Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rvpost »

Onladen/laden getest met JDB BMS (120 Amp). Onladen tot de BMS door low cell voltage het ontladen stopt. Laden (met labvoeding) gaat dan nog zonder problemen. De App geeft ook netjes aan dat "load" uitgeschakeld is en dat "loading" nog "aan" staat. Zo te merken dus geen plotse "disconnect" van een (zonnepaneel)lader bij een "lege" accu. Ontladen kan dan pas weer als de cell en/of package voltage weer boven de ingestlede "release" waarde komt.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Op 1 augustus zijn we naar Zweden vertrokken en op 3 augustus in de ochtend keek ik naar de bms app en zag dat er nog 202Ah in de lfp zat
Later in de middag was er 15Ah bij gekomen, we hebben toen de hele dag gereden met bewolkt weer
Na 2 dagen rijden met bewolkt weer zat er in de ochtend 185Ah in
Gisteren ochtend was dat gezakt naar 123Ah en tot op heden elke dag gereden, nu willen we een paar dagen blijven staan maar het is nog steeds bewolkt
Vanmorgen zat er nog 83Ah in en was de spanning 12,83V

Conclusie is dat ik met bewolkt weer 9 dagen vrij kan staan met mijn 265Wp paneel i.c.m. de 75/15 mppt zonder te laden met de dynamo of AC lader
Nu de AC lader maar aangezet want het weer ziet er niet zonnig uit in Noorwegen waar we nu staan want het is grijs van de bewolking, bergtoppen zitten in de bewolking dus zal er weinig bijgeladen worden en morgen willen we weer verder
Er komt nu ongeveer 3A van het paneel waarvan 1A in de accu komt, de rest is verbruik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Schovie »

Top resultaat. Met grotendeels halfbewolkt weer is het mij vorige maand gelukt om 4 weken in Frankrijk te touren zonder AC lader en af en toe max. 16A via dynamo. Mijn LFP accu van 280Ah is daarbij niet onder de 50% gekomen. Daarbij heb ik ook nog mijn fietsaccu's kunnen opladen. Ik heb totaal 220Wp aan zonnepanelen en ook een 75/15 mppt.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Dat is dan een beter resultaat dan bij mij
Jij praat over 4 weken en dan komt die niet onder de 50%
Ik praat over 9 dagen en dan is die 29%
Misschien is mijn dagelijks verbruik hoger en had je meer zonuren, Frankrijk of Noorwegen is een groot verschil in zonuren
Ik heb ook een 280Ah LFP


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

GSM weet je wel zeker dat je lader goed is?
Ik was twee jaar geleden in Noorwegen en met de lekkere lange dagen zat de accu smorgens om tien uur gewoon vol met 330 wp.
Heb tijdens het rijden zelfs omvormer aangezet om zo de koelkast op 220 volt te zetten, anders lagen de zonnepanelen maar werkeloos te kijken....
En toen was het ook bewolkt weer in mei.

In september ga ik via Zweden naar de lofoten toe, nu met 660 wp omdat ik inmiddels elektrische oven en magnetron bij heb
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ja hoor de mppt werkt goed maar de zon werkt nu niet mee, paneel levert nu 37W en dat is bitter weinig maar ik zie de zon ook niet
Alleen maar bewolking


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

Mijn ervaring is in de zomer
Noord Scandinavië, Iceland en Moermansk de hoogste solar opbrengst en in Zuid Marocco de laagste.
Zal wel met de temperaturen te maken hebben. Maar ook duurt de dag veel langer in het noorden

@GSM
Bedankt voor de interessante terugmelding.
9 dagen autonomie en tevreden daar kan je niets slecht van zeggen
maar veel opbrengst heb je niet of vergis ik me nu ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

niet teveel kijken hoeveel opbrengst je hebt maar of het genoeg is, dat is het belangrijkste, en anders het verbruik aanpassen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

kampo schreef: 9 dagen autonomie en tevreden daar kan je niets slecht van zeggen
maar veel opbrengst heb je niet of vergis ik me nu ?
Klopt 9 dagen vrij kunnen staan is niet slecht vind ik en overall ben ik tevreden
Mijn post was ook meer bedoeld als delen van ervaring met de nieuwe LFP
Opbrengst is erg weinig maar was tijdens onze trip in NL goed dus ga ik ervan uit dat de mmpt goed werkt

Ik kijk niet naar de opbrengst Jos maar hou wel de rest capaciteit van de LFP in de gaten om niet helemaal zonder te komen want dan wordt het biertje zo warm Afbeelding
Daarom vandaag maar de AC lader aangezet want het is grijs en het regent vandaag dus van het paneel hoef ik weinig te verwachten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Atoz schreef:
zo 25 jul 2021, 11:48
Omdat ik ook mijn 2 BMS-en met een Arduino uitlees, heb ik dus op elk accusysteem een keuzeschakelaar geplaatst.
Arduino of BT of niets. (Gewoon een vierpolige driestanden draaischakelaar)
Voordeel is dat ik slechts de BT module heb aan staan als ik ze wil gebruiken.

Verder noemt de ene ''LINKS'' en de andere ''RECHTS''.

Edit: je zou natuurlijk ook een schakelaartje in de + spanning van de BT module kunnen plaatsen.
Op pag.49 van het draadje "Bouw en test van een LiFePO4 accu" lees ik dat jij ook 2 BMS'en hebt. Ik heb wat vragen:

Die 3 standen schakelaar, schakel je daarmee de RX en TX signalen?
Heb jijzelf het arduino programma geschreven of heb je dat ergens gevonden?

Arie

PS
ik ga de temperatuur sensor op de kabel-oog van de min pool van de cellen set zetten. Victron doet dat n.l. ook bij de multi+
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

De basis van dat Arduino gebeuren is te vinden op overkillsolar.com
Als je dat werkende krijgt, bouw je daarop verder.

En ik schakel RX TX en GND
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Charm »

gsm schreef:
di 10 aug 2021, 13:04
kampo schreef: 9 dagen autonomie en tevreden daar kan je niets slecht van zeggen
maar veel opbrengst heb je niet of vergis ik me nu ?
Klopt 9 dagen vrij kunnen staan is niet slecht vind ik en overall ben ik tevreden
Wij hebben een standaard LFP van Ali van 100Ah en 290Wp aan zonnepanelen. De lader is de Victron 100/20. We zijn net een week terug van twee weken vakantie in Zeeland. Gemiddeld reden we om de drie dagen en in dit geval maar kleine stukjes tot maximaal een uur. De grootste stroomverbruiker is het apneu apparaat van mijn vrouw dat 's-nachts de accu ontlaadt tot net boven de 13V. Wij hebben de hele vakantie niet hoeven bij te laden met de AC lader. We hadden meestal 220V beschikbaar maar ik wilde uittesten hoelang we autonoom konden staan.
Het verhaal wordt natuurlijk anders als we dagen achtereen geen zon hebben en de kachelventilator draait
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    gsm
    Berichten: 4463
    Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
    Locatie: Houten
    Contacteer:

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door gsm »

    Weer een tevreden camperaar wat de LFP betreft, wij zijn ook tevreden met 9 dagen vrij staan met bijna geen zon.
    Ik heb het verloop gemeten en raak ±30Ah per dag kwijt als het paneel weinig tot niets levert
    Theorie is de basis voor de praktijk
    Praktijk is de leermeester voor de theorie
    stobbie
    Berichten: 449
    Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
    Locatie: Almelo
    Contacteer:

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door stobbie »

    Ook net terug van vier weken Frankrijk met veel halfbewolk weer.
    Ik heb een 280ah lifepo4 die ik maar tot 3,39v oplaad.
    ca 500 wp aan zonnepanelen, 1 x 345 watt, en nog twee oude panelen die ik samen op 150wp schat.
    DCDC, staat uitgeschakeld, AC lader niet bij me.
    Regelmatig fietsen opgeladen met zelfbouw DCDC converter, veel tablets en laptops opgeladen, continu compressorkoelkast aan, wat ledlampjes..
    Nauwelijks onder de 90% gekomen. Gemiddeld een 900wh per dag gebruikt.
    Alleen de laatste week in Parijs gestaan onder hele dichte bomen, waardoor er maar een paar A werden bijgeladen. Daar de fietsen maar via het stopcontact opgeladen. Na vier nachten toen op 50%.
    Prima tevreden met mijn goedkope setje..
    Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
    Plaats reactie