Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Charm »

Ons verbruik lag rond de 700-900Wh met uitschieters tot 1200Wh. De uitschieters zullen zijn veroorzaakt door het opladen van de ebike accu's. Daarnaast laadde ik ook periodiek de drone accu's. Dit alles zal de verklaring zijn voor de relatief grote spreiding in de verbruikscijfers.

Ik hoop later in het seizoen testen te kunnen doen tijdens de donkere dagen. Onze ebike accu's kunnen ook worden gebruikt om de HH-accu te ondersteunen. Dat hoop ik dan ook te kunnen testen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Reneeke 1970
    Berichten: 61
    Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door Reneeke 1970 »

    Bovenstaande 3 personen die dezelfde verhouding hebben wat betreft verbruik en grootte accu en grootte van pv.
    Mooi dat jullie tevreden zijn, ik vertrek over twee weken naar Noorwegen voor vier weken en hoop hetzelfde resultaat te halen. 560ah met 660 wp, ebl zijn zekeringen uit dus alles gaat op zonnestroom.
    Ik trek er iedere dag minstens half uur aan met 1300 watt voor oven of magnetron.
    Arie55
    Berichten: 5670
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door Arie55 »

    stobbie schreef:
    zo 22 aug 2021, 11:48
    Ook net terug van vier weken Frankrijk met veel halfbewolk weer.
    Ik heb een 280ah lifepo4 die ik maar tot 3,39v oplaad.
    ca 500 wp aan zonnepanelen, 1 x 345 watt, en nog twee oude panelen die ik samen op 150wp schat.
    ....
    Nauwelijks onder de 90% gekomen. Gemiddeld een 900wh per dag gebruikt.
    ...
    Je verbruik is toch wel een 1/3 van de capaciteit. Hetgeen eigenlijk niks is voor de accu.

    Het mooie van dit al is dat jouw ervaring op die van mij in de toekomst kan projecteren. Want op stapel staat bij mij een 3x 100Wp erbij te leggen aan panelen en dan te gaan kijken wat met mijn verbruik de SOC zich houdt. Mijn ervaring strekt zich nu uit met 2x130Wp panelen en dat gaat heel goed met nieuwe! yellowtop accu's. Hoewel ik wel de SOC goed in de gaten moest houden in relatie tot het weer en af te nemen vermogen. Dat in de gaten houden werd naarmate de accu's ouder werden, steeds nijpender. Dat zal met die nieuwe cellen toch goed anders worden. (dat puntje dat je gedrag verandert en moet veranderen)

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Arie55
    Berichten: 5670
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door Arie55 »

    Waar dien je nu de temperatuur voeler van de multi+ te plaatsen? Bij een AGM accu werd er op de min-pool geadviseerd. Mijn gedachten gaan uit op 1 van de twee min-polen van een set cellen

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door DJSmiley »

    LFP heeft geen temperatuurcompensatie nodig tijdens het laden. Ik gok dat die hele sensor ook genegeerd wordt als je het LFP profiel in de MP selecteert.

    Enige relevante sensoren zijn die van de BMS, zo goed mogelijk tussen de cellen om de echte celtemperatuur te monitoren.

    Edit: Dan zou de beste plek ergens tussen de cellen zijn.
    Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 23 aug 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



    Bericht door Charm »

    De Victron gebruikt de sensor bij de LFP voor de low temp cutoff, standaard ingesteld op 5°C
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Reneeke 1970
      Berichten: 61
      Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door Reneeke 1970 »

      Charm schreef:
      ma 23 aug 2021, 20:42
      De Victron gebruikt de sensor bij de LFP voor de low temp cutoff, standaard ingesteld op 5°C
      Epever idem dito, overigens ook instelbaar naar keuze. Bijna geen bms meer nodig in combi met bp.
      Gebruikersavatar
      kampo
      Berichten: 8863
      Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
      Locatie: Brussel

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door kampo »

      Arie55 schreef:
      ma 23 aug 2021, 20:18
      Waar dien je nu de temperatuur voeler van de multi+ te plaatsen? Bij een AGM accu werd er op de min-pool geadviseerd. Mijn gedachten gaan uit op 1 van de twee min-polen van een set cellen

      Arie
      Bij gebruik van een multiplus zal je de settings via het programma VE configure instellen op voorkeuze LFP.
      Dan zal je zien de de temperatuurcompensatie van de laadspanning vervalt en dus uitgeschakeld wordt.
      De temperatuursensor moet je dan niet meer monteren op de MIN pool van de accu.
      Je mag dit niet verwarren met de andere temperatuursensors die bij victron inwendig op iedere LFP cel zitten en deel uitmaaken van het gehele BMS systeem.
      Zoals Charm ook zegt staat de waarde ondertemperatuur standaard ingesteld (victron connect settings) op +5°C (laden). Als je die lager gaat zetten, wat kan, vervalt de garantie op je Victron LFP.
      Groeten Kampo
      Arie55
      Berichten: 5670
      Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
      Locatie: Barendrecht

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door Arie55 »

      Ja, het is goed om de vinger aan de pols te houden en je afvragen of het in jouw situatie ook geldt. Wel heb ik de temperatuur sensoren van de 2 BMS'en op de min-pool van de cellen set geplaatst. De achter liggende gedachte is dat als de belasting flink is, dat die de koperen kabeloog zijn warmte goed verspreidt. En als de belasting nihil is en het wordt te koud, dan heeft datzelfde koper diezelfde functie. Dus toch wat geleerd van die Victron jongens en meisjes.

      Arie
      iets wat ik niet heb, is haast

      B = bijnaam: bouwkeet
      55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
      0 = gratis
      Gebruikersavatar
      Atoz
      Berichten: 5451
      Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
      Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door Atoz »

      Voor zover ik het weet....
      is de externe temperatuursensor bedoelt om tussen de cellen de temperatuur te meten.
      De interne temperatuurscensor meet de temperatuur van het BMS

      Alles wat je weet over alle loodzuur accu type's moet je bij LiFePO4 gewoon vergeten.
      voor zover ik het natuurlijk denk te weten.....
      Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
      740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
      TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
      4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
      Arie55
      Berichten: 5670
      Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
      Locatie: Barendrecht

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door Arie55 »

      en vertrouw niet op de instellingen van fabrikanten
      iets wat ik niet heb, is haast

      B = bijnaam: bouwkeet
      55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
      0 = gratis
      Gebruikersavatar
      Hoofdnoorman
      Berichten: 15349
      Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
      Locatie: Deventer

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door Hoofdnoorman »

      gsm schreef:
      wo 28 jul 2021, 16:42
      Ja Rudy heeft dit gedaan maar is om het vermogen naar 50% te gaan, duurt dan alleen wat langer voor de koffie klaar is.
      Maar ik weet niet of dat mijn probleem oplost, denk het zelf van niet als ik dit zo lees
      Dit wordt inderdaad gedaan om vermogens te halveren en de diode kost 11 cent tegenwoordig. :-B
      Maar, mocht er nog iemand voor die superoplossing van die firma willen gaan, ik heb ook een originele met handleiding te koop voor 25 euro.

      Wat je kunt proberen is om een aanloopcondensator van een wasmachine in de Senseo te monteren. Vanzelfsprekend kun je die eerst even buiten het apparaat proberen. Ik dacht 40 µF die kost pakweg 7 euro. Er is genoeg ruimte voor. Hij zorgt dat de spanning iets trager weg valt. Gedaan met een "piramide getrapte modified sinus".
      (Disclaimer: Ik weet niet meer of het nu 40 µF is geweest of dat ik later een 16 µF heb gemonteerd of precies andersom)

      NB: in een wasmachine zit normaliter één waar je snel en makkelijk bij kan komen. Dus even er onder en lenen. Weet je het snel zonder wat te kopen.
      Vriendelijke campergroet,
      Rudy en Hockey.
      gsm
      Berichten: 4463
      Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
      Locatie: Houten
      Contacteer:

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door gsm »

      Dank voor je uitleg Rudy maar ik heb de gemodificeerde omvormer verkocht en een zuivere Edecoa 1500W gekocht met €60 bijleggen.
      Gisteren er in gebouwd incl. de afstandbediening en de senseo werkt goed.
      Theorie is de basis voor de praktijk
      Praktijk is de leermeester voor de theorie
      Gebruikersavatar
      Hoofdnoorman
      Berichten: 15349
      Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
      Locatie: Deventer

      Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



      Bericht door Hoofdnoorman »

      Kun je niet voor rommelen voor 60 euro. :thumbup:
      Vriendelijke campergroet,
      Rudy en Hockey.
      Plaats reactie