Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Hij kan geen stroom gebruiken als het systeem daardoor stroomloos is gemaakt :cheers:
Jouw oplossing blijft sluipverbruik opleveren. Immers de controller blijft zelf actief. Onder voltage bescherming is een laatste redmiddel en elke sluipverbruiker is dan rampzalig.
Kortom, geen goed ontwerp!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door MaartenH »

Als de accu zo leeg is heeft de bms al lang ingegrepen. Ik snap je punt niet. Het relais verbruikt stroom om het opladen te stoppen, dus als de accu vol is. Het relais verbruikt geen stroom als de accu niet vol is.

Ja, de MPPT staat aan als de BMS nog niet ingegrepen heeft, maar bij wie niet? :eh:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Zeer interessant dit topic en heb dan ook de filmpjes van Will Prowse bekeken waarin alles simpel en duidelijk wordt uitgelegd.
Daar kwam ik een filmpje van hem tegen waar die op een simpele manier een relais bediend die de gebruikers afschakelt.
https://www.youtube.com/watch?v=_PgthByAYz4
Ik blijf het volgen en misschien ga ik ook zoiets bouwen :P maar nu eerst nog meer lezen en kijken en begrijpen.
Zoals, stel ik vervang mijn huidige 220Ah tractie accu voor een LifePo$ moet ik dan een 120Ah nemen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

GSM
Dat is een simpele vraag met een ingewikkeld antwoord.

Ik wil mijn 205Ah vervangen door 200Ah LFP
Ik wil niets veranderen aan mijn elektriciteitsgebruik
De omvormer blijft 300 W

Ingewikkelde berekening
Nu heb ik zogezegd 100Ah ter beschikking.
De levensduur van een LFP is afhankelijk van een paar factoren
- te vol laden
- te leeg laden
- het percentage van ontlading

Dus als ik lang en zorgeloos LFP wil gebruiken dan kies ik best voor 200Ah

Anderzijds kun je ook opteren voor een 100Ah en ze gewoon redelijk diep ontladen en als ze stuk is binnen x jaar je een nieuwe kopen.
Anderzijds ( ;-) ) als je ze zelf maakt is dat prijsverschil klein, maar let dan op de max ontlaadstroom.
Anderzijds ( ja nog eens) laad een LFP veel sneller op, iets dat jij/ik nu alleen maar kennen van horen zeggen.

Kortom.... Moeilijke beslissing.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

@GSM Al lijkt het soms als of LiFePO4 nagenoeg de volle capaciteit kan leveren, wanneer je dat keer op keer doet, dan zit daar een levensduur verhaal aan vast. Bij dergelijk gebruik neemt die levensduur n.l. evenredig af. Daarom wordt er eerder geadviseerd om je voornamelijk te bewegen tussen 20 en 80% ontladen. Dus laden tot 80% van de capaciteit (zeker bij opslag c.q. langere tijd stilstand) en ontladen tot 20% van de capaciteit. Dan blijft er dus 60% van je capaciteit over om te gebruiken. Een 200 Ah lood-accu kan ongeveer 50% van zijn capaciteit leveren voordat deze weer geladen moet worden. Bereik dus 100Ah. Benodigde LiFePO4 capaciteit bedraagt dan ongeveer 166 Ah.

Je zit dus goed, en je accu blijft gezond, wanneer je ongeveer 85% van je lood-accu aanhoudt. In de praktijk zal de LiFePO4 waarschijnlijk ruimer gebruikt worden omdat die grenzen moeilijk exact zijn aan te houden en vaak op spanning gebaseerd zijn en dat geeft nog wat extra bereik. Alles wat je meer installeert is natuurlijk mee genomen.

Een iets andere redenering dan Atoz maar het komt dicht bij elkaar.

Zelf vervang ik nu 100 Ah lood-accu door een 90Ah LiFePO4. Maar in het gebruik heb ik me nog nooit zo ruim in het jasje gestoken gevoeld. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

en wat zou het verschil in levensduur zijn bij volledig benutte capaciteit en 20-80% benutte capaciteit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

@Albert
Jij schreef: lood-accu kan ongeveer 50% van zijn capaciteit leveren voordat deze weer geladen moet worden.
Dat klopt, maar die lood-zuur moet je wel IVM sulfatering snel terug opladen.
(Ik geef toe het is muggenzifterij, maar bepaalt de levensduur van je accu)
En ik ga er van uit dat jij dat weet, maar niet alle lezers staan daar bij stil.
Eigenlijk is het niet alleen de procentuele ontlading maar ook de snelheid waarmee die LZ accu geladen wordt die de levensduur van je LZ accu bepaald.
GSM weet er als ervaringsdeskundige ondertussen helaas bijna alles van.

@Kroppie
Leveranciers geven dat (soms) zelf aan in de datasheet's

Longer lifespan
Lifespan at 80% of discharge depth (DoD) >/3000
Lifespan at 50% of discharge depth (DoD) LiFePO4 battery >/ 4500
3-year warranty

Wat niet wegneemt dat zelfs 3000 enorm veel is.
Dus die 4500 keer is kei en kei veel ;)
https://www.wattuneed.com/en/lithium-ba ... 18219.html
Heb er geen ervaring mee, papier is natuurlijk lijdzaam.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Atoz schreef:
zo 25 okt 2020, 19:31
GSM weet er als ervaringsdeskundige ondertussen helaas bijna alles van.
Helaas wel :twisted: :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

oei, bij misbruik en dus 3000 cycli en zeg 1 cyclus per dag (elke dag de camper gebruiken!), dan nog >8 jaar, netjes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Volgens de praktijk heb ik een maximaal dagelijks verbruik van 55Ah en mijn 265Wp op het dak met een 75/15 kreeg dat elke dag weer aangevuld.
Als de LifePo4 berekend wordt op een 50% ontlading dan zou ik toch aan 110AH accu voldoende hebben ?
Vandaar dat ik dacht dan kom ik met een 120Ah goed uit, zwaarder kan altijd maar die keuze maak ik pas als ik voldoende op de hoogte ben van de hele situatie en dat lees ik hier en op de filmpjes van Will.
Maar in dit filmpje zegt die dat een 120Ah cel niet bestaat maar een gebruikte 150 is met een rest capaciteit van 80%
https://www.youtube.com/watch?v=p_s53GGUElQ&t=413s
Als dat zo is dan is de keuze straks of een 100Ah of een 150AH al zal de prijs mede bepalend zijn of het een 200Ah gaat worden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Oppad »

Welhaast zeker prematuur, maar ik durf de vraag toch te stellen.

Wat doe je met een LiFePo4 accu als die uiteindelijk toch versleten is?
Neemt de schroothandelaar ze net als een loodaccu in?

Martien
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Versleten lifepo4 is chemisch afval. Dat kun je meestal gratis inleveren bij je gemeente.
Voor details over recycling..
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4917302677

Een prismatische LFP cel heeft een aantal cycly van <2000.
Een cyclus is een volledige ontlading van 100% tot 10%
Zou je dat dagelijks doen ( en dan heb je een slechte keuze gemaakt vwb capaciteit) dan gaat da tinderdaad 8 jaar mee.
Gebruik je die batterij normaal, dus bijv dagelijks ca 20% onladen (bijv 5 dagen autarkie met camper) dan gebruik je dus slechts ca 1/5 deel van een cyclus. Ofwel je kunt dan ca 5 keer zo lang doen met je batterij. De juiste keuze voor capaciteit in relatie tot je verbruik en de oplaadmogelijkheden ( solar bijv) is dus belangrijk.
De verwachting is dat de chemische veroudering bij LFP sneller zal gaan dan de praktijk afname door laden en ontladen bij een goed gekozen batterij capaciteit. Verwachting daarbij is 15 tot 20jaar. ( gebruiken en bewaren binnen de grens van ca 0 graden en 45 graden) Ontladen kan ook bij vorst, laden zal de batterij dan beschadigen of tijdelijk de capaciteit verminderen afh van niveau van ontlading en hoe koud het is)

Als veilige vuistregel gaat men bij LFP uit van ca 5000 "cycli" voordat (preventief?) vervangen aan de orde is.
Er is reeds een aardige tijd ervaring met LFP dus de praktijkcijfers wijzen er tot dusver ook op dat deze getallen haalbaar moeten zijn.

In het topic over Lifepo4 staan diverse bronnen .
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Zonneke »

Zouden alle bezitters van E-bikes dat weten van die 20 en 80 % ? Dat zal toch vaak laden zijn tot het "lempke" dooft . :-B

De prijzen zullen met de loop der tijd wel gaan dalen zeker .

Denkelijk staat hier binnen dit en 5 jaar : Weet je nog dat we ons bezig hielden met het aantal Cycli ?
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jansloos »

Kun je ook terugrekenen hoeveel cycli er gepasseerd zijn?

Mij 2e hands fiets heeft bij aanschaf al > 15000 km gedaan.
De accu nu vol geladen geeft 70Km aan. Maar bij de eerste de beste hoek (100mtr) al gezakt tot 60 km.

Het lijkt er op dat het de originele accu is. Alles kan met 1 sleutel los, en het sleutel nr staat nog o een sticker.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie