Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Lijkt mij als je tijdens de vakantie steeds mer je lifepo4 bezig bent, gaat de vakantie toch naar de k***e.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Net zoals mijn camper, door in de winter buiten te staan, dus sneller gaat roesten,
Zo zal mijn LiFePO4 systeem ooit defect gaan omdat ik het gebruik.
Arie, je bent veel te veel bezig met allerlei voorzichtigheid maatregelen met en voor je systeem.
Al dat spanningen gedoe .... Vergeet het, het is om gek van te worden
Ik heb 2 systemen
Ik lees via rxtx het bms uit, er zijn dus twee display's
Beschrijving:
SOC in % externe en interne temperatuur op de eerste regel
Indien ik bij het bms de discharge functie uit zet dan staat dat op het display of eventuele foutmeldingen op de tweede regel
(Indien dis on en geen foutmeldingen dan krijg je de verschilspanning tussen de hoogste en de laagste cel in mV en het verbruikte vermogen negatief is ontladen en positief is laden)
Spanning van het systeem en de stroom negatief is ontladen en positief is laden op de derde regel
De vier spanningen zonder punt dus 3,123V is 3123 op de vierde regel.
Dus ik mag zeggen dat ik meet maar ondanks al dat meten weet ik het ook niet meer.
Wat ik wel weet is dat die spanning gewoon NIKS of NOPPENS zegt.
Maar dat had ik al gezien bij het balanceren van de cellen.
Ik schreef toen regelmatig de resultaten op papier, spanning en stroom en !!! Ik mag ook het verbruikte vermogen van mijn GWL 3,65V voeding. Zodoende kon ik ook zien (ja een voeding verbruikt ook stroom) wat er aan vermogen in mijn cellen geladen werd.
Mooie tijdrovende bezigheid, maar ik leerde toen dat je aan de spanning NOPPENS kon zien.
Soms moet ik durven te springen, ook al ben ik bang van de diepte...
De afgelopen 48 uur verbruiken we geen gas en gaat alles elektrisch.... Moet je weten dat het hier in Zuid Frankrijk beetje rotweer is.
Maar het werkt!
En dan nu de vraag der vragen.... Maar blijft het werken?
Zo zal mijn LiFePO4 systeem ooit defect gaan omdat ik het gebruik.
Arie, je bent veel te veel bezig met allerlei voorzichtigheid maatregelen met en voor je systeem.
Al dat spanningen gedoe .... Vergeet het, het is om gek van te worden
Ik heb 2 systemen
Ik lees via rxtx het bms uit, er zijn dus twee display's
Beschrijving:
SOC in % externe en interne temperatuur op de eerste regel
Indien ik bij het bms de discharge functie uit zet dan staat dat op het display of eventuele foutmeldingen op de tweede regel
(Indien dis on en geen foutmeldingen dan krijg je de verschilspanning tussen de hoogste en de laagste cel in mV en het verbruikte vermogen negatief is ontladen en positief is laden)
Spanning van het systeem en de stroom negatief is ontladen en positief is laden op de derde regel
De vier spanningen zonder punt dus 3,123V is 3123 op de vierde regel.
Dus ik mag zeggen dat ik meet maar ondanks al dat meten weet ik het ook niet meer.
Wat ik wel weet is dat die spanning gewoon NIKS of NOPPENS zegt.
Maar dat had ik al gezien bij het balanceren van de cellen.
Ik schreef toen regelmatig de resultaten op papier, spanning en stroom en !!! Ik mag ook het verbruikte vermogen van mijn GWL 3,65V voeding. Zodoende kon ik ook zien (ja een voeding verbruikt ook stroom) wat er aan vermogen in mijn cellen geladen werd.
Mooie tijdrovende bezigheid, maar ik leerde toen dat je aan de spanning NOPPENS kon zien.
Soms moet ik durven te springen, ook al ben ik bang van de diepte...
De afgelopen 48 uur verbruiken we geen gas en gaat alles elektrisch.... Moet je weten dat het hier in Zuid Frankrijk beetje rotweer is.
Maar het werkt!
En dan nu de vraag der vragen.... Maar blijft het werken?
- Bijlagen
-
- IMG_20210919_214438_7_opt.jpg (53.81 KiB) 561 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik wilde ermee aangeven dat in de instellingen van een laadregelaar deze term wel voorbij komt. Dat je 'uit' dient te zetten is je huiswerk op voorhand doen en daarna juist instelt. Zo ben ikzelf niet zeker van de term "tail current". Had ergens gevonden dat die 0.5 per 100Ah zou moeten staan. Het waarom is me nog duister. Ook houdt mij de opmerking van Atoz bezig, dat je weinig kan zeggen over de SOC in relatie tot de (cel) spanning. Door gebrek aan beter, doe ik dat wel.
Zo vond ik het ook schokkend om te lezen dat fabrikanten het ook nog niet echt weten. Dus sindsdien ben er erg alert op, op welke bewering dan ook. Ik snap dat wel, omdat de technologie erg nieuw is.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Duidelijk.
Daarom ben ik blij dat mijn LFP een gescheiden laadingang en belastinguitgang heeft. Geen last van zulke instellingen.
Daarom ben ik blij dat mijn LFP een gescheiden laadingang en belastinguitgang heeft. Geen last van zulke instellingen.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Alles is eigenlijk heel erg eenvoudig, je moet alleen willen vereenvoudigen en de jarenlang platgetreden paden durven te verlaten.
Regel 1: een cel is vol bij 3,65V en een ''12V'' systeem bestaat uit 4 cellen
Regel 2: als 1 van uw cellen deze 3,65V bereikt heeft tijdens het laden dan beschouwen we het ganse systeem als VOL
(Daarom dat het spanningsverschil tussen cellen zo belangrijk is en dus ook het balanceren correct dient te gebeuren)
Regel 3: op dat ogenblik zet je de teller (de Ampere teller van je systeem) op het getal dat stond op jouw aankoopfactuur)
Regel 4: vanaf nu moet je twee dingen meten: wat gaat er in en wat gaat er uit in A
Regel 5: dat getal uit regel 3 gebruik je nu om de getallen uit regel 4 te plussen (laden) en te minnen, (ontladen, niks anders )
Alleen als die uitkomst van berekening regel 5 gelijk is aan cijfer regel3, dan mag je niet blijven optellen, vol is vol
Onnodig te vertellen dat het BMS het laden bij 3,65V van 1 van de cellen het laden moet uitschakelen.
Dus hoe betrouwbaarder die meting in en uit gebeurd, des te juister is dat cijfer dat de soc aangeeft.
Dus hoe chineser al die meetapparatuur is, des te chineser de resultaten. Ik heb ze in de vuilnisbak gesmeten, prul.
En ja ondanks alle Meet elektronica en Arduino's en en en.... Die blauwe meetstunt betrouw ik.
Er is uiteindelijk niets dodelijker dan .... Leven
Meten is weten, maar hier moet je eerst laten meten en dat dan verrekenen, dat cijfer is je meetresultaat.
Merk op... Ik gebruik bewust nergens het woord accu, wel cel, cellen en vooral systeem, als het geheel van cellen en de bijbehorende electronica.
Dat hierboven vermelde voordeel van aparte aansluitkabels, verdwijnt als sneeuw voor de zon als je weet dat dat in alle tweedraads bms-en intern gebeurt. Maar het maakt sommige bezitters gelukkig.
Regel 1: een cel is vol bij 3,65V en een ''12V'' systeem bestaat uit 4 cellen
Regel 2: als 1 van uw cellen deze 3,65V bereikt heeft tijdens het laden dan beschouwen we het ganse systeem als VOL
(Daarom dat het spanningsverschil tussen cellen zo belangrijk is en dus ook het balanceren correct dient te gebeuren)
Regel 3: op dat ogenblik zet je de teller (de Ampere teller van je systeem) op het getal dat stond op jouw aankoopfactuur)
Regel 4: vanaf nu moet je twee dingen meten: wat gaat er in en wat gaat er uit in A
Regel 5: dat getal uit regel 3 gebruik je nu om de getallen uit regel 4 te plussen (laden) en te minnen, (ontladen, niks anders )
Alleen als die uitkomst van berekening regel 5 gelijk is aan cijfer regel3, dan mag je niet blijven optellen, vol is vol
Onnodig te vertellen dat het BMS het laden bij 3,65V van 1 van de cellen het laden moet uitschakelen.
Dus hoe betrouwbaarder die meting in en uit gebeurd, des te juister is dat cijfer dat de soc aangeeft.
Dus hoe chineser al die meetapparatuur is, des te chineser de resultaten. Ik heb ze in de vuilnisbak gesmeten, prul.
En ja ondanks alle Meet elektronica en Arduino's en en en.... Die blauwe meetstunt betrouw ik.
Er is uiteindelijk niets dodelijker dan .... Leven
Meten is weten, maar hier moet je eerst laten meten en dat dan verrekenen, dat cijfer is je meetresultaat.
Merk op... Ik gebruik bewust nergens het woord accu, wel cel, cellen en vooral systeem, als het geheel van cellen en de bijbehorende electronica.
Dat hierboven vermelde voordeel van aparte aansluitkabels, verdwijnt als sneeuw voor de zon als je weet dat dat in alle tweedraads bms-en intern gebeurt. Maar het maakt sommige bezitters gelukkig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Paar uur later....
De voorbije weken testen ik elk systeem apart, gewoon om te kijken of ze apart deden wat ze moesten doen.
En eigenlijk ook vooral om ze elk apart de mogelijkheid te geven om elkaar niet te beïnvloeden.
Maar daarstraks zette ik beide discharge schakelaars open en wat zie ik een half uurtje later...
Systeem Links 13,28V SOC 97%
Systeem Rechts 13,29V SOC 80%
En ondertussen zijn ze (ze hebben een ziel ) hun spanning aan het ''gelijk'' zetten.
De voorbije weken testen ik elk systeem apart, gewoon om te kijken of ze apart deden wat ze moesten doen.
En eigenlijk ook vooral om ze elk apart de mogelijkheid te geven om elkaar niet te beïnvloeden.
Maar daarstraks zette ik beide discharge schakelaars open en wat zie ik een half uurtje later...
Systeem Links 13,28V SOC 97%
Systeem Rechts 13,29V SOC 80%
En ondertussen zijn ze (ze hebben een ziel ) hun spanning aan het ''gelijk'' zetten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Zint voor ge begint, heb twee LIFEPO4 pakketten besteld op 7 juli ( 200Ah 4s en een 280Ah 4s) zouden in 36 dagen geleverd worden.
we zijn nu op meer dan 70 dagen, en de verkoper ( GlobalPower ) op Ali laat niks van zich horen. Geld is niet het probleem, maar het blokkeert gewoon de bouw van mijn camper. En mijn vriendin wilde het voor de winter in de camper hebben. Zie het niet meer gebeuren.
we zijn nu op meer dan 70 dagen, en de verkoper ( GlobalPower ) op Ali laat niks van zich horen. Geld is niet het probleem, maar het blokkeert gewoon de bouw van mijn camper. En mijn vriendin wilde het voor de winter in de camper hebben. Zie het niet meer gebeuren.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
36 dagen is eigenlijk onmogelijk.
60 is heel normaal, dus gewoon nog even geduld....
60 is heel normaal, dus gewoon nog even geduld....
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
60 is nog snel. In mijn ervaring is 3 maand momenteel een beetje waar je op moet rekenen.
2 maanden was een half jaartje nog (met wat geluk) mogelijk, maar nu niet meer
DDP was voorheen via het spoor (via Polen) de snellere route.
Inmiddels is die route door alle zee/container/havenellende ook overbelast.
Momenteel is het via land of zee ongeveer gelijk: duur en traag. Meerdere leveranciers noemen nu 3 maanden waar je vanuit moet gaan.
Wil je het sneller, dan een lokale wederverkoper nemen (tegen een hogere prijs) of heel veel geduld.
T is niet voor niets dat, vooral in USA, al een aantal chinese batterijverkopers magazijnen openen.
2 maanden was een half jaartje nog (met wat geluk) mogelijk, maar nu niet meer
DDP was voorheen via het spoor (via Polen) de snellere route.
Inmiddels is die route door alle zee/container/havenellende ook overbelast.
Momenteel is het via land of zee ongeveer gelijk: duur en traag. Meerdere leveranciers noemen nu 3 maanden waar je vanuit moet gaan.
Wil je het sneller, dan een lokale wederverkoper nemen (tegen een hogere prijs) of heel veel geduld.
T is niet voor niets dat, vooral in USA, al een aantal chinese batterijverkopers magazijnen openen.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 21 sep 2021, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Hangt denk ik ook af of het via land of vliegtuig wordt verzonden
Velen doen het via land om de invoerrechten in de aankoop prijs op te laten nemen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Velen doen het via land om de invoerrechten in de aankoop prijs op te laten nemen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Via de lucht komen LIFEPO4 cellen zo ie zo niet meer naar Europa, zelfs de kleinere LIPO pakketten mogen het vliegtuig niet meer in alles groter dan 100 Wh mag niet meer opgestuurd worden via de lucht. Zelfs 1 losse cel voldoet hier niet aan.
Nog maar even geduld hebben dan, vind wel jammer dat GlobalPower niet reageert.
Nog maar even geduld hebben dan, vind wel jammer dat GlobalPower niet reageert.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
bijna 3 maanden en ze zijn binnen.
Moet nog we even check de 280Ah staan op 3.2v per cel
en de 200Ah op 3.0 per cel had ik niet verwacht
Moet nog we even check de 280Ah staan op 3.2v per cel
en de 200Ah op 3.0 per cel had ik niet verwacht
Laatst gewijzigd door amigob2 op ma 04 okt 2021, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Mooi dat je ze binnen hebt!
Nu opladen en balanceren. En zo op het oog zien ze er ook goed uit en geen transportschades.
Bijna 3 mnd komt ook wel overeen met wat ik verwacht had. Nu lekker weer verder met het projectje!
Ga je de cellen nog individueel testen op capaciteit?
Nu opladen en balanceren. En zo op het oog zien ze er ook goed uit en geen transportschades.
Bijna 3 mnd komt ook wel overeen met wat ik verwacht had. Nu lekker weer verder met het projectje!
Ga je de cellen nog individueel testen op capaciteit?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Capaciteit verschil heb ik geen probleem mee als het binnen een paar procent blijf, heb redelijk wat over capaciteit.
Eerst 1 pakket maken en dan met mijn modelbouw lader ( 1.3kw per stuk ) vol gooien ( op LIFEPO4 stand )
Dan mooi een compressed pakketje van maken.
Eerst 1 pakket maken en dan met mijn modelbouw lader ( 1.3kw per stuk ) vol gooien ( op LIFEPO4 stand )
Dan mooi een compressed pakketje van maken.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording