Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Rob A2 schreef:
di 27 jul 2021, 19:08
gsm schreef:
di 27 jul 2021, 16:09
Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad ......

Met de AC lader aan wordt de ruimte onder het bankje toch aardig wel warm en ik overweeg daarom een 40 of 50mm ventilatiegat te maken eventueel met een ventilatortje die aan gaat als de lader aangezet wordt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een DCDC lader wordt volgens mij altijd behoorlijk warm. Ik gebruik een Victron TR Smart 30A. Ik was er op voorbereid dat deze warm zou worden. Daar werd al voor gewaarschuwd op diverse fora. 35-38 graden is vrij normaal maar dat voelt al echt warm aan! Bewust heb ik daarom enkele ventilatie sleuven van 18mm gefreesd in het afdek plankje van de ruime. Daarnaast kan makkelijk lucht aangezogen worden omdat ik dit apparaat en en de 75/15 MPPT lader achter de bestuurdersstoel heb geplaatst. Links en rechts alsmede onder de stoel kan de lucht makkelijk binnekomen. Ik moet nog ervaren of dit voldoende is tijdens een lange reisdag. De TR Smart is gelukkig via BlueTooth eenvoudig uit te schakelen. Mocht ik het te warm vinden, dan komt er een computerfan in. Trouwens een 230v 20A acculader creëert ook best wat warmte heb ik gemerkt.
Ik maak mij niet zo druk over het risico van het teveel belasten van de dynamo. In mijn bus zit en forse dynamo (groter dan 180A, volgens mij 192A) en de TR Smart schakelt zichzelf uit als de accu vol is. De absorptietijd staat standaard op twee uur, maar dat kan ik uiteraard verlagen als dat nodig mocht zijn.
Weet je dat zeker want volgens handleiding is die twee uur vast.
Ze zeggen ook niet wat de float spanning is, en al helemaal niet wat er dan wel in te stellen is.
Heb jij een boekje met meer info?
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door L4H3 »

DJSmiley schreef:
di 27 jul 2021, 16:18
Bij mij staat t knopje 95% van de tijd gewoon op uit: Zonnepanelen doen hun ding.

Ik zie niet in waarom ik via de DC-DC moet laden (dynamo belasten, draaiuren aan de DC-DC en brandstofverbruik) als de zon gratis schijnt :)

Pas als het echt nodig is zet ik 'm aan
Sterker nog ik heb hem nog niet 1x gebruikt. Zonnepaneel wekt genoeg op. En als die niet schijnt en niks opwekt kan ik altijd nog via dynamo laden. Maar voor als nog had ik die DC-DC lader niet hoeven kopen. Maar ooit zal ik hem eens gebruiken en dan ben ik maar al te blij dat ik hem heb :-B
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

L4H3 de DCDC lader zit tussen de dynamo en LFP in dus laad de dynamo de LFP via de DCDC
Vergis je je niet met de AC lader ?

Beiden heb ik nu getest of ze goed werken want van het weekend gaan we naar Sweden en daar wil ik niet voor verassingen komen te staan
Verassing had ik net, senseo werkt goed op walstroom maar op de 1500W omvormer krijg ik een half kopje gevuld.
Balen maar gelukkig nog een paar dagen om dat uit te zoeken hoe dat kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

En dan? Na dat halve kopje?

Omvormer uit door onderspanning? Kan goed als er een rotte connector zit, of iets niet goed aangedraaid. 1500W = ruim 120A ofzo, dus een beetje slecht contact zorgt dan meteen voor een hoge spanningsval waardoor de omvormer (of BMS afhankelijk van de plek) denkt dat de accu of een cel te leeg is en afschakelt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Onder andere Hoofdnoorman heeft hier al bladzijden neergeschreven over zijn ervaringen met verschillende omvormers en koffie apparaten.
Senseo....
Mogelijkheid om via het plaatsen van een diode met minder vermogen toch koffie te maken.
Zoekfunctie....
viewtopic.php?f=1&t=8424200&p=1812891
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Omvormer blijft gewoon aan en ik kan daarna gewoon een 2e kom vullen maar ook dan stopt het bij een halve kom
Ik zie op de BMS app dat de stroom omhoog gaat naar 125/130A maar ik zie ook 1660W in beeld en dat is meer dan het vermogen van de senseo
Dan zakt het naar 40A en daarna naar 4A wat het verbruik is zonder de senseo
Als ik thuis ben zal ik de aansluitingen nalopen

Ja Atoz dat is mij bekent maar de senseo is 1450W en de omvormer 1500W dus moet dat geen probleem zijn
Ik zal ook even kijken welke omvormer ik heb en of het een zuivere sinus is al weet ik niet of dat wat uit maakt
Denk inderdaad eerder aan een contact maar thuis loop ik alles even na

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

erg kritisch hoor verbruik 1450W, en (leverancier)omvormer 1500W.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Reneeke 1970 schreef:
di 27 jul 2021, 20:03
gsm schreef:
di 27 jul 2021, 18:54
De Renogy is speciaal voor de LFP en heb je in 20 en 40A uitvoering
Ik las ergens dat die weer in de aanbieding waren
Ik heb die in Duitsland gekocht samen met de AC lader


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ze laden de accu inderdaad knal vol en houden hem ook 100 procent vol.
Maar als je de lfp ouder wilt laten worden dan 5 jaar is het toch niet best.
Maar niet instelbaar dus anders wist je dat wel uit de handleiding.
Ik zoek op mijn gemak verder....
Ik ken de renogy verder niet maar volgens de handleiding ( https://www.renogy.com/content/RNG-DCC1 ... Manual.pdf ) heeft die voor lithium geen float en is die op verschillende laadspanningen instelbaar.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (54.77 KiB) 190 keer bekeken
Welk type lithium je hier moet kiezen is me niet duidelijk, c.q. niet verder naar gezocht. M.n. of dat de nominale spanning (12,8V) of de laadspanning (bijv 14 V) moet zijn.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik ga thuis eerst even de aansluitingen na kijken of er iets niet helemaal lekker zit
Bij CP de Zwaan met 4A walaansluiting geen probleem, misschien heeft de senseo het wel begeven
We gaan zo terug naar huis en ga hem dan gelijk testen. Doet die het goed dan kan ik deze senseo met een P600M diode ombouwen zodat die de helft verbruikt zoals Rudy het heeft gedaan en je op internet kan zien.

Net weer even getest en hij gaat verwarmen en het verbruik is dan 1499 - 1550W
Even later een piepje van de omvormer en geen stroom meer op de senseo
Gelijk keek ik op de omvormer en het lampje brand
Oplader voor de telefoon aangesloten en telefoon laad op
Denk toch dat het vermogen van de senseo de oorzaak is
Maar hopelijk weet ik eind van de dag meer
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Als je dat iets eerder gezegd had kon je de senseo wel even testen op mijn (1500W) omvormer. CP de zwaan is 3km vanaf mijn huis en ongeveer bij mn ouders om de hoek :)

Zie je trouwens in de app van de BMS nog veel verloop? Slechte contacten tussen de busbars/cellen enz zie je dan wel vrij snel, toen ik 1 moer niet goed had aangedraaid ging t naar 200mV inbalans tussen de cellen toen ik er 100+A uit trok.

Is t een zuivere sinus omvormer? (Wel aan te raden). Het is wel erg op het randje van de omvormer, maar in principe zou het gewoon moeten kunnen. Zeker omdat het een relatief korte belasting is (paar minuten) en niet nonstop 1500W.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

Reneeke 1970 schreef:
di 27 jul 2021, 20:06
Rob A2 schreef:
di 27 jul 2021, 19:08
gsm schreef:
di 27 jul 2021, 16:09
Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad ......


Weet je dat zeker want volgens handleiding is die twee uur vast.
Ze zeggen ook niet wat de float spanning is, en al helemaal niet wat er dan wel in te stellen is.
Heb jij een boekje met meer info?
Volgens de handleiding van de Victron TR Smart is alles in te stellen (zie foto). De volledige handleiding is te vinden op https://www.victronenergy.com/upload/do ... ger-en.pdf .

Ik zal vandaag eens experimenteren met de instelling en de uitkomst laten weten.
Instellen absorptietijd.jpg
Instellen absorptietijd.jpg (149.58 KiB) 181 keer bekeken
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 10:29
Reneeke 1970 schreef:
di 27 jul 2021, 20:06
Rob A2 schreef:
di 27 jul 2021, 19:08
gsm schreef:
di 27 jul 2021, 16:09
Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad ......


Weet je dat zeker want volgens handleiding is die twee uur vast.
Ze zeggen ook niet wat de float spanning is, en al helemaal niet wat er dan wel in te stellen is.
Heb jij een boekje met meer info?
Volgens de handleiding van de Victron TR Smart is alles in te stellen (zie foto). De volledige handleiding is te vinden op https://www.victronenergy.com/upload/do ... ger-en.pdf .

Ik zal vandaag eens experimenteren met de instelling en de uitkomst laten weten.
Instellen absorptietijd.jpg
Die beschrijving geld voor lood gel en agm,in mode lithium word het vaste waarde cc/cv helaas. Dat begrijp ik eruit als je verder leest.
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

albertrietjens schreef:
wo 28 jul 2021, 10:12
Reneeke 1970 schreef:
di 27 jul 2021, 20:03
gsm schreef:
di 27 jul 2021, 18:54
De Renogy is speciaal voor de LFP en heb je in 20 en 40A uitvoering
Ik las ergens dat die weer in de aanbieding waren
Ik heb die in Duitsland gekocht samen met de AC lader


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ze laden de accu inderdaad knal vol en houden hem ook 100 procent vol.
Maar als je de lfp ouder wilt laten worden dan 5 jaar is het toch niet best.
Maar niet instelbaar dus anders wist je dat wel uit de handleiding.
Ik zoek op mijn gemak verder....
Ik ken de renogy verder niet maar volgens de handleiding ( https://www.renogy.com/content/RNG-DCC1 ... Manual.pdf ) heeft die voor lithium geen float en is die op verschillende laadspanningen instelbaar.

Knipsel.JPG

Welk type lithium je hier moet kiezen is me niet duidelijk, c.q. niet verder naar gezocht. M.n. of dat de nominale spanning (12,8V) of de laadspanning (bijv 14 V) moet zijn.
Laden met 14 volt is dan al stuk beter voor de levensduur, maar aangezien hij dan continu float heeft op dezelfde spanning kun je dus net zo goed gelijk vanaf dynamo gaan laden.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Rob A2 »

Reneeke 1970 schreef:
wo 28 jul 2021, 11:05
Rob A2 schreef:
wo 28 jul 2021, 10:29
Reneeke 1970 schreef:
di 27 jul 2021, 20:06
Rob A2 schreef:
di 27 jul 2021, 19:08
gsm schreef:
di 27 jul 2021, 16:09
Vandaag om te testen de 40A Renogy DCDC lader aangehad ......


Weet je dat zeker want volgens handleiding is die twee uur vast.
Ze zeggen ook niet wat de float spanning is, en al helemaal niet wat er dan wel in te stellen is.
Heb jij een boekje met meer info?
Volgens de handleiding van de Victron TR Smart is alles in te stellen (zie foto). De volledige handleiding is te vinden op https://www.victronenergy.com/upload/do ... ger-en.pdf .

Ik zal vandaag eens experimenteren met de instelling en de uitkomst laten weten.
Instellen absorptietijd.jpg
Die beschrijving geld voor lood gel en agm,in mode lithium word het vaste waarde cc/cv helaas. Dat begrijp ik eruit als je verder leest.
Ik heb zojuist even zitten experimenteren met de instellingen.
Laadstromen zijn gewoon instelbaar bij LiFePo4. Dat geldt ook voor de absorptietijd. Float is uitgeschakeld en kan niet ingeschakeld worden (float is slecht voor een LiFePo4). Bijzonder is wel dat de absorptietijd instelbaar is, maar automatisch op 1 uur komt als je minder dan 1 uur opgeeft (of nul)

De eerste foto laat zien dat je bij standaard instellingen alleen de lader aan of uit kunt schakelen. De rest staat op licht grijs (=niet aanpasbaar) Er is geen fysieke schakelaar nodig, alhoewel deze natuurlijk wel aangesloten kan worden.
Instelling TR Smart-1 klein.jpg
Instelling TR Smart-1 klein.jpg (74.84 KiB) 147 keer bekeken
Op de tweede foto kun je zien dat ik de spanningen en tijden heb aangepast (staat een groen vinkje voor). Bijzonder hier is ook dat er sprake is van druppelspanning terwijl er geen druppelspanning wordt toegepast bij LiFePo4.
Instelling TR Smart-3 klein.jpg
Instelling TR Smart-3 klein.jpg (71.5 KiB) 147 keer bekeken
Plaats reactie