Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Dan ga je dus energie gebruiken wanneer je dat niet wil!
vreemde interpretaie.
Relais staat altijd aan en da tkost geen enkele "stroom" en pas wanneer het voltage onder de ingestelde waarde komt zal hij afschakelen. Kost dus geen enkele stroom totdat het nodig is.
Meten is weten.
Wat wilde je nog meten?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Jouw beschrijving is interpretatie gevoelig, vanwege je reactie denk ik dat je eigenlijk hetzelfde bedoelt :-B .

Waarschijnlijk zeg je, dus je weet het niet. Dan moet je dus meten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

albertrietjens schreef:
za 24 okt 2020, 17:12
Omdat ik nu een instelbare belasting heb kan ik ook de capaciteit van mijn lood-accu testen. Afschakelcriterium 11,8V. Belasting 10A. ...
Hoe ziet die instelbare belasting er uit ?

Goe bezig Albert :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Dank je.

De instelbare belasting heb ik gevonden naar aanleiding van een filmpje van Will Prowse:

https://www.youtube.com/watch?v=3dmWqHR7b9w

Ik heb al vaker de behoefte gehad aan een instelbare belasting, bijv. voor het testen van een usb aansluiting of die echt wel 2A geeft. Globaal deed ik dat dan met losse vermogens weerstanden. Maar dit is echt een leuk ding met best wel wat testmogelijkheden.

Gevonden op aliexpress:

https://nl.aliexpress.com/item/32821857 ... 4c4d9ozPvJ

Bij mij thuis op tafel:

Afbeelding

Ik heb er hier nog een koelblok onder gelegd zodat er niets onder schuift. Uiteindelijk is het een open print en gevoelig voor sluiting indien er een verdwaalde draad onder schuift.

Intussen op een plankje gemonteerd met wat extra aansluit opties, bananenstekers en royale schroefconnectoren.

Afbeelding Afbeelding

Voor wie wel eens wat wil testen een goede investering
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Meten geeft geen uitsluitsel of het inderdaad een gestabiliseerde load is. Daarvoor zou je het apparaat moeten demonteren.
Het waarschijnlijk slaat daar op.

Wat die interpretatie betreft, een verbreek relais is een bekend gegeven.
Als je daarmee onbekend bent krijg je vreemde interpretaties..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Demonteren is niet nodig sluit er een belasting op aan, er zitten twee heel mooie schroefconnectoren op, en meet of je spanning constant blijft bij variatie van die belasting.

Een verbreek relais (NC normally connected) verbreekt, zoals de naam al aangeeft, bij bekrachtiging, en dan ga je stroom gebruiken wanneer je net juist geen stroom meer wil gebruiken. Bij een zwaar relais kan dat wel een half ampere zijn!

Je moet dus een maak relais (NO Normally open) gebruiken, dat bij normaal gebruik bekrachtigd is, en bij een fout situatie afschakelt.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Albert....
Probeer nou eens voor keer te begrijpen wat Seth doet.
Misschien is het zo dat als de load zichzelf uitschakelt om veiligheidsredenen, te lage spanning dus, het relais afvalt en zodoende al zijn verbruikers spanningsloos zet.
Tenminste zo zou ik het doen.

Waar ik ook over LFP lees, de schrijfsels worden scherper en onverdraagzamer.
Bot en hard, zonder meededogen voor elkaars mening en standpunt.
En dat is echt niet alleen op jou, Albert, bedoeld, blijkbaar is er een nog niet onderzocht wetenschappelijk verband tussen die LFP en ons haantjesgedrag.
Komen er dan toch gassen vrij uit deze accu's?
Neen. Zeker weten, want ik heb er hier geen bij me.

Het moest me eventjes van het hart. En ik zal er ook voor mezelf op letten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

:thumbup:
Atoz schreef:
zo 25 okt 2020, 11:15
Albert....
Probeer nou eens voor keer te begrijpen wat Seth doet.
Misschien is het zo dat als de load zichzelf uitschakelt om veiligheidsredenen, te lage spanning dus, het relais afvalt en zodoende al zijn verbruikers spanningsloos zet.
Tenminste zo zou ik het doen.
Ik begrijp wel wat seth wil maar zijn beschrijving is niet duidelijk en daar spring ik op in. En wanneer een verbreek relais een speciaal stroomloos relais is dan laat ik mij graag verder informeren. Het enige relais wat ik ken, dat na schakelen stroomloos is, is een bistabiel relais. Maar in deze moeilijk toepasbaar.

Mocht een en ander hard overkomen, ik probeer dat niet te zijn maar soms ben ik misschien wat te stellig :-B in mijn reactie, dan bij deze mijn excuses, dat was zeker niet bedoeld, maar zwart op wit kan alles anders geïnterpreteerd worden.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

En waarom geen bistabiel relais gebruiken? Ja, daar moet je een gepaste aansturing voor hebben, maar da's louter een kwestie van een paar transistors op de juiste manier inzetten.
Mijn BMS heeft standaard niet de mogelijkheid om een bistabiel relais aan te sturen (wat dom is als je toch al een microcontroller hebt) dus heb ik dat zelf opgelost met een beetje "glue logic".
Mijn accu loopt nooit nodeloos leeg ....
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

:thumbup:

Ergens moet je denk ik wel een beveiliging voor diep ontladen hebben. En soms is dat, als je weet wat je doet, met een paar extra componenten te realiseren. Enerzijds doet het BMS dat ook, maar 2V per cel vind ik persoonlijk wat laat om in te grijpen. In mijn geval regel ik dat via de laadregelaar. Die schakelt de load uit wanneer de LiFePO4-accu onder de 12,4V komt. Behalve mijn omvormer, die zelden gebruikt wordt, hangen daar al mijn verbruikers aan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Atoz, geeft het prima aan.
Relais staat altijd aan todat voltage te laag wordt. Dan schakelt de zaak af en is alles stroomloos. Er is dus alleen een minimaal enkel schakelmoment en daarna is er geen spanning meer op het totale systeem. En "hoeft" het relais niks meer te doen.
https://www.mvwautotechniek.nl/relais/
Kijk bij contact verbreek relais.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door MaartenH »

seth_space schreef:
za 24 okt 2020, 20:45
.
Op zich trouwens wel een interessante vraag hier wie er allemaal de ""load" aansluiting gebruiken.
Uit de reacties hier vermoed ik da thet percentage erg laag ligt.
Ik. Om het grote relais af te schakelen als de LFP bijna vol is. Dan mag de victron mppt het laatste beetje doen met de ingestelde "absorptie/balanceer tijd" en lagere float.

Ik gebruik een NC relais. Die 1 watt extra als de accu boven de 99 procent is is natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

seth_space schreef:
zo 25 okt 2020, 12:34
Kijk bij contact verbreek relais.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (34.16 KiB) 129 keer bekeken
Precies wat ik bedoelde: die moet je dus niet gebruiken :-B Stroomloos bij normaal bedrijf en gebruikt stroom wanneer beveiligd.
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (17.95 KiB) 129 keer bekeken
Deze daarentegen doet wel wat je wil. Nadeel stroomverbruik in het normale bereik.

Omdat een laadregelaar e.e.a. met transistoren (FET's) regelt levert dat nagenoeg geen extra verbruik op.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

MaartenH schreef:
zo 25 okt 2020, 12:56
Ik gebruik een NC relais. Die 1 watt extra als de accu boven de 99 procent is is natuurlijk prima.
Wanneer ik het goed begrijp stel je dan het schakelpunt voor onderspanning (low voltage) in op zo'n 14 á 14.2V zodat het relais inschakelt wanneer de batterij spanning boven die spanning stijgt. Daarmee wordt dan dat laadproces gestopt.

Goed gevonden. Heel slim! :thumbup: :thumbup:
Plaats reactie