Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Peter A7
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Peter A7 » za 24 okt 2020, 10:04

309T16 schreef:
za 24 okt 2020, 9:50
Meten? Peter, denk dat je hier juist 2 personen treft, die niet anders gedaan hebben in hun "elektra bestaan" :D

Albert heeft wel gelijk, je beweert wel degelijk dat Ah notatie voldoet. Maar zoals Jos al aangeeft. Marginaal geleuter.
Willart, ik ben inmiddels ook alweer zo'n 40 jaar met electronica bezig. Is dat dan het argument om gelijk te krijgen?
Je mag dat afschilderen als geleuter, en Jos mag dat ook :D, maar dat geeft je nog geen gelijk.
10% is misschien een marginaal verschil in jullie ogen ... Tot de prijs, of de belastingen, met 10% omhoog gaan. Dan is het kot weer te klein :lol:

Ach, maakt me niet uit hoor, dit is en blijft een forum waar iedereen z'n ideeën op kwijt kan, nietwaar?
Zolang we het maar beschaafd houden?
Beste groeten,

Peter :)

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » za 24 okt 2020, 10:14

Zeker. :thumbup:

Er lopen nu alleen 2 dingen door elkaar. Jouw stelling, dat het gunstiger is met een hogere spanning te werken omdat er dan minder stroom loopt en dus minder Ah (energie) verbruikt wordt. Is inmiddels aangetoond dat dit niet klopt.

Daarnaast plaatst Jos terecht de opmerking, dat het verschil in energie minimaal is bij de spanningsvariatie van een 12V systeem.

Marginaal geleuter is niet persoonlijk bedoeld. Maar gewoon als aanduiding, dat er een verschil is tussen de theorie en praktijk.
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 33078
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Kroppie » za 24 okt 2020, 10:16

ik denk dat de mensen met een gewone loodaccu, agm loodzuur of gel er weinig mee opschieten, dat ze dit nu weten, en als een lipo accu inzicht komt dan zal er ws nog weinig van gemerkt worden, niet omdat de theorie erachter niet klopt, maar omdat het gewoon niet gemerkt zal worden dat kleine verschil, en als er wat positiefs gemerkt word dan komt het toch wel door de lipo accu. :D

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft dus nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » za 24 okt 2020, 10:17

Precisely :)
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Peter A7
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Peter A7 » za 24 okt 2020, 10:31

Willart, het is pertinent fout om te zeggen dat m'n stelling niet klopt. Natuurkunde kan je niet omheen.

Ik wilde enkel maar aanreiken dat de omschakeling naar LFP enkele aangename bijverschijnselen heeft.
Of dat marginaal is moet iedereen voor zich uitmaken.
Beste groeten,

Peter :)

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2420
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door Atoz » za 24 okt 2020, 10:35

Marginaal geleuter....
Kun je dat meten?
Bestaat daar apparatuur voor?

Nu kun je met hard roepen, heel veel proberen te bewijzen.
Dat er LED lampjes gesneuveld zijn, omwille van die hogere spanning was toch ook voorspelbaar?
Waarmee ik gewoon wil aangeven dat je zelfs met jaren ervaring nog beoordelingsfouten (mag en kan) maken.

Waarschijnlijk gaat de gewone LFP gebruiker dat enkel merken omdat het licht dan uit gaat.

Als 10% te verwaarlozen is...
Waarom dan een MPPT ipv een PWM? Omdat het daar twee maal 10% is?
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm (Fiamm 12FGL205) - Steca PR-4040 - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » za 24 okt 2020, 10:52

Tja nu wordt het een "klok en klepel" verhaal :)

Mijn ondersteunende reactie was gericht op het antwoord van Albert, dat het fout is om zo over energie te praten (het rijk rekenen).
Daarna de reactie op Jos zijn post, dat het niet relevant is voor de gemiddelde camperbezitter om hier mee bezig te zijn.

Staat dus helemaal los van het gedrag van ledjes bij een hogere spanning.
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door albertrietjens » za 24 okt 2020, 10:53

Nou dat schiet weer door, even een uurtje niet opgelet.
Peter A7 schreef:
vr 23 okt 2020, 14:08
Voor een compressorkoelkast is dit net een voordeel. Die heeft inwendig een geschakelde voeding. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. M.a.w. ze wordt nog eens zuiniger ook :!: .
Hier begon de discussie mee, en die opmerking is en blijft pertinent onjuist. De koelkast wordt niet zuiniger, maar zal nog steeds evenveel ENERGIE nodig hebben om dezelfde koeling te bewerkstelligen. En energie heeft te maken met spanning en stroom.

SVP weer terug on topic.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » za 24 okt 2020, 10:55

Yep.
Nog nieuws Albert?
Ik wel :-B
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door albertrietjens » za 24 okt 2020, 10:58

Vertel?

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door 309T16 » za 24 okt 2020, 11:08

Met je project heb je mijn plannen veranderd.

Ik heb een oud gebouw van rond 1650, waar geen spanning is. Ligt wel een oude kabel, die niet bruikbaar is door vochtdoorslag. Wil er ook eigenlijk geen nuts elektra aansluiting vanwege de vaste lasten.
Speelde al een tijdje in mijn achterhoofd om dit off-grid te gaan realiseren. Dacht dus eerst aan een Winston set, maar wil nu toch serieus gaan onderzoeken of het niet goedkoper is zelf wat te gaan samenstellen. Ieder geval leuker.
Het project stond al gepland voor dit jaar, maar is uitgesteld.

Wat te doen de komende maanden :)
Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Proline compressor KK (138L), 600W Daewoo magnetron.

Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570
In ontwikkeling: 300Ah LiFeYPO4, HH-koelkast, Daewoo magnetron, 975Wp Solar

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door albertrietjens » za 24 okt 2020, 11:22

:thumbup: Succes.

Binnenkort hier verder met de inbouw in de camper en de praktijk test.

DJSmiley
Berichten: 560
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door DJSmiley » za 24 okt 2020, 11:33

309T16 schreef:
za 24 okt 2020, 11:08
Met je project heb je mijn plannen veranderd.

Ik heb een oud gebouw van rond 1650, waar geen spanning is. Ligt wel een oude kabel, die niet bruikbaar is door vochtdoorslag. Wil er ook eigenlijk geen nuts elektra aansluiting vanwege de vaste lasten.
Speelde al een tijdje in mijn achterhoofd om dit off-grid te gaan realiseren. Dacht dus eerst aan een Winston set, maar wil nu toch serieus gaan onderzoeken of het niet goedkoper is zelf wat te gaan samenstellen. Ieder geval leuker.
Het project stond al gepland voor dit jaar, maar is uitgesteld.

Wat te doen de komende maanden :)
Kan best interessant zijn, afhankelijk van de koste van die vaste aansluiting.

Aanleg is duur, maar als ze die vochtdoorslag 'kosteloos' fixen bij afname van een aansluiting kan kun je daar niet tegenop.

Geen idee wat je nodig hebt maar ik zie dat bv Liander ook een 1-fase 10A aansluiting bied. Dat kan voldoende zijn voor dat gebouw. Die kost maar 100 euro per jaar (tov 260 bij een normale 1x25-35-40 of 3x25A). Geen idee of je daar ook iets aan warmte nodig hebt, maar met een 10A aansluiting kun je ook prima een airco laten draaien, die kan ook verwarmen.

Accupack bouwen en omvormer enz gaat toch snel naar de 1000+ euro. (EVE 280Ah cellen 100 eur/stuk, 8 stuks voor een 24V bank en een omvormer)
Zekeringen en aansluitmateriaal nog niet meegerekend, en met wat zonnepanelen erbij zit je snel op 1500
Fiat Ducato 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

jansloos
Berichten: 5034
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu

Bericht door jansloos » za 24 okt 2020, 11:38

Peter A7 schreef:
za 24 okt 2020, 9:56
Dat is fout Jan, sorry.
Als ik hierop voortborduur, kan ik er 24V op zetten, waardoor de stroom tot de helft afneemt en ik daardoor ook de zekering kan halveren👍
Laatst gewijzigd door jansloos op za 24 okt 2020, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
In Limburg zegt men: "Wie sjoeën ós Limburg is."
In Leiden zeggen we:

juhh Leie is ook mooi hor

Plaats reactie