Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Schovie »

:cheers: Heb ik ook gedaan.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

DJSmiley schreef:
vr 22 jan 2021, 19:47
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een 2mm plaatje PVC tussen de cellen gedaan. Daarna niet meer gemeten. Baat het niet, dan schaad het niet.

Overigens zit bij mij alles in een 18mm betonplex bekisting. De cellen zijn met 4 M8 draadeinden bij elkaar geklemd. Draadeind is voorzien van een stuk aquariumslang uit de dierenwinkel om te voorkomen dat die de cellen beschadigd.
Ik vond je oplossing goed en simpel dus heb ik het gestolen :wink: :thumbup:

Ik twijfel om de BMS op een aluminium plaatje te plaatsen om de koeling te bevorderen of zie ik beren op de weg :D ?
Hoe heb jij de BMS bevestigd ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Koeling zie ik geen meerwaarde van. Heb alleen een ventilatierooster in de deksel.

Mijn BMS (De JBD/LTT/Overkillsolar) is de 120A versie, dus die is zoiezo al overgedimensioneerd. Omvormer gaat buiten de BMS om, dus die load komt er ook niet door. En dan nog, als je dat wel zou doen: Hoe vaak gebruik je echt 100A (=1200W!) langdurig.... In de praktijk is 300-500W wel het max (een 2-tal ebikes opladen ofzo)

Mijn hoogste belasting is een goede 60A: Opladen, 40A vanaf de DC-DC en potentieel een goede 25A (in de meest optimale situatie) vanaf de zonnepanelen tegelijk.

https://diysolarforum.com/threads/overk ... ost-185296
I have just completed a test on the Overkill BMS with the standard pigtails, 100 amps through a single BMS for 2 hours. No problems, very slightly warm to the touch with a 9 degree C temperature rise reported by the BMS over ambient.
Zelf ook geen warmteontwikkeling ervaren. Voor het topbalanceren heb ik met een goede 35A de cellen opgeladen door de BMS. Ik kon op gevoel geen enkele temperatuursverhoging waarnemen.

Bevestigen: de OverkillSolar BMS (iig de 120A versie) heeft meerdere printplaten met afstandsbusjes. Die afstandsbusjes zijn aan de onderzijde niet volledig in gebruik en hebben een M3 schroefdraad
Ik heb dus een paar (lange) boutjes door de 18mm plaat gedaan en in die busjes geschroefd, bms zit dan dus netjes op de plaat geklemd.

De boutjes zie je dus niet op de foto's maar die zitten dus vanaf de andere kant
Het stukje K25 goot heb ik de bluetooth module in geschoven.
De stukjes MDF zijn gekit, geschroefd en hebben aan de achterzijde een inslagmoer. Die dienen als aansluitpunt (M6 boutjes), uiteraard met een veerring en een carrosseriering aan de houtkant om te voorkomen dat ie 'm erin trekt.

Opm: BMS kabeltjes enz zijn inmiddels vastgezet om te voorkomen dat die door trillen beschadigen en sluiting maken op de celterminals.
De dikke zwarte (50mm2) is voor de omvormer, direct via de shunt op de accu. De dunnere (16mm2) loopt via de BMS en is voor alle andere verbruikers/laders
Bijlagen
IMG_2532.jpg
IMG_2532.jpg (92.12 KiB) 482 keer bekeken
IMG_2536.jpg
IMG_2536.jpg (82.49 KiB) 483 keer bekeken
IMG_2529.jpg
IMG_2529.jpg (87.42 KiB) 483 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Bedankt voor de tips en adviezen en duidelijke foto´s
Ik ben gisteren bezig gegaan nadat ik alles binnen had gekregen, foto´s volgen nog in mijn zelfbouw topic.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door fostar82 »

Ik heb mijn 4 280Ah LiFePo4 cellen met een simpele 10A voeding getopbalanced. Mijn idee was eerst enkel een solar omvormer te installeren voor het laden van de accu, en eventueel later een dc-dc lader en/of een 230V lader als dat nodig mocht zijn toe te voegen. Maar in mn draadje kreeg ik het advies om sowieso een 230V lader aan te schaffen omdat dit ook handig is om de accu in de winter op peil te houden.

Ik heb wat rond gezocht en de opties en prijzen liggen nog al uit elkaar. Zo vond ik 8-traps laders voor LiFePo4 accu's. Terwijl ik gelezen dacht te hebben dat een LiFePo4 cell tot 3,65V geladen moet worden en daarna het laden in het geheel moet stoppen, dus geen verschillende programma's met o.a. druppellading.

Een 20A lader zonder poespas heb je voor 110 euro. Waar een Victron Blue Power 20A 160 euro zit. Bij de vrienden van Ali heb je een 20A lader voor 50 euro.

Wat voor lader gebruiken jullie?
Een hoeveel ampere lader is aan te raden?
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

Bij een 280 Ah is een 20 ampère lader naar mijn mening te zwak.

Als je de capaciteit van de accu effectief gebruikt (waarom maak je anders zo'n grote accu?) dan gaat die lader vele uren aan één stuk op z'n maximaal vermogen werken, want in tegenstelling tot bij loodaccu's blijft een LFP die stroom accepteren tot nét voor het einde van de laadcyclus. Sommige laders zijn daar op gebouwd en kunnen dat perfect aan, andere hebben daar na verloop van tijd moeite mee. Kostprijs is allemaal een punt natuurlijk, maar twee keer kopen kost vaak meer ...

Je hebt absoluut geen 8-traps lader nodig (wat voor een onzin vinden ze toch uit hè).
Eigenlijk is een tweetraps lader voldoende. Want je hebt nauwelijks een absorptiefase. Gewoon bulkladen tot de eindspanning bereikt is en dan mag de lader overschakelen op float. Héél eenvoudig dus. Geen ingewikkelde toestanden nodig.
Maar wél een lader die gedurende vele uren die maximale stroom kan leveren zonder verpinken; daar zou mijn aandacht naar uit gaan.
Beste groeten,

Peter :)
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

8 traps lader heeft geen nut. Da's voor lood leuk, regeneratie, druppelladen enz, perfect. Maar voor LFP wil je zo min mogelijk poespas

Voorkeur: 2-stage: Bulk (volblaffen) en daarna absorbtion (tot ie vol is). Mooiste is daarna gewoon uit, geen float.
Een 3-stage kan, mits de float niet te hoog is. LFP heeft geen zelfontlading (naja nagenoeg geen) dus float en andere stadia zijn niet nodig.
Je wilt de accu ook niet op 100% houden, itt tot een loodaccu.

In de winter op peil houden is eigenlijk niet nodig. De zelfontlading is nagenoeg nul. Gewoon met een hoofdschakelaar uitschakelen (of de zekering eruit). Daarnaast moet je dan wel een werkende low-temp beveiliging hebben, want als je met -10 gaat laden is het ook snel afgelopen met je accu.

Enige reden om een lader te hebben is als je te weinig zon hebt, en/of te weinig rijd om je verbruik te compenseren. Ik heb daarom dus een 'no-nonsense' lader gekocht, geen mooie Victron. Een Ali lader vind ik weer het andere uiterste, want de kwaliteit van spul uit china varieert nogal. En zeker dingen die onbeheerd aan de stroom hangen ben ik geen voorstander van het goedkope Chinese spul.

Mijn lader is een Meanwell PB-360-P, https://www.meanwell.com/Upload/PDF/PB- ... 0-SPEC.PDF
Wel iets teruggezet, want ik vond een float van 13.6V net wat te hoog (Ik heb m op 13.2 staan, vBoost is dan 14V). De Meanwell schakelt zelf van boost (Absorbtion) naar float als de laadstroom <10% is (dus 2.4A in dit geval).

Het grotere broertje kun je als 2-stage instellen. Maar 40A vond ik niet nodig. ( https://www.meanwell.com/Upload/PDF/PB- ... 0-SPEC.PDF )

Hoeveel ampere: Tja, hoe meer, hoe sneller je de accu vol hebt. Met een 280Ah pakket vind ik 24A voldoende, mijn dagelijkse verbruik zal 30-50Ah zijn ofzo gok ik, dus dan kan ik dat met een uurtje of 2 weer terugladen. 40A vond ik de meerprijs niet nodig, want tenslotte is (hopelijk) de behoefte aan walstroom een zeldzaamheid.

De Meanwell die ik heb kost 110 bij Conrad. Is een mooi stevig aluminum ding. Niet de stilste, er zit wel een fan in, maar zoals gezegd: 't is een 'emergency' lader en ik hoop m eigenlijk nauwelijks te gebruiken.

Overigens: Meanwell is, in de industriele wereld, 1 van de grotere spelers met geschakelde netvoedingen. Dus ik heb alle vertrouwen erin dat dat ding ook langdurig die 24A prima kan leveren (en wat ik getest heb ging dat ook prima)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Gisteren alles binnen gekregen en kon vandaag met het bouwen starten, alles verliep zoals ik gepland had :thumbup:
Van een oude accu heb ik de polen afgezaagd want ik wil de bestaande accuklemmen behouden en ook dat is goed gelukt, :-B
De behuizing heb Ik, met dank aan DJSmiley, zo gemaakt en over de draadeinden zit ook een stukje slang.
Voor ventilatie heb ik onderin gaten geboord maar aan de bovenkant moet ik nog iets bedenken, liefst niet in de deksel
IMG_2417.jpg
IMG_2417.jpg (106.38 KiB) 374 keer bekeken
De BMS zit in een aparte gedeelte. De sensor moet ik nog bepalen en ik denk die met tape vast te plakken op een cel.
De Smart Battery Sense komt er ook nog in en die komt aan de zijkant tegen een cel aan.
Ik overweeg de kabeltjes van de BMS nog anders te maken want die zitten nu met een tyrap bij elkaar en liggen naast de cellen links op de foto
IMG_2423.jpg
IMG_2423.jpg (104.18 KiB) 374 keer bekeken
En zo ziet de er uit met deksel er op, ik ben tevreden heb er een goed gevoel bij.
IMG_2434.jpg
IMG_2434.jpg (92.75 KiB) 374 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ziet er netjes uit!
Hoop herkenbare dingen in je bouw ;)

Ik zou alleen de balanskabeltjes op de cellen nog met een dotje kit oid vastzetten op de cellen, zodat ze niet los kunnen trillen of kunnen beschadigen aan een pool van een cel

Kwa koeling: Je zou aan de zijkanten een paar gaten (rond 30) kunnen boren en daar een roostertje in zetten zoals
https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-in ... ond-30-mm/

Sensor met tape zou niet mijn voorkeur zijn, mijn ervaring met tape is dat dit icm ouderdom en warmte uiteindelijk los komt.

Is een kleine inkeping in de isolatie tussen de cellen geen optie? Kleine gleuf maken van een cm of 8 diep, 2-3mm breed.Gewoon 2 gleufjes zagen met een decoupeerzaag ofzo Dan kun je de sensor echt tussen de cellen krijgen. Als ik t zo zie zijn de isolatieplaatjes dik genoeg, de sensor is maar klein. En vastzetten met een dotje kit bovenin.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door javader »

@GSM dat ziet er mooi uit !
Ik lig een week of 4 achter, dan komen mijn cellen binnen, mijn kast zal iets dergelijks worden, goede ideeen.
Vraagje, ik denk ook na over mijn samenstelsel maar bouw je geen aan/uit schakelaar en zekering in je kast ?
Of komt dat er buiten ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Klopt veel van jou gezien :bow:
De balanskabeltjes moest ik nog wat op verzinnen maar goede tip om die even vast de plakken of kitten.
Ik vond de koel oplossing van Albert ook wel mooi die zitten helemaal bovenaan tegen de deksel aan. Jouw oplossing is perfect maar ik ben bang dat als er per ongeluk iets vloeibaars op valt. Bij jou zit die dacht ik onder het bed en bij mij in het zitbankje.
De sensor op de plek van de isolatie lukt niet, isolatie is hobbyglas van 2mm dik en de sensor is 2,4mm dik. Ik zag dat Will de sensor ook vast plakte vandaar mij gedachte om dat ook met goede tape te doen.

@Javader
In principe wil ik er een ruilaccu van maken dus oude er uit en deze er in. In de huidige situatie zit de hoofdschakelaar en zekeringkast er al in.
Enige wat ik gaat wijzigen is de cyrix daar komt de Renogy 40A DC-DC booster voor in de plaats.
Al twijfel ik nog of ik de cyrix er helemaal uit moet halen ik overweeg om die te laten zitten en op de cyrix aansluiting van de startaccu een kabel te maken naar de Renogy, die hoeft zo begreep ik geen 35mm2 te zijn maar mag een 16mm2 zijn maar daar ben ik nog niet over uit.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Begint al ergens op te lijken GSM :-B De kabeltjes kun je mooi wegwerken door ze , ouderwets, samen te knopen in een kabelboom. Dat heb ik bij mijn accu ook gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door fostar82 »

@peter A7
Kijk had ik dat toch goed begrepen, een lader zonder poespas. Wat gebruik je zelf?

@DJSmiley
Bedankt voor de info weer.
Maar als je de lader op 14v vboost hebt, kan die de accu nooit 100% laden toch? Daar heb je 14.6V voor nodig.
UPDATE: Nog even in de waarden gedoken; 14V bulk is natuurlijk een veiligere waarde, waarmee je meer cycles gaat halen. :thumbup:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

@DJSmiley, aan de zijkant van de BMS zit één temperatuur sensor maar in de xiaoxiang app zie ik er 2 staan met beiden een eigen temperatuur.
Weet jij of er inwendig ook nog een sensor zit ?
ASISchermafbeelding 2021-02-09 om 00.07.57.jpg
ASISchermafbeelding 2021-02-09 om 00.07.57.jpg (63.8 KiB) 194 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie