Mijn huidige accu is 100 Ah en die wordt vervangen door een 90 Ah accu. Naar verwachting een winst van zo'n 50% á 60% in overbruggingsruimte bij vrijstaan. Dat is niet veel meer maar ik wil er nu (nog) niet de hoofdprijs voor betalen. Tot nog toe slechts een enkele malen krap gezeten om meer als 1 á anderhalve dag van slecht weer of hoge temperatuur (dan liever in de schaduw) te overbruggen.
Als voorwerk natuurlijk veel (mee-)gelezen op het forum maar ook de video's van Will Prowse gevolgd.
Een van de eerste problemen bij het toepassen van een LiFePO4 accu is de laadstroom die mogelijk ontstaat bij een diep ontladen accu en vervolgens laden via de dynamo. Deze stroom kan dan zeer hoog zijn gedurende lange tijd en niet zoals bij een Lood-accu snel naar een acceptabele waarde (voor de dynamo) afnemen. Van de andere zijde is de dynamo niet onze voornaamste bron van laadvermogen. In de regel rijden wij alleen gedurende langere tijd op de heen en terugreis. Wanneer we in de regio aangekomen zijn dan maken we korte slagen van enkele 10-tallen km's of blijven we op de plek staan en verplaatsen ons met de fiets. Dan laden we op zonne-energie en slechts heel zelden aan de paal. Om de laadstroom te begrenzen voor de dynamo wordt vaak een laadbooster gebruikt, zeker in combinatie met een intelligente dynamo. Maar die hebben we niet (Renault Master 2008) en daarom kan volstaan worden met de stroombegrenzing in het BMS.
Onze grootste potentiele verbruiker is de omvormer van 600 W (orde 50 A max) die slechts beperkt ingzet wordt. Daarna komen de dieselkachel (tot 12A max) en de koelkast (6A max). Daarom gekozen voor een BMS van 60A van Daly (met dank aan Will Prowse) en besteld, er van uit gaande dat zowel de laad als de last stroom begrensd is op 60A.
Maar wat schetst onze verbazing: de laadstroom is beperkt tot 30A:
In ons geval niet zo'n punt aangezien we het niet hoeven te hebben van de dynamo. Had ik het echter geweten dan had ik gekozen voor een 50/100A BMS om wat meer ruimte te hebben aan de bovenzijde. Maar misschien is dit wel beter want ik heb nog nooit uitgezocht welke dynamo ik heb en met 30A zit ik aan de veilige kant en komt die accu ook wel vol.
EDIT: De stroom beperking blijkt een beveiliging te zijn, die ingrijpt bij 40 +- 6A en dan het BMS onderbreekt, c.q. de accu wordt spanningsloos! Een reset kan alleen verkregen worden door het BMS spanningsloos te maken of los te koppelen. Dus beveiligt maar niet begrensd! Zie ook pagina 14.
Om de accu in de gaten te houden wordt ook een shunt met display toegevoegd om enig idee te hebben wat er gebeurt.
Helaas kan dit display geen SOC aangeven, maar gelukkig wel de stroomsterkte in beide richtingen meten alhoewel zonder + of - teken!
Verder wil ik de accu kunnen in- en uitschakelen met deze schakelaar:
En, last but not least, de LiFePO4 accu's zelf. Vier cellen van 90Ah van Ali: