Precies. Zo is de praktijk.Atoz schreef: ↑za 07 nov 2020, 11:52Relais contacten....
In mijn jonge jaren waren er ook elektrische vorkliften om te onderhouden.
Dure dikke relais, gingen toch al wel eens stuk in een 24/24 7/7 werkomgeving.
Speciale techniek trouwens, iets heel anders dan sterkstroom op 230/440
Ook opletten met cijfertjes op plastic doosjes die je willen doen geloven dat ze 200A kunnen schakelen.
Vlamboog?
Een 200 A relais voor minder dan 20€, kan eigenlijk niet.
Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Kampo schrijft dat toch niet of heb ik het mis ?
Ik lees de omvormer buiten de BP houden en zo staat het ook op mijn tekening, over de BMS maar buiten de BP
Klopt dat was in het topic over uitleg BMV 700 en daarna heb ik hem er ook buiten gehouden
Goed om te weten
Dat is een dure jongen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat is goede van je!
De omvormer voor het relais maar na de stroomsensor plaatsen. Dan heb je wel de BMS registratie.
De omvormer voor het relais maar na de stroomsensor plaatsen. Dan heb je wel de BMS registratie.
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Kun je de specs/merk van dat 500A BMS geven. Dat is een uitzonderlijk apparaat.
Toen destijds een 160A uitvoering zocht was dat al een heel werkje.
( tenminste betaalbaar).
Toen destijds een 160A uitvoering zocht was dat al een heel werkje.
( tenminste betaalbaar).
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
En misschien ook een linkje ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Heb ik het verkeerd gelezen/onthouden dat hij een GWL pakket heeft?
Ja de sensoren zijn max 500
Wat niet betekend dat er een schakelend 500A element is.
Hier de manual
Ja de sensoren zijn max 500
Wat niet betekend dat er een schakelend 500A element is.
Hier de manual
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik ga zelf de omvormer direct op de cellen aansluiten, dus buiten het BMS om.
Een relais wat voldoende ampere's kan handelen vind ik niet echt zinnig
- Extra kosten
- Extra iets wat stuk kan
- Extra gewicht/ruimte/bekabeling (maar eens met @atoz, dat is natuurlijk heel ver gezocht
- Trekt ook extra stroom (en hoe groter het relais, hoe groter de -continue-stroom om 'm bekrachtigd te houden
Het stroomverbruik van mijn omvormer is, als ie uit staat, verwaarloosbaar, dus zal de cellen nooit leeg kunnen trekken. Achter het BMS komt een klein relais. Die verbruikt ook bijna niets, itt tot dus een 200A+ relais. De relaiscontacten komen gewoon in serie met de aan- uit schakelaar van mijn omvormer.
Dus als de BMS wil ingrijpen gaat dat relais uit, en dus ook de omvormer, zonder de kosten/moeite van zo'n krachtig relais.
Omvormer geheel achter de BMS: Niet mijn voorkeur. Ik lees altijd specs van de dingen als 'Chinese ampere's', dus als praktijkwaarde hanteer ik 50-60% als realistische waarde. Daar komt dus idd de inschakelstroombehoefte ook nog bij van de omvormer.
Een relais wat voldoende ampere's kan handelen vind ik niet echt zinnig
- Extra kosten
- Extra iets wat stuk kan
- Extra gewicht/ruimte/bekabeling (maar eens met @atoz, dat is natuurlijk heel ver gezocht
- Trekt ook extra stroom (en hoe groter het relais, hoe groter de -continue-stroom om 'm bekrachtigd te houden
Het stroomverbruik van mijn omvormer is, als ie uit staat, verwaarloosbaar, dus zal de cellen nooit leeg kunnen trekken. Achter het BMS komt een klein relais. Die verbruikt ook bijna niets, itt tot dus een 200A+ relais. De relaiscontacten komen gewoon in serie met de aan- uit schakelaar van mijn omvormer.
Dus als de BMS wil ingrijpen gaat dat relais uit, en dus ook de omvormer, zonder de kosten/moeite van zo'n krachtig relais.
Omvormer geheel achter de BMS: Niet mijn voorkeur. Ik lees altijd specs van de dingen als 'Chinese ampere's', dus als praktijkwaarde hanteer ik 50-60% als realistische waarde. Daar komt dus idd de inschakelstroombehoefte ook nog bij van de omvormer.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 07 nov 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
We verschillen hier dus duidelijk van mening
Waar ik vind dat je de LFP elementen angstvallig moet behoeden voor misbruik
En daarom ook een duur BMS wil gaan gebruiken met toch een aantal dure relais
Vinden anderen....
Dat het ook gewoon goedkoper kan, met minder middelen.
Gewicht en ruimte zijn heel erg ver gezocht, maar iedereen zijn idee.
Daarom bouwen we ook een camper!
Waar ik vind dat je de LFP elementen angstvallig moet behoeden voor misbruik
En daarom ook een duur BMS wil gaan gebruiken met toch een aantal dure relais
Vinden anderen....
Dat het ook gewoon goedkoper kan, met minder middelen.
Gewicht en ruimte zijn heel erg ver gezocht, maar iedereen zijn idee.
Daarom bouwen we ook een camper!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Het is best een goede oplossing maar welk relais je ook neemt ook die kan kapot gaan dus het excuus "extra iets wat stuk kan" blijft.DJSmiley schreef: ↑za 07 nov 2020, 17:47Ik ga zelf de omvormer direct op de cellen aansluiten, dus buiten het BMS om.
Een relais wat voldoende ampere's kan handelen vind ik niet echt zinnig
- Extra kosten
- Extra iets wat stuk kan
- Extra gewicht/ruimte/bekabeling (maar eens met @atoz, dat is natuurlijk heel ver gezocht
- Trekt ook extra stroom (en hoe groter het relais, hoe groter de -continue-stroom om 'm bekrachtigd te houden
Ik ben er uit ik neem een 120A BMS en zet alles daarachter. Een zwaardere zou mooier geweest zijn.
De sensor komt later omdat ik vooralsnog niet in de winter met de camper weg ga.
Ik denk dat een 1,2A active balancer niet schadelijk is en voor die paar euro bestel ik die gelijk mee
De Orion neem ik om de dynamo te beschermen en de accu tegen overladen te beschermen, dit was voor mij nog mijn enige vraag waar ik geen antwoord op kon vinden
De kosten is ±€850 en dat is best veel geld.
Komt nog een lader bij maar ik weet nog niet welke en die kan ik er later bij kopen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik ben benieuwd!
Mijn cellen komen, zoals het er nu uitziet, eindelijk komende week binnen.. Dingen hebben tijden bij de douane ofzo gelegen in Polen.
BMS heb ik al een tijd binnen, acculader zit er inmiddels ook al in. (Meanwell 24A lader). Ben benieuwd hoe vaak ik die in de praktijk ga gebruiken, met een 40A lader via de dynamo en een 315Wp zonnepaneel kom ik denk ik een heel eind.
Komende week top-balanceren en een capaciteitstest doen en hopelijk de week erna de handel inbouwen
Mijn cellen komen, zoals het er nu uitziet, eindelijk komende week binnen.. Dingen hebben tijden bij de douane ofzo gelegen in Polen.
BMS heb ik al een tijd binnen, acculader zit er inmiddels ook al in. (Meanwell 24A lader). Ben benieuwd hoe vaak ik die in de praktijk ga gebruiken, met een 40A lader via de dynamo en een 315Wp zonnepaneel kom ik denk ik een heel eind.
Komende week top-balanceren en een capaciteitstest doen en hopelijk de week erna de handel inbouwen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Een omvormer hoor je niet uit te zetten door de stroom uit te trekken.
Dat doe je toch ook niet met je pc ?
Een goede BMS schakelt de omvormer uit via de aan uit schakelaar. Die dient daarvoor.
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dan kom je bij de definitie wat een BMS wel en niet inhoudt. Heb inderdaad het GWl BMS. Dat BMS wordt verkocht zonder relais en heeft sensoren tot max 500A. Als je de kabels tweevoudig door "meetring" geleidt, heb je een halvering van de meetcapaciteit en verdubbeling van de nauwkeurigheid.seth_space schreef: ↑za 07 nov 2020, 12:42Kun je de specs/merk van dat 500A BMS geven. Dat is een uitzonderlijk apparaat.
Toen destijds een 160A uitvoering zocht was dat al een heel werkje.
( tenminste betaalbaar).
Dit is te zien op de foto eerder in dit topic.
De keuze van welk relais je op dit systeem aansluit, bepaalt de stroom. Bij mij dus 120A continu.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ook uit de laatste pagina's van dit topic blijkt weer, dat een ieder zijn eigen invulling geeft aan hoe zijn systeem gebouwd dient te worden.
Er bestaat gewoon geen 1 op 1 oplossing ter vervanging van een traditionele HH-accu.
Mooie is wel, dat de ervaring en kennis hier binnen een jaar echt gaat groeien.
Er bestaat gewoon geen 1 op 1 oplossing ter vervanging van een traditionele HH-accu.
Mooie is wel, dat de ervaring en kennis hier binnen een jaar echt gaat groeien.