Dan ga je dus energie gebruiken wanneer je dat niet wil!
vreemde interpretaie.
Relais staat altijd aan en da tkost geen enkele "stroom" en pas wanneer het voltage onder de ingestelde waarde komt zal hij afschakelen. Kost dus geen enkele stroom totdat het nodig is.
Meten is weten.
Wat wilde je nog meten?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ik heb al vaker de behoefte gehad aan een instelbare belasting, bijv. voor het testen van een usb aansluiting of die echt wel 2A geeft. Globaal deed ik dat dan met losse vermogens weerstanden. Maar dit is echt een leuk ding met best wel wat testmogelijkheden.
Ik heb er hier nog een koelblok onder gelegd zodat er niets onder schuift. Uiteindelijk is het een open print en gevoelig voor sluiting indien er een verdwaalde draad onder schuift.
Intussen op een plankje gemonteerd met wat extra aansluit opties, bananenstekers en royale schroefconnectoren.
Voor wie wel eens wat wil testen een goede investering
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Meten geeft geen uitsluitsel of het inderdaad een gestabiliseerde load is. Daarvoor zou je het apparaat moeten demonteren.
Het waarschijnlijk slaat daar op.
Wat die interpretatie betreft, een verbreek relais is een bekend gegeven.
Als je daarmee onbekend bent krijg je vreemde interpretaties..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Demonteren is niet nodig sluit er een belasting op aan, er zitten twee heel mooie schroefconnectoren op, en meet of je spanning constant blijft bij variatie van die belasting.
Een verbreek relais (NC normally connected) verbreekt, zoals de naam al aangeeft, bij bekrachtiging, en dan ga je stroom gebruiken wanneer je net juist geen stroom meer wil gebruiken. Bij een zwaar relais kan dat wel een half ampere zijn!
Je moet dus een maak relais (NO Normally open) gebruiken, dat bij normaal gebruik bekrachtigd is, en bij een fout situatie afschakelt.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Albert....
Probeer nou eens voor keer te begrijpen wat Seth doet.
Misschien is het zo dat als de load zichzelf uitschakelt om veiligheidsredenen, te lage spanning dus, het relais afvalt en zodoende al zijn verbruikers spanningsloos zet.
Tenminste zo zou ik het doen.
Waar ik ook over LFP lees, de schrijfsels worden scherper en onverdraagzamer.
Bot en hard, zonder meededogen voor elkaars mening en standpunt.
En dat is echt niet alleen op jou, Albert, bedoeld, blijkbaar is er een nog niet onderzocht wetenschappelijk verband tussen die LFP en ons haantjesgedrag.
Komen er dan toch gassen vrij uit deze accu's?
Neen. Zeker weten, want ik heb er hier geen bij me.
Het moest me eventjes van het hart. En ik zal er ook voor mezelf op letten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Albert....
Probeer nou eens voor keer te begrijpen wat Seth doet.
Misschien is het zo dat als de load zichzelf uitschakelt om veiligheidsredenen, te lage spanning dus, het relais afvalt en zodoende al zijn verbruikers spanningsloos zet.
Tenminste zo zou ik het doen.
Ik begrijp wel wat seth wil maar zijn beschrijving is niet duidelijk en daar spring ik op in. En wanneer een verbreek relais een speciaal stroomloos relais is dan laat ik mij graag verder informeren. Het enige relais wat ik ken, dat na schakelen stroomloos is, is een bistabiel relais. Maar in deze moeilijk toepasbaar.
Mocht een en ander hard overkomen, ik probeer dat niet te zijn maar soms ben ik misschien wat te stellig in mijn reactie, dan bij deze mijn excuses, dat was zeker niet bedoeld, maar zwart op wit kan alles anders geïnterpreteerd worden.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
En waarom geen bistabiel relais gebruiken? Ja, daar moet je een gepaste aansturing voor hebben, maar da's louter een kwestie van een paar transistors op de juiste manier inzetten.
Mijn BMS heeft standaard niet de mogelijkheid om een bistabiel relais aan te sturen (wat dom is als je toch al een microcontroller hebt) dus heb ik dat zelf opgelost met een beetje "glue logic".
Mijn accu loopt nooit nodeloos leeg ....
Ergens moet je denk ik wel een beveiliging voor diep ontladen hebben. En soms is dat, als je weet wat je doet, met een paar extra componenten te realiseren. Enerzijds doet het BMS dat ook, maar 2V per cel vind ik persoonlijk wat laat om in te grijpen. In mijn geval regel ik dat via de laadregelaar. Die schakelt de load uit wanneer de LiFePO4-accu onder de 12,4V komt. Behalve mijn omvormer, die zelden gebruikt wordt, hangen daar al mijn verbruikers aan.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Atoz, geeft het prima aan.
Relais staat altijd aan todat voltage te laag wordt. Dan schakelt de zaak af en is alles stroomloos. Er is dus alleen een minimaal enkel schakelmoment en daarna is er geen spanning meer op het totale systeem. En "hoeft" het relais niks meer te doen. https://www.mvwautotechniek.nl/relais/
Kijk bij contact verbreek relais.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
.
Op zich trouwens wel een interessante vraag hier wie er allemaal de ""load" aansluiting gebruiken.
Uit de reacties hier vermoed ik da thet percentage erg laag ligt.
Ik. Om het grote relais af te schakelen als de LFP bijna vol is. Dan mag de victron mppt het laatste beetje doen met de ingestelde "absorptie/balanceer tijd" en lagere float.
Ik gebruik een NC relais. Die 1 watt extra als de accu boven de 99 procent is is natuurlijk prima.
Ik gebruik een NC relais. Die 1 watt extra als de accu boven de 99 procent is is natuurlijk prima.
Wanneer ik het goed begrijp stel je dan het schakelpunt voor onderspanning (low voltage) in op zo'n 14 á 14.2V zodat het relais inschakelt wanneer de batterij spanning boven die spanning stijgt. Daarmee wordt dan dat laadproces gestopt.
Goed gevonden. Heel slim!
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij