook een originele met handleiding te koop voor 25 euro.
Wat je kunt proberen is om een aanloopcondensator van een wasmachine in de Senseo te monteren. Vanzelfsprekend kun je die eerst even buiten het apparaat proberen. Ik dacht 40 µF die kost pakweg 7 euro. Er is genoeg ruimte voor. Hij zorgt dat de spanning iets trager weg valt. Gedaan met een "piramide getrapte modified sinus".
(Disclaimer: Ik weet niet meer of het nu 40 µF is geweest of dat ik later een 16 µF heb gemonteerd of precies andersom)
NB: in een wasmachine zit normaliter één waar je snel en makkelijk bij kan komen. Dus even er onder en lenen. Weet je het snel zonder wat te kopen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dank voor je uitleg Rudy maar ik heb de gemodificeerde omvormer verkocht en een zuivere Edecoa 1500W gekocht met €60 bijleggen.
Gisteren er in gebouwd incl. de afstandbediening en de senseo werkt goed.
Gisteren er in gebouwd incl. de afstandbediening en de senseo werkt goed.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Kun je niet voor rommelen voor 60 euro.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.