Dank je, moet helaas nog 7 weken wachten, heb twee setjes onderweg van verschillende leverancier, kijken wie snelste is....
Bouw en test van een LiFePO4 accu
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Het inlezen in het LFP verhaal is belangrijk, maar je moet wel echt begrijpen wat er staat. Ik verbaas me er tegenwoordig vaak over hoe vreemd mensen soms , in mijn ogen, duidelijk uitgelegde zaken interpreteren.
Zelfbouw van een LFP accu is leuk, en voordeliger, maar als je niet de capaciteit hebt om genoeg begrip of kennis te halen uit de beschikbare bronnen moet je er eigenlijk gewoon niet aan beginnen. Of het samen doen met iemand die het wél kan. Gokken en experimenteren is hierbij niet veilig.
Je blijft hier lezen dat mensen denken dat hun elektroblok de laadstroom beperkt, dat een BMS niet nodig zou zijn, de meest vreemde opvattingen over allerlei spanningen, en weet ik wat nog meer.. Als je het verkeert doet kan het snel duur uitvallen. Die accu gaat zó kapot als je een cel te ver doorlaadt of leegtrekt, en dat elektroblok of de bekabeling smelt met een beetje pech zo je camper uit.
Zelfbouw van een LFP accu is leuk, en voordeliger, maar als je niet de capaciteit hebt om genoeg begrip of kennis te halen uit de beschikbare bronnen moet je er eigenlijk gewoon niet aan beginnen. Of het samen doen met iemand die het wél kan. Gokken en experimenteren is hierbij niet veilig.
Je blijft hier lezen dat mensen denken dat hun elektroblok de laadstroom beperkt, dat een BMS niet nodig zou zijn, de meest vreemde opvattingen over allerlei spanningen, en weet ik wat nog meer.. Als je het verkeert doet kan het snel duur uitvallen. Die accu gaat zó kapot als je een cel te ver doorlaadt of leegtrekt, en dat elektroblok of de bekabeling smelt met een beetje pech zo je camper uit.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
er werd geroepen toedeledoki ,ik ben weg hier, , we zullen misschien wel in de krant lezen hoe het af loopt .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Resultaat van 2 x een week weg en nu 2 weken in de stalling.
Tijdens onze 2 weekjes weg hebben we geen stroom aansluiting nodig gehad al hebben we het wel genomen om koffie te zetten.
Het zonnepaneel hield de LFP mooi op spanning met alle stroomverbruikers aan zoals koelkast, lampjes, tv etc.
Nu staat die 2 weken in de stalling en was die toch behoorlijk leeg geraakt.
Toen ik hem naar de stalling bracht gaf de BMS 272Ah aan en nu was die 105Ah. Discharge gaf 0,49A aan.
Dat zijn de sluipverbruikers zoals alarmen, tv standby, de Huawei en ongetwijfeld nog wat kleine verbruikers en als ik dat allemaal optel kom ik uit op 24 x 0,5A x 14dagen = 168Ah samen met de 105Ah wat er nog inzit kom ik op 273Ah dus klopt het maar tevens de bevestiging dat ik de hoofdschakelaar in de stalling uit moet zetten en dat heb ik net gedaan.
Accu staat niet aan een lader en ook geen actieve zonnepaneel.
Ben tot op heden tevreden al ben ik er nog niet want ik wil die 0,49A proberen te achterhalen en terug zien te brengen.
Dit is de printscreen van de BMS
Tijdens onze 2 weekjes weg hebben we geen stroom aansluiting nodig gehad al hebben we het wel genomen om koffie te zetten.
Het zonnepaneel hield de LFP mooi op spanning met alle stroomverbruikers aan zoals koelkast, lampjes, tv etc.
Nu staat die 2 weken in de stalling en was die toch behoorlijk leeg geraakt.
Toen ik hem naar de stalling bracht gaf de BMS 272Ah aan en nu was die 105Ah. Discharge gaf 0,49A aan.
Dat zijn de sluipverbruikers zoals alarmen, tv standby, de Huawei en ongetwijfeld nog wat kleine verbruikers en als ik dat allemaal optel kom ik uit op 24 x 0,5A x 14dagen = 168Ah samen met de 105Ah wat er nog inzit kom ik op 273Ah dus klopt het maar tevens de bevestiging dat ik de hoofdschakelaar in de stalling uit moet zetten en dat heb ik net gedaan.
Accu staat niet aan een lader en ook geen actieve zonnepaneel.
Ben tot op heden tevreden al ben ik er nog niet want ik wil die 0,49A proberen te achterhalen en terug zien te brengen.
Dit is de printscreen van de BMS
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Helaas ben je niet alleen in je zoektocht naar allerlei kleine verbruikers, die samen toch ''slechts'' 0,49A verbruiken.
Enerzijds hebben we meer en meer gigantische vermogens bij, anderzijds hebben we ook allerlei leuke/onmisbare dingen bij die toch wel wat verbruiken.
En ja een dag duurt dus 24 uur.
Gelukkig heb je daar een zonnepaneeltje aan de stalling.
Maar het idee om er maanden niet naar om te kijken schrikt me af, konden we vroeger
Enerzijds hebben we meer en meer gigantische vermogens bij, anderzijds hebben we ook allerlei leuke/onmisbare dingen bij die toch wel wat verbruiken.
En ja een dag duurt dus 24 uur.
Gelukkig heb je daar een zonnepaneeltje aan de stalling.
Maar het idee om er maanden niet naar om te kijken schrikt me af, konden we vroeger
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Sluipverbruik van 0.49A... Ja, dat tikt aan, is toch 12Ah per dag.
Om die reden heb ik zelf een hoofdschakelaar, dan schakel ik alles echt uit in de stalling. Led dimmertjes, usb dingen enz, allemaal kleine verbruikers.
Ik kan me er zelf niet zo druk over maken, want het zonnepaneel houd dat makkelijk bij. Alleen op een plek zonder daglicht is dat een ding, vandaar die hoofdschakelaar. Maar tijdens normaal gebruik vind ik dat niet de moeite waard met wat ik aan energieoverschot heb om daar tijd in te stoppen.
Om die reden heb ik zelf een hoofdschakelaar, dan schakel ik alles echt uit in de stalling. Led dimmertjes, usb dingen enz, allemaal kleine verbruikers.
Ik kan me er zelf niet zo druk over maken, want het zonnepaneel houd dat makkelijk bij. Alleen op een plek zonder daglicht is dat een ding, vandaar die hoofdschakelaar. Maar tijdens normaal gebruik vind ik dat niet de moeite waard met wat ik aan energieoverschot heb om daar tijd in te stoppen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik vind 0,49A sluipverbruik veel dus vandaar dat ik het eens gaat uitzoeken wat het allemaal is, nieuwsgierigheid en voorzorg.
Ik heb dat kleine zonnepaneel in de stalling nu even niet gebruikt om te zien hoe de LFP zich houd en dat weet ik nu.
Het is maar een klein zonnepaneeltje wat niet veel levert en die laat ik in de winter op de startaccu aangesloten zitten en de LFP neem ik dan mee en laat die in de garage overwinteren
Uiteraard heb ik er ook een hoofdschakelaar in zitten en die heb ik nu uitgezet en over een paar dagen ga ik weer even kijken hoe de stand van de accu dan is, die moet dan ongeveer het zelfde aangeven.
Ik heb dat kleine zonnepaneel in de stalling nu even niet gebruikt om te zien hoe de LFP zich houd en dat weet ik nu.
Het is maar een klein zonnepaneeltje wat niet veel levert en die laat ik in de winter op de startaccu aangesloten zitten en de LFP neem ik dan mee en laat die in de garage overwinteren
Uiteraard heb ik er ook een hoofdschakelaar in zitten en die heb ik nu uitgezet en over een paar dagen ga ik weer even kijken hoe de stand van de accu dan is, die moet dan ongeveer het zelfde aangeven.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb een schakelaar voor de verlichting, versterker en omvormer. De koelbox zet ik uit met de stekker. USB adapter sluit ik alleen aan als ik hem nodig heb. Verder geen hoofdschakelaar nodig, want de overige sluipverbruikers zoals de kachel en accumonitor verbruiken bij elkaar ongeveer 1 mA. Ik wil nog eens gaan kijken naar een USB adapter met laag sluipverbruik.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Stroomtang kopen en dan is het vrij makkelijk te zien wie de boos doener is
we 1 kiezen die je ook op een klein bereik kunt zetten max 2A of zo.
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
in de review seaat dat lage stroom ook redelijk te meten zijn
we 1 kiezen die je ook op een klein bereik kunt zetten max 2A of zo.
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
in de review seaat dat lage stroom ook redelijk te meten zijn
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Vandaag even wezen kijken en het gaat prima
Het ziet er nu zo uit
Volgende keer het verbruik traceren
Het ziet er nu zo uit
Volgende keer het verbruik traceren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Wat verbruikt de BMS zelf eigenlijk, want die schakel je niet af met de hoofdschakelaar.
Of heb je dit (nog) niet gemeten?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik weet niet wat de BMS zelf gebruikt en ik heb nog helemaal niets gemeten maar alleen al uit nieuwsgierigheid ga ik het nog een keer doen.
Ben in ieder geval zeer tevreden over de LFP
Ben in ieder geval zeer tevreden over de LFP
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Heeft iemand een idee waarom een jbd bms wel doet laden maar niet ontladen?
Hij laat geen stroom door. Heb parameters al weer met standaard overschreven maar dat helpt niet.
Ergens een reset functie misschien?
Voltage is 14 volt momenteel
Hij laat geen stroom door. Heb parameters al weer met standaard overschreven maar dat helpt niet.
Ergens een reset functie misschien?
Voltage is 14 volt momenteel