Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Wel over gedacht om zo'n ding te kopen, maar ik vond het zonde van het geld. Ik heb immers al een Victron BMV in mn bus, die kan ook verbruik in Ah meten. Dat is mij nauwkeurig genoeg.
Heb (nog) niet getest, maar het plan is om gewoon een keer een 500W bouwlamp via de omvormer aan te zetten en kijken hoe lang het duurt tot de eerste cel de 2.5V aantikt. 150W is mij te weinig vermogen, dat duurt een eeuwigheid. 500W via de omvormer zal ongeveer 550W uit de accu's zijn. Dat is dus een goede 45A.
Dat komt een stuk meer in de buurt bij de .2C (56A) waarbij de accucapaciteit gespecificeerd is
Heb (nog) niet getest, maar het plan is om gewoon een keer een 500W bouwlamp via de omvormer aan te zetten en kijken hoe lang het duurt tot de eerste cel de 2.5V aantikt. 150W is mij te weinig vermogen, dat duurt een eeuwigheid. 500W via de omvormer zal ongeveer 550W uit de accu's zijn. Dat is dus een goede 45A.
Dat komt een stuk meer in de buurt bij de .2C (56A) waarbij de accucapaciteit gespecificeerd is
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Na bijna 6 uur waren de cellen 3,65v en ging de lader uit, cellen los gekoppeld en apart opgemeten
Zag er allemaal goed uit en daarna de cellen in serie gekoppeld en de BMS weer aangesloten.
Spanning gemeten op de accu en na de BMS en exact het zelfde
Snap er niets van, niets gedaan en exact op de zelfde manier weer aangesloten als voorheen.
Voor de zekerheid ook nog even de zelfbouwlader aangesloten en zowel direct op de accu als via de BMS wordt er geladen
Ik heb de app gekocht en nu kon ik inderdaad verder er in en daar zag ik dat de accu op 100Ah stond dus die eerst gewijzigd naar 280Ah
Nu nog even een vraag aan DJSmiley, hoe heb jij de instellingen staan ?
Staan ze al goed genoeg of moet ik nog wat wijzigen ?
Nog meer advies ?
Zag er allemaal goed uit en daarna de cellen in serie gekoppeld en de BMS weer aangesloten.
Spanning gemeten op de accu en na de BMS en exact het zelfde
Snap er niets van, niets gedaan en exact op de zelfde manier weer aangesloten als voorheen.
Voor de zekerheid ook nog even de zelfbouwlader aangesloten en zowel direct op de accu als via de BMS wordt er geladen
Ik heb de app gekocht en nu kon ik inderdaad verder er in en daar zag ik dat de accu op 100Ah stond dus die eerst gewijzigd naar 280Ah
Nu nog even een vraag aan DJSmiley, hoe heb jij de instellingen staan ?
Staan ze al goed genoeg of moet ik nog wat wijzigen ?
Nog meer advies ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb, voor nu, mijn settings zo.
Ik laad met maximaal 14.4V, daarom de batterij over voltage op 14.6V gezet
de individuele celbeveiliging heb ik iets hoger gezet, 3.7V max. Dan grijpt ie echt pas in als het echt paniek is. Zou ook op 3.65 kunnen.
Met 14.4V en cellen in balans kom je rond de 3.6V max uit per cel.
Hoe het in de praktijk gaat moet ik nog ontdekken.
Ik laad met maximaal 14.4V, daarom de batterij over voltage op 14.6V gezet
de individuele celbeveiliging heb ik iets hoger gezet, 3.7V max. Dan grijpt ie echt pas in als het echt paniek is. Zou ook op 3.65 kunnen.
Met 14.4V en cellen in balans kom je rond de 3.6V max uit per cel.
Hoe het in de praktijk gaat moet ik nog ontdekken.
- Bijlagen
-
- IMG_3103.jpg (44.15 KiB) 192 keer bekeken
-
- IMG_3102.jpg (40.69 KiB) 192 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Verhelderend, bedankt
Ik laat het voorlopig even hierbij tot ik de Renogy AC-DC lader binnen heb, ben al blij dat de BMS het toch doet.
Ga ook nog geen capaciteitstest doen maar ga me richten op de behuizing, zal nog een klusje worden nu alle winkels dicht zijn
Ik laat het voorlopig even hierbij tot ik de Renogy AC-DC lader binnen heb, ben al blij dat de BMS het toch doet.
Ga ook nog geen capaciteitstest doen maar ga me richten op de behuizing, zal nog een klusje worden nu alle winkels dicht zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
GSM, fijn dat het toch in orde is !
Ik volg het met meer dan gewone belangstelling.
Steek er veel van op
Heb een week of zes achterstand.
Vergeet je de overigens de hier opgedane tip niet (ook Will Prowse) wbt het gebruik van draadeind ipv boutjes ?
En nog een vraagje, gebruiken jullie antioxidatiepasta oid ?
Zie dat wel veel gebeuren bij de gele GWL cellen maar of het noodzakelijk is ?
Ik volg het met meer dan gewone belangstelling.
Steek er veel van op
Heb een week of zes achterstand.
Vergeet je de overigens de hier opgedane tip niet (ook Will Prowse) wbt het gebruik van draadeind ipv boutjes ?
En nog een vraagje, gebruiken jullie antioxidatiepasta oid ?
Zie dat wel veel gebeuren bij de gele GWL cellen maar of het noodzakelijk is ?
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
- albertrietjens
- Berichten: 638
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Voor het samenstellen van de 200Ah accu heb ik een Daly Smart BMS ontvangen, niet via Daly, en getest met mijn 90Ah setje. Ook deze werkte niet direct. Ook geen enkele connectie via Bluetooth. Dan schrik je wel even en denk je wat doe ik fout. Na veel zoekwerk bij Daly een beschrijving gevonden waarbij gezegd wordt dat voor de eerste initialisatie het nodig is de totale set aan de lader te zetten. Dan start het BMS pas voor de eerste keer op. Dus in sommige gevallen helpt kortsluiten van het BMS (ook geprobeerd zonder resultaat) en in andere initieel laden van de set. De communicatie met Bluetooth werkte daarna wel maar het was soms moeilijk om verbinding te krijgen.
Zoals gezegd het heeft me even gekost om die info boven water te krijgen en kan het nu dus even niet meer vinden.
@gsm Was weg van het weekend anders had ik je misschien al wat eerder kunnen helpen. Maar intussen toch opgelost.
Zoals gezegd het heeft me even gekost om die info boven water te krijgen en kan het nu dus even niet meer vinden.
@gsm Was weg van het weekend anders had ik je misschien al wat eerder kunnen helpen. Maar intussen toch opgelost.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@Albertrietjens
Geen enkel probleem dat je weg was hij doet het en dat is het belangrijkste.
Het was wel anders dan wat jij schrijft, ik had wel BT verbinding en kon het e.e.a. zien maar niet laden door de BMS heen.
Na volledig opladen zonder BMS werd de verbinding gemaakt en kon ik laden via de BMS
Dank zij DJSmiley wist ik welke app ik moest nemen en nadat ik die betaald had kon ik de instellingen aanpassen
@Javader
Jazeker ben ik blij want strijden met de leverancier in China gaat dagen duren als er een oplossing komt en dan weer opnieuw één bestellen wat weer enkele weken duurt. Maar gelukkig is alles werkend.
Als de Renogy lader binnen is ga ik een capaciteit test doen want daarna moet die weer geladen worden en dat doe ik liever met de juiste lader.
Ja ik denk er ook over om M6 draadeindjes er in te draaien want nu is het elke keer boutje er uit en er weer in, niet bevorderlijk.
Kan je de draadeindjes er zo indraaien of met bv Locltite of zo iets ?
Geen enkel probleem dat je weg was hij doet het en dat is het belangrijkste.
Het was wel anders dan wat jij schrijft, ik had wel BT verbinding en kon het e.e.a. zien maar niet laden door de BMS heen.
Na volledig opladen zonder BMS werd de verbinding gemaakt en kon ik laden via de BMS
Dank zij DJSmiley wist ik welke app ik moest nemen en nadat ik die betaald had kon ik de instellingen aanpassen
@Javader
Jazeker ben ik blij want strijden met de leverancier in China gaat dagen duren als er een oplossing komt en dan weer opnieuw één bestellen wat weer enkele weken duurt. Maar gelukkig is alles werkend.
Als de Renogy lader binnen is ga ik een capaciteit test doen want daarna moet die weer geladen worden en dat doe ik liever met de juiste lader.
Ja ik denk er ook over om M6 draadeindjes er in te draaien want nu is het elke keer boutje er uit en er weer in, niet bevorderlijk.
Kan je de draadeindjes er zo indraaien of met bv Locltite of zo iets ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Je kan het ook met een imbussleutel tegenhouden:
RVS (oxidatie?) https://nl.aliexpress.com/item/4000189264442.html € 1,08
staal https://nl.aliexpress.com/item/4000764465203.html € 1,32
messing https://nl.aliexpress.com/item/1005001956936950.html € 2,08
RVS (oxidatie?) https://nl.aliexpress.com/item/4000189264442.html € 1,08
staal https://nl.aliexpress.com/item/4000764465203.html € 1,32
messing https://nl.aliexpress.com/item/1005001956936950.html € 2,08
Laatst gewijzigd door jan- op wo 20 jan 2021, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Goede tip en die ga ik zeker nemen maar ik denk aan los trillen tijdens het rijden of valt dat wel mee ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@jan, goede tip!
Ik heb alleen android telefoons, ben benieuwd of dat problemen gaat opleveren.
Om nu alleen hiervoor een apple phone aan te schaffen...
Ik heb alleen android telefoons, ben benieuwd of dat problemen gaat opleveren.
Om nu alleen hiervoor een apple phone aan te schaffen...
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb het niet verzonnen, ik heb het hier ergens gelezen. Ik ben geen werktuigbouwkundige. Maar als je de stelbout voor b.v. 90% in je accu draait, kan je hem met een imbus tegenhouden terwijl je er een moer opdraait. Die stelbout zit er dan net zo vast in, als de moer op die stebout.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik weet niet welke BMS je heb genomen maar als het zoiets is als die ik of DJSmiley heb dan is daar een app voor de Android beschikbaar
https://android-apk.net/app/xiaoxiang-bms/1375405426/
Klopt Jan maar dan zit er een moer op de pool van de accu en daarop de kabels. Hij zit dan wel vast
https://android-apk.net/app/xiaoxiang-bms/1375405426/
Klopt Jan maar dan zit er een moer op de pool van de accu en daarop de kabels. Hij zit dan wel vast
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Nu de buitentemperatuur wat lager is valt op dat verschillende LFP BMS systemen uitschakelen op +5°C. Ik kreeg verschillende meldingen binnen.
Die 5°C is de temperatuur die bekend staat als laagst mogelijke om te ontladen zonder noemenswaardige schade bij LiFePO4. Een paar fabrikanten geven een lagere temperatuur waarde op maar vertellen er niet bij dat dit voor een verkorte levensduur zal zorgen.
Voorzie je de behuizing niet best al van bij de samenbouw van de cellen af,
van een mogelijkheid om achteraf het verwarming systeem na te rusten ?
Opwarmen van de cellen door stroomafname blijkt onvoldoende opwarming resultaat te geven.
Cellen die tegen elkaar geplakt staan daar kan je geen hete lucht tussen blazen.
Een houten bak werkt isolerend.
Stroom uit de accu verbruiken om te verwarmen is niet ideaal.
De verwarming moet natuurlijk afschakelen rond de 25°C
Die 5°C is de temperatuur die bekend staat als laagst mogelijke om te ontladen zonder noemenswaardige schade bij LiFePO4. Een paar fabrikanten geven een lagere temperatuur waarde op maar vertellen er niet bij dat dit voor een verkorte levensduur zal zorgen.
Voorzie je de behuizing niet best al van bij de samenbouw van de cellen af,
van een mogelijkheid om achteraf het verwarming systeem na te rusten ?
Opwarmen van de cellen door stroomafname blijkt onvoldoende opwarming resultaat te geven.
Cellen die tegen elkaar geplakt staan daar kan je geen hete lucht tussen blazen.
Een houten bak werkt isolerend.
Stroom uit de accu verbruiken om te verwarmen is niet ideaal.
De verwarming moet natuurlijk afschakelen rond de 25°C
Groeten Kampo