Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Bedankt Albert het is gelukt om hem naar beneden te krijgen alleen als die te hoog staat dan lukt dat bij mij niet.
Ik bedoel hij stond op 14,7V en als die dan aangesloten zit op een 12V accu dan lukt het niet dus moest ik hem op een 24V accu aansluiten en dan stopt het piepen en gaat die naar het beginscherm. Daarna kan ik naar de lower voltage gaan waar dus de 14,7V stond en met de 3 klikken stap voor stap naar beneden of met 4 klikken en dan vast houden gaat die snel naar beneden.
Over de 4 klikken staat niets in mijn summiere handleiding, er staat 3 klikken en dan vast houden maar dat werkt niet.
Hoe dan ook ik heb dat niet goed begrepen omdat ik niet begrijp wat bedoelt wordt met interface 6,7,9,11 en 13
De mode knop ingedrukt houden en dan pas de adapter aansluiten werkt bij mij niet.
Maar ik heb hem nu weer goed en ga hem op 11,5V zetten en laat hem de test uitvoeren.
Denk wel dat het lang gaat duren want als ik het goed heb dan is dat ±10% SOC en hij is nu 100% dus 90% er uit is globaal 250Ah er uit trekken met een tester van 10A betekend ±24 uur.
Heb ik dat goed ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rhomodel »

Ja dat klopt wel ongeveer. Maar ligt een beetje aan wat je wil testen?: volle accucapaciteit, of wil je testen of je BMS wel afschakelt bij bepaalde ondergrens?
Als je alleen afschakelen van de BMS wilt testen zou ik het in stapjes doen: eerst bv bij 70% SOC, dan BMS of ontlader aanpassen naar 50 % etc.
Dan hoef je niet een volle ontladingscyclus te doorlopen..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Hij staat nu een capaciteitstest te doen
Wat ik mooi vind is dat het verschil tussen de cellen schommelt tussen de 0 en 1 mv
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rhomodel »

Goed zo, betekend dat je van tevoren goed gebelanceerd hebt. Verschillen komen pas meestal aan het eind, dus laatste uurtje zou ik even meekijken. Het kan nl zijn dat er individuele cellen zijn met wat minder capaciteit en daar zakt het voltage eerder van. Maar waarschijnlijk schakelt je BMS uit als een ondervoltage per cel ingegeven is.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

gsm schreef:
vr 12 mar 2021, 13:06
De mode knop ingedrukt houden en dan pas de adapter aansluiten werkt bij mij niet.
Sorry, dat heb ik onvolledig beschreven. Wanneer je met de mode knop ingedrukt inschakelt kun je daarna alle instellingen én de verzamelde data wissen door de mode knop lang in te drukken. Of je kunt dan stap voor stap door de instellingen klikken en aanpassen. Wanneer je twee of drie maal geklikt hebt dan kun je daarna steeds door lang drukken dezelfde kant op corrigeren. Twee of drie maal klikken is dus zoiets als richting kiezen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Probleem op dat moment was dat ik niets kon doen, ook de modus knop deed niets.
Ik weet wel dat als ik gewoon opstart en daarna de modusknop ingedrukt houd dan wis die alle verzamelde data.
Maar zoals jij het beschrijft heb ik nog niet gedaan en zal dat na de capaciteitstest eens uitproberen.
Bedankt.

Trouwens wordt bij jou ook het display blank nadat die even bezig is met testen ?
Op de app van de BMS zie ik dat die bezig is maar op de display zie ik niets. Net kwam het beeld in het display even terug maar is nu weer weg.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Nee, lijkt mij niet normaal, bij mij blijft het display gewoon gedurende de gehele tijd aan.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Dat vermoeden had ik ook al maar twijfelde of het soms na enige tijd uitgeschakeld werd
Ik hoop dat de test wel goed gaat en dat die morgen wel de gegevens aan geeft
Zo ziet het display er uit nu die bezig is

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Fingers crossed!

Wanneer je het moment van afschakelen weet dan kun je eventueel toch nog een schatting doen de capaciteit, maar leuk is anders.

Lijkt trouwens op een los contact ergens op de print dat het af en toe wel werkt.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door stobbie »

Camper-T schreef:
vr 12 mar 2021, 12:04
Als ik zo nieuwsgeirig mag zijn: waarom ben je van de 123BMS overgestapt op een JBD/Overkill BMS?

Ik zag onlangs dat Shenzhen Basen nieuwe LifePo4 prismatic cellen van 32,V/310Ah heeft. Of waren deze er al?
https://basen.en.alibaba.com/productgro ... plgr.88.43

Ik heb mijn 200Ah Winston set compleet gehouden, maar heb nu 560Ah in de camper. De JBD is lekker compact en goedkoop en ik vind een common port BMS ook prettiger dan de 123 met 2 relais. Er is ook een keer een bms kaartje van de 123 stuk gegaan tijdens een vakantie. Van de JBD neem ik gewoon een reserve mee op vakantie.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Test is net afgelopen maar display geeft niets weer, hopelijk niet voor niets gedaan.
Misschien dat iemand mij kan helpen om een goede indicatie van de accu te geven.
Ik ging ervan uit dat de tester het allemaal bij hield maar nu het display het niet doet denk ik dat ik het niet meer na kan kijken
Ik heb de echte start van de test niet opgeslagen maar wel vlak erna toen de accu 99% was met een spanning van 13,22V
Deze print screen heb ik gisteren gemaakt om 15:40 uur, om 19:54 vandaag werd de test gestopt zoals je kan zien op de foto´s hieronder.
De test heeft dus 28 uur en 15minuten geduurd en in die tijd zakte de accu van 277Ah naar 6Ah
Kan ik hem nu gelijk weer laden of eerst even laten rusten ?

IMG_2618.PNG
IMG_2618.PNG (379.46 KiB) 298 keer bekeken
IMG_2637.PNG
IMG_2637.PNG (386.45 KiB) 298 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door javader »

Will Prowse test overkill BMS
https://www.youtube.com/watch?v=uCC_3LoLYuw
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Wat ik wil weten is of de geleverde capaciteit ook de werkelijke capaciteit is maar ik weet niet of ik het goed berekent
Zo heb ik het berekent.
Gemiddeld werd er 9,5A onttrokken en dat 28¼ uur is 268Ah
Er was al ±2Ah uit volgens de eerste foto en er zat nog ±6Ah in volgens de laatste foto
Bij elkaar opgeteld kom ik dan op 276Ah en dat is goed dacht ik maar nogmaals ik weet niet of dit een goede berekening is. :wink:

Op je filmpje van Will zag ik dat die gelijk weer ging laden dus ben ik nu ook aan het laden :D

Het verschil in cellen bleef heel lang gelijk en schommelde tussen de 0 en 3mv toen die nog maar 3% was zag ik dat het verschil opgelopen was naar 41mv en bij het afsluiten was het verschil 52mv
Nu ben ik hem weer aan het laden en is die op dit moment 12,99V en 6% en het verschil is nu 2mv.
Cellen zijn dus goed gebalanceerd en van goede kwaliteit :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

stobbie schreef:
za 13 mar 2021, 19:45
Camper-T schreef:
vr 12 mar 2021, 12:04
Als ik zo nieuwsgeirig mag zijn: waarom ben je van de 123BMS overgestapt op een JBD/Overkill BMS?

Ik zag onlangs dat Shenzhen Basen nieuwe LifePo4 prismatic cellen van 32,V/310Ah heeft. Of waren deze er al?
https://basen.en.alibaba.com/productgro ... plgr.88.43

Ik heb mijn 200Ah Winston set compleet gehouden, maar heb nu 560Ah in de camper. De JBD is lekker compact en goedkoop en ik vind een common port BMS ook prettiger dan de 123 met 2 relais. Er is ook een keer een bms kaartje van de 123 stuk gegaan tijdens een vakantie. Van de JBD neem ik gewoon een reserve mee op vakantie.
Ik lees ook goede verhalen over de JBD en Overkill bms-en alleen twijfel ik of de maximale uitgangsstroom wel altijd voldoende is?
Met een beetje omvormer van zeg 1200W zit je daar al overheen. Of zet je in dat geval 2 dezelfde bms-en parallel op de accu?
Een andere optie is natuurlijk een losse zware contactor direct op de accu en geschakeld via de [+] van de accu en P- van de bms.

Al enige tijd onderzoek ik de vele mogelijkheden om een 3,5KW solar generator te bouwen middels losse accucellen, bms, shunt en lader/omvormer.
Mijn overtuiging is dat met name de accucellen en de bms goede kwaliteit, veiligheid en bedrijfszekerheid moeten kennen. De EVE en Lishen cellen zijn al door menig hobbyist aan de tand gevoeld en komen er goed uit, alleen in de bms-wereld zie je erg veel keuzes waar ook troep tussen zit.

De 123BMS lijkt mij een degelijk product uit de EU met stevige contactors naar keuze (er komt binnenkort een zwaarder model uit eigen stal bij) wat ergens misschien bedrijfszekerder zou kunnen zijn dan een bms met interne contactor. Ook de dubbele stroomtrafo is een nette oplossing om de laad- en belastingsstroom te meten. Maar als jij uitval van een duur betaalde 123BMS module hebt gehad dan geeft dit toch enige twijfel... Een JBD of Overkill bms kost 1/4 van een 123BMS en daarvan zou je dan inderdaad makkelijker een spare versie meenemen.
Will Prowse claimt in een van zijn laatste reviews dat de Overkill bms zelfs op niveau van de medical standards is gemaakt dus dat zal geen rommel zijn. Alleen een hogere belasting dan 120-150A zou dan opgelost moeten worden met een externe contactor.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie