Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2420
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Atoz » ma 26 okt 2020, 16:29

Tot vervelens toe heeft een bepaald forumlid hier al verteld dat je de stroom tussen dynamo en LFP moet beperken tot 1/3 van de maximale stroom die de dynamo kan leveren.

hier omschrijft Kampo het

Wat Liontron betreft, zij adviseren om 1 op 1 te doen. Kan allemaal wel soms kunnen, maar als het bij jou niet goed komt, dan ben jij de pineut.
En ja op het Belgische forum lees je dat dat kan, maar of iedereen dat zo maar mag heb ik al meermaals proberen te ontkrachten.
Soms geef ik het dan gewoon op. Ja PUNT :)

Als ik in mijn camper, zie onderaan, een Liontron 200 Ah zet en deze aan de dynamo koppel zonder die booster EN de LFP accu is leeg, dan vrees ik heb ergste.
Tenzij ik het geluk zou hebben om met voldoende DUNNE kabels te werken. Rare manier van werken.
Laatst gewijzigd door Atoz op ma 26 okt 2020, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm (Fiamm 12FGL205) - Steca PR-4040 - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 4641
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door seth_space » ma 26 okt 2020, 21:14

@gsm, goed dat je hel filmpje linkt. dat maakt het wat duidelijker. Wel een dure oplossing. Die Battery Protect (BP) kost ca 140 euro.
Dan kun je ook gaan voor een zwaardere BMS die wel de load aankan en een betere bescherming aan de batterij geeft onafhankelijk van de Bottom balancing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3907
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » ma 26 okt 2020, 21:56

Ik heb niet gekeken naar prijzen omdat ik nog niet zover ben, eerst leren en weten hoe ik het zou moeten maken en installeren.
Ik dacht dat het een 220A was en die zie ik staan voor onder de €100
Ik denk dat je best met een lichtere af kan maar dat is ieder zijn keuze, een 100A kost onder de €75 al zou ik voor €25 meer die 220A nemen :)
Maar als ik dit topic zo lees dan geeft het nog al wat werk en consequenties, denk aan de dynamo, de cyrix en de begrenzing van de accu.
Ik krijg die indruk niet van de filmpjes van Will en die heeft best wat testen gedaan begrijp ik.
Maar ik blijft het volgen :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 4641
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door seth_space » ma 26 okt 2020, 22:02

Lees vooral ook de toelichting bij het filmpje.. Wil trekt daar zijn advies in.
victron made an update saying not to use with inverter
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3907
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » ma 26 okt 2020, 22:09

klopt nadat die de duurdere nieuwere BMS melde :thumbup: maar hoe dan ook je kan de accu beschermen tegen leeg trekken door een BP of met de duurdere BMS :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 4641
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door seth_space » ma 26 okt 2020, 22:19

Dat is precies waar een BMS ook voor dient :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3907
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door gsm » di 27 okt 2020, 0:09

Kijk hier eens, een oplossing zonder BP en eigenlijk heel simpel : https://www.youtube.com/post/UgyJSiGzHzZQFJI54f94AaABCQ
Relais die via de BMS loopt en de inverter schakelt
In het schema heeft die de gewone BMS gebruikt en de MPPT direct aan de accu gekoppeld.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4429
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door kampo » di 27 okt 2020, 8:12

Er bestaan veel onvolledig beveiligde LFP systemen.
Je komt zelfs “drop in” oplossingen tegen waar men zo goed als geen aanpassingen doet.

Ik kan ook wel samenvatten waaruit een mooi en compleet LFP systeem bestaat:

- LFP accu met balancing op celniveau en inwendige temperatuurvoeler
- Extern BMS stuur en meet systeem
- DC/DC booster op de dynamostroom met instelling voor LFP
- MPPT met instelling voor LFP
- Battery Protect 1 op voeding MPPT en Booster (gecombineerd) en aangestuurd door BMS systeem.
- LFP acculader voorzien van AC detect naar BMS
- Battery Protect 2 op de verbruikers, aangestuurd door BMS systeem.

De inverter zet je altijd rechtstreeks op de LFP en nooit op de Battery Protect van de verbruikers.
- De inverter hoort uitgeschakeld te worden door het BMS systeem.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door albertrietjens » di 27 okt 2020, 9:28

@ MaartenH ik heb het nagevraagd bij Daly, en helaas heb je gelijk :(
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (49.44 KiB) 117 keer bekeken
Het BMS is dus NIET voldoende om de stroom te begrenzen op een gewenste waarde. Voor iedere laadbron moet je dus evalueren of je in de gevarenzone komt en maatregelen moet nemen.

MaartenH
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door MaartenH » di 27 okt 2020, 9:48

gsm schreef:
di 27 okt 2020, 0:09
Kijk hier eens, een oplossing zonder BP en eigenlijk heel simpel : https://www.youtube.com/post/UgyJSiGzHzZQFJI54f94AaABCQ
Relais die via de BMS loopt en de inverter schakelt
In het schema heeft die de gewone BMS gebruikt en de MPPT direct aan de accu gekoppeld.
Meeste omvormers hebben toch een "remote" aansluiting? Ik zou die gebruiken, heb je maar een heel klein (goedkoop/zuinig) relais nodig.


albertrietjens schreef:
di 27 okt 2020, 9:28
@ MaartenH ik heb het nagevraagd bij Daly, en helaas heb je gelijk :(
Sorry, maar ik had ook niet anders verwacht, een BMS is echt een beveiligingssysteem.

Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 603
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Metor » di 27 okt 2020, 10:46

albertrietjens schreef:
di 27 okt 2020, 9:28
@ MaartenH ik heb het nagevraagd bij Daly, en helaas heb je gelijk :(
Sorry, maar ik had ook niet anders verwacht, een BMS is echt een beveiligingssysteem.
[/quote]

Dan rest nog de vraag wanneer de BMS het laadproces weer start als die afgeschakeld is vanwege een te hoge laadstroom? Zou die dan gaan pingelen?

DJSmiley
Berichten: 559
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door DJSmiley » di 27 okt 2020, 10:52

Bij mijn BMS (de DYKB / LTT / OverkillSolar) is dat te configureren

https://github.com/FurTrader/OverkillSo ... Manual.pdf
3.1.5 Charge over current
Cuts off charging current if the current exceeds the trigger value, for [delay] seconds.
Reconnects after [release value] seconds.
bmscharge.JPG
bmscharge.JPG (31.22 KiB) 83 keer bekeken
Fiat Ducato 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

Peter A7
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Peter A7 » di 27 okt 2020, 11:00

Is logisch, want die Fet's moeten tijd krijgen om weer wat af te koelen. Vandaar dat een duty cycle noodzakelijk is.
Beste groeten,

Peter :)

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 8222
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door hathi » di 27 okt 2020, 12:52

Mss begrijp je nu dat ik 2 1/2 jaar geleden een compleet systeem heb gekocht ?, ( al heb ik me ook moeten verdedigen)... ten eerste om bovenvermelde uit te sluiten,...maar ook omdat toen ,( en nog steeds) de kennis , en de ins en outs ,me niet zo veel interesseerden...het enige wat ik nu heb,is de ervaring, en die is geweldig,en ik denk dat dit voor veel Camperaars geld ?,al begrijp ik best dat sommigen,al die ins en outs wel willen doorgronden :hug:
Hans

Plaats reactie