Led dagrijverlichting

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Led dagrijverlichting



Bericht door Eura1 »

Hoi , mijn dagrijverlichting ( led ) doet het niet meer aan bestuurderszijde , alle mogelijke zekeringen nagekeken ( meermaals ) maar niets te vinden .
Uiteindelijk de led lichtbalk uitgebouwd om ze even gewoon aan een 12V batterij te testen . Nu ja ... , een zwarte en een witte draad aan de stekker , maar wat is min en plus :oops: . Mijn ( koppig :DD ) gedacht gevolgd en kontakt gemaakt , niets . De draden gewisseld en toen had ik een fractie v/e seconde licht , daarna niets meer :cry: . . Het betreft hier een reeks Hella LEDayFlex, 8 stuks .
Kan je die gewoon testen met 12 V en hoe herken je plus en min ?
Iemand een goed adres om deze te bestellen ?
Ik weet het , ze zijn niet goedkoop . O ja , deze verlichting staat op een Euramobil integra style 2015 .
Grtz
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door Joske »

Eura1 schreef:
vr 09 okt 2020, 16:39
Hoi , mijn dagrijverlichting ( led ) doet het niet meer aan bestuurderszijde , alle mogelijke zekeringen nagekeken ( meermaals ) maar niets te vinden .
......... en toen had ik een fractie v/e seconde licht , daarna niets meer :cry: . .
Ja, leds werken met een spanning van 2,5 tot 3 volt!
Dat ze het ook doen op hogere spanningen komt door voorschakelweerstanden enz.
Ik vermoed dat je door 12 V te gebruiken voorbij de schakelkast je de Leds naar de ledhemel heb gestuurd.
Je kan nu verder met testen door links en rechts te wisselen en kijken wat het resultaat is.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door Eura1 »

Ik vermoede zo al iets , nochthans staat er bij de beschrijving in de katalogus van hella 12/24 v , zou dat kunnen dat dit dan voor de stuurdoos is ?
Met links en rechts wisselen bedoel je dan de polen of de verlichting zelf ?
Dat eerste heb ik gedaan ( efkes opgelicht , daarna niks meer ) , het tweede is niet eenvoudig wegens onbereikbaarheid van de stekker . Zonder deze uit te bouwen kan je er niet aan en heel dat montuur zit er in gekit .
Grtz
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door TestCase »

Die leds staan meestal gewoon in serie tot ~13v dus je moet er gewoon 12v op aan kunnen sluiten. 'Meestal is zwart min.'

Volgende keer ohms doormeten. Een kant op geleid de led, ompolen en de led blokkeert. Zo weet je of er iets stuk is wanneer 2x oneindige weerstand.

//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door 309T16 »

Ligt helemaal aan het ontwerp. Er zijn systemen, die de sturing in een aparte behuizing hebben, waardoor de spanning naar de led-unit niet persé 12V is.
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door Joske »

Eura1 schreef:
za 10 okt 2020, 13:40
...Met links en rechts wisselen bedoel je dan de polen of de verlichting zelf ? ...
Ik bedoel de verlichting zelf
309T16 schreef:
za 10 okt 2020, 15:32
Ligt helemaal aan het ontwerp. ...
:thumbup: :thumbup:
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door Eura1 »

Het type is Hella 2 PT 010 458 - 871 ( 8 leds aan elkaar gekoppeld die dimmen bij het ontsteken van de lichten )
Grtz
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door hathi »

Eura1 ik kan je mijn ervaring geven met de drl,...ik had ook een stel (dure) drl,s gemonteerd,ja je denkt,dat is iets nieuws,dus dure kopen :-B maar na 1 jaar viel er ook een uit,toevallig kwam ik bij de Action,dus voor een habbekrats, maar 2 sets gekocht,en deze zitten er al weer jaren op,naar volle tevredenheid,en ik heb ook nog steeds een set voor reserve, dus duur is niet Altijd beter
Hans
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door TestCase »

Zo, da's geen kattepis voor een 'paar ledjes'!

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door Eura1 »

Ik ben wel genoodzaakt deze te herstellen / vervangen , dit is nl de originele uitvoering , geen achteraf bijgeplaatste leds .
Grtz
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door 309T16 »

Kost wat, maar dan zou ik toch een hele set kopen. Heb je reserve voor de toekomst. Over 10 jaar is het waarschijnlijk amper meer te krijgen.

Rij hier al 5 jaar met een AEG set van 25 euro en een Action set van een paar euro.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door TestCase »

Wat gebeurt er wanneer je er voor kiest de dure DRL aan de andere kant ook uit te schakelen en je voortaan met dimlicht aan rijdt? APK problemen, nee toch?
Scheelt een smak geld.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door gjvonk »

Denk dat dat wel een probleem is: volgens mij is dagrijverlichting al een aantal jaren een eis op alle nieuwe auto's, zeker al eerder dan 2015. Dan moet het in mijn optiek dus functioneren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Led dagrijverlichting



Bericht door Kroppie »

sinds 2010 moet er drl opzitten maar is vlgns mij geen apk eis, ook moet het uitgaan als er dimlicht gevoerd word, lijkt mij wel of/of, of allebei wel of allebei niet aan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie