Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door J vd pal »

Reneeke 1970 schreef:
vr 17 sep 2021, 9:05
Klopt precies, toen accu even leeg was, en er daarna na enkele uren zonneschijn 50 AH was bij geladen volgens bms,was hij vervolgens weer leeg toen ik er 15 AH uit trok met de oven. Klopt werkelijk geen reet van.

Ben bijna gedwongen om hem continu met dynamo vol te houden voor betrouwbaarheid.
Gelukkig stabiliseert de spanning van de accu na gebruik van de oven weer en zal je zien dat de accu weer "oplaad".

Voor de betrouwbaarheid/levensduur van de accu is constant 100% opgeladen houden juist NIET wat je moet doen.

De enige echt betrouwbare meting is er eentje met een BMV die precies meet hoeveel energie erin en eruit gaat.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

@GSM
Laat balanceren aan staan. Er lezen hier meerdere mensen mee met meer dan voldoende LiFePO4 kennis, mocht dat nodig zijn hadden ze dat hier al wel gesignaleerd. Trouwens heb ik deze Uitstelling nog maar 1 keer gelezen, hier op camperforum :)

Dat SOC verschijnsel heb ik hier ook, op beide systemen, zowel in de app als in de Arduino uitlezing.
Ik ''betrouw'' de resultaten van de SmartShunt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

J vd pal schreef:
vr 17 sep 2021, 10:00
Voor de betrouwbaarheid/levensduur van de accu is constant 100% opgeladen houden juist NIET wat je moet doen.

De enige echt betrouwbare meting is er eentje met een BMV die precies meet hoeveel energie erin en eruit gaat.
Ik vertrouw ook op mijn BMV, en niet op de BMS.

Overigens, als je het helemaal 'perfect' wilt doen, dan moet je de accu half leegtrekken, voor opslag is 50-60% SOC aanbevolen. En dat is feitenlijk wat je doet in de stalling: Long-term opslag van een losse set. Als die van mij de stalling in gaat dan trek ik er zo'n 110Ah uit (280Ah set) om zo rond de 60% te komen en dan gaat de schakelaar uit. Dan heb ik ook (ruime) marge voor de minimale stroom die de BMS verbruikt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Wat ik al eerder schreef Atoz ik doe nog even niets en laat zeker weten balanceren aan staan en koop er geen actieve balancer bij.
Ik weet ook dat die niet vol weg gezet mag worden maar dan neem ik aan dat je, DJSmiley, bedoelt als die voor langere tijd zoals een overwintering in de stalling bedoeld en dan was het toch max 80% en dan in de stalling ?
Ik kan nu niets meten over de BMV want ook die zit achter de hoofdschakelaar en dus staat die uit
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Het wegzetten van de camper voor een zekere periode heb ik sporadisch aan gedacht. Wegzetten zoals DJSmiley beschrijft is m.i. de (tot dusver) enige goede manier. Anderzijds, hoe ontlaadt je een accu van deze 'omvang'. Heb al in mijn test gezien dat je niet even een paar kW 'loost'. Eigenlijk zou je op voorhand de accu niet meer moeten opladen tot het moment dat je de camper wegzet. Maar ja, dat is ook weer zo wat. Het is me wel duidelijk dat het gebruikers gedrag (wat je echt wijzigen moet) nog niet dat is wat het moet zijn.

Wat ik alleraardigst vind is de snelle berekening: Een ingekochte kWh thuis kost pakweg 22 cent. Heb nu een accu capaciteit van ong. 6kWh. Dus de uiteindelijk kosten plaatje is dan 6 x 22 cent x 3000 laadcycli is bijna 4000 euro. Dat heeft de installatie niet gekost! Lekker vooruitzicht

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Arie de mijne staat thuis dus ik doe het met vijver pomp via inverter.
Maar met een lamp kan het ook, bms instellen dat discharge uit schakel bij 13 volt en klaar.
Voltage naar eigen wens uiteraard.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Ik gebruik de magnetron. als ik snel wil ontladen.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Arie55 schreef:
za 18 sep 2021, 15:20
Wat ik alleraardigst vind is de snelle berekening: Een ingekochte kWh thuis kost pakweg 22 cent. Heb nu een accu capaciteit van ong. 6kWh. Dus de uiteindelijk kosten plaatje is dan 6 x 22 cent x 3000 laadcycli is bijna 4000 euro. Dat heeft de installatie niet gekost! Lekker vooruitzicht
En weer een mooi voorbeeld van jezelf "rijk" rekenen. Die accu vult zich, op mysterieuze wijze, natuurlijk vanzelf. Sinds we camperen, nu al weer 8 jaren, telt mijn partner alle, niet gemaakte, campingkosten als winst wanneer we vrijstaan :-B .... Dat tikt met 3 á 4 maanden per jaar ook heel aardig aan. :-B
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rvpost »

En dan zonnepanelen ook nog loskoppelen . Alleen staat onze meestal niet veel langer stil dan dan 2 maanden. Is het dan nog wel zinvol omgeforceerd de soc te verlagen?
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Schovie »

Ik zie het nut niet van het ontladen van de LFP accu voordat ie naar de winterstalling gaat. Mijn LFP fietsaccu's zijn altijd 100% opgeladen en in de wintermaanden laten we ze zo staan en ontladen we ze ook niet. Doen het al 8 jaar zonder problemen.
Als mijn camper voor 3 á 4 maanden in de winterstalling gaat blijven de zonnepanelen werken en is LFP accu bijna volledig opgeladen als ik hem weer op haal. Ik laadt altijd denk ik tot zo'n 95% (totdat 1 cell boven de 3,5V komt). Misschien gaan ze bij vol wegzetten dan geen 20 jaar mee maar iets korter.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

@albertrietjens
heeft m.i. niets met rijk rekenen te maken. Immers, heb al een fiks bedrag uitgegeven voor de installatie. M.a.w. vooraf kWh ingekocht. Dat (hopelijk) deze prijs lager ligt dan een aan de paal verkregen kWh en het gemak overal en nergens beschikking te hebben over energie.

@rvpost
ja, zo'n naar gevoel kreeg ik ook over me. Aankoppelen - afkoppelen enz. En net als je de boel afgekoppelt hebt, verandert de situatie en wil je weer op pad. Dus weer aankoppelen. Misschien is de 'oplossing' wel om zoveel als mogelijk met de instellingen op een SOC van tussen de 45 en 75% te blijven.

@Schovie
met als gevolg dat je niet zo lang doet met de accu als mogelijk is. Maar de tijd zal het ons leren.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Heb nog eens mijn gedachten erover laten gaan. Als inderdaad de spanning tussen de 45% en 75% gehouden kan worden, zou je m.i. niets hoeven te doen met aan- afkoppelen. Dat houdt in dat de spanning tussen 13.05 en de 13.35V is. Toen moest ik direct denken wat Atoz schreef over de relatie spanning en de SOC, dat je daar weinig over kan zeggen.

Anderzijds, het verloop van de (laad)spanningen waarop wat gebeurt, heb je wel invloed op.

Arie
Bijlagen
BulkAbsorbtionFloat.jpg
BulkAbsorbtionFloat.jpg (13.96 KiB) 176 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Dit plaatje kan je beter niet gebruiken. Is niet van toepassing op een LFP!
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Metor »

Schovie schreef:
za 18 sep 2021, 18:29
Ik zie het nut niet van het ontladen van de LFP accu voordat ie naar de winterstalling gaat.
Inderdaad wat een gedoe voor weinig resultaat; een paar jaartjes meer levensduur rondom de 20 jaar? Is zelfde aanname dat je de LFP niet aan de druppellader moet hangen op 13,8V, wat ik dus al 7 jaar doe zonder problemen. Dat dit mag staat zelfs geschreven op de accu van mijn LFP (standby use 13,8V).
De LFP slechts gebruiken tussen 45% en 75% ?? Resultaat dat je accu veel te groot, te duur en te zwaar wordt. Er zijn nog vele andere factoren die de levensduur in grote mate bepalen en waar je weinig of geen invloed op hebt, o.a. de temperatuur, de BMS die kapot kan en trillingen.
Een accu is er voor mij om te gebruiken, niet om je kopzorgen over te maken. Accepteer liever wat minder levensduur, maar dat moet uiteindelijk nog steeds bewezen worden.
Plaats reactie