Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door hathi »

Atoz schreef:
za 24 okt 2020, 10:35
Marginaal geleuter....
Kun je dat meten?
Bestaat daar apparatuur voor?

Als daar apparatuur voor is,dan moet Aloys dat als eerste aanschaffen :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

hathi schreef:
za 24 okt 2020, 11:43
Als daar apparatuur voor is,dan moet Aloys dat als eerste aanschaffen :lol3:
Die bestaat reeds
Bijlagen
Kofferradio.jpg
Kofferradio.jpg (35.01 KiB) 271 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

DJSmiley schreef:
za 24 okt 2020, 11:33
Kan best interessant zijn, afhankelijk van de koste van die vaste aansluiting.

Aanleg is duur, maar als ze die vochtdoorslag 'kosteloos' fixen bij afname van een aansluiting kan kun je daar niet tegenop.

Geen idee wat je nodig hebt maar ik zie dat bv Liander ook een 1-fase 10A aansluiting bied. Dat kan voldoende zijn voor dat gebouw. Die kost maar 100 euro per jaar (tov 260 bij een normale 1x25-35-40 of 3x25A). Geen idee of je daar ook iets aan warmte nodig hebt, maar met een 10A aansluiting kun je ook prima een airco laten draaien, die kan ook verwarmen.

Accupack bouwen en omvormer enz gaat toch snel naar de 1000+ euro. (EVE 280Ah cellen 100 eur/stuk, 8 stuks voor een 24V bank en een omvormer)
Zekeringen en aansluitmateriaal nog niet meegerekend, en met wat zonnepanelen erbij zit je snel op 1500
Probleem is dat de oude kabel van het gebouw naar een woning loopt. Er is nooit een aansluiting rechtstreeks op het netwerk geweest. Terwijl het kadastraal wel gescheiden is van de woning en vroeger wel bewoond geweest is.

Enexis rekent 740 euro voor de aansluiting en dan nog 21 euro per extra meter. Totaal komt op zo'n 1300 euro aansluitkosten.

Stroomcapaciteit zou de enkelfase 1x25A kunnen zijn.

Maar eens rekenen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Leuke foto. De voorloper van de vossenjacht van zendamateurs :-B
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

albertrietjens schreef:
za 24 okt 2020, 10:53
Nou dat schiet weer door, even een uurtje niet opgelet.
Peter A7 schreef:
vr 23 okt 2020, 14:08
Voor een compressorkoelkast is dit net een voordeel. Die heeft inwendig een geschakelde voeding. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. M.a.w. ze wordt nog eens zuiniger ook :!: .
Hier begon de discussie mee, en die opmerking is en blijft pertinent onjuist. De koelkast wordt niet zuiniger, maar zal nog steeds evenveel ENERGIE nodig hebben om dezelfde koeling te bewerkstelligen. En energie heeft te maken met spanning en stroom.

SVP weer terug on topic.
Begrijpend lezen Albert :D , ik doelde vanzelfsprekend op het stroomverbruik, niet op het vermogenverbruik. Je trekt e.e.a. uit z'n context om je gelijk te halen. Da's niet netjes :thumbdown: .
jansloos schreef:
za 24 okt 2020, 11:38
Peter A7 schreef:
za 24 okt 2020, 9:56
Dat is fout Jan, sorry.
Als ik hierop voortborduur, kan ik er 24V op zetten, waardoor de stroom tot de helft afneemt en ik daardoor ook de zekering kan halveren👍
Klopt, je bent helemaal mee :cheers:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Sorry hoor, maar dit is echt kletsen uit je nek :-?

Dan is het A dan Ah en Wh. Je snapt het verschil blijkbaar niet.

Is prima. Dat mag.
Maar niet anderen, die hier ook nog eens voor geleerd hebben, hun duidelijke info betichten van uit zijn con...
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jansloos »

Ik hou 't bij 12V.
Nominale stroom en zekering. Met bijbehorende kabeldikte.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

:bang: :bang: :cheers: SVP verder on topic
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Omdat ik nu een instelbare belasting heb kan ik ook de capaciteit van mijn lood-accu testen. Afschakelcriterium 11,8V. Belasting 10A. Blijkt er nog maar 25 Ah van de 100 Ah capaciteit over te zijn. 5 jaren gebruikt, 4 á 5 maanden per jaar. Tja, wat valt daar van te zeggen. Niet slecht, maar ook niet heel goed. :-B Mijn voorgevoel heeft mij in ieder geval niet bedrogen, en ik ben blij dat we hier niet meer mee op weg zijn gegaan.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

309T16 schreef:
za 24 okt 2020, 16:06
Sorry hoor, maar dit is echt kletsen uit je nek :-?

Dan is het A dan Ah en Wh. Je snapt het verschil blijkbaar niet.

Is prima. Dat mag.
Maar niet anderen, die hier ook nog eens voor geleerd hebben, hun duidelijke info betichten van uit zijn con...
Bedankt voor de toestemming :lolno:.
In België hebben we het gezegde: wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil. .
Mij niet gelaten hoor, ik wens jullie veel sterkte en genot bij het experimenteren (en da's oprecht gemeend).
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

seth_space schreef:
vr 23 okt 2020, 14:44
Ja op dezelfde massa aansluiting.
Toch nieuwsgierig geworden en bij mij de spanningen gemeten op de load-uitgang en de ingang. Ik heb een tracer en dit is een variant van de epever of andersom :-B

Meet ik bij de laadregelaar tussen de massa en de ingang c.q. de uitgang dan staat daar dezelfde spanning: 13,11 V. Zowel belast als onbelast! Goed om te weten dat er laag-ohmige FET's gebruikt worden anders is een dergelijk resultaat niet te realiseren. Het spanningsverschil in jouw geval kan ik slechts verklaren door te veronderstellen dat er een gewone transistor gebruikt is om de load te schakelen.
seth_space schreef:
vr 23 okt 2020, 14:44
Dat lijkt me zelfs de enige zinvolle toepassing van die load aansluiting. Leuk dat je op tijdsinstelling kunt schakelen, maar verder is het de minst gebruikte aansluiting lijkt me zo.
De minst gewaardeerde aansluiting denk ik dan. Het biedt toch zijn eigen voordelen om die te gebruiken. Al was het maar om te zien hoeveel solar er gegenereerd wordt t.o.v. het gebruik.
seth_space schreef:
vr 23 okt 2020, 14:44

Ik kon hooguit load gebruik tegen in relatie met een relais dat bij te weinig spanning de zaak laat afschakelen.
Dat is het paard achter de wagen spannen. Dat doet deze uitgang, bij juist gebruik, al voor je! Zonder het extra verbruik van een relais!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

albertrietjens schreef:
za 24 okt 2020, 18:55
seth_space schreef:
vr 23 okt 2020, 14:44
Ik kon hooguit load gebruik tegen in relatie met een relais dat bij te weinig spanning de zaak laat afschakelen.
Dat is het paard achter de wagen spannen. Dat doet deze uitgang, bij juist gebruik, al voor je! Zonder het extra verbruik van een relais!
Zelf gebruik ik ook de load om alle verbruikers te voeden.
Steca 4040 load is max 40A
Maar als je load uitgang 'te licht' is dan is dat relais inderdaad een oplossing.

Verder heb je als load gebruiker inderdaad een mooi overzicht van je verbruik, productie,..
Wel geen app-jes, maar een gewoon display voldoet ook.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8668
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Het spanningsverschil in jouw geval kan ik slechts verklaren door te veronderstellen dat er een gewone transistor gebruikt is om de load te schakelen.
Waarschijnlijker is, zoals ik al aangaf dat het een gestabileerde uitgang betreft. Daar heb je immers behoefte aan in een camper of ander 12V systeem met sterk wisselende spanningen.

relais "spanning gebruiken" is een kwestie van het juiste relais kiezen. Voor een ondervoltage protectie voldoet een "altijd aan" relais dat alleen stroom gebruik bij de schakeling. (verbreek relais)
Op zich trouwens wel een interessante vraag hier wie er allemaal de ""load" aansluiting gebruiken.
Uit de reacties hier vermoed ik da thet percentage erg laag ligt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

Atoz schreef:
za 24 okt 2020, 20:23
Steca 4040 load is max 40A
Mijn Tracer2215BN slechts 20 A, en daar heb ik, de omvormer buiten beschouwing gelaten, voldoende aan.
seth_space schreef:
za 24 okt 2020, 20:45
Waarschijnlijker is, zoals ik al aangaf dat het een gestabileerde uitgang betreft.
Meten is weten.
seth_space schreef:
za 24 okt 2020, 20:45
dat alleen stroom gebruik bij de schakeling. (verbreek relais)
Dan ga je dus energie gebruiken wanneer je dat niet wil! Voor onderspanning te beëindigen gebruik je een NO (normally open) contact dat bekrachtigd wordt bij normaal gebruik, met bijbehorende verbruik verhoogd met het verbruik van het relais. Bij onderspanning wordt de bekrachtiging dan uitgeschakeld, zodat alles daarachter stroom/spanningsloos wordt, inclusief relais.
Plaats reactie