Bouw en test van een LiFePO4 accu
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Die bestaat reeds
- Bijlagen
-
- Kofferradio.jpg (35.01 KiB) 271 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Probleem is dat de oude kabel van het gebouw naar een woning loopt. Er is nooit een aansluiting rechtstreeks op het netwerk geweest. Terwijl het kadastraal wel gescheiden is van de woning en vroeger wel bewoond geweest is.DJSmiley schreef: ↑za 24 okt 2020, 11:33Kan best interessant zijn, afhankelijk van de koste van die vaste aansluiting.
Aanleg is duur, maar als ze die vochtdoorslag 'kosteloos' fixen bij afname van een aansluiting kan kun je daar niet tegenop.
Geen idee wat je nodig hebt maar ik zie dat bv Liander ook een 1-fase 10A aansluiting bied. Dat kan voldoende zijn voor dat gebouw. Die kost maar 100 euro per jaar (tov 260 bij een normale 1x25-35-40 of 3x25A). Geen idee of je daar ook iets aan warmte nodig hebt, maar met een 10A aansluiting kun je ook prima een airco laten draaien, die kan ook verwarmen.
Accupack bouwen en omvormer enz gaat toch snel naar de 1000+ euro. (EVE 280Ah cellen 100 eur/stuk, 8 stuks voor een 24V bank en een omvormer)
Zekeringen en aansluitmateriaal nog niet meegerekend, en met wat zonnepanelen erbij zit je snel op 1500
Enexis rekent 740 euro voor de aansluiting en dan nog 21 euro per extra meter. Totaal komt op zo'n 1300 euro aansluitkosten.
Stroomcapaciteit zou de enkelfase 1x25A kunnen zijn.
Maar eens rekenen.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Begrijpend lezen Albert , ik doelde vanzelfsprekend op het stroomverbruik, niet op het vermogenverbruik. Je trekt e.e.a. uit z'n context om je gelijk te halen. Da's niet netjes .albertrietjens schreef: ↑za 24 okt 2020, 10:53Nou dat schiet weer door, even een uurtje niet opgelet.
Hier begon de discussie mee, en die opmerking is en blijft pertinent onjuist. De koelkast wordt niet zuiniger, maar zal nog steeds evenveel ENERGIE nodig hebben om dezelfde koeling te bewerkstelligen. En energie heeft te maken met spanning en stroom.
SVP weer terug on topic.
Klopt, je bent helemaal mee
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Sorry hoor, maar dit is echt kletsen uit je nek
Dan is het A dan Ah en Wh. Je snapt het verschil blijkbaar niet.
Is prima. Dat mag.
Maar niet anderen, die hier ook nog eens voor geleerd hebben, hun duidelijke info betichten van uit zijn con...
Dan is het A dan Ah en Wh. Je snapt het verschil blijkbaar niet.
Is prima. Dat mag.
Maar niet anderen, die hier ook nog eens voor geleerd hebben, hun duidelijke info betichten van uit zijn con...
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik hou 't bij 12V.
Nominale stroom en zekering. Met bijbehorende kabeldikte.
Nominale stroom en zekering. Met bijbehorende kabeldikte.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
SVP verder on topic
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Omdat ik nu een instelbare belasting heb kan ik ook de capaciteit van mijn lood-accu testen. Afschakelcriterium 11,8V. Belasting 10A. Blijkt er nog maar 25 Ah van de 100 Ah capaciteit over te zijn. 5 jaren gebruikt, 4 á 5 maanden per jaar. Tja, wat valt daar van te zeggen. Niet slecht, maar ook niet heel goed. Mijn voorgevoel heeft mij in ieder geval niet bedrogen, en ik ben blij dat we hier niet meer mee op weg zijn gegaan.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bedankt voor de toestemming .
In België hebben we het gezegde: wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil. .
Mij niet gelaten hoor, ik wens jullie veel sterkte en genot bij het experimenteren (en da's oprecht gemeend).
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Toch nieuwsgierig geworden en bij mij de spanningen gemeten op de load-uitgang en de ingang. Ik heb een tracer en dit is een variant van de epever of andersom
Meet ik bij de laadregelaar tussen de massa en de ingang c.q. de uitgang dan staat daar dezelfde spanning: 13,11 V. Zowel belast als onbelast! Goed om te weten dat er laag-ohmige FET's gebruikt worden anders is een dergelijk resultaat niet te realiseren. Het spanningsverschil in jouw geval kan ik slechts verklaren door te veronderstellen dat er een gewone transistor gebruikt is om de load te schakelen.
De minst gewaardeerde aansluiting denk ik dan. Het biedt toch zijn eigen voordelen om die te gebruiken. Al was het maar om te zien hoeveel solar er gegenereerd wordt t.o.v. het gebruik.seth_space schreef: ↑vr 23 okt 2020, 14:44Dat lijkt me zelfs de enige zinvolle toepassing van die load aansluiting. Leuk dat je op tijdsinstelling kunt schakelen, maar verder is het de minst gebruikte aansluiting lijkt me zo.
Dat is het paard achter de wagen spannen. Dat doet deze uitgang, bij juist gebruik, al voor je! Zonder het extra verbruik van een relais!seth_space schreef: ↑vr 23 okt 2020, 14:44
Ik kon hooguit load gebruik tegen in relatie met een relais dat bij te weinig spanning de zaak laat afschakelen.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Zelf gebruik ik ook de load om alle verbruikers te voeden.albertrietjens schreef: ↑za 24 okt 2020, 18:55Dat is het paard achter de wagen spannen. Dat doet deze uitgang, bij juist gebruik, al voor je! Zonder het extra verbruik van een relais!seth_space schreef: ↑vr 23 okt 2020, 14:44Ik kon hooguit load gebruik tegen in relatie met een relais dat bij te weinig spanning de zaak laat afschakelen.
Steca 4040 load is max 40A
Maar als je load uitgang 'te licht' is dan is dat relais inderdaad een oplossing.
Verder heb je als load gebruiker inderdaad een mooi overzicht van je verbruik, productie,..
Wel geen app-jes, maar een gewoon display voldoet ook.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- seth_space
- Berichten: 8668
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Waarschijnlijker is, zoals ik al aangaf dat het een gestabileerde uitgang betreft. Daar heb je immers behoefte aan in een camper of ander 12V systeem met sterk wisselende spanningen.Het spanningsverschil in jouw geval kan ik slechts verklaren door te veronderstellen dat er een gewone transistor gebruikt is om de load te schakelen.
relais "spanning gebruiken" is een kwestie van het juiste relais kiezen. Voor een ondervoltage protectie voldoet een "altijd aan" relais dat alleen stroom gebruik bij de schakeling. (verbreek relais)
Op zich trouwens wel een interessante vraag hier wie er allemaal de ""load" aansluiting gebruiken.
Uit de reacties hier vermoed ik da thet percentage erg laag ligt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Mijn Tracer2215BN slechts 20 A, en daar heb ik, de omvormer buiten beschouwing gelaten, voldoende aan.
Meten is weten.seth_space schreef: ↑za 24 okt 2020, 20:45Waarschijnlijker is, zoals ik al aangaf dat het een gestabileerde uitgang betreft.
Dan ga je dus energie gebruiken wanneer je dat niet wil! Voor onderspanning te beëindigen gebruik je een NO (normally open) contact dat bekrachtigd wordt bij normaal gebruik, met bijbehorende verbruik verhoogd met het verbruik van het relais. Bij onderspanning wordt de bekrachtiging dan uitgeschakeld, zodat alles daarachter stroom/spanningsloos wordt, inclusief relais.seth_space schreef: ↑za 24 okt 2020, 20:45dat alleen stroom gebruik bij de schakeling. (verbreek relais)
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6