Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
je moet ze ook niet e-muleren, maar proberen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Heb een schema uit Elektor met een eigen dingetje eraan gefreubelt. Helaas heb ik de onderdelen niet, dus kan het ook niet proberen
Arie
Arie
- Bijlagen
-
- SamenRaapsel.jpg (66.71 KiB) 501 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Arie
Angst is een slechte raadgever en is ook niet echt nodig, maar ik zat ook met die knoop, 10 maanden geleden.
(Al moet je natuurlijk wel voorzichtig blijven!)
De laadregelaar en de zonnepanelen .... PAAP, weet je nog?
Maar ondertussen zijn die Laadregelaars ook wat ''slimmer'' geworden en kun je de accuspanning in de laadregelaar software matig in stellen. Dus kies je voor 12V (zeker niet voor auto)
Nu dat BMS schakelt wel het laadproces uit maar niet de accuspanning.
Doen ze door de laad fet's open te zetten, maar de accuspanning uitgaand (bestuurslid een andere get) blijft wel gesloten.
Want anders zou je bij een volle accu geen huishoud verbruikers meer kunnen gebruiken.
Bij twijfel kun je nog altijd de test doen en zien of de laadregelaar die 12 volt instelling gebruikt.
Edit: want bij een te diep ontladen systeem gaat de uitgangsspanning fet dus open en staat je laadregelaar dus inderdaad zonder accuspanning, gewoon testen!
Angst is een slechte raadgever en is ook niet echt nodig, maar ik zat ook met die knoop, 10 maanden geleden.
(Al moet je natuurlijk wel voorzichtig blijven!)
De laadregelaar en de zonnepanelen .... PAAP, weet je nog?
Maar ondertussen zijn die Laadregelaars ook wat ''slimmer'' geworden en kun je de accuspanning in de laadregelaar software matig in stellen. Dus kies je voor 12V (zeker niet voor auto)
Nu dat BMS schakelt wel het laadproces uit maar niet de accuspanning.
Doen ze door de laad fet's open te zetten, maar de accuspanning uitgaand (bestuurslid een andere get) blijft wel gesloten.
Want anders zou je bij een volle accu geen huishoud verbruikers meer kunnen gebruiken.
Bij twijfel kun je nog altijd de test doen en zien of de laadregelaar die 12 volt instelling gebruikt.
Edit: want bij een te diep ontladen systeem gaat de uitgangsspanning fet dus open en staat je laadregelaar dus inderdaad zonder accuspanning, gewoon testen!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Nou, angst is anders regelmatig mijn adviseur. En een hardnekkig stuk vreten, kan ik je wel zeggen. Maar euh, zou je voor mij PAAP kunnen vertalen? Zal je vast het antwoord geven: ohw, bedoel je dat!?
In de laadregelaar kan ik alleen 12/24Volt instellen. 'Auto' zit er niet meer? op.
Ben nog steeds de cellen te laden door het top balanceren. Lijkt wel een eeuwigheid te duren. Huidige spanning van alle (parallelle) cellen 3,356 volt (met multimeter)
De ervaringen wat jij beschrijft met een bms heb ik nog niet. Mijn gedachten gingen uit dat er lange tijd verbruikers zijn geweest zonder dat de mogelijkheid er was op te laden, een soort worst case scenario. Anderzijds heb je wel gelijk met angst als raadgever. En wanneer treedt er een te diep ontlaadde systeem op?
Ondertussen wel bezig geweest met de fysieke opstelling. Het is maar goed dat ik nog wat maten gecontroleerd heb, want anders konden de cellen niet op zijn plek geschoven worden.
Arie
In de laadregelaar kan ik alleen 12/24Volt instellen. 'Auto' zit er niet meer? op.
Ben nog steeds de cellen te laden door het top balanceren. Lijkt wel een eeuwigheid te duren. Huidige spanning van alle (parallelle) cellen 3,356 volt (met multimeter)
De ervaringen wat jij beschrijft met een bms heb ik nog niet. Mijn gedachten gingen uit dat er lange tijd verbruikers zijn geweest zonder dat de mogelijkheid er was op te laden, een soort worst case scenario. Anderzijds heb je wel gelijk met angst als raadgever. En wanneer treedt er een te diep ontlaadde systeem op?
Ondertussen wel bezig geweest met de fysieke opstelling. Het is maar goed dat ik nog wat maten gecontroleerd heb, want anders konden de cellen niet op zijn plek geschoven worden.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat balanceren duurt inderdaad een eeuwigheid....
Die spanning zegt dus heel erg weinig...
PAAP
Die spanning zegt dus heel erg weinig...
PAAP
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Je hebt het me uitgelegd dat de spanning weinig zegt. Maar op e.o.a. manier komt het niet bij me aan. Want tabellen en grafieken met geladen toestand van cellen vs spanning, geven een ander beeld. Voor mij is het Jou geloven op het woord of in de laboratoria gevonden grafieken volgen. Dan ben ik toch eerder geneigd om de wetenschap te volgen.
En het wegen van het soortelijk gewicht van accu zuur als indicator, gaat bij deze cellen niet
En het wegen van het soortelijk gewicht van accu zuur als indicator, gaat bij deze cellen niet
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Een Litium cel zal onder belasting een lagere voltage geven ( en op dat moment geeft het dus niet weer hoe vol een accu is).
Om dus een goede inschatting te maken moet je dus ook weten wat er verbruikt wordt
Een voorbeeld als je 30A aan verbruikers aan hebt staan, en je gaat met 30A laden zal direct als je gaat laden
de Accu spanning omhoog gaan omdat er geen vermogen meer uit de accu gehaald wordt.
Als je elektronica daar niet op gebouwd is ( hysterese, gemiddelde over tijd,etc ) kun je in een situatie terecht komen
dat het laden snel aan en uit gaat ( of fluctuaties in het laad vermogen)
Om dus een goede inschatting te maken moet je dus ook weten wat er verbruikt wordt
Een voorbeeld als je 30A aan verbruikers aan hebt staan, en je gaat met 30A laden zal direct als je gaat laden
de Accu spanning omhoog gaan omdat er geen vermogen meer uit de accu gehaald wordt.
Als je elektronica daar niet op gebouwd is ( hysterese, gemiddelde over tijd,etc ) kun je in een situatie terecht komen
dat het laden snel aan en uit gaat ( of fluctuaties in het laad vermogen)
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Heb jij ooit al eens 1 meting op een LiFePO4 accu gedaan?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Lipo's heel veel ( en die gedragen zich het zelfde ), maar kijk naar de ontlaad grafieken van de lifepo4 accu's en je zult zien dat hoe hoger de stroom hoe lager de spanning
Kijk goed naar tijdstip 0 , daar zie je dat bij de eerste belasting de voltage direct 0.2V zakt bij 0.2C
Als je de verbruiker er afhaalt schiet de spanning meteen weer omhoog
Ik ben modelbouw vlieger en vlieg al meer dan 10 jaar LIPO elektrisch vliegtuigen en geen kleintjes, op het moment heb ik twee vliegtuigen rond de 8kw max, en mijn grootste vliegtuig was 18s / 150A (rond de 10kw) heb in het verleden heel veel Lipo's vergeleken ook nieuwe lipo's direct vanaf fabriek uit China.
Kijk goed naar tijdstip 0 , daar zie je dat bij de eerste belasting de voltage direct 0.2V zakt bij 0.2C
Als je de verbruiker er afhaalt schiet de spanning meteen weer omhoog
Ik ben modelbouw vlieger en vlieg al meer dan 10 jaar LIPO elektrisch vliegtuigen en geen kleintjes, op het moment heb ik twee vliegtuigen rond de 8kw max, en mijn grootste vliegtuig was 18s / 150A (rond de 10kw) heb in het verleden heel veel Lipo's vergeleken ook nieuwe lipo's direct vanaf fabriek uit China.
- Bijlagen
-
- ps2375533-3_2v_environmental_friendly_lifepo4_battery_cell_20ah_iron_phosphate_battery.jpg (79.65 KiB) 256 keer bekeken
Laatst gewijzigd door amigob2 op do 05 aug 2021, 9:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Soms stel ik harde vragen en zeker bij LiFePO4.amigob2 schreef: ↑di 03 aug 2021, 12:28Een Litium cel zal onder belasting een lagere voltage geven ( en op dat moment geeft het dus niet weer hoe vol een accu is).
Om dus een goede inschatting te maken moet je dus ook weten wat er verbruikt wordt
Een voorbeeld als je 30A aan verbruikers aan hebt staan, en je gaat met 30A laden zal direct als je gaat laden
de Accu spanning omhoog gaan omdat er geen vermogen meer uit de accu gehaald wordt.
Als je elektronica daar niet op gebouwd is ( hysterese, gemiddelde over tijd,etc ) kun je in een situatie terecht komen
dat het laden snel aan en uit gaat ( of fluctuaties in het laad vermogen)
De reden is simpel, na maandenlang lezen, testen en vooral meten die ik aan sommigen hun schrijfsels te twijfelen.
Maar een belasting van 0,2C kan inderdaad ook een spanningsval geven van 0,2V.
Zijn het Li-ion of LiFePO4 ccu's die in je vliegtuigjes zitten.
Vliegtuigje....10Kw hehe, hoe groot is dat ? Want deze keer is Google niet mijn vriend.
Edit: jij gebruikt dus deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-polymeer-accu
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Hier was hij hij rond de 8.5kw maar heb er na een heel andere setup in gedaan
2.7m 14kg
https://youtu.be/oNjs83-V_lU?t=76
Ik wikkel trouwens al mijn motoren zelf omdat die veel beter zijn dan af fabriek ( ja ik koop een nieuwe motor en daar haal ik direct alle koper uit)
2.7m 14kg
https://youtu.be/oNjs83-V_lU?t=76
Ik wikkel trouwens al mijn motoren zelf omdat die veel beter zijn dan af fabriek ( ja ik koop een nieuwe motor en daar haal ik direct alle koper uit)
- Bijlagen
-
- IMG_20180904_203852.jpg (178.38 KiB) 255 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ok nu snap ik jouw schrijfsels
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda