Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

na het lezen van de accu op zeiljachten en de berichten tot pag.25 hier (de rest moet nog):

=voor mij de openbaring in het stuk https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_ ... achten.pdf : Leugens van de industrie en misleidende marketing
=beschouw het als een systeem: cellen, BMS, verbruik en het laden ervan
=gedragswijziging van de gebruiker
=opslaan/wegzetten 40-60% SOC
=gebruik in camper: top balancing
=cellen onder lichte fysieke spanning
=geen onderhoudsladen
=van belang is de omgevingstemperatuur voor gebruik en opladen
=tot <14.2V laden, absorbtieduur 0! (in gebruik, SOC sweetspot 75-25%, ondergrens mag hoger)
=ontladen tot 80% DOD
=max. laadstroom instellen in BMS

Zo'n lijstje als dit kan handig zijn, echter het lezen van het al geeft veel achterliggende informatie en vooral het waarom het zo is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

En dat lijstje is precies de reden dat laad boosters niet zo slim zijn.....
En veel AC laders ook niet....
Ik ga dit regelen met spanning gestuurd relais, laden tot 13.7 en weer beginnen als gezakt is naar 13.3 ofzo. Tussenin gewoon laden ontkoppelen.
Kan gewoon met dynamo en ebl
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Als je gewoon je eigen zin met die spanning wil doen, dan kan, nee dan moet, je dat doen.
Na wat ervaring met dit soort systemen zal je merken dat je aan de spanning niet kan zien welke de laadtoestand van de accu is.

Laat ons afspreken dat je eens zelf een topic opent in plaats van dit topic te vullen, ja vervuilen, met jouw bedenksels.
Kost niets, ieder zijn verhaal! Want nu surf je mee op het bouwsel van een ander.
Dan moet ik de eerste twee regels niet telkens te herhalen, want het zorgt enkel dat nieuwe gebruikers jouw ''idee'' gaan overnemen.
Hieronder de juiste link :)
viewtopic.php?f=1&t=8424200&p=1812891
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Atoz schreef:
vr 30 jul 2021, 11:44
Als je gewoon je eigen zin met die spanning wil doen, dan kan, nee dan moet, je dat doen.
Na wat ervaring met dit soort systemen zal je merken dat je aan de spanning niet kan zien welke de laadtoestand van de accu is.

Laat ons afspreken dat je eens zelf een topic opent in plaats van dit topic te vullen, ja vervuilen, met jouw bedenksels.
Kost niets, ieder zijn verhaal! Want nu surf je mee op het bouwsel van een ander.
Dan moet ik de eerste twee regels niet telkens te herhalen, want het zorgt enkel dat nieuwe gebruikers jouw ''idee'' gaan overnemen.
Hieronder de juiste link :)
viewtopic.php?f=1&t=8424200&p=1812891
Ik spreek met jou helemaal niks af
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Zat te denken over wat eerder aan de orde hier is geweest; als de BMS afvalt om wat voor reden dan ook. In dat geval zal ook de MPPT geen referentie spanning meer hebben van de accu. En bij weer opstarten kan het goed fout gaan. Ik dacht aan een schakeling dat de zonnepanelen uitschakelt voor als er zoiets voorvalt. Kon geen oplossing bedenken van een signaal wat de BMS af zou kunnen geven. De battery monitor kan dat wel en is instelbaar; als de spanning beneden een voor ingesteld niveau daalt, dat het ingebouwde relais schakeling 'omklapt'. Die schakeling kan je instellen op normaal gesloten of normaal geopend.
Dus in geval van, zou dan een relais afvallen en niet meer opkomen. Hetgeen de battery monitor wel doet. Dus moet er iets verzonnen worden dat de spanning pas hersteld wordt, door menselijk handelen: een reset.

Toch vind ik onderstaand schema een 'draak', omdat het 'stevige' relais (contacten 30A of meer), flink verbruikt. Een elektronische versie opstellen is niet mijn vakgebied. Dus...

Arie
Bijlagen
RelaisBMV700.jpg
RelaisBMV700.jpg (10.08 KiB) 310 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Gewoon de MPPT niet op auto zetten, maar fixed op 12V.

Dat lijkt me veruit een veel makkelijkere oplossing.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

heb die instelling nog niet gevonden...
Wel heb ik bij Load output | user def. algorithm de mogelijkheid gezien om dit schakelingetje door het het paneel te laten voeden.
[later]
dat gaat dan niet werken, want 's nachts is er geen spanning hiervoor en dan valt dit relais in 'nood stand'
Laatst gewijzigd door Arie55 op zo 01 aug 2021, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

In mppt op het tandwieltje klikken en dan op accu
Daar accuspanning op 12V instellen

@DJSsmiley, bij mij staan daar 12 en 24V maar geen auto


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Dat 'tandwieltje' had ik al gezien, niet de 'link' gelegd dat het een vaste instelling zou zijn. Niet voor het e.o.a. maar instellingen die in electronische apparatuur gezet worden vertrouw ik niet zo. En zeker niet na een onderbreking of door mijn eigen geklooi.

Overigens een rare situatie; de spanning daalt dermate dat de bms de verbruikers afschakelt. Dus ook de laadregelaar. En juist die! dient er o.a. voor om de accu weer in de juiste conditie te krijgen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rvpost »

Dus als je accu spanning vast insteld is op de mppt zou de af- en aansluit volgorde van de mppt niet meer belangrijk zijn?
Beste oplossing zou een seperateport bms zijn, maar daarvan heb je er niet zo veel met een beetje vermogen (> 100Amp).
Laatst gewijzigd door rvpost op ma 02 aug 2021, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door rvpost »

Zo te lezen hoeft de undervoltage cut-off niet altijd te leiden tot charge disconnect.
https://diysolarforum.com/threads/work- ... bms.20042/

Een test met je bms zou dit moeten kunnen bevestigen.

Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

rvpost schreef:
ma 02 aug 2021, 8:13
Zo te lezen hoeft de undervoltage cut-off niet altijd te leiden tot charge disconnect.
https://diysolarforum.com/threads/work- ... bms.20042/

Een test met je bms zou dit moeten kunnen bevestigen.
Mijn jbd bms schakelt inderdaad in twee richtingen, en beide richtingen hebben aparte instellingen
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

rvpost schreef:
ma 02 aug 2021, 8:01
Dus als je accu spanning vast insteld is op de mppt zou de af- en aansluit volgorde van de mppt niet meer belangrijk zijn?
Beste oplossing zou een seperateport bms zijn, maar daarvan heb je er niet zo veel met een beetje vermogen (> 100Amp).
Weet het zo net nog niet. Heb er geen vertrouwen in dat het zo is, dat na terugkeer van de spanning daadwerkelijk alles ok is.
M.i. hoef je alleen de zonnepanelen af te schakelen, dus is >100A niet nodig. Dan kan de mens een reset geven, na constatering dat het kan, op die schakeling en start het opladen weer.
Heb al wat schakelingetjes gevonden en die ge-emuleerd. Geen werkten, dus ik teleurgesteld...

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie