Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Als je zelf kunt topbalancen en het geduld hebt dan is uit CN halen natuurlijk veel goedkoper.
Zoals al gezegd, voor matched cellen zou ik liever bij Luyuan shoppen dan die onbekende tent. Kosten zijn nagenoeg gelijk en van die Aliexpress tent moet je maar hopen dat ze echt matched zijn. Amy heeft een hele goede reputatie oa op diysolar.
Zoals al gezegd, voor matched cellen zou ik liever bij Luyuan shoppen dan die onbekende tent. Kosten zijn nagenoeg gelijk en van die Aliexpress tent moet je maar hopen dat ze echt matched zijn. Amy heeft een hele goede reputatie oa op diysolar.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik ben nog in afwachting van bericht van Amy.DJSmiley schreef: ↑za 22 mei 2021, 20:34Als je zelf kunt topbalancen en het geduld hebt dan is uit CN halen natuurlijk veel goedkoper.
Zoals al gezegd, voor matched cellen zou ik liever bij Luyuan shoppen dan die onbekende tent. Kosten zijn nagenoeg gelijk en van die Aliexpress tent moet je maar hopen dat ze echt matched zijn. Amy heeft een hele goede reputatie oa op diysolar.
Over dat top balansen, en ook bottom neem ik aan, in het filmpje van will zegt ie dat het niet nodig is als cellen al dezelfde voltage hebben.
Maar jullie hebben het hier allemaal gedaan als ik het zo lees. Hadden jullie afwijkingen dan? Of jullie vinden het leuk om tot het uiterste te gaan?
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bottom balancing is nodig als je 'm echt telkens leegtrekt. Voor campergebruik (en andere lichte toepassingen) is topbalancen de aanbevolen methode.
Tip: lees de handleiding van Overkill eens door. Daar staat een hele hoop informatie in, ook over het balanceren
https://github.com/FurTrader/OverkillSo ... Manual.pdf
Appendix C gaat over het topbalanceren. Daarin zie je ook duidelijk: Spanning is geen goede indicatie van een SOC. De curve van een LFP is erg vlak. 80% of 20% vol valt al binnen de marge van de meeste meters. Je kan dus nooit exact meten en daarop een conclusie trekken.
Altijd topbalancen!
Tip: lees de handleiding van Overkill eens door. Daar staat een hele hoop informatie in, ook over het balanceren
https://github.com/FurTrader/OverkillSo ... Manual.pdf
Appendix C gaat over het topbalanceren. Daarin zie je ook duidelijk: Spanning is geen goede indicatie van een SOC. De curve van een LFP is erg vlak. 80% of 20% vol valt al binnen de marge van de meeste meters. Je kan dus nooit exact meten en daarop een conclusie trekken.
Altijd topbalancen!
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik zal eens gaan lezen, stomme song festival....DJSmiley schreef: ↑za 22 mei 2021, 21:13Bottom balancing is nodig als je 'm echt telkens leegtrekt. Voor campergebruik (en andere lichte toepassingen) is topbalancen de aanbevolen methode.
Tip: lees de handleiding van Overkill eens door. Daar staat een hele hoop informatie in, ook over het balanceren
https://github.com/FurTrader/OverkillSo ... Manual.pdf
Appendix C gaat over het topbalanceren. Daarin zie je ook duidelijk: Spanning is geen goede indicatie van een SOC. De curve van een LFP is erg vlak. 80% of 20% vol valt al binnen de marge van de meeste meters. Je kan dus nooit exact meten en daarop een conclusie trekken.
Altijd topbalancen!
Maar uh... Als de spanning geen indicatie is van de lading, waarom sturen dan actieve en passieve balancer van bms wel op spanning?
Ik heb gelezen....
Als je het niet doet heb je geen volledige lading omdat het laden vroegtijdig afgebroken word. Helemaal duidelijk maar dus geen ramp als je het niet doet.
Maar.... Jij zei spanning is geen indicatie, maar er moet wel geladen worden tot gelijke spanning want dan zitten ze net zo vol. Dan is het toch juist wel een indicatie?
En wat hij als laatste zegt om goedkoop te balanceren door juist de volle cell een beetje leeg te trekken net zolang totdat hij gelijk is met de mindere cellen, dat is toch juist wat de bms ook doet? Alleen die doet het veel te langzaam, dat heeft geen nut. Maar een actieve balancer die 3A verzet, die doet het werk dan toch wel goed?
Of zie ik dat verkeerd?
Ennuh met wat voor voeding hebben jullie het hier gedaan?
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik deed het balanceren met een GWL 20A , 3,65V gewoon omdat ... Ach ja koste me wel wat...
Lees toch maar eens dat document van overkillsolar
En neen aan de spanning zie je niets of toch verdomd weinig.
En al helemaal niet als ze ''vol'' zijn
Maar als je dat echt wil kan je natuurlijk ook je eigen idee uitwerken.
Laat je ons dan wel iets weten IVM de resultaten?
Graag zelfs!
Lees toch maar eens dat document van overkillsolar
En neen aan de spanning zie je niets of toch verdomd weinig.
En al helemaal niet als ze ''vol'' zijn
Maar als je dat echt wil kan je natuurlijk ook je eigen idee uitwerken.
Laat je ons dan wel iets weten IVM de resultaten?
Graag zelfs!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Maar je zegt al helemaal niet als ze vol zijn...Atoz schreef: ↑za 22 mei 2021, 23:19Ik deed het balanceren met een GWL 20A , 3,65V gewoon omdat ... Ach ja koste me wel wat...
Lees toch maar eens dat document van overkillsolar
En neen aan de spanning zie je niets of toch verdomd weinig.
En al helemaal niet als ze ''vol'' zijn
Maar als je dat echt wil kan je natuurlijk ook je eigen idee uitwerken.
Laat je ons dan wel iets weten IVM de resultaten?
Graag zelfs!
Ik neem aan dat als ik in serie ga laden, en ze toevallig alle vier bij 3.6 stoppen, dat ze dan toch ook echt vol zijn?
Met top balanceren stop je toch ook bij 3.6 of ga je dan nog even door?
Inmiddels bericht van Amy, kost momenteel 545 euro all inclusive
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
De enige reden waarom ik hier nog wil op antwoorden is om een beetje te beletten dat jouw schrijfsels door nieuwe geintresseerden als correct worden gezien omdat ze niet worden tegen gesproken. Wat een zin....Reneeke 1970 schreef: ↑zo 23 mei 2021, 9:00Ik neem aan dat als ik in serie ga laden, en ze toevallig alle vier bij 3.6 stoppen, dat ze dan toch ook echt vol zijn?
Met top balanceren stop je toch ook bij 3.6 of ga je dan nog even door?
Je doet maar, zelf beschouw ik mezelf al technieker. Pure wetenschap, heeft niets te maken met denken, raden, hopen, voelen, evenmin met geluk hebben.
Wat ik op dit forum al meermaals heb zien verschijnen is dat als je LiFePO4 wil gaan toepassen dat je je dan ook moet willen inlezen.
1 van de dingen die jij dan nu zou weten is dat het eigenlijk 3,65V is. Drie cijfers na de komma zijn belangrijk, geijkte voltmeter aangewezen.
Maar hou ons op de hoogte van je ervaringen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dan verander je mijn 3.6 in 3.65,je snapt toch wat ik bedoel, kun je dan de vraag wel antwoorden?Atoz schreef: ↑zo 23 mei 2021, 11:10De enige reden waarom ik hier nog wil op antwoorden is om een beetje te beletten dat jouw schrijfsels door nieuwe geintresseerden als correct worden gezien omdat ze niet worden tegen gesproken. Wat een zin....Reneeke 1970 schreef: ↑zo 23 mei 2021, 9:00Ik neem aan dat als ik in serie ga laden, en ze toevallig alle vier bij 3.6 stoppen, dat ze dan toch ook echt vol zijn?
Met top balanceren stop je toch ook bij 3.6 of ga je dan nog even door?
Je doet maar, zelf beschouw ik mezelf al technieker. Pure wetenschap, heeft niets te maken met denken, raden, hopen, voelen, evenmin met geluk hebben.
Wat ik op dit forum al meermaals heb zien verschijnen is dat als je LiFePO4 wil gaan toepassen dat je je dan ook moet willen inlezen.
1 van de dingen die jij dan nu zou weten is dat het eigenlijk 3,65V is. Drie cijfers na de komma zijn belangrijk, geijkte voltmeter aangewezen.
Maar hou ons op de hoogte van je ervaringen.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Het antwoord op de vraag is te vinden in dit topic.viewtopic.php?p=2052715#p2052715
Neen we komen het je niet voorlezen
Neen we komen het je niet voorlezen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat heb ik al lang gelezen, en ik Interpreteer dingen waarschijnlijk anders .....Atoz schreef: ↑zo 23 mei 2021, 11:24Het antwoord op de vraag is te vinden in dit topic.viewtopic.php?p=2052715#p2052715
Neen we komen het je niet voorlezen
Dus vandaar mijn vragen.
Maar het is duidelijk, jij kunt het niet uitleggen of je snapt de simpele vraag niet.
Ik denk dat ik al uurtje of tien gelezen heb op verschillende forums en daar zeggen techneuten het soms weer anders dan hier, dus tja beetje lastig filteren op wat is belangrijk of niet. Ik heb waarschijnlijk teveel gelezen.
Maar over twee maanden hoor je mijn resultaten...
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb ook bij Amy (luyuan) besteld via alibaba met DDP (mijn cellen). Ik heb iets van 430 euro betaald. Aflevering duurde 2 maanden. Waren ruim verpakt en met dubbele busbars waar ik om had gevraagd.Reneeke 1970 schreef: ↑za 22 mei 2021, 17:01Ik denk dat ik Amy gevonden heb, ze noemen haar in review. Heb ze bericht voor info gestuurd.Rob A2 schreef: ↑za 22 mei 2021, 16:34Ik heb eind januari jl mijn vier EVE 280Ah cellen (matched) bij Amy (Luyuan) besteld. Kostte mij, inclusief verzending en belasting (DDP verzonden door haar) € 548. Zal nu een paar euro duurder zijn. Als ik op haar site kijk dan kan ze gewoon leveren. Duurt wel 50-60 dagen is mijn ervaring. Ik zou haar gewoon een offerte (quote) vragen via haar site/Alibaba. Je krijgt snel antwoord van haar over de leverbaarheid en de actuele verzendkosten. De verzendkosten zoals deze op haar site staan moet je gewoon even negeren. Maak je Engels niet al te moeilijk, zij moet alles met google translate vertalen. Zij is een betrouwbare leverancier. Kijk ook maar eens op DIYsolarforum.com.
Succes.
gr. Rob
Maar ik hoop niet dat ze veel duurder is geworden, ik had ze nu in principe voor 516.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Lijkt er op dat het niet de grade A cellen van EVE zijn. Die staan op haar site met de hogere prijs. Verzendkosten DDP is circa 130 euro. Maar of de grade A cellen echt beter zijn? Ik zou het niet weten. In ieder geval een mooi prijsje.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat is niet duur nee, maar ik heb de nieuwe versie en grade A.
Verzenden en creditcard kosten en douane totaal 565 euro
https://app.alibaba.com/dynamiclink?tou ... cene=buyer
Verzenden en creditcard kosten en douane totaal 565 euro
https://app.alibaba.com/dynamiclink?tou ... cene=buyer