Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

@camper-t
Geen ervaring mee, nog niet, jouw voorgestelde product zal in elk geval de mogelijkheid hebben om via stroomverbruik de cellen te balanceren.
Al ben ik er van overtuigd dat het goed balanceren, zoals oa overkillsolar in zijn handleiding heeft staan, niet alleen tijdrovend maar ook noodzakelijk is.
Ik ben dus nu de trotse bezitter van een dure GWL 3.65v 20A lader die in de kast ligt, is slechts 10 dagen gebruikt. 1 cel per dag x 8, 2 x 1 dag per 12 volt blok.
Toekomst gericht zal ik indien dit nodig blijkt, de cellen gewoon handmatig terug 1 per 1 te herbalanceren.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
vr 09 apr 2021, 15:19
@camper-t
Geen ervaring mee, nog niet, jouw voorgestelde product zal in elk geval de mogelijkheid hebben om via stroomverbruik de cellen te balanceren.
Al ben ik er van overtuigd dat het goed balanceren, zoals oa overkillsolar in zijn handleiding heeft staan, niet alleen tijdrovend maar ook noodzakelijk is.
Ik ben dus nu de trotse bezitter van een dure GWL 3.65v 20A lader die in de kast ligt, is slechts 10 dagen gebruikt. 1 cel per dag x 8, 2 x 1 dag per 12 volt blok.
Toekomst gericht zal ik indien dit nodig blijkt, de cellen gewoon handmatig terug 1 per 1 te herbalanceren.
Voor mij blijft de actieve cell balancer iets voor in een grijs gebied, je kunt het gebruiken maar met normale stromen onder 1C is het geen pree.
Zou je hem moeten gebruiken om de onderlinge cellen in toom te houden dan kun je je afvragen of je cellen wel matchen en/of in orde zijn.

Hoe zit het eigenlijk met het top balanceren vs. de ‘houdbaarheid’? Hoe lang blijft een cellpakket onderling in balans tot top balanceren weer nodig is? Hangt dit bij goede en matched cellen af van zwaar of licht gebruik, gebruiksduur, het aantal laadcycli, of zou eenmalig top balanceren voldoende moeten zijn? Commercieel verkochte LiFePo4 accu’s hoef je immers ook niet eens in de x tijd te top balanceren en die hebben zo ver ik weet geen toverdoos aan boord die dit overbodig maakt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Een balancer die werkelijk "amperes" moet verwerken of het nu actief of passief is wijst op serieuze problemen in het matchen van cellen naar mijn mening.
Een passieve bancer verstookt het teveel van de hoogste cel(len) om de zaak gelijk te trekken en een actieve verdeeld het "overschot" over de mindere cellen.
Het eigen gebruik van een actieve balancer zal minimaal zijn. Hooguit om de electronica actief te houden.

Atoz, wat bedoel je precies met cellen 1 op 1 balanceren? Balanceren doe je over alle cellen tegelijk met als doel de spanning gelijk te krijgen voor zover nodig. Goed gematchte cellen onder nominale belasting zullen al niet al te veel verloop kennen m.i.

Voor een goede studie over balanceer opties verwijs ik naar deze : https://download.atlantis-press.com/article/5562.pdf
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Teksten uit 2013 IVM LiFePO4 dateren uit de vroege middeleeuwen.
Ik prefereer overkillsolar zijn document te ''geloven''
Ze zomaar parallel aan elkaar koppelen en hopen dat het goed gaat, is redelijk zinloos.
Zelf bij gezeten, in en uitgangsvermogen (van de 3.65V lader) gemeten, spanning en stroom van het laadproces op papier gezet.
Zelfs 6 keer van de acht cellen, de laatste dertig minuten laden gezien, gaat dus inderdaad verdekke snel.

En ik geef toe dat ik de langdurige weg aan het bewandelen ben, moeten toch thuis zitten....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik heb 4 cellen parallel gekoppeld en geladen met 3,65V dan zijn ze allemaal gelijk dus 3,65V
Daarna in serie gezet en de BMS laten balanceren en tot op heden gaat het perfect, verschil is ±2mv
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Ah, als het gaat over geloof, dan heb je vast gelijk.
Verder heb ik nog steeds geen flauw idee wat je aan het doen bent Atoz. Maar je bent vast van de straat :eh:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

Ik denk dat je Atoz een beetje onderschat :D.

Maar dat neemt niet weg dat je de batterijen ook in een parallel groep kan laden tot ze allemaal hun top-charge hebben. Of zoals DJSmiley hier introduceerde, eerst in serie laden, onder controle van het BMS, en dan verder top-balanceren tot ze helemaal vol zijn. Dat werkt allemaal. Enkel heb je bij deze laatste techniek een blind vertrouwen in een BMS dat je nog nooit getest hebt. Maar da's ook een geloofskwestie :lol:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

net als het geloof in het simpel meten van mV verschillen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

Zeker als je naar de absolute waarde gaat kijken.
3 cijfers na de komma, nou moe, da's een flinke precisie :lol:
Beste groeten,

Peter :)
John de Jong
Berichten: 55
Lid geworden op: di 24 feb 2015, 19:55
Locatie: Tiel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door John de Jong »

Even een vraagje over resetten.
Mijn Daly smart BMS was compleet van slag ( vreemde instellingen op de App. En laden uitgeschakeld)
Ik heb de dikke verbinding tussen de BMS en de cellen onderbroken en alles werkte weer. Maar kan ik ook op een andere manier resetten zonder alles weer te hoeven uit te bouwen?
Nostalgicamp
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 0:55

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Nostalgicamp »

javader schreef:
do 11 feb 2021, 23:10
Kon de app zo installeren vanuit de playstore en ook dmv de .apk file,
werd niet over een betaling gesproken.
Overkiller versie getest, werkt niet goed, is versie 3.1.1015
andere geteste versies 3.1.1013, 2.1022 en 2.1.1024.
Allemaal dezelfde problemen, ook met een andere smartphone :bang:
Het zou toch bijzonder zijn als ik speciaal hiervoor een iphone achtige moet gaan aanschaffen.
Ik heb een versie 3.1.1014 die niet als een .apk-bestand wordt geleverd, maar als een .xapk-bestand en er zitten veel .apk-bestanden in. Welke van die .apk-bestanden moet ik installeren?
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rhomodel »

John via de app kan je toch alles resetten naar fabrieksinstellinegn en dan weer opnieuw programmeren, of bedoel je wat anders?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door amigob2 »

Nostalgicamp schreef:
wo 19 mei 2021, 8:55
javader schreef:
do 11 feb 2021, 23:10
Kon de app zo installeren vanuit de playstore en ook dmv de .apk file,
werd niet over een betaling gesproken.
Overkiller versie getest, werkt niet goed, is versie 3.1.1015
andere geteste versies 3.1.1013, 2.1022 en 2.1.1024.
Allemaal dezelfde problemen, ook met een andere smartphone :bang:
Het zou toch bijzonder zijn als ik speciaal hiervoor een iphone achtige moet gaan aanschaffen.
Ik heb een versie 3.1.1014 die niet als een .apk-bestand wordt geleverd, maar als een .xapk-bestand en er zitten veel .apk-bestanden in. Welke van die .apk-bestanden moet ik installeren?
Heb het zelf niet geprobeerd maar het lijkt er op dat je een XAPK installer app moet downloaden van de play store
Heb net even gekeken en er zijn er een heel aantal welke je kunt vertrouwen. geen idee .
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Het kan zowel met installer als zonder. Die laatste bewerking is wel wat complexer.
Hier lees je beide opties en wat zinvolle opmerkingen.
https://www.guidingtech.com/install-xapk-file-android/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie