Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door B12M_Ferry »

Tussen de LiFePO4 cellen zitten koperen terminal connectors met RVS schroeven.
Nu is RVS een slechte stroomgeleider. Heeft het nog nut of voordelen om de koperen bouten/ringen te gebruiken?
of zit ik nu alleen maar te ...
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

de stroom overdracht vind grotendeels plaats door de contactdruk tussen accupool en koperen strip, de rvs bout is om de strip en de pool met genoeg kracht opelkaar te klemmen, andere bouten zal dus niets verbeteren, koperen [dus zwakkere] bouten zullen een slechtere verbinding geven .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik weet niet welke cellen je heb en of het een zelfbouw accu is maar om het schroefdraad in de cellen niet te beschadigen heb ik op advies van hier M6 stelboutjes er in gedraaid en gebruik ik moertjes om de draden en terminals vast te zetten
IMG_2419.jpg
IMG_2419.jpg (91.92 KiB) 337 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ik heb geen verwarming en heb vooralsnog niet het plan om dat toe te gaan voegen.

Ten eerste staat mijn accu in de leefruimte. En het is toch een aardige massa in een betonplex kast. Dus afkoelen zal ie niet in een uurtje doen.
Daarnaast: De bus zelf is ook geisoleerd. Dus ook die koelt niet in en uur af. (al zal dat wel hard gaan bij -12).

Mocht ik de behoefte hebben tot winterkamperen dan zal de kachel toch vrij veel draaien. Ten eerste omdat je er zelf ook regelmatig in zit, maar als je weg bent ook om te voorkomen dat alles (voedsel, water enz) bevriest. Ook vanuit het oogpunt van condens wil je t niet 0 graden hebben en daarna de kachel lekker opstoken.

Kortom, ik acht de kans klein dat de accu <0 graden is als ik 'm wil gebruiken als HH accu.
De periode's van opslag/stalling zou wel kunnen, maar goed, helemaal prima. Dan staan er toch geen verbruikers aan. En al zou dat, dan nog kunnen die prima functioneren. Alleen het opladen zal de BMS voorkomen, maar goed, hoe lang is het koud, en wat is het sluipverbruik in die periode?
Zelfs een weekje de verlichting continue aan (1A) is 168Ah. Dat kan prima zonder te hoeven bijladen. (Maar waarom zou je dat uberhaupt doen)
En daarnaast: Ook al laad de accu niet, het zonnepaneel zal wel (minimaal) iets doen en de sluipverbruikers voeden waardoor bij daglicht de accu nieteens aangesproken wordt. Idem voor een druppellader. Die worden dan de stroomvoorziening voor de verbruikers.

Maar goed, ik zou niet weten wat er in de stalling 1A moet trekken, want dan schakel ik de accu toch volledig af. Dan is er geen sluipverbruik, en de zelfontlading van LFP is dermate laag dat je m ook prima maanden afgekoppeld kunt laten staan.

Bottomline: Ik zie geen meerwaarde in moeilijk doen met verwarmingsmatten, tenzij je een hoog continueverbruik hebt icm lange stevige vorstperiodes. En een nachtje -5 is geen stevig, want overdag warmt de zon wel weer eea op en is de temperatuur vaak boven 0, en met 1 nachtje zal de binnentemp niet metee -4 zijn, dus dan zullen de cellen nieteens onder de 0 graden komen.

BMS beveiligd tegen ondertemperatuur, en mocht mijn redenatie niet blijken te kloppen (Of ik de behoefte krijg om te camperen in Siberie ofzo zonder kachel) dan zie ik dat dan wel.
En slapen doe ik niet in een superdikke slaapzak bij een binnentemperatuur van 1 graden, dan had ik wel een tentje gekocht ;) Die 'warmtebuffer' houden de cellen ook wel even vast...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Karelkaywa »

gsm schreef:
di 09 feb 2021, 18:51
Hoe groot is dat matje en heb je een linkje van het verwarmingsmat ?
Geen idee van de afmeting. Is door de leverancier van de accu geplaatst. Maar stuur een mailtje met deze vraag naar: contact@solidpower.nl
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Als je kijkt naar de huidige temperaturen nu in Nederland dan kan het maar zo dat je accu's flink onder nul komen. Als ze dan in een geisoleerde box zitten zal het lang duren voor ze weer boven nul komen. En dan zal de temperatuur voeler van de BMS veel sneller op temperatuur zijn dan dan de temperatuur binnen in de cellen. Dus ik vraag me af of je op die BMS temperatuurbeveiliging kan vertrouwen.

Dus als je een keer van plan bent om de kou achter je te laten en naar het warme zuiden te gaan, dan denk ik dat je hier wel rekening mee moet houden. Ik heb begrepen dat je dan meestal nog wel met een lage stroom kan laden. Maar om hier iets voor die enkele keer te gaan maken is misschien wat overdreven. Maar een schakelaar die alleen het laden uitschakelt kan wel handig zijn. Een hoofdschakelaar die alles uitschakelt lijkt me niet handig, want dan doet de verwarming het ook niet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Waar komt het verhaal dat je met een kleine stroom nog kan laden, bij een te lage temperatuur, vandaan?
Hopelijk word ik morgen niet wakker met een houten kop, maar met allerlei wijsheid die niet het gevolg is van voldoende in te lezen, of verkregen door een gebrek aan ervaring.

Voor zover ik tot nu toe weet, kan je een BMS vertrouwen, als hij deugdelijk ontworpen, geïnstalleerd en gebruikt wordt.
Anders is het geen BMS :crazy:

En ja soms moet je weten dat je je dure LiFePO4 accu kan stuk doen door ze bij te lage temperatuur te laden of te ontladen.
Het aantal levens cycli zal er dramatisch mee dalen.
MAAR als je dat weet en je wacht tot het warmer wordt, zonder elektriciteitsverbruik van je LiFePO4 accu, dan kan dat zonder enig nadeel.
Eventueel schakel je de verwarming tijdelijk op de startaccu.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
di 09 feb 2021, 19:50
Ik heb geen verwarming en heb vooralsnog niet het plan om dat toe te gaan voegen....
Mooi verhaal maar je kijkt enkel naar jezelf.
Ik krijg hier sinds december verschillende meldingen binnen van uitval wegens temperatuur.
Ja hoor met een gewone bestelwagen die snachts buitenstaat en een victron LFP heb je altijd prijs.
Onder de +5 gr C zal die niet meer laden en krijg je een BT storingsmelding.
Gewoon thuis voor de deur.
Voor de rest is dat geen probleem.
Het verlengd de levensduur.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door myway »

Dat met een kleine stroom laden is bedacht om daar mee de accu te verwarmen
Ja natuurlijk met 1 of 2 Amp een accu verwarmen
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Schovie »

kampo schreef:
wo 10 feb 2021, 8:35
Ik krijg hier sinds december verschillende meldingen binnen van uitval wegens temperatuur.
Ja hoor met een gewone bestelwagen die snachts buitenstaat en een victron LFP heb je altijd prijs.
Onder de +5 gr C zal die niet meer laden en krijg je een BT storingsmelding.
Gewoon thuis voor de deur.
Voor de rest is dat geen probleem.
Het verlengd de levensduur.
Ik dacht dat in de Victron LFP accu de Winston lithium LifeYpo4 high power cellen zitten. Deze LifeYpo4 cellen kunnen ook onder het vriespunt opgeladen worden. Waarom staat de BMS dan ingesteld op niet laden onder de +5°?
Blijkbaar zitten er dan in een Victron LFP gewone Lifepo4 cellen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

het is natuurlijk van groot belang te weten waaruit je installatie precies bestaat, dan pas kan je e.e.a. optimaal gebruiken en behandelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Volgende zelfbouwproject, 12V/200 Ah, in de voorbereiding/afwerking fase:

Afbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Atoz schreef:
wo 10 feb 2021, 0:32
Waar komt het verhaal dat je met een kleine stroom nog kan laden, bij een te lage temperatuur, vandaan?
Hopelijk word ik morgen niet wakker met een houten kop, maar met allerlei wijsheid die niet het gevolg is van voldoende in te lezen, of verkregen door een gebrek aan ervaring.

Voor zover ik tot nu toe weet, kan je een BMS vertrouwen, als hij deugdelijk ontworpen, geïnstalleerd en gebruikt wordt.
Anders is het geen BMS :crazy:
Het verhaal dat je met een kleine stroom nog kan laden, bij een te lage temperatuur, stond o.a. hier een aantal berichten terug: viewtopic.php?f=10&t=8474000&p=2002716#p2002716 Je zal dit dus in je datatsheet moeten opzoeken.

Als de temperatuur aan de buitenkant van de lifepo4 cel wordt gemeten, hoe weet de BMS dan wat de temperatuur IN de cel is? Daar ben ik benieuwd naar. Of kan hier geen temperatuurverschil tussen zitten? Want dan moet zo'n voeler wel goed op de cel bevestigd zijn. En afhankelijk van waar je de temperatuurvoeler plaats, kan ik me voorstellen dat er hier en daar wat temperatuursverschillen zijn. Vooral als het van buitenaf opgewarmd wordt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Klopt, diverse speciale LFP laders/solar regelaars hebben een dergelijke voorziening. Door het laden met een kleine stroom neemt de temperatuur van de lfp toe waarna de beperking bij vorst afneemt.
bijv deze: https://nl.aliexpress.com/item/32828161370.html
"low temperature protection function"

Ik weet niet of er nog een recente test is van will prowse, maar een van zijn vele testen wees uit dat ondanks diepe vorst (de lfp in de vriezer getest) hij er niet in slaagde de LFP te beschadigen of vermogen te laten verliezen. Dat wil niet zeggen dat het goed is, maar wel dat een enkele keer blijkbaar niet veel kwaad kan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie